Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

HJózsi

Azt mondtad mész aludni [#vigyor3], hát én tényleg megyek ...  ha valaki nem álmos még modi, akkor legyenszíves törölgessen még a virtsaft maradványaiból please ... Jóccakát![#wave]

Szalai György

Még mindég a sebesség a fő téma. El kéne már felejteni a sebesség alapú gépmegítélést. Eleget beszéltünk róla. A CNC megmunkálás jóságát, a dinamika - a gyorsulás és lassulás sebessége - a sebesség változás sebessége határozza meg. E nélkül nincsen pontos pályakövetés. És ez az ami gyalázatos, ha nem törődünk vele. Hiába sok a sebesség. Ha a dinamikai képesség megengedi, akkor mehetünk feljebb a sebességgel, mert másképp csak a pontosság rovására telik a hibatároló minden kanyarban. Kisebb sebességre (vagy szögsebességre) kisebb tömeget, kevesebb energiával lehet gyorsítani-lassítani. Ezért kell a rotornak (leggyorsabb szögsebességen mozgó alkatrész) kis J-vel rendelkeznie és nem direktbe növelni a motor J értékét az orsó J értékével, hanem egy jó áttételen keresztül.
Ettől csak akkor szabadulhatunk, ha (ahogy Péter érzi) a motor is nagyon alacsony fordulaton forog. Direkt drájv nyomatékmotor, hatalmas nagy nyomaték 0.02-100 rpm, mégis kicsi rotor inercia. Míg nem lesz ilyen motor az orsó végén, addig marad a kis emelkedésű orsó és áttétel, mint egyetlen nagy dinamikát adó megoldás. (A lineáris motorok, az külön fejezet.)

bmejdz9nu

ok. ez van, tudjuk... mit számolt és mit nem...
 
1. A 20W-os motor 3000rpm-nél 20W-os.... 300rpm-né csak 2W pedig folyamatos üzemre számolt!
 
2. 1000N tolóerő = 0.32Nm-es motor kell, ami ugyebár 100W-os kategória.
 
3. Nem számolt az átt. (kerekek és szíj) inerciájával... és súrlódási veszteségeivel....
 
4. semmilyen súrlódási azaz indítási azaz minimális veszteséggel... azaz vett 50%-ot de az nem ok. mert kicsik nagyon a számok...(1W nem elég ekkor)
 
stb... azaz nem volt gyakorlatias sem... azaz ha megcsinálnánk = nem menne. nem is akar senki 10mm/sec-el...

43pbwjg8s

Varsa!
Bocs de itt inkább megnézed: posta!

bmejdz9nu

ment mail... én meg aludni :)

besirkyjh

Igazad van .
 
Mire megkentem 5 szelet vajaskenyeret meg elöztél a beirással .
 
Egyébbként igazatok van tulkéne már lépni rajta és uj témákat felhozni .
 
[#lookaround]

s7manbs8

Nem szakmai, de az nem érv, hogy valaki úgy csinálta. Pingvin effektus, vagy mert a pap azt mondta, hogy van sten és láttad már ?

bmejdz9nu

Mindenki úgy csinálja ahogy akarja...
 
Egyébként le akarom szögezni én nem vagyok áttétel ellenes! De ha nem szükséges akkor nem kell(ene) használni!
Azaz összességében olcsóbb, jobb egy erősebb (netán eleve lassabb fordulatú) motor alkalmazása. (Erő és Nm)
 
2. Az áttételt meg lehet valósítani szíjáttétel nélkül is... de ez másik téma...
 
A motorból két módon juthatunk a teljesítményhez:  
Az erejéből, nyomatékából (Nm) ill. fordulatszámából(W)...azaz több fordulat több "Watt"...
 
Most már tudjuk, hogy a motor teljesítménye függ a fordulatszámtól. (persze aki még mndig elhiszi Tibor számításait ezt még mindig nem tudja:)  
De hát ezért lett törölve Tibor kérésére a számítások azaz Ő már tudja, azaz megtudta már.  
 
Tehát ha le áttételezzük:  
Akkor teljesítményt ("Wattokat") "jól kinyerjük" a motorból de kimeneti fordulatszám rovására történik azaz a kisebb mozgatási sebességet ekkor el kell fogadnunk.
 
És itt kell választanunk... mi fontos és mi nem... mekkora motort tudtunk beszerezni... ill milyen emelkedésű orsót...
 
Gyakorlati példa:
 
1. E240 0,2Nm... általában 3X áttételel használják a gyakorlatban...pl. egy 5-ös orsón... (753N erő a tengelyen)..."Watt-ot" nem akarok írni most..
 
2. Bautz E642 0,7Nm ... általában direkt hajtásra alkalmas. pl. egy 5-ös orsón...(879Nm erő a tengelyen)
 
Azaz az 1.-es példában (veszteségek nélkül) 1/3 átt is 0,6Nm a forgatott tengelyen...
Tehát a két hajtás kb. azonos erőre képes... csak a fordulatszám azaz a "végsebesség" más...
 
Persze lehetne vitázni a gyorsításról de ezt most hagyjuk... mert a mechanika adja a véget...
De figyelembe kell venni, hogy az áttételezéssel a gyorsítási képessége a motornak szintén redukálódik a hajtott tengelyre nézve...
A direkhajtásnál pedig lehet, hogy a motornak kevesebb fordulatra kell csak felpörögnie és az gyorsabban végbemegy...(szöggyorsulás)

Szalai György

Magam, már sem a klasszikus, (Pavlov kutyája.) sem az operáns (Patkány, pedál, tál ) kondicionálás módszert nem használom a tanuláshoz. Eleve bennem él a tanulás vágya, tehát nem várok jutalmat, ha megszereztem a tudást, mert az ideiglenes egyensúly (Kíváncsiság-tapasztalat.) megvalósulása eleve jutalomértékű a számomra. Ehhez folyamatosan problémákat kell találnom és hozzájuk megoldásokat. A megismerés nem eredmény, hanem egy folyamat. Élethosszig tart.
 
A programozott oktatás módszerét használom. (Számítógéppel segített oktatás) Nálam beválik. A felnőtt, (a gyerektől különbözően) a tapasztalatai alapján, már nem kötődik a részletekhez, hanem felismeri azok összefüggéseit és a bennük lévő logikát. Már az össz érzékinger (látás, hallás, tapintás, ízlés, szaglás) közös hatása nélkül is képes vagyok memorizálni, tanulni. Akár csak egy alapján is. Nem kell legyártanom egy fogaskereket, megkóstolnom és megszagolnom, hogy tudjam milyen, és mitől, hogyan jó. Megelőző tapasztalataim kiegészítik a jelenlegi ingercsoportból hiányzóakat. A cél már nem csak új ismeretek szerzése, hanem a megszerzett részinformációk egybe szervezése, hogy az ismereteim egy nagyobb egésszé álljanak össze.  
 
Ezért nem tudom elfogadni a fenti soraidban megfogalmazott gondolatmenetet.
„Ezentúl ha valakivel "vitázni" fogok először megkérdem milyen gépet csinált eddig (mutasson valamit belőle)... Aztán "értékén" azaz " a vak" elmélettel nem fogok "szembeszállni" megvitatni a semmit a semmiről... !!!”

bmejdz9nu

Vitáztunk mi már? :) Szerintem nem... csak kérdezz nyugodtan... bármit... :) Nekem nincsenek (üzleti) titkaim :)

Szalai György

Mi okból helyezed előtérbe a géped sebesség képességét, a dinamikai képesség hátrányára?
Mi motivál Téged, mikor tudatosan olyan gépet építesz, ami már elméletileg is lehetne sokkal közelebb az ideálishoz?
Neked miért olyan a számodra megépíthető ideális gép, mint amilyet készítettél?
 
Eddig azt gondoltam, hogy a szándékos Tibor45 pukkasztás a célod, csak hogy ne legyen unalmas a fórum, és hogy előrángasd belőle az (amúgy általa a tudásához képest szűken mért) ismeretanyagot. De most úgy látom tévedtem, meggyőződésből teszed, hiszel a szakmai igazságodban. Sajnálom.
 
(Megyek a postára, megérkezett az újpesti füstölt mangalica sonkám. Lesz olyan élvezetes, mint egy külső gerjesztésű DC motorról menet közben lekapcsolni az állrész gerjesztést.)

D.Laci

"Mi okból helyezed előtérbe a géped sebesség képességét, a dinamikai képesség hátrányára? "
 
Hát... ahogy elnézem a videóit attol dinamikusabb lenne akkor szétrázná a mechanikát.
Kör marásnál jó ha a beállitot érték ~10-dét elérné a sebbeség ha nem lenne elég dinamikus.

bmejdz9nu

1. "dinamikai képesség hátrányára"?  Ahogy Laci írta... tudnék még gyorsítáni a ramp-on de "kipotyoganak" a csavarok és eldeformálodna a Mechanika :)
Tehát nem alkudtam meg a dinamika rovására a sebbesség javára!
 
Ezeket a gyorsításokat tudom max. a "gyenge" mechanika miatt a gyakorlatban:
(Lináris gyorsítás mellett... egyébként exponenciálist használok általában)
 
400mm/secre 60ms alatt  
200mm/secre 30ms alatt  
100mm/secre 15ms alatt  
50mm/secre 7,5ms alatt  
25mm/secre 3,75ms alatt  
10mm/secre 1,5ms alatt
 
Ha ezek gyenge adatok (de nem hiszem)... akkor rossz... de csak ez van... ezt tudja tartósan szétesés nélkül... kb. 40Kg-os mozgatott tömegekkel.
 
2. Elméletben minden oly egyszerű... de a valóság más... Ha lenne egy aluminium bányám akkor csinálnék 10tonnás gépet is :)
 
3. Semmi sem idális... csak a leghetőségekhez képest jó... azaz ami legtöbb adható-kapható :)
 
4. Örülök, hogy így látod... mert így is van... Én nem ebből élek mint tudod... = hobbysta.

besirkyjh

Szia Péter
 
Veddmár észre hogy a mechanikád és a hajtásod nincs arányban és ez a baj ( amit irtam tegnap, lehet illetve kell tulméretezni de ne ugy hogy szét üsse a mechanikádat hacsak nem az a célod )
 
Ezeket a gyorsításokat tudom max. a "gyenge" mechanika miatt a gyakorlatban:  
(Lináris gyorsítás mellett... egyébként exponenciálist használok általában)  
 
400mm/secre 60ms alatt  
200mm/secre 30ms alatt  
100mm/secre 15ms alatt  
50mm/secre 7,5ms alatt  
25mm/secre 3,75ms alatt  
10mm/secre 1,5ms alatt
 
Itt irod hogy gyenge a mechanikád akkor kell az a motor bele vagy sem ? [#confused][#whatever]

s7manbs8

Mondjuk konkrétan én is kiváncsi lennék, hogyan gyorsulna áttétellel, anélkül, megmozdulna e a tengely egy kisebb motorral. Ennek a képletét le kellene vezetni pontosan.
 
A másik, hogy a számolásnál a W volt megadva meg a gyorsulás ideje pl. de azt nem láttam, hogy eközben a motornak mennyi A-t kellett volna kapnia, mert lehet, hogy a csúcsértékét meghaladta volna, tehát képtelenség lett volna annyival hajtani, pl. 10A helyett lehet 25A-t evett volna, és hiába jött ki Wattilag a számolás annyira, de akkor meg ezt a határértéket lépi túl.
 
Nekem egy 50W-os szervóm van, de tök kakaóval is elég gyenguszkának látom, ha nem golyósorsós hajtás van, csak menetes szár, meg a mechanika sem valami tökély azaz jócskán van súrlódás, hát majdnem veri egy léptecs is, persze bizos kellene neki adni vagy 80V-ot, akkor erősebb lenne.