Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

Szia Péter!
Én biztos nem teszem át, mert talán ez így együtt nagyon is idetartozik,
hiszen Te ezt az Embert, a zseniális Newton-t kiritizálod a minősíthetetlen beírásaiddal
3 napja is folyamatosan, amióta nincs időm írni. Gondolkozzál már egy picit!  
És talán ennek a képnek, tudományos életpálya leírásnak van akkora
jelentősége, műszaki tartalma, hogy finoman fogalmazzak, mint a Te
sötétszemüveges #9641-nek, vagy a mennyiségi nagyképűséget sugalló
#9810-ednek, amit ráaádsul kb. 20-adszor mutatsz nekünk.
Ha persze kimoderálod írásaimat, az megint Téged jellemez,
mostanában ebben nagyon profi lettél.:(
 
De nézzük csak mire tanít minket a tudós lángelme integrál-differenciál
egyenleteinek alapképlet megoldásai, aminek egy hajtástechnikai
alapméretezési  szösszenetét olvashattátok már tőlem 6 oldalnyi terjedelemben.
Az idevonatkozó tétel:
P=.5*J*A*A/t
Behelyettesítés Varsányi 400W SD motorjára 400 mm/s -nél:
P=0.5*0.5*0.0005*502.56*502.56/0.06=1052W
Mit is jelent ez a számok tükrébena gondolkodó embernek??:
A motor tengelye levegőben lóg, csak saját forgórészét ekkora elméleti hasznos
teljesítménnyel tudja csak felgyorsítani, majd utána ezt a hatalmas mozgási energiát megálláskor újból elveszi tőlünk, mint fékezési P, azaz ezek a VP-Svejk féle
szervóhajtás hűtőbordáján és a motoron hőveszteség formájában távoznak a semmibe.
Na már most, a tengelyen az előbbi számításnál semmi nincs, a redukált
J nulla, és a hatásfok is 100%. Gondoljuk végig, direktben egy tengelykapcsoló,
20/400 mm körüli mozgatóorsó, és az orsó-anya által mozgatott tömeg
J-je együtt mit jelent? Azt, hogy még 2-4-szeres P igény keletkezik a kiszámolthoz
képest, durván egy tengelynél 5 KW körüli teljesítmény igény jelentkezik egyetlen
start-stop "villám" mozdulatnál a levegőben, és ahogyan két éve írja ide nekünk,
utoljára a #9803-ban,  szerinte az ő gépe ezt tudja is:
 
400mm/secre 60ms alatt  
200mm/secre 30ms alatt  
100mm/secre 15ms alatt  
50mm/secre 7,5ms alatt  
25mm/secre 3,75ms alatt  
10mm/secre 1,5ms alatt  
 
Ugye milyen nevetséges sorok ezek a számok a tükrében?:))))))))))))
Ki mérte ezt ki?? Ja a "süket" vezérlőprogram ablakban ott a csicsa szám,
és akkor az annyi a valóságban is, mert VP leírja? Ugyan kérem...:))))
Péter beszél, "csak" ezek csak alapon léteznek, állítom, egy eszetergakést nem
tudna megköszörülni normálisan, megveszi inkább Amerikából, és írja, nyomja a
sületlenségeit. Nem érti, hiába küszködik, ezerszer is írhat bármit, sajnos műszakialag
szakmailag komolytalan dolgokat művel.:)
Egyébként engem ez nem érdekel, ki mennyire "hüle". Csinálja mindenki,
amit akar, semmi közöm hozzá. De AZT már nem tűrhetem,
amikor a T45 név naponta elhangzik azóta is 25-ször, és mellé hazug,
elferdített marhaságot ír. Szegény Newton forog a sírjában!:)
 
Magyarul ezen gyorsulásoknak, amikről ő itt beszél, ír a saját gépén
természetesen semmi köze nincs a valósághoz a tényszerű kiszámolt
adatok tükrében is láthatjátok.
Ellenkezőleg, egy kisebb, idevaló 50-60 W-körüli motor bőséges
tartalékokkal rendelkezik az ő aluvázas Hobby CNC gép mechanikáján
történő  maximális forgácsolási teljesítményekhez megfelelő mm/motor
fordulat illesztéssel.
Psichobilly # 9805-ben is megértette a gondolat menetemet, köszönet érte (igaz
picit azért segítettem neki ebben emailban), és az általa belinkelt motor
jelleggörbe a döntő, bizony-bizony ritka azon az eredő, valós lineáris M-n jellegörbe,
mint a fehér holló. Ha visszaemlékeztek, én akkor semmilyen
konkrét motortípust nem mondtam, de utaltam rá, hogy ez a teljesítményű motor
már a minimális egy 2-es áttételnél is (i=3-4-5-re nem is volt időm végigszámolni)
reális a számok tükrében, hiszen mindössze FORGÁCVSOLÁSKOR ~10W-ot
igénylő példáról van szó. Talán 25 év hajtástechnikai tervező múlttal
a hátam mögött, csak tudom, hogy milyen karakterisztikájú
kb. egy 50 W-os jobb minőségű szervo motor. Az a gyerekes duma pedig, hogy az
egész Fórumon csak ő tudja egyedül a P=nyomaték*szögsebesség összefüggést,
hát mit is írjak, nem találok szavakat....:))
 
GONDOLKOZZUNK Emberek, ezt kértem, erre lett volna nagyon jó az
a segédlet, amit elkezdtem írni Nektek, és az első 6 oldal
el is készült belőle. Ugyanis azon gondolatimból világosan látszik
a szervo hajtásrendszer fizikai hasznos egyszerűsített
energia, teljesítmény mérlege, ábrázolom Nektek, íme:
http://cnctar.hobbycnc.hu/Tibor45/1Pmax3.jpg" border=0>
Remélem a kételkedők is belátják, ostoba, csak alapon 10-20-szor
túlméretezni valamit, ráaádásul ezzel csak drágább, lomhább, ezáltal
szerszámpálya követésben rosszabb és pazarló, energiafaló
dolgot csinálni értelmetlen. Tanulságos. Ott a sok egyre növekvő
PIROS kérdőjel....:))) Összeomlott tehát a mese birodalom...:))
Hagyjuk Péter megfőni saját ostobaságaiban, a linkelt képén
látható sok motor mind-mind nem Hobby CNC-hez való,
végiggondolatlan e-bayos pézköltések eredményei.
Így jár az, aki minimális műszaki alapokkal nincs tisztában!:)
A műszaki törvények ugyanis sajnos a Hobbygépre éppúgy
igazak, mint a 100 millás CNC megmunkálóközpontra.
Egyszerűen saját magával szúr ki az a Hobysta, aki azt mondja: engem ez
nem érdekel, majd működik valahogy, majd én megmondom a tutit, oszt csókolom.:)
 
Svejk! Bocsáss meg, de picit úgyérzem, Te is ellenem vagy néha,
ne bántsál, kérlek ok nélkül szakmai kérdésekben.
Az egy dolog, hogy Te gyakorlati alapon úgy vagy vele, hogy láthatatlan
100W villamos teljesítményt szerintem nem sokba nézel. Én nagyon nagyra
tartok ekkora mechanikai teljesítményt, ebből kifolyólag a villamost is, matamatikailag
ezek energimérlegek, de +- összegüknek sajna stimmelni kell, de erről is írtam már.
Az autós példám # 9633 pedig nagy valószínűséggel igenis idevág, gondold
végig egy nyugisabb időszakodban. Ugyanis a gépkocsi sebváltója a válasz...,
azaz az áttételezés(sebváltó) + motor karaterisztika a döntő ott is a gyorsulási
időt tekintve.
Lehet, minden másképp alakult volna, ha amikor VP megkeresett szervó
ügyben, elhajtod, és megmagyarázod neki azt, hogy ennek nincs értelme,
amikor a legkomolyabb forgácsolás is Hobby berkekben előtoláskor
néhány W hasznos előtolást kíván. Akkor nem kell IRFP260,
nincs eszeveszett, levegőszántás a semmiért, betárolt forgó energiákkal
(lásd képletek) küszködő, túllendülő, ezáltal is pontatlanabb,
butuska hibatárolójú szervo vita.
Helyes használat esetén akár a gyík P igénye is bőven elégséges lett volna.
És a Fórum megúszott volna talán 2 év "Varsányi sületlenség kataszrófát"
meddő vitát szervó ügyben.:))
 
Bár megfogadtam, nem írok egy ideig VP-nek, mégis kénytelen voltam ezt a pár
sort feltenni, mert olvasni azért esténként szoktalak Benneteket, és az a fortyogás,
gyerekes duzzogás, műszaki elferdítés halmaz, állandó cikizésem, komolytalan, semmit nem
bizonyító videók linkelése amit itt egyesek úgy érzem továbbra is művelnek,
ezen írásra kényszerítettek!  
Ma egyébként jó napom volt, remekül haladtam a fejlesztéseimmel,
köszönöm Neked világtanító nagymester, Sir Isaac Newton!
Nektek is kellemes CNC sikerélményeket kívánok, a lehetőség adott.:)

bmejdz9nu

"Ma egyébként jó napom volt, remekül haladtam a fejlesztéseimmel"  
Valamit ezekről nem akarsz publikálni? Mamut, hogy áll/megy? A 4 tengelyes szinkron? Ezek érdekelnének bennünket... Hobbysták vagyuk...:)
Képek, videók...tények...https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/VP_CNC_V1/Videok/4.th_Xdrive_test.wmv" TARGET=_fnew>Valami ilyesmit... ahol gyorsan is meg lassan is... mérve... stb... (Egy újabb/régebbi hüle videóm :)

Szalai György

A gépváz tervezés már tényleg a -Mechanikai ötletek-be tartozna.
Amit írsz a Z-ről azzal nagyon egyet értek. Nagyon merevnek kell lennie. É könnyűnek is.
http://www.mes-tech.pl/projekty_img/wrzeciennik%20widok%20ogolny.gif" TARGET=_fnew>Ez elsőre ellentmondásnak tűnik, de jó konstrukcióval és anyagválasztással minden mozgó tömeget nagyon le lehet könnyíteni. Rezonancia veszély és nehéz csavarok nélkül.
 
http://www.mes-tech.pl/obrazlos/Brama_KDC.gif" TARGET=_fnew>Ha kicsi a mozgó tömeg, akkor ugyanakkora dinamika mellett csökkeni fog a gépváz alakváltozása is. Vagy ugyanakkora alakváltozás mellett emelhető a dinamika. Akkor pedig emelhető a megmunkálás sebessége is.

ukcge40u

Az első linked akár az én gépem feje is lehetne... :)
Arányaiban ugyanez, csak még nincs kész.
Mindenesetre kiraktam háttérképnek... :)

svejk

Mivel megszólítottál...
Igen mint írtam visszaolvasva nekem is úgy tűnt hogy bántalak, ezt írtam is.
Sajnos én fafejű vagyok és nehezen értek meg dolgokat, próbálok minél egyszerűbb magyarázatokat, számításokat találni.
Nem titkoltam egy percig sem hogy van egy pár sötét folt, ellentmondás a fejemben.
Ezért sokszor jobb híján a tapasztalataimra kell hagyatkoznom.
A számításaidat pedig nem tudtam tanulmányozni, mert addigra törölve lett.
Egyet viszont bizton állíthatok, hogy a legnagyobb baj az, hogy nem értitek meg egymás igényeit, elvárásait, még ha azok az elvárások túlzóak, feleslegesek is.
Az autos példa nekem továbbra sem tetszik, ha van váltó, ha nem mert többek közt az autó nem tudja a teljes fordulattartományban leadni a névleges nyomatékát, mig a szervokörbe kötött motor igen.
A vitátok kapcsán már az is homályos hogy min is megy a vita :))
Megpróbálok még sokat tanulni, számolgatni...

svejk

"ő volt az első tudós, akinek megadatott ez a tisztesség"
 
Ezt nem igazán értem, ha jól tudom nagyon magábazárkózva, vallásossan, sőt talán a spirituálába menekülve rendkívül szegényen halt meg.
Persze valóban Ő volt aki lerakta a modern fizika alapelemeit, nagysága nem vitatott.

bmejdz9nu

Valamit rosszul csinálok? T45-ös adatok egy AC30W-os motorral...
... és még az áttételi inerciák és veszteségek nincsen is beleszámolva...(Gear Intertia Motor felén és Gear Intertia az orsó felén is = 0)
 
https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/CNC%20vezerles%20-%20szervoval/T45/T45_30W_AC.jpg" border=0>
 
Verify: "Lesser"... kevés ehhez a motor... írja menyivel... A lassítás és gyorsítási adat is érdekes...más...

sanka74

Minden bántó ártó szándék nélkűl: szegény Newton szűzen is halt meg,nem csak szegényen...ha jól tudom..

s7manbs8

A "Motor max torque" nem jó, szerintem. az ott 0.28 nem kicsi az, mikor az átlagnyomatéka 0.4 körül van ? A bal alsó sarokban ?

bmejdz9nu

A 30W-os AC-nak ez a csúcsnyomatéka. Ezt az értéket nem én adtam meg... ennyit tud a CZMTA3-as motor. (és minden AC motor hasonló azaz ennyi - 30W-osban.)

bmejdz9nu

Egyébként a többi adat alátámasztja Tibor számolását:  
pl. a gyorsításhoz: 0.71W kell...(1W-ot számolt)
Mozgatáshoz 11.93W... (10W-ot számolt)
De ez attól van csak mert a "Mechanical effiencivel" nem kalkulált.... én a default értéket hagytam meg amit a progi hoz alapban : 0.9
A súrlódási tényező: (Mechanical Coefficient) 0,5 azaz 50% ahogy Tibor számolt... (zero még akkor se lehetne ha légpárnás lene a szerkezet)
 
Gyorstítani (ezzel a motorral) még jobban is tud:
11ms-ra kértem de: 3msec-en is tudja (azaz csak tudná - persze AC fürgébb:)
 
A számítás gyakorlatilag az 1000N-os terheléssel bukott...  
Ehhez folyamatosan 0.38Nm kellene... ha jól nézem (Load Torque Motor Axis) ...  
Ahogy Svejk már az elején írta... ez az alapnyomaték egy 100W-os motor (0,32Nm) jellemzője...
 
... és ha figyelme vesszük még az éttétel veszteségét ... azaz kb. 10W kevés lenne az egész szerkezet "terhelésmentes" (1000N terhelés néküli) mozgatásához...
 
*** szerintem***
 
De jó, hogy Tibor számolt... mert rákényszerített benünket a számolásra... :) Ez bent a "nyeremény - eredmény" !!!

HJózsi

Nem DC topik? A DC terjedt el hobbisták között... a számítási példa is arra utalt, csak hogy ne zavarjuk össze a hallgatóságot ... (Én is még csak most ütöttem le az elsőt http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270491592300&ssPageName=STRK:MEWNX:IT" TARGET=_fnew>ITT, vezérlőről egyenlőre nem is álmodok ...)

bmejdz9nu

A nyomaték az nyomaték...(alapnyomaték)... Mr. Newton akkoriban sem tett különbséget AC és DC szervóhajtás között...:)
A különbség csak gyorsításokban lenne és a csúcsnyomatékban. (AC gyorsabb viszont kisebb a csúcsnyomatéka)
A lényeg az elvek megértése...megtanulunk számolni! Milyen jó! Ezért van itt...
Persze a MotorSize(?) (régebben belinkelt) progit is elővehetnénk... de ez egyszerűbb progi...

bmejdz9nu

A párosítás nem egyszerű... melyik-melyikhez.... (nem tudtam azonosítani SGM ill Sigma-II-vel : USAQEM-A6-SU31)  
Gondolom ezért se volt nagy "tülekedés" érte :)

s7manbs8

Akkor vagy 40 dollárodba fog kerülni ? Már csak vezérlő kellene.