Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

svejk

Helló csg67!
Ezekről nincs valami magyarnyelvű átfogó jegyzetszerűséged?
Vagy ezek csak a mindenkori gépkönyvekben vannak leírva angolul?

D.Laci

Azért nem álltam át a „sötét” oldalra!:)
Jelenleg 60W –os ablaktörlő motorok 20x4mm trapéz menetes orsóval 6000mm/min -re képes áttétel nélkül. Azzal szerintem Péter is egyet ért, hogy 100W alatti motorral áttétel szükséges, de nagyobb motorral már akár elkerülhető is lehet.

bmejdz9nu


bmejdz9nu

A watt mindegy... az csak egy szám...
A motor nyomatéka és az orsó emelkedése számít...
 
Watt: https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/CNC%20vezerles%20-%20szervoval/CMC_ServoMotor/platform3500.pdf" TARGET=_fnew>ITT a CMC 3500-as szervómotor katalógusa....PDF.
Nézzük a 3528-ös szériát (harmadik oszlop)  
alapnyomaték: 10.63Lb/in = 1,19Nm,  
csúcsnyomaték: 93.8Lb/in = 10,50Nm
Ha megnézzük a a "WINDING" (tekercselési) variácókat (lejjebb) A tól H-ig "kisérő" betűvel jelzik...
Akkor láthatjuk, hogy a motor "KV értékével" azaz a tekercselés menetszámától változik a "watts"....
"A" oszlopban ez az érték 315W.... A másik véglet a "H" oszlopban ez az érték 59W...
Pedíg ugyanarról a motorról van szó! Ugyanaz a nyomatéka! ugyanaz a súlya, forgórésze...
 
Szóval ezért a "Watt" az csak egy szám... legalábis össze vissza érthető...:) néha...

svejk

Azértn a W vagyis a teljesítmény nem egy szám hanem szoros összefüggésben van a nyomatékkal és a fordulatszámmal...
lsd. képletek és számítások #3

svejk

Legalább is a tengelyen leadott teljesítmény.
De valamire való motorgyártó azt tünteti fel az adatlapon...

2vkx6unz

A péter által hivatkozott Watts a sor elején található képlet alapján a Kommutációs faktor és a Nyomaték-érzékenység hányadosa és nem a motor teljesítménye vagyis nem a motor teljesítményéről van itt szó! A PDF 3. lapján található képlet segítségével kiszámolhatod, hogy az A típusú motor 10 Oz.-in. forgatónyomatékhoz 3000 1/p fordulatszám mellett 7,95V tápfeszültséget igényel míg a H jelű 32,7 V-ot, és mindkét esetben a kommutátoron 2V feszültség esik. Ha végigszámolod a képletek alapján akkor a kívánt feltételek mellett az A motor felvett teljesítménye ~248W a H motoré pedig ~244W. csak másképp oldják meg ugyanazt a feladatot [#crazya]

2vkx6unz

Bocsánat Péter által hivatkozott...

bmejdz9nu

Tudom de (néha) ezek a "bemondott wattok" nem teljesen érthetőek... azaz pl. a SanyoDenki és a CMC pl. teljesen másként értelmezi... na meg mi is :)
Csalnak a gyártók... :) azaz szebbitenek... ha már a másik szebbít a wattokon? De a nyomaték az más... "foghatóbb"...
 
Pl. A mindenki által ismert, E240 motor szerinted hány wattos? Megugyebár mekkora fordulaton? mert ez sem mindegy.
A nyomték (ha van adat) az egy "jobb szám"... azaz egyértelműbb. Vagy?
 
Szerintem a (alap és csúcs)) nyomaték értéke, a névleges fordulatszám és ehhez tartozó feszültség jellemzi legjobban a motorokat.

bmejdz9nu

Na csak "kiugrasztottam" valakit aki tudja... Köszönöm Sanyi! Ezt akartam! Igazad van... de csak sejtettem, hogy így van...
Már sok embertől kérdeztem és nem tudták... Furák az amcsi motor gyártók :) Csak ők szokták így megadni...
De látod a "watt"... akármi is lehet egy adatlapon... itt gyakorlatilag csak számítással érhető el ez a "kedvelt" adat.

bmejdz9nu

Sőt ez a 250W... sem teljesen ok. mint "arányszám"... Eze ugyebár 1,2Nm-es alapnyomatékú motor...
pl. a Bautz motorra 280W van írva és csak 0.75Nm-es... a névleges fordulatuk pedíg szinte azonos...
... és természetesen a CMC 3528-as "leveri" a Bautz motort... gyakorlatban is, próbáltam... a súlya is több a motornak... nagyobb mértre is...

000000000

Péter!
A szervo és hajtástechnika egészen másról szól.
Röhej, hogy a szövegeid állandóan a
nyomatékról, erőről, és száguldozásról szólnak,
és lövésed sincs hogy mi történik egy motornál
amíg felpörög nulláról n max-ig, vagy irányt
kell váltania, holott ez a lényeg.
Egyenes úton állandó 200 km/h sebességgel
haladni a hülye is tud autót vezetni.  
Egyszerűen szakmai kártékonyságnak,
néphülyítésnek tartom mostmár minden sorodat,
és az észnélküli, pénz-költség nem számít,
izomagyúság a jellemző Rád szervo témában.

000000000

Szia Laci!
Gratulálok az direkthajtású ablaktörlő motoros
szervódhoz is:)), és mit gondolsz mennyi így a
már egyébként is "csodálatos"  motorod
időállandója amikor megérzi a 4 mm-es
TR orsódat direktbe?
Tegnap már azt hittem, beláttad, hogy ez így
nem egészen kóser. Persze tudom, forog az a
motor így is meg amúgy is, oszt kész.:)

svejk

egy javítás: a táblázatban lb*in van nem oz*in

svejk

A másik dolog pedig pedig hogy a táblázatban szereplő 10,63 lb*in (1,19Nm) a  
0 fordulatszámra érvényes, lsd. 3 oldal jobb alsó grafikon.
A grafikonból kiolvasható hogy 3000 fordulatnál csak 6,3 lb*in (0,71Nm)leadására képes.
A teljesítmény kb. helyes, mert  
0,71 Nm * 6,28 * 50 1/s(30001/min) = 223W
(Lsd. számítások és képletek #3.)
(valószínű a Sanyi adatlap alápjan való számításban vilalmos teljesítményt kapta meg. Van ott valami kefeellenállás is)  
 
Sajnos a motorok adattáblái sokszor megtévesztőek ezért legjobb ha van grafikon, vagy mérésekkel győződünk meg egy két fontos adatról.
Különös tekintettel a fordulat nyomaték értékére.
Persze a szervovezérlő elektronika arra való hogy ezeket az adatokat javítsa. Pl a fenti motorból is kihozható a 10,63 lb*in 3000-es fordulaton csak kicsit nagyobb tápfeszültség kell.
Vagyis ha motoron átfolyó áramerősséget tudjuk állandó értéken tartani akkor a nyomatékunk is állandó értéken marad a fordulattól függetlenül.
(persze vannak bizonyos korlátok)