Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

D.Laci

A Passatba beleraknánk egy trabi mocit (18Kw) mert ugye az kisebb motor kisebb "J"- vel az jobban pörög.
Nameg 45Kw-os passat...(motoros baba kocsi.. )  kivesz olyat? :) Nekünk az 1.9D 96Kw-os volt. :)

bmejdz9nu

Tibornak milyen kocsija lehet? Gondolom azt is nagyon minimalista motorizációval vette :) Mert az is elvisz A-ból B-be...:)

000000000

jo a hasonlat,és egy 200 loerös verda,nem biztos hogy jol is gyorsul!:)))amugy igaza van Péternek,aki nem biztos a dolgában,az vásároljon kompletten,és bizva hogy az elado korrekt,és otthol van a témában,mert, össze gányolni egy gépet,alul vagy fölűl tervezve,.nem csak anyagi kárt okoz!:))))

x4rhew5r3

Nagyon jó példa az autó, mert rámutat arra, hogy hamis premisszákból hamis következtetés az eredmény. Vegyünk egy régi konstrukciót. Hogy nézett ki a motort nyomaték(Nm) és a teljesítmény(LE,kW) jelleggörbéje? Egy Toyota max. nyomatéka 2700-as fordulaton volt, a max. teljesítmény meg 5000 felett. Mit érzett ebből az úrvezető? Hogy ez egy jó elasztikus motor, jó vezetni, mert alul van nyomatéka (húz rendesen) felül meg teljesítménye (jó a végsebessége). A 320-as BMW max. nyomatéka 4000-es fordulat körül volt. Ha ki akartál ugrani, akkor érdemes volt visszakapcsolni és gyerünk:). Nem volt elasztikus, de az is megért egy misét, más előnyei voltak. Nem elég kiragadni egy tényezőt a sok közül, és abból "gyakorlati" törvényszerűségeket alkotni, hamis következtetéshez vezet.
Hála az elméleteken alapuló mérnöki fejlesztéseknek, a mai motoroknál a két jelleggörbét úgy alakították, hogy széles fordulatszám tartományban egyenletesnek érezzük járgányt. De azért ha ki akarsz ugrani, ma is visszakapcsolsz.
 
Itt papoltok a motor teljesítményről, hogy 200W-os motor kell hogy alacsony fordulaton vigye a kocsit az állandósult (nincs gyorsítás, lassítás) szakaszon, ami ugyan úgy a 20W-os teljesítményt igényt fogja fedezni, mert annyi kell az állandó mozgás fenntartásához. Vagy úgy gondoljátok, hogy mindkét motoron áthajtjuk ugyan azt az áramot, és a 200W-os majd 10-szer jobban csinálja azt a 20W-ot? Nem értem (költői::)).

bmejdz9nu

A #9645-ben az arányosítás és az 1000N-hoz tartozó meghatározásommal egyetértesz? "0.32Nm/2átt.4em orsó."

s7manbs8

Az, hogy mire kell méretezni, annyira felhasználás függő is, hogy majdhogynem mindenbe bele lehet kötni egyébként, szinte nagyságrendi különbségek is lehetnek, hogy csak egy egyszerű példát mondjak, ha 3D-s marást kell csinálni, nagyon változó felületen, éppen nem mindegy, hogy 50%-ban a totál gyorsulás-lassulás görbén kell a szervó motornak dolgozni, vagy az ellenkező szélsőséges feladat, hogy el kell menni egy tengelynek 2 méterre, amiből 50 mm a gyorsulás, lassulás szakasz, a többi pedig az állandó, csak a minimális veszteségekkel szembeni teljesítmény igényt támasztó felhasználás. Tibor inkább ez utóbbi felhasználás közeli példát mutatott, azért jött ki neki annyi érték, amennyi, de ezt ő szerintem írta is, ha minden mondatát szépen elolvastuk, azonkívül szépen 50% hatásfokot is ráhagyott. Úgyhogy vannak itt nagy félreértések is szerintem, ami senki számlájára nem írható.  
 
A felhasználás jellegétől függően egy szorzó tényezőt is bele lehet tenni, ami akár 4-5-szörös is lehet. Mindemellett, Tibor kolléga az egész számításnak a menetét és a megközelítési elveit mutatta be, nagyon szépen, általános iskolai szintet meg nem haladó módszerrel.
 
A kompromisszum sokszor gyümölcsöző lehet, Péternek talán elég lenne egy 150W-os motor is, ami 3-szor fürgébb lehetne optimális áttétel megválasztással, mint a jelenlegi, hasonló fogyasztás csökkenéssel és tekintettel a Földünket fenyegető energiaválságot is enyhítve ezáltal.

x4rhew5r3

Az egésszel nem értek egyet Péter:)

bmejdz9nu

Bizony! Vezérlőt motooral és szolgáltatással... Tibor ezt javasolja!
 
Én felülméreteztem a kocsimat is... most aztán fizethetem a 125Kw feletti luxusadót és csak 8,5mp alatt van 100-on:)
Viszont nem fogyaszt többet mint a kisebb... ez érdekes...
A 200W-os szervómotor se... "ezekben az energiaválságos időkben"  minden számít... ezt írta Tibor a számítási PDF-ben...

x4rhew5r3

Sejtem a hamis premissza eredetét. Az egyszerű vezérlők nem tudnak csúcsáramot, le vannak korlátozva a motor névlegesére. Ezzel persze hogy sokkal nagyobb motor kell, de nem a 20W miatt, hanem a dinamika miatt. A motor pedig rövid időre tudná a 10-szeres nyomatékot is, de ahhoz csúcsáram kell.

bmejdz9nu

De megy... Jól megy... Sok videó van róla... látható az erdeménye...
Persze ha nem lenne sebesség és dinamika mániám... akkor áttételeznék... és "okos" lehetnék egy cammogó géppel... és fele harmada motorral...:)
Ezeket a legyengített gépeket pedíg nem szokás dokumentálni... videót csinálni... mert ciki...mert lassú...
Vagy van videó ilyenekről - amit leáttételeztek? Nem láttam még...

x4rhew5r3

Megint nem a lényegre válaszoltál és szerintem az előzőt sem gondoltad végig, túl gyors volt a válasz.
Én csak a kételyt akartam itt elültetni, hátha valaki majd gondolkodik is:) Részemről nem akarok beszállni az adok-kapokba.

bmejdz9nu

Valaki megcsinálja a Tibor számítását a valóságban... én veszem a 20W-os motort ajándékba neki!!!

bmejdz9nu

[#smile] Megértelek... Igazad van...

x4rhew5r3


000000000

azért nem mindenek felett,mert megnézem az eladot is,és ha a kérdésimre a választ nem 1000%-ban kapom,akkor elállok az űzlettől!de ilyen esetbne a föszempontom az lenne,hogy gyakorlati szakember tanácsára halgatok!:))elektron jol látja a problámát akkor,mikor a felhasználás mikéntjét elemzi!mert ha én csak diszitö marásokra használom a gépet,és megnéztek egy kész munka darabot,akkor láthato,és elképzelhetö,hogy a "Z milyen iszonyatos munkát végez!:)))egy villanásnyi nyugta sincs!:))a Mach ugyis az "Z-hez igazitja a többi tengely sebességét,és szinte nem tud érvényesűlni egy részlet gazdag munkánál a sebesség!:))))tudom hogy hűlyeség amit irtam,de ezekről a szempontokrol kevés hangzott el!:)