Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

Szia Józsi!
"Élet nem habostorta...", valóban nem az.
Képzeld ezt egy tárcsamotorral..:)
Egyébként gratulálok a szervo főhajtásodhoz.
Akkor meg mégegyszer fogok majd, amikor
pl. egy hétbekezdésű menetesztergálási videót
is produkálsz.:)

bmejdz9nu

Milyen tárcsamotoros 7 bekezdésű orsógyártásról maradtam le ?

svejk

Lehet hogy igazad van Tibor45, csak ugye jó lenne alapjaiban megérteni a dolgokat.
Lehet valami hasonlót már sugalltál Te is több témakörben?? :)
 
Magánban már több forumtársammal beszélgettünk e dolgokról mert nem értették hogy miért melegszik a moci , mikor alig vesz fel áramot a tápból. Ez a jelenség valamilyen szinten a léptetővezérlőknél is létezik.
 
Ha beállítom az áramlimitet a csúcsáramra és csak a LED-et figyelem akkor bizony könnyen túlterhelem a motort.
Ezért lenne jó legalább a beállítási és a motorválasztási fázisban korrekt méréseket végezni, hogy a normál üzem közben ne lépjük túl a motor névleges áramát csak azokra a bizonyos csúcsidőkre.
Persze van aki ezeket a dolgokat pontosan ki tudja számolni, és van olyan aki ráérez a dolgokra , mert van kellő tapasztalata.
Általában a kezdőnek és a hobby-ból foglalkozóknak ezek hiányoznak.
 
Meg egyébként is én szeretek tapasztalatokat gyüjteni és méricskélni :)
 
Egyébként szivesen olvasnék -tisztán a tanulás végett- arról, hogy te milyen egyszerű/nagyszerű méréssel állapítod meg a tényleges motoráramot.

svejk

"Utána úgy kell behangolni minden mást, és olyan  
alapjelet illik küldözgetni, amikor a LED lehetőleg  
soha nem villan fel, vagy csak alkalomszerűen.  
Ekkor jó a teljes CNC gép. "
 
Hej, annak idején de sokat irogattam hogy ha elkészül a mechanikai konstrukció, legyen rajta bármilyen vezérlő vagy motor az a lényeg hogy úgy tudd beállítani a cnc szoftverrel egyetemben hogy a minimális hibával dolgozzon.
Erre való nálam a lépéslemaradást jelző LED mely egyben az áramkorlátot is jelzi hiszen ha áramkorlátba megy a vezérlő akkor evidens hogy a lemaradás is lesz mert ugye fogytán a nyomaték.
 
És látod hiába az egységugrás teszt,a kiemelkedő motortulajdonság, a jó beállítás-összehangolás a lényeg.
 
Legfeljebb egy kicsit lassab lesz a gépezet:)

000000000

Szia Péter!
Nem maradtál le semmiről...
A tárcsamotort és a 7 bekezdést csak Te kapcsoltad
össze kérdésedben. Más kérdés az, hogy mostanában
volt szerencsém egy 1 KW-os tárcsmotort
szabályozni és több bekezdésű lefejtő menet
marásokkal is játszadoztam de ez két különböző
feladat volt. De Jó ötletet adtál,
majd legközelebb egy gépben valósítom meg
a kettőt.:)

000000000

Szia Svejk!
Nem egészen értlek....
A lépéslemaradás figyelés az csak szoftveres
primitív ál megoldás, sajnos oda kell tenni a
valós érzékelőt vasban. Hiszen 1 inkrementum
eltérés ugyanúgy maximális áramot eredményezhet,
mint 1000. Tehát kiértékelhetetlen a
az aktuális motor áram szempontjából.
A valós motor áramot meg az előbb már leírtam a
komparátoros LED megoldás kapcsán.
De ha ultra precízen akarod ezt tenni akkor
a motorral sorba kötsz egy 0.01 Ohmos etalon
ellenállását, és az ezen eső feszültséget
dolgozod fel egy a szervotól teljesen független rendszerrel. Alapesetnek itt is tökéletes
a kétirányú komparálái pont LED-el, de ha ez
nem elégít ki, mérési adatgyűjtő rendszerbe
valós időben vagy később a letárolt adatok
alapján kielemzed a görbét.

svejk

Természetesen van fizikai áramkorlát is a szervomban, mely a szoftvertől függően beavatkozik ha kell és nem engedi az áramerősséget a megadottnál feljebb.
Mivel azonban a led a lépéslemaradást hivatott jelezni, ezért nem látom értelmét a külön áramhatár led-nek. Az áramkorlát úgy is beavatkozik ebből kifolyólag lesz lépéslemaradás,tehát a led jelez.
Mindegy hogy mi miatt, a lényeg hogy menet közben ne jelezzen.
 
Az előbb leírtam hogy az egyszerű maximálisan megengedett csúcsáram kijelzése led-del nem mérés, esetleg indikálás és a motor terhelhetősége szempontjából sem korrekt.
A ledsoros megoldás már használhatónak tünik.
 
Természetesen a mérésadatgyüjtő lenne az ideális megoldás, de azt nem nevezném egyszerűnek.

svejk

Elkanyarodunk az alaptémától..
Az erdedti kérdés/probléma az volt hogy a tápáram egyszerű mérése nem ad valós információt
a motor tekercsén átfolyó áramerősségről a PWM-es H híd esetében.
Abban egyetérthetünk gondolom hogy a korrekt mérést a motorral sorba kötött valamilyen áramérzékelőn (shönt, áramváltó, bimetáll)
keresztül kell megejteni.
A kérdés ennek az árammal arányos jelnek a feldolgozása és a műszer effektív értékben való kalibrálása.
Erre kellene az egyszerű frappáns, mondjuk 5 % belüli pontosságú mérési megoldás.

000000000

"És látod hiába az egységugrás teszt,a
kiemelkedő motortulajdonság, a jó beállítás-
összehangolás a lényeg."
Most látom a fentieket is írtad...
Sajna nincs igazad, ugyanis közel 2 éve
próbálom elmagyarázni, hogy nem szervo
motorral nem lehet szervohajtást csinálni,
legfeljebb rámondani lehet.
A motor az alapja mindennek, ugyanis az
igazi szervo moci alig melegszik, mert nincs is
mitől melegeni, hiszen az áram elsősorban nem
hőt termel benne, hanem nyomatékot.:)
És bizony ilyen szempontból a 25 eurós motor
igen halovány, komoly hobby gépet nem lehet
vele építeni, attól a motortól a Te eredeti
szervo jellegű motorod is jobb.
Sajna ez az objektív igazság...
De nem szeretném azt a vitát megint kinyitni,
hogy vacak motorral hogyan építsünk akárcsak
hobby szervót is, majd rájöttök akkor miről
beszélek ezer éve, ha egy kicsit nagyobb
dinamikájú marásra vagy technológiára
szeretnétek használni a gépet.

svejk

Valószínű egy a motorral sorbakötött shönt és egy középen nulla állásos deprez alapműszer is megtenné. A 15-20kHz-et a műszer mechanikája kiintegrálja. Természetesen a rövid csúcsáramok csak korlátozottan lennének észlelhetők.
Viszont én egy mutatós műszerben jobban megbízok mint egy led-sorban.
 

Egyújabbgépépítő

A Deprez középértéket mér!

svejk

Igen, ezért használtam én lágyvasast.
Az effektívet mér, nem számit a polaratás, viszont ott a a határfreki a kérdéses.
A TRUE RMS kéziműszereket pedig annyira nem ismerem.
 
De várjunk csak!:
A négyszögjelnél a középérték egyenlő az effektívértékkel nem?
Viszont az oké hogy a pwm-nél  négyszögfeszültséget kap a motor de a moci induktivitásából adódóan az áramerősség a háromszöghöz/fűrészhez fog hasonlítani.
 
Na jó lenn ha már valaki tisztába tenné az én fejemet is mielőtt badarságokat írok...

bmejdz9nu



HJózsi

http://www.myflukestore.com/multimeters/dmm-80series.php" TARGET=_fnew>Fluke 87V TRUE RMS  
 
http://www.myflukestore.com/crm_uploads/87v_1-200x417.jpg" border=0>