Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

bmejdz9nu

Nem nem! Jól látod!!!  
Valahol itt van elásva a dolog!
Azt nem tudom, hogy Tibor milyen szoftver használ... de valószínűleg nem ok. azaz nem bízik a ramp-ban a szoftverben.
Dehát egy léptetővel? Mi történne?
 
A WinPC-NC a definiált gyorsítási és lassítási görbéket pontosan követi - azt tudom. (lineárist és exponenciálist is tud persze - de ez mindegy most.)
A Mach-al voltak gondok sebességről-sebességre váltásnál de az a hiba a múlté azaz javították (ezt csak halottam)
De! Az biztos, hogy a Gecko szervó vezérlőből (128bit tároló) adtak el a legtöbbet a világon (ebben a szegmensben = Hobby CNC kb. 14.000db)
... Gondolom a legtöbb felhasználó (főként az USA-ban) Mach-ot használ...
Tehát nem értem?

svejk

Ezt a videót már elég sokszor láttuk, de gondolom nem is Te filmezted...
És szerinted itt megmunkálás közben akárcsak 10 hibánál is több van?
Lótúrót, akkor már rég el lehetne dobni a munkadarabot.
 
Tehát a fentiekből evidens hogy a videón levő megmunkálás közben nem egységugrásokat látunk hanem bizony egy nagyon jól megtervezett kiszámolt Z mozgást mely egy ramp görbén gyorsít lassít, hogy nehogy pályát tévesszen.
 
Ennél mint minden megmunkálásnál is egy a lényeg hogy pályahű legyen a követés.
És ezt 2 féleképpen  tudod elérni:
-Csinálsz egy zérus időállandójú elméleti Z mozgást-ez ugye lehetetlen
-a Z tengelyed időállandójához visszaveszed a gyorsítási ramp görbét és ehhez megválasztod a maximális fordulatát a tokmánynak esetleg ezt a főorsófordulataot nagy Z tartomány esetén még modulálhatod is.
 
Tudom a Te rendszered éppen a fordítottja és ez benne a szuper találmány hogy a főorsód(most tokmány) szabadon forog és a Z tengelyt szinkronizálod hozzá, így bármely régi esztergára felszerelhető.
De neked is meg kell határoznod hogy mennyi lehet az a max. szabadon forgó tokmány mégpedig a Z tengelyed időállandója függvényében mert különben a Te rendszered sem fogja tudni a pályát lekövetni.
 
És azt meg ne mond nekem hogy Te mint mérnök ember a megtudod a Z tengelyed időállandóját (márpedig azt megtudod az 1mm-es vagy 128 lépéses egységugrásból is határozni) akkor nem tudod kiszámolni a max megengedhető fordulatot a tokmányra.
 
A fentiekből szerintem az is kiderül hogy a videón levő megmunkálást a gecko vagy akármelyik vezérlő akár 32 hibatárolóval is meg tudja csinálni csak megfelelő gyorsítási görbét kell választani a Z tmozgásnak és majd ez alapján meghatározni a max. tokmányfordulatot.
 
Te itt feltétlen el akarod hitetni a társasággal hogy csak nagy hibatárolóval és bazi nagy egységugrásokkal tesztelt gépen lehet pontos vagy akár a videón bemutatott megmunkálást elvégezni.
Na látod ez baj, mert ez nem így van...
 

bmejdz9nu

Elképzelek egy szoftvert amiben nincs ramp (gyorsítás és lassítási görbe)... mertugye minek ?:)
"Egységugrásokkal" vált irányokat és a szervóvezérlő hibajeltárolója majd adagolja a motornak az áramot...[#nevetes1] Ahogy persze kedve tartja... :)

svejk

Látom RC te figyelsz, és gyakorlatias ember vagy mint itt a többség!
Nem hinném hogy létezik olyan sowtware amelyik ne tudna valamilyen gyorsítási görbéket mert akkor ideális, 0 reakcióidejú mechanikát kellene használni.
 
De valahol itt az egyszerű megértés lényege:
adva van egy mechanika melynek van egy x idejű rakcióideje (időállandója)
Ezzel a szerkezettel kétféleképpen lehet dolgozni a vezérlőktől függetlenül:
-vagy gyorsan de pontatlanul (sarkokat levágva, néha túlszaladva)
-vagy lassan de biztosan a még előírt türéseket betartva. (az egyszerű servoknál a működéséből adódóan mindig van követési hiba, de a napokban bizonyítottá vált a léptetők késései is)
 
Gondolom mindenki a másodikat akarná választani.
ha így van akkor belátható hogy nincs szükség mindenáron nagy hibatárolókra és az is hogy a jó gépbeállítást a megfelelő gyorsítási görbékkel lehet eszközölni (mivel az gép időállandói már adottak)és ez megtehető empirikus úton is, tehát szintén nem törvényszerű szükség az egységugrásos mérés (főleg nem az extrém nagy értékek)

svejk

Az előbbikehez hozzátartozik hogy mint Tomasz is említette a G0 üzemmódot, itt bizony jó lenne a nagy hibatároló.
De már egyszer ezt is lezongoráztuk hogy csak akkor lenne értelme ha a szervovezérlővel tudatni tudnánk hogy most G0 üzem van és megengedhető a nagyobb hibakövetés.
Vagy a szoftvereknél a G0 üzemben nagyobb gyorsításokat lehetne a motortuningnál beállítani. (persze ezt a léptetősök nem tudnák kihasználni)
 
Még annyit hogy én speciel útálom a geckot a +-128-as hibatárólója miatt mert a kisérletezések közben mindig leold. Ezért sokkal Jobb a Quantum mert annál beállítható akár 20000-re is, nyugodtan lehet vele méricskélni, de üzem közben én is azt ajánlom hogy vegye vissza a felhasználó arra a szintre ami még belefér az általa elvégzett munkadarab türésébe, és a gyorsulás/lassulásokkal érje el a pályahű követést.
De ugye a léptetőknél is ez van hogy addig játszunk vele mig elő nem jön a lépésvesztés majd egy 20-30%-ot visszaveszünk, hogy legyen biztonsági tartalékunk és ne érjen menet közben kellemetlen meglepetés bennünket.

2vkx6unz

ez most a pálya széléről történő beugatás lesz de szerintem Tibor45 következetesen arra próbálja rávezetni a társaságot, hogy egy adott mechanikából, motorból és elektronikából a maximumot hozzuk ki és ehhez ad iránymutatást. A #7787 példájánál maradva a tokmány fordulatszáma nagyon nagy mértékben függ a munkadarab alakjától! Vagyis amikor közelít a függőlegeshez a szárnyprofil egyre nagyobb sebességgel kell mozgatni a Z tengelyt ha a tokmány fordulatszám állandó. Az animáción látott mozgás nagyon kemény feladat. Egyébként amit leírtál egy adott gép esetén járható út, de borzasztóan megnő a megmunkálási idő.
Szerintem a gondolkodás módjában van különbség köztetek. Tibor45 mint gépépítő olyan gépben gondolkodik ami a feladatot a lehető leggyorsabban megoldja és ehhez nagyon fontos a nagy dinamikájú gép. Te meg egy adott gép beállítási megoldásán gondolkozol és nem számít a megmunkálás időtartama. Tibor45 viszont próbálja terelgetni a gondolkodásmódot abba az irányba, hogy egy gépet miképp lehet jobban megcsinálni úgy, hogy a megmunkálási idő rövidüljön. Úgy is mondhatnám, hogy egy termelési szemléletmód ütközik egy hobby "működik ez" szemléletmóddal. Én mindenesetre szívesen olvasom ezeket az eszmecseréket mert sokat tanulok belőle. És mivel én még csak építem a gépemet fel tudom használni ezeket au információkat.

svejk

""Ill. ki leht szurni ha nam eillik egymasjoz a  
vezerlo-motor+hajtas-mechanika szentharomsag"  
 
Ez a beszéd, minden emiatt van! "
 
Aláírom, valóban így van, de nem csak kíszűrni lehet hanem meg lehet találni azokat a gyorsításokat/sebességeket amiket a nem összepasszoló dolgok tudnak. Mivel hogy ilyen gépet tudtam összeguberálni, és ezen nem tudok változtatni.
 
"Én is így gondolom, és az egyik leghatékonyabb  
teszt módszer erre a különböző határ szintekre  
beállított, és korrektül levezényelt  
egységugrás teszsorozat. "
 
No látod leírtad Te is hogy az egyik leghatékonyabb, de nem EGYEDÜLÁLLÓ módszer...

svejk

Úgy van és nekünk a szedett vedett cuccokból építkezőknek ez a lényeg.

svejk

Úgy van!  
Látom kár volt az eléjétő válaszolgatnom mert minden fontosat leírtál :)

svejk

Igen tud a Sentinel helyből egységugrást egy külön nyomógombra ki is van vezetve, és még beéllítható az ugrás tartománya is, bár csak egy irányba ugrik,de ezt már írtam.
 
Hogy idő-hiba vagy idú-út alpon megy a grafika nem mindegy? Az encoder ismeretében nem ördöngösség átszámolni. aztán forgatónál meg megint nem lenne jó az idő-út kijelzés :)

svejk

Jó duma...
Persze igazság..:(
 
"Hát mert nem azonos pályán jatszanak,  
hanem csak reszben átfedő palyan  
es raadasul elterő merteku jatekszabaly ismerettel.... "
 
És szerinted a Hobby CNC fórumon ki játszik idegen pályán?

svejk

Megjegyzem egy valamire való szervovezérlőnek van vészstop bemenete mely a szoftvertől függetlenül állítja meg a motort.
az iparban pedig ez a minimum az egyéb többkörös vészáramkörök mellett.
 
De valóban a geckonál ez is egy rossz tulajdonság, ezért is jobb a Quantum mert ott az van amit Te mondasz.
 
És ezzel az bizonyított, hogy a geckoval nem lehet dolgozni és vigye mindenki azonnal a legközelebbi elktronikai hulladéklerakóhelyre???
 
Nem-nem, lehet azzal dolgozni csak ismerni kell a korlátait.
 
Továbra is várom azokat az elengedhetetlen mással nem helyettesíthető érveket amik a bazi nagy tároló szükségességét alátámasztják a marni akaró emberek részére.
De nem, inkább hagyjuk eleget bosszantottuk már egymást...
 

svejk

Teljes mértékben igazat adok neked, és én ezt a szemléletkülönbséget már jó párszor leírtam itt a fórumon is, miszerint itt a Hobby kategóriában az emberkék 90% abból épít amit talál.

bmejdz9nu

"Még annyit hogy én speciel útálom a geckot a +-128-as hibatárólója miatt mert a kisérletezések közben mindig leold."
 
Ez igaz... de ezt is meg lehet szokni :) Majd küldük neked egy láb kapcslót (reset) kezdésnek :)
 
 
És ez a lényeg, és ez is igaz!:
 
"...én is azt ajánlom hogy vegye vissza a felhasználó arra a szintre ami még belefér az általa elvégzett munkadarab türésébe, és a gyorsulás/lassulásokkal érje el a pályahű követést. "

svejk

És mit tudsz tenni ha jön a függőleges szárnyprofil? Lelassítod a tokmány fordulatát, vagy nagyobb hibát engedsz meg, mivel a Z mozgást nem tudod tovább gyorsítani.
Ha csak nincs a fiókodban AC szervo vagy lineár motor.
És itt a fordított szemlélet amit írtál, hogy Tibor45 egy gyorsabb Z tengelyt számolna ki (szerelne fel) rá.
 
Csakhogy nem ezt próbálja most sem két nap alatt kifejteni, hanem óriás egységugrás KELL, bazi nagy hibatároló KELL.
(azonkívül a Mach képességeit fikázza, holott láttuk tudja azt amire szükség van még egységet is tud ugrasztani a maga módján)
 
És akkor Sanyi szerinted a videón levő feladat MINÉL PONTOSABB elvégzéséhez kell a nagy hibatároló?