Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

CNC eszterga építő iskola

Indította gaben, 2024 április 09, 07:32

Előző téma - Következő téma

svejk

Én téged is, mint eddig másokat óva intenélek egy gyári, jól működő esztergapad CNC-sítése ellen.
A művelet általában úgyis inreverzibilissé fajul, aztán lesz egy egy halom ócskavasad. :(
Az átalakított géppel minden jóslat ellenére sosem fogsz tudni hagyományos módon dolgozni.
 
Ma már bagóért lehet a CNC esztergához megfelelő cuccokat kapni, igaz kell egy robosztus vázat készíteni, de legalább  nem lesz a kezed megkötve.
Az alkatrészek jelentős részét pedig ezen a mostani gépen meg tudod csinálni.

ANTAL GÁBOR

 Lakatszekrénynek hívják és le lehet szerelni. A keresztszán golyós orsóval való ellátásánál egy érdekes problémába fogsz ütközni : konkrétan nem fog elférni a golyós anya ( hacsak nem extrém kicsit választasz.  Egyébként a szíjjal hátul is fölhajthatsz  ( és akkor előre mehet a nóniusz helyére egy kézitekerő ( imp adó )
 Svejkkel vitába szállnék ( persze én nem a szokványos utat követtem egy kis esztergánál. Maradt a lakatszekrény és a vezérorsóra van ráhajtva ( a nyeregnél ) A keresztszán pedig
 " motorizálva " lett ás a nóniusz helyén egy kézitekerő . 70 % ban hagyományosan használom, 30 % ban CNC  ként . ( de egy trükkös vezérlőelektronika is lett hozzá csinálva amihez Mach sem kell , a kézitekerő impulzusaiból csinálok Step - dirt és közvetlenül megy a vezérlőre .  Ráadásul a Mach alatt is tudom  kézi üzemben működtetni a keresztszánt mert a M3 parancs beérkezésekor vesz el tőlem a Mach a jogot

lari

Én is biztatlak az átalakítás terén.
Egy E400-as gépet alakítottam át cnc-re és ha hagyományos módon akarom használni, akkor mindössze egy csavart kell kilazítanom. Majdnem minden maradt a régiben. A keresztszán hajtását hátul oldottam meg, elől a kézi tekerőhöz betettem egy fogaskerékpárt, ami a jobbos golyósorsó miatt kellett. A golyós anya elhelyezése valóban kritikus, de nem kivitelezhetetlen....

ANTAL GÁBOR

Mekkora a keresztszán golyós orsód és milyen a típusa ( maróztál neki plusz helyet? ) írhatnál valamit a csavarlazításról .  A hosszán hogyan lett megoldva?

lari

Az orsó 16/5-ös kínai. Az anyának készítettem egy lapos házat, az anyát pedig szemből felcsavaroztam rá. A komplett anya házastól a régi bronz anya helyére lett felfogatva.
Marózni talán csak a golyós anya pereméből kellett egy kicsit, de ebben már nem vagyok biztos....
A hosszánt úgy oldottam meg először, hogy a lakatszekrény oldalához erősítettem egy csőbe helyezett golyós anyát. Ez nem volt jó, mert túlságosan elmozdította a szánt. Ezután a vezérorsó helyére tettem a golyósorsót, az anyát pedig az egyik vezérorsó vezető helyénél illesztettem. Az anyát egy szorítóhüvelyes megoldással rögzítettem elfordulás ellen, így ha hagyományos módon szeretném használni a gépet, egyszerűen csak fellazítom ezt a csavart, és a golyósorsó/anya páros ki van iktatva a rendszerből.

000000000

Hát igen én is ezen a véleményen vagyok leginkább,de lenne pár sorozatgyártási meló amihez jól jönne,hogy nem kellene állandóan kézzel oda-vissza tekergetni a szánokat,mert még ütközőkkel sem kicsi a meló.1 Éve filózok azon h hogyan is lehetne úgy átalakítani,hogy az eredeti használhatósága is megmaradjon,de a gépváz szétfurkálása nélkül ez az út sajnos nem járható,talán az általam linkelt megoldás az amit viszonylag gyorsan vissza is lehet alakítani(csak az eredeti lakatszekrényt és a csapágybakot meg a vezér és vonó orsókat visszaszerelni,kihézagolni),ha úgy hozná az élet.

f35ezvjs

Sziasztok Csak kérdezni szeretném!
 
Nekem van egy OPTIMUM 280/700 gépem lehet hozzá kimondottan gyári CNC szettet kapni jóformán az utolsó csavarig mindent. A golyós anya elfér a régi helyén.
Svejk mester  erre is érvényes amit írtál nem lehet hagyományosan rajta dolgozni, akkor is ha kézikerék van felszerelve?
Kivánci lennék a véleményetekre mert most gondolkozom az átalakításon.
nekem van még egy ED 1000 profi amin tudok hagyományosan dolgozni.
 
Nagyon köszönöm előre is kimerítő válaszotokat.

000000000

A legnagyobb probléma itt az szerintem,hogy a golyósanyát nem lehet olyan módon a rendszerbe kapcsolni mint pl a lakatanyát(persze erre lehet valami másféle kuplungos megoldást találni),de a trapéz orsóval szemben a golyósorsó nem önzáró,a  "visszatekeredést" valami fékkel kell megakadályozni, ezzel szemben a trapézmenet az önzáró(persze csak akkor ha a súrlódási félkúpszög nagyobb, mint a menetemelkedés szöge(gépelemek2).

f35ezvjs

De ha teszel fel kézi kereket akkor tudsz ugyan úgy hagyományosnak megfelelő módon esztergálni.

000000000

Igen,de ez a visszatekeredés szerintem okozna még meglepetéseket.

hostya

 © richy92 nagyon jól látja a problémát..
 
"De ha teszel fel kézi kereket akkor tudsz ugyan úgy hagyományosnak megfelelő módon esztergálni. "
 
Igen, lehet hagyományosan is esztergálni, de elég körülményes...
 
Ha a keresztszán orsót kicseréled golyós orsóra, akkor cnc(vezérelt) üzemmódban minden további nélkül működik a dolog.
 
De ha KÉZI(hagyományos) üzemmódban is szeretnéd használni, akkor jön elő az a probléma hogy a golyósorsó előnye hátránnyá válik.
 
A hagyományos trapéz menet önzárónak tekinthető keresztszán orsó-anya estén, de a golyósorsó-anya párosra már ez a megállapítás nem igaz...
Hagyományos(kézi) üzemmódban, a g.orsós keresztszánt vagy rögzíted minden fogás után,(ha lehetséges) vagy fogod kézzel a kézi kereket, amíg a kés dolgozik...

9pk59nuy

Hát igen! A manuális gép hiánya... Nekem is addig hiányzott, amíg rá nem szántam magam, hogy vegyek egy HBM-et. Azon tudok durva munkát vagy előgyártmányt csinálni a CNC számára. Ha pedig a CNC 25mm-es áteresztése kevés lenne, akkor a HBM 38mm-es áteresztése rendelkezésre áll. Ez a megoldás azért alakult ki, mert nem működött nálam(se) a kettő az egyben üzemmód.

ANTAL GÁBOR

Szerintem senki sem olvassa végig amit én írok a keresztszánról :  A kézitekerő helyén jeladó, aminek az impulzusai step dirré alakítva ( közvetlenül bemennek a vezérlőbe )  Ha nem tekerem akkor a léptető tartónyomatéka fogja az orsót. Ha szervós akkor meg a szervó  Az a lényeg hogy kézi üzemben nem mechanikusan tekerek hanem csak a jeladót forgatom . A motor meg teszi a dolgát  ( nem kell irányfordító áttétel nem kell balos orsó )

ANTAL GÁBOR


f35ezvjs

Én is így gondoltam a hagyományos módnak megfelelően. tulajdonképpen a léptetőmotorok mozgatnak mindent és mikor a kézi kereket nem mozgatod akkor a motor fékezi az orsó mozgatását.
Bocs azt hittem világos a kézikerék mint fogalom itt