Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

Szia Svejk!
Te azt írtad, nem kell egy motor
időállandójával, egyebekkel foglalkozni,
majd szervómotorrá válik az azáltal, hogy
FET-et lát. Na ebből adódik minden szakmai
vita, félreértés köztünk a mai napig is.:)

bmejdz9nu

Hát igen pont azt akartam írni amit Svejk írt a #6685-ben...
Ha a gyári CNC-s vidókat megnézem ott sem olyan kicsi a gyorsítási idő...
A MachTech-en is azt vettem észre a beüzemelt gépeken, hogy nem úgy gyorsítanak mintha egy kalapáccsal megütnék indításkor...
 
Van egy optiomális, azaz még nem rossz érték... de bizony már ahhoz is jó mechanika kell...
 
Egy-két éve még léptetővel az 50mm/s-re a "gyorsítási divat" még 300ms(!) volt :)
Nem értem nekem miért kellene 5ms alatt 180mm/sec-re gyorsítani?  (azaz lineárisan számolva 50mm/secre 1,38msec alatt?) hogy az a "fránya" J jó legyen...:)

HJózsi

Kezd az anyag/szerszám visszabeszélni?...

bmejdz9nu

Ez biztos igaz.... Vadászpilóta sem lehet akinek nincs kismotor-hoz jogsíja :)

svejk

Nem barátom!
Nem attól hogy FET-et lát, hanem attól hogy egy visszacsatolt szabályzókörbe helyezzük..
 
És valóban motor-motor közt van különbség, de mint jópáran bebízonyították attól még lehet pontos és gyors, legfeljebb nem lesz annyira dinamikus a rendszer.  
De mint az előbb leírtad Te is, hogy nem is biztos hogy az a döntő aott esetben.
 
Szerinted a szervomotorokat a marson gyártják?
A működési elve, alapfelépítése ugyan az mint a kommersz társaié..
Lehet bele jobb csapágyakat rakni, kisebb hiszterézisű vasmagot, homogénebb mágneseket, kisebb súrlódású nagyobb áramterhelhetőségő keféket, stb..
De ettől még párhuzamos gerjesztésű kommutátoros DC motor marad épp úgy mint társaik.

bmejdz9nu

Én sem értem... de valami olyasmi... pedíg ha egy "vak részen - azaz már kimart" átmegy a maró azaz megint anyagot fog akkor ez mind nem számított...  
Talán a túlzott gyorsításkor a mechanika "beleng"... nem tudom... de majd rájövök...:)
Nem volt vad az effektus... csak ha így csináltam látni lehetet egy kis nyomot a felületen... Az pedíg nem megengedett... :)

HJózsi

A maró az bizony más mint a fúró, ezért a CAM progikban külön meg lehet adni az anyagba "merülés" sebességét, ill eközben a maró mozgását: 90fok, rámpa mentén, spirálisan, cikk-cakk-ban...
A központi éllel rendelkező maróval lehet csak 90fokban, de az ajánlott függőleges előtolási sebességet érdemes megnézni hozzá ...

svejk

Arról nem is beszélve hogy f@szán eltereled megint a szót a lényegről :(

HJózsi

és kisebb J-jű forgórészt kialakítani ...

000000000

Csak ismételni tudom magamat.:)
"Jesszusom, írjál még ilyeneket, jó sokat!:)"

bmejdz9nu

Maradjuk az 5ms-nál...  
Mert ezt nem tudom megcsinálni...(180mm/sere 5msec alatt) ... áltmatlan éjszakáim vannak miatta...:) #6685 és #6688
Valóben egy ékszíj meghozná a gyümölcsét? jobban gyorsulna? Én kötve hiszem... mert leredukálja a gyorsítást is... és persze a sebességet is...

svejk

Ez a baj, hogy csak ismételgeted magad, és nem foglalkozol más kevesebb lehetőségeivel :(
 
Tisztelettel megint felkérlek hogy jelöld meg a #6691-ben amit valótlanságnak tartasz!

svejk

De tudod mit? Inkább hagyjuk..
Semmi értelme...
Azt hiszem inkább kicsit mellőzöm fórumot..:(

svejk

Olyan marha vagyok hogy általában mindig más védelmére kelek ellened és mi ketten húzzuk a rövidebbet..

000000000

Ket sportmotor, azonos tipus, egy kulonbseg:
gyari attetellel rendelkezo <---> leattetelezett
 
Kanyargos, technikas palyan (atvitt ertelemben maropalya, 3D maras, rovid szakaszok).  
A leattetelezett diadalmaskodik. Miert? Mert kanyarbol kifele jobban gyorsul, dinamikusabb.  
Igaz, hogy nyomatekosabb is lett ezaltal.
Allitsuk partiba a ket motort, a gyari attetelezessel rendelkezonek noveljuk meg a hengerurtartalmat, hogy azonos nyomatekuk legyen (nagyobb dugattyuk). Meg mindig a leattetelezett fog diadalmaskodni...