Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

bmejdz9nu

A szán kényszerkapcsolatban van a motorral.
Tehát, ha a hibajel megnő akkor eltért a valóságos pályától... azaz fizikálisan nem a a vezérlő szoftver pontos parancsai alapján megy a szervó - azaz késik...
Tehát a gyorsulás lehet zero is ha azt a szeróhajtás csak később (lemaradva) teszi meg, azaz a mozgásparancs a vezérlő tárolójában végzi.

bmejdz9nu

Mikor lesz kész a géped? Karácsonyra igérted? :) Persze tudom... :) Ember tervez...:)
Beüzemelték a Gali vezérlőt és az "import" AC-t a gépen?

bmejdz9nu

1000cpr-es encoder = 4000ppr a szorzó 4-esre van állítva (tehát 4-esével "lővel" neki, 128/4=32:) , 5mm-es a tengely azaz 0.005mm/lépés neki:)  
(Valós felbontás szorzó nélkül: 0.00125mm lenne pl. CncGraf-ból) Tehát gyakorlatilag: 32 bit.
 
Gyorsulás... szerintem többet úgysem tud a mechanika... a valóságban ... na majd lesznek videók... amik magukért beszélnek :)  
Te ugyis tudod... itt nem a tárolóba megy a jel, mert az kevés a Gecko-ban, tehát nem látszólagos a mozgás...

bmejdz9nu

Van a motor (szerintem SanyoDenki) azon a kicsi szíjkerék aztán a másik felén egy nagy kerék... a nagykerékről hová megy az erő?  
Azaz mekkora a tekert orsó emelkedése? Z... 2mm? (#5825)

csg67

Azt én is gondoltam, hogy a hobby gépekben van lemaradás, de az itt közölt gyorsulásokat hol lehet mérni? Egyáltalán, a gyorsulás milyen függvény szerint megy?

bmejdz9nu

A szoftver vezérli a gyorsulást. Ha mindenki valós mozgást akarna mérni/látni akkor vagy kikapcsolja a hibajel tárolót a szervóvezérlőben  
(ez lenne az ideális, de nem lehet :) vagy méri a hibajelet.
Gecko-nál a hibajel szintje nyugalmi állapotban 5.00V és 0.04V-os (40mV) kölönbségekkel csökkenik vagy emelkedik 1 lépés eltérésre...  
Azaz nyugalmi állapotban vagy "eszményi" állapotban 5.00V a hibajel.
 
pl. ha egy lépés eltérés van a bemeneti step jel es az encoder között akkor ez a szint csökkenik vagy növekszik 0.04V-al...  
Ha kettő akkor 0.08V-al... stb. Ha 100-al akkor 4V-al...:)
Tárolós oszcillószkópal ez teljesen jól elemezhető, tárolható.... de ha nincs akkor hagyományos is megteszi...

csg67

Elnézést, ha értetlenkedem, ipari berendezésekhez vagyok szokva, de szeretném megérteni a hobby gépeket is (egyszerű kíváncsiság).
A lemaradás (LAG) ezek szerint itt a hibajellel fordítottan arányos?
Ha a Gecko-ban valaki kikapcsolja a hibajel tárolót (ez fizikailag mit jelent?), akkor a rendszernek le kellene mozognia a valóságban is azt a gyorsulást, amit beállítunk? Ha mégsem tudja, akkor mi történik?
Gondolom a gyorsulás egy állandó érték, azaz a sebesség-idő grafikonban (elméletileg) egyenesek vannak.

bmejdz9nu

Ja még a függvény... A WinPC-NC (kivétel light verzió) ismeri az exponeciális gyorsítási görbét... Ez a "legjobb ami adható" :) Machnál nem tudom.
 
Gondolod a "gyári" rendszerek, vezérlések mikron és szögszázad pontosan vezérlik lineárisan a mozgásban a hajtást?  
Szerintem nem... csak közelítik a tökéletest. :)

bmejdz9nu

Nem lehet kikapcsolni... de szerintem totál nulla hibajeltárolóval nem is menne egy szervórendszer...
Minnél nagyobb a tároló annál jobban azt hiszi a felhasználó, hogy pontosan megy a gépe. :)  
Azaz eltakarja (eltakarhatja) a valóságot... azaz minnél kevesebb memória annál ekzaktabb, biztosabb a vezérlés - szerintem.  
Jó motor ehhez persze szükséges amit alíg-alíg kell "szabályozgatni"... mert magától is tudja a dolgát...  
Azaz ha elíndítják egy írányba azt szépen tartja... erőből... különösebb beavatkozási áram nélkül.
A másodikra közben válaszoltam... az legjobb a szervóhoz az exponenciális gyorsítási görbe...
Ezt mondják, ezt tapasztaltam én is... írtam lejjebb...

000000000

Na így már értem, elírtad a #számot.
Ott 5 mm a golyósorsó, 1:4 az áttétel, és
Sanyo Denki 70W 500cpr a kicsike édes DC szervo
motor.

bmejdz9nu

Nekem is a kedvenceim ezek :) 40W-os is van, 180, 200 és 400W-osak is... tudják a dolgukat...:)

csg67

Az ipari vezérlők általában két szabályozási módszert ismernek. Az egyik a lemaradás (following error), a másik a (hogy mondjam magyarul?) sebesség előrecsatolás (velocity feedforward). Utóbbinál az adott sebességre jellemző lemaradással 'túlvezérlik' a rendszert, ezért gyakorlatilag 0 lemaradással haladnak a tengelyek. Természetesen az igazi gondok a sebességváltozásnál (gyorsulás, lassulás) jelentkeznek. A gyorsulás lemaradásnál állandó (a legnagyobb gyorsulás így érhető el), míg sebesség előrecsatolásnál egy haranggörbe szerűség. Természetesen itt értelmezni kell a gyorsulás változását (ezt nevezik jerk-nek, magyarul talán megrántás?), illetve újabban a jerk változását is (na erre még nincs kialakult terminológia).
A hajtások beszabályozásának fő feladata (az áram- és a sebesség-szabályozási kör beállítása után) a pozíció-szabályozás gyorsulási, irányváltási, latapadási, stb. problémáinak minimalizálása.

bmejdz9nu

Ezek majd így vannak hobbyban is...
 
A "Following eror" = "követési hiba" szerintem ez jobb fordítása a dolognak... legalábis az amcsik így értelmezik... ha jól olvastam...  
Persze nem vagyok szakmabeli... csak "kontár" vagy hobbysta? Erről már oklevelem is van :)
 
A velocity feedforward.... sebesség előtolás...?  nemtudom...
A sebesség és áram - azaz a PID szabályozás... gondolom...
A rántás... na az egy érdekes dolog... teszteltem a gépet úgy is, hogy a marószár hol fog anyagot hol nem... azaz a "félkész munkadarab-on" nagy lukak voltak... és ezt a hibát is teszteltem... amikor az anyagba belép és kilép... Ez egy fogós próba... na itt kell az "elemi motor erő", hogy ne legyen lengés és hibajel... felesleges "áramfröcs" a vezérlőtől...

csg67

Valóban követési hiba, ebben csupán az a félreérthető, hogy ezt lehet a pályától való eltérésnek is értelmezni, ezért inkább lemaradás, de ez már valóban szőrszál hasogatás. :)
Digitális rendszerekben az áram és a sebesség körnek külön-külön P és I értékei vannak. Mindkettőt be kell állítani (általában az áram-szabályozás beállításához a vezérlés beépített szoftvereket tartalmaz). A többi paramétert 6-8 további eljárással kell beállítani.
A jerk (megrántás) a gyorsulási szakasz kezdeténél és végénél érdekes (azt nem nagyon értem, hogy te mit néztél).
A különböző pozíció-szabályozási problémákat (például körnegyedeknél jelentkező felületi hibák - és itt nem az irányváltási hibából adódó eltérésre gondolok) nem lehet "erőből" megoldani. Ezekre van jópár kompenzációs paraméter.

000000000

Péter!
Mi van az áttétel kérdéssel? Nagyon
elsumákolod....Robroy gépe?
Nem gondolkoztál el, hogy miért lassú emiatt a
motorjaid szöggyorsulása, hiába vagy már 400W-nál?
Redukált J továbbra sem izgat?