Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

svejk

Ez bizony egy jó dolog!
Ezért érdeklődtem anno annyira a Heidenhain abszolute encoder soros protokoljáról, de rájöttem hog az nekem egyenlőre túl nagy falat.
Így mentek a fiók mélyére..:()

bmejdz9nu

Az a helyzet, a világ legtöbb modern szervós gépeiben direkthajtás van és 4X-es enc. üzemmódú vezélőkkel.
Természetesen a motor (max. névleges) fordulatszámát és az orsó emelkedését "összehangolva"...
 
A hobbysták két okból használnak áttetelezést:
1. Nem sikerült összepasszoló motort és orsót beszerzniük. (vagy túl kicsi motort vettek :)
2. A vezérlőjük nem tudja a 4X-es módot, és ezáltal gyengébb a szervómotor tengelytartása magasabb értékű a túlfutása...  
(eleve pörgősebb, kisebb motort választanak)*
 
* Ezen természetesen segít a "leáttételezés" mert a motortengely "lötyögését-túlfutását" is ezáltal leredukálják. Ez így van rendjén.
 
Nekem is lesz egy majd egy "leáttetelezzett" gépem, mert nem találtam (talán nem is fogok) megfelelően kis fordulatszámú de erős motort találni hozzá...

4um5b65d

Svejk kolléga , mennyit tudtál összeszedni a Heidenhain-ről ? Nekem is van 2db, de még nem foglalkoztam vele.
Van még egy Mitutoyom is azzal talán előrébb leszek. Ha esetleg van valakinek némi információja a Mitutoyo lineáris enkóder csatolási lehetőségeiről akkor kérném ossza meg velem. Belső rajzom van róla, de némi elektronika még kell majd hozzá. Gondoltam egy PIC-es megoldásra, de oda még a szoftvert is meg kell írni.

000000000

Azt hiszem, Péter ezen hozzászólása végképp
meggyőzött arról, feladom a Vele és másokkal
folytatott vitát.
Végül is én csak segíteni akartam, és
nem nekem lesz lomha, és messze nem optimális
szervohajtású gépem.  
Legfeljebb csendesen mosolygok mindazokon,
akik azt hiszik, képesek egy komolyabb
szervohajtású gépet tervezni, építeni anélkül,
hogy ismernék a több tárolós
visszacsatolt szervorendszerek alapelméletét.
Vagy ha nem ismerik, legalább olyan
alapképlettekkel lennének tisztába, mint M=J*omega,
motor időállandó, meg hogy egyáltalán van motor,
szervojellegű és szervomotor annak összes
következményével.
Ehelyett állandóan megy a fölöslges szófosás a
4X-ről, meg a többi téveszméről.
Majd az élet megtanít Benneteket, hogy a
hajtástechnikában (még léptetőmotoros hajtás
tervezésnél is!!!!!) a tehetetlen tömeg a
legnagyobb úr, messze utána jön minden
sallang, PIC, IC, panel, meg a duma semmiről.

bmejdz9nu

Adjál egy videót egy gyorsabb gépedről... Győzz meg minket! Tudok én "visszavonulni"... csak legyen mire. ...Vagy más linket, bizonyítékot... bármit... :)

000000000

Majd csinálok pár ütőset, Te meg addig
számolgassál gőzerővel J-ket.:)

000000000

Ja és kezdeti számolgatásaidhoz segítségül
javasolnám ezt az http://hu.wikipedia.org/wiki/Tehetetlens%C3%A9gi_nyomat%C3%A9k" TARGET=_fnew>alaplinket .:)

bmejdz9nu

Nem matekórákra gondoltam... CNC-re...:)  
Valós, működő, áttételezett és gyors gépre... Amit te oldottál meg...  vagy valaki más a világon aki úgy látja ezt mint te.

svejk

Angolul van egy pár oldal leírás , de elég pilótavizsgás elsőre :(

HJózsi

A Mach3 tudja mindkettőt, ha nem is pont úgy...
A kottyanást tengelyenként megadhatod, a gyorsítási/lassítási paramétert pedig a Motor tuningban...

bmejdz9nu

Meg (szinte) minden más progi is...

000000000

Szia Péter, megint hoztad a formádat, azaz
a lehengerlő, de szakmailag üres dumát.
Pedig ha beleolvastál volna, az ajánlott
alaplink így kezdődik:
 
"Egy merev test tehetetlenségi nyomatéka egy
adott tengely körül annak mértéke, hogy
mennyire nehéz megváltoztatni a szögsebességét
a tengely körül."
Ha ez neked nem mond semmit, és azt hiszed, ezt
csak Szabó Tibor mondja, akkor ehhez sokat
tényleg nem tudok tenni.:) És lassan csak sajnálni
tudlak, hogy az igazi dinamikához alaplövésed sincs,
és azt hiszed, az a dinamikus, ami szemre és
állandósult állapotban már gyorsan mozog.  [#ejnye1]
Abban meg nyugodt vagyok, hogy van itt a
Fórumon még pár mérnök, szakember, aki nem
veled ért egyet, csak inkább "lapítanak" egy
kicsit, és inkább azt élvezik, hogy mi itt
szórakoztatjuk őket!.:)

bmejdz9nu

Ezeket minek gyártják... oly sokan...?
 
http://www.rw-america.com/elastomer_couplings/images/spider-couplings.jpg" border=0>
 
http://www.rw-america.com/docu-couplings/coupling-manuals/Manual_EK.pdf" TARGET=_fnew>R+W Servomax® - Elastomer couplings

000000000

Azért, hogy összekössék az adott CNC akalmazáshoz
MEGFELELŐ MEGFELELŐ MEGFELELŐ menetemelkedésű
orsót a motorral, vagy akármilyen már közlő
tengellyel.

bmejdz9nu

Még egy referencia kép a honlapodról... (ha már te nem linkelsz..)
A Z-tengely motorja egy jól választott motor? Ez a mértezés alapja? Ezt számoltad ki? Ez adja a dinamikát?
 
... Én ekkorákat csak HD hajtáshoz használok :) ott 1/100-as áttétel van... lassan is forog :)
 
https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/CNC%20videok/Servo-s%20CNC%20videok/Robsy-VKvid1.mpeg" TARGET=_fnew>A dinamika is arányos lett - Video.
 
http://www.robsy.hu/images/robsy-VK1.JPG" border=0>