Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

Az egy motorfordulatra eső elmozdulás a döntő,
nem az áttétel. Itt hal meg minden amatőr
hozzánemértő és makacs gondolat a fizika
törvényei alapján.:)

000000000

Svejk!
Bocs, de idehívtál, félórával ezelőtt,
és nem írsz, elmúlt 11 óra.
Fáradt vagyok, ma egy 400 V-os 1.5 KW-os AC szervo
motorral is dolgom volt. Majd holnap elolvasom,
ha írsz valamit.

svejk

Tibor45!
Úgy látom Te a szép szóból nem értesz.
Az #5841-ben megpróbáltam kulturáltan érthetően leírni a saját és tudom hogy többünk aggályat.
Ha Te ezt nem érted meg a írásomból akkor sajnállak.
Erre Te leírtad az #5852-ben hogy hogy kell(ene)gépet tervezni.
Majd a mondandód végére (mindig) beszúrsz egy élcet, ahelyett hogy pl. a #5841  5., 6. bekezdésre legalább vakkantottál volna valamit.  
Ezerszer hangoztatod hogy azt csinálunk amit akarunk, de mindig beszólsz és nem veszed figyelembe a másik lehetőségeit.
A konkrét kérdésekre nagyon ritkán válaszolsz egyenesen.
Az utolsó 24 órában legalább kétszer felhoztad az "ablaktörlőmotoros" gépet.
Oké, fikázd mert legalább azt láttad élőben (bár ott is az egységugrásnál érdekes módon megjegyezted hogy jobban teljesít az a motor mint gondoltad)  
A Varsányi gépéről fogalmad sincs mégis folyamatosan b@szogatod.
Őt lehet nem, de engem kimondottan zavar, pedig semmi közöm a szerkezethez. (persze át kellene ugranom)
Egyáltalán miért nem valami profi levelezőlistán vagy és osztod ott az észt? Nem értelek..
Itt a listán nem hiszem hogy potenciális ügyfeleket találsz a minden bizonnyal nagyon jó rendszeredre.
Van egy sanda gyanúm hogy az a Te bajod hogy 5 évvel ezelőtt még csak Te  egyedül foglalkoztál az országbban kisipari cnc-vel, ma meg már boldog-boldogtalan cnc-t gyárt.
Persze meg sem közelítik  a Te műszaki színvonaladat, de itt vannak..
Úgy mint itt vannak a kínai selejtes áruk is de látod mégsem omlott össze a komoly ipar sem.
 
Azért késlekedtem mert többször moderáltam a mondandómat, fő a békesség..
 

000000000

Szia Svejk!
Ennek az éjszakai szösszenetednek a szakmai vita
tartalma számomra nulla, a személyeskedő részével
kapcsolatban pedig egy hasonló stílus során
egyszer már pár hónappal ezelőtt
utólag gyorsan elszégyelted Magad, és Varsányi
barátoddal ki is moderáltattad azt.
Akkor megegyeztünk, a szakmai észérvek lennének
a fontosak, az összes többi (duma, sértődés,
vagdalózás, ...) csak módjával.
Már az első mondatod tűrhetetlen,
Te velem így ne beszéljél, megkérnélek!!!
Az utolsóval egyetértek.
 
Számomra pedig szakmailag nagy csalódást okoztál,
hogy ennyire nem érted még mindig a tehetetlenségi
nyomaték jelentőségét a szervohajtásoknál.
Ráadásul még a vak ló bátorsága mellett követendő
példaként javaslod a Varsányi féle megoldást,
azaz a nagyot álmodó Hobbysta hogyan építsen
száguldozó, szerintetek dinamikus "lendkerekes
szervohajtású" gépet.:)
 
További szép napot kívánok Mindenkinek!

bmejdz9nu

Számoljunk...
 
Nálam 5-ös az orsó emelkedés és 1,6Nm a motor alapnyomatéka: (Képletek és számítások topik)
 
Alaperő = 6,28 x 1,6Nm (alapnyomaték) / 0.005 = 2.000N alap vonó - húzó erő.
Csúcserő: 6,28 x 12Nm (csúcsnyomaték) /0.005 = 15.000 Nm (tizenötezer... Nm)
 
Minek ide áttétel? Erősek a motorok! Ezért tudják a (biztosra) a direkthajtást!
 
Ezeknek a motornak (SanyoDenki* - 1,6Nm alap) 2Kg-os a forgórésze a pl. fele ekkor nyomatékú (Bautz* - 0,7Nm alap) 1,5Kg-os a forgórésze...
Biztos tehetetlenebb... de mit számít ez a mozgatott tömeghez képest!
 
Azért meg kell jegyezni: Ez a SanyoDenki 1,6Nm 2500rpm a Bautz 0,7Nm 5000rpm-en... tehát ha a Bautz motort leátteleznénk (1/2-ben) akkor 2500rpm-en majdnem azonos lenne a két dolog.
Ha a Bautz maradt volna a gépemen egy fogasszíj társaságában akkor most "jófiú" lennék... persze nem biztos. :)
Azért mert választotam a tengelyhez egy kisebb fordulatú de nyomatékosabb motort - ami láthatóan azonos a fogasszíj áttételel... lettem rossz fiu :)
 
Ha lenne egy állványos fúróm rajta egy 2 polúsú asszinkron motorral, de kellene 2X erő...  
Akkor áttekertetném a motort 4 polúsúra vagy tennék rá egy észíjat... én áttekertetném a motort... vagy motort cserélnék.

svejk

Jó reggelt!
Ja..duma sértődöttség vagdalózás..
Nem én vagyok az első a listán akit már kiborítottál.  
Nem lehet kicsit benned is lehet a baj?
Amely szakmai érvek neked evidensek, az lehet magyarázatra, bizonyításra szorul egy nem túl járatos,tanult embernek.
És igenes lehet, és sokszor kell is kompromisszumot kötni a tökéletes tervezésű gép és a lehetőségek közt.
És Te ezt az Istenért nem akarod megérteni, elfogadni.  
Nézz szét a környezetedben!
Hol látsz tökéletes szerkezetet?
A továbbiakban megpróbálom mellőzni a veled folytatott beszélgetést, így tűrhetetlen magatartásommal még hátha maradhatok e lista tagja továbbra is.
Üdv: Svejk

bmejdz9nu

Gondolkodjunk...
 
Tibor a vezérlőjével (gondolom csak egyenlőre) csak kisebb feszültséget tud és kisebb motor áramokat.  
Adatlap és közölt paraméterek nincsenek. (Ezzel egyedülálló a világon.) de semmi infó! még egy kép sem...:) Csak a duma...(ahogy Ő szokta írni)
 
Ezért mindenkinek kisebb motorokat javasol... és ha a kicsi (kisebb) motorból nem jön ki elég erő akkor áttételt. Érthető, logikus módon...
 
Az áram és a feszültség emelése a hajtásban persze komoly kihivás. A problámák hatványozottan nőnek.
 
Az áttétel csökkenti a (vég)sebességet arányosan a hajtott tegelyen. Arányosan lasabban is fog felgyorsulni erre.
Az áttétel pénzbe (és munka) kerül és nem gondozás mentes. Burkolni kell mert különben balsetveszélyes. Ezért sem használják az iparban.
Az áttételnek - nagyobb fordulaton - hangja van és vesztesége. (Én azt szeretem a szervóban, hogy teljesen csendes.)
Az áttételnek hiba lehetősége is van.
 
Szerintem... Ha lehetséges jobb elkerülni. Sajnos nem mindíg lehetséges!  
Ha nem elég erős (nyomatékos!) a motor a forgatott orsóhoz képest - a maximális megengedhető motor vagy orsósebességet figyelmbe véve.
 
=========== Én ezzel ezt a témát lezártam. ============
 
Teszek még fel sok videót a direkthajtásról... és mindenki eldönti... hogy Tibi "ugye megmondta" vagy, hogy mit látott... itt és máshol.
 
Tervezem, hogy a Talira viszek egy 20mm-es emelkedésű direkthajtást! (egy tesztpadot)  
Ami ugyebár az itt példának hozott "lehetetlen" 5mm-es emelkedésű orsónak a négyszerese!
Persze az arra alkalmas erővel rendelkező kisfordulatú motorral (max. 1500rpm - adatlap) meg lesz "nyomatva" ha kell 30A-el is!

svejk

nem túl járatos,tanult embernek = nem túl járatos, keveset tanult embernek

000000000

Szia Péter! Számoljunk, ez a beszéd!:)
 
Amiket itt kiszámoltál, igaz, csak sajnos
ilyen állapotba el kell jutni egy hajtásnak.
Azaz ez egy statikus helyzet, kialakult, állandósult mozgás jellemezőknél.
Ez az első nagy tévedésed a számolásnál.
 
Azonban a világ nem így működik, egy állandósult
állapotba el kell jutni, ezt hívják dinamikának.
A mozgásjellemezők változásait pedig az időegység
alatt bekövetkező differencia adja meg. Ezt
nevezik a matematikában differenciál számításnak,
míg az inverzét integrál számításnak.
Te ezekkel nem akarsz foglalkozni, és nem is
érdekel (J, szöggyorsulás, és társai).
Pedig emiatt van nagy bajban a géped, mert
azt hiszed, a nyers erő a megoldás.
Az pedig soha nem jó, itt sem.
 
Ugyanis a nagyon sok paraméter van, összefüggés,
és ráadásul van olyan, ami nem lineáris, hanem  
teszem azt harmadik hatvány alapján hat.
 
Ha pedig zárójelbe tesszük az előbbi dinamikai
borzalmas problémahalmazt, akkor máris láthatod,
mecsoda melléfogás 400W-ot csak a forgácsolás
mellékhajtásaként előtolás irányú erőre
pazarolni. Fogalmad sincs, 15000 N mekkora erő,
életedben nem méreteztél egy kéttámaszú tartót
lehajlásra, orsót csavarásra, gyakorlatilag
maradandó alakváltozást fog szenvedni
nagy valószínűséggel a géped.
Ráadásul a víszintes síkban nem hat súlyerő,
Z tengelynél állandóan hat, legalább fordítva csináltad volna, oda raktál volna 400W-ot, a vizszintesekre meg 280W-ot. Ez is hiba.
 
De alakul ez szépena számok, és logikus
észérvek kapcsán, és be fogod látni idővel, amit már
többször írtam: a majdnem semmiért áldoztál be
mindent, és használsz feleslegesen 5-szörösen túlméretezett
motorokat. Azaz a hatékonysági, célszerűségi
mutatóid nagyon rosszak ennél a gépnél.

000000000

Szia Péter!
Úristen, miket összírtál itt és eléggé negatív feltételezésekkel.
A Te "tudásod" abból ál, hogy bika FET-et veszel,
ha kell-ha nem. És erre még büszke is vagy.
 
És valóban, én Hozzád képest a szervóimmal
csak játék motorokkal foglalkozom, pl.
ilyenekkel:
1.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Tibor45/ROBSY%20ACszervoIM.jpg" border=0>
 
2. Misi (Motoros) 1KW-os tárcsmotorja (kép
róla itt valahol a topicban április tájékán)
 
3. A fenti AC szervo motor egyik kis testvérével egy Panasonic AC 1.2KW-os
szervomotmotorral egy 2 tonnás gépet mozgattam.
(Trapista ott volt, talán még meg is van videón,
amikor ott 4-en akartunk az 1.2*1.6 m-es
öntvény munkaasztalra felülni, és picit
kocsikázni a szervóval.
 
4. És még sorolhatnám, de minek is....:)
 
Hát ennyit a tényekről, csak én ha valamit
meg tudok oldani 1A-el optimálisan a tudásom felhasználásval, akkor szemben
Veled nem 21A-t lökök neki, ha kell-ha nem.
Na ez a nagy különbség köztünk barátom, Te
elefántként viselkedsz a porcelánboltban, és
erre még büszke is vagy.:)

bmejdz9nu

Tudsz te linkelni... :) csak akarni kell, hajrá! :)

000000000

Ja és egy apróságot az előbb kihagytam:
a DC és AC szervo csak egy betűcsere, de
remélem érzed, sejted, hogy ez mit jelent.:)
 
Na tényleg további szép napot Mindenkinek!

bmejdz9nu

Nézd meg az "adokveszekben" a #4746-os szervómotor adatlapját... BL...
Ez ugyanaz mint amikből kefés változatok vannak itthon nekem... de az alapnyomatéka magasabb és a csúcsnyomatéka kevesebb... és 10.000rpm...
Nem rossz... így ránézésre... csak ezeket az adatokat szerintem "házilag" nem lehet kihozni belőle... persze fele is szép...lenne...
 
Ami az érdekes... A motort nem vettem... azaz egy komplett robotkart vettem... szíjáttétel-el (1:1) és 12,7mm(0.5") emelkedésű.  
De nem golyósorsó... nem tudom mi... csak olyan.
Mi lehet benne?
Gondolom valami iszonyatos sebességre való... Talán SMD ültetőben lett volna, mert új... tesztelésre... nem tudom...

000000000

Igen, láttam is, és izgalomba is hozott
picit. Sajna csak forgatni tudnám 10.000-el,
mert nem láttam rajta encoder felületet.
És ilyesmi motoroktól lassan már nem férek,
pl. amit tőled kaptam, és kinyírta a
frekiváltódat, az is csak itt porosodik
azóta is, miután 5 percig forgattam picit.:)
Nem tudom, mire használták, bizonyára
kis tömegű, de gyors mozgás volt a cél
néhány százados pontosság mellett.

bmejdz9nu

Ezen van egy encoder féleség (vagy hogy hívják) nem olyan mint a másikon... lefotózzam majd? belül azt az encoder félét... az mond valamit neked?