Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

svejk

Csak attól félek ezeknél a true rms csak a váltó részre vonatkozik.

Motoros

Az 1KW (122V,11A, 3.5Nm)-os tárcsaszervó amiről Tibor45 ír az én egyetemes vasipari marógépemen szunnyadt már egy jó pár éve.. ez adta volna az előtolást minden irányban mechanikusan átkapcsolható módon. Sajnos az eredeti vezérlése réges régen megadta magát, pedig az oroszok sem alkatrésszel sem hellyel (1m x 1m x0.3m vasszekrény telepakolva ) nem spóroltak.
Szóval ez a motor kapott egy Tibor45 (Robsy) féle szervó vezérlőt, egyben megoldva a tárcsaszervó-a tachó generátor- és a vezérlő ák. és a gép illesztést.
Az egyenletes stabil fordulatszámtartáshoz a motor tengelyén már gyárilag meglévő tacho generátort is rendbe kellett rakni.
Ami nekem ujdonság (szervó témában nekem minden az) a meglepően kevés áramfelvétel.
Azt még értem hogy x, és y irányhoz nem kell nagy nyomaték...pl 20mm-es maróval K1 anyagban 1 mm mélyen marok és 30V nál csak 2.5A-t vesz fel,
de az asztal emelése ami kb 150kg, sem igényel többet 30V 6A-nél. Azt hittem hogy ide majd valami badis tápot kell eszkábálnom, de megúsztam.
Ami itt persze fontos az nem a nagy fordulatszám és nagy sebesség hanem pont a kis fordulatszámon az egyenletes stabil előtolás.  
Egy szó mint száz: nagyon profi a cucc, és örülök, hogy vége a kurblizásnak.
Kösz Tibor![#worship]

HJózsi

Ja, AC Volt, AC Current-nél jelzi True RMS-nek ...

bmejdz9nu

Ez a tárcsa mennyire tárcsamotor volt? Olyan mint amit a Svejk szerzett (tehét semmi klasszikus tekercselt forgórész) vagy csak "tárcsa jellegű"?
Mivel van vezérelve? Nyomogombok vagy tekerő? Csinálhatnál róla képeket sőt egy kis videót is szivesen megnéznénk... Biztos tuti lett!
... Tudod milyen fukar Tibor a "média anyaggal" :) Na akkor már te is "megmérgeződtél" a szervóhajtással :)
PS: írtam levelet... remélem megkaptad. SOS jeligére :)

bmejdz9nu

Váltó ez vagy egyen? Ez a nagy kérdés :) De a váltórészt (TRMS) 100KHz-re írják... tehát valami digitális mintavételezésű lehet...
Főleg azokra adnak meg ilyen magas frekit amelyik frekit is tud mérni... Lehet, hogy köze van egymáshoz...?
Az UNI-T "LCD kéziműszer szkóp" (biztos emlékszel rá...) az is tud Trmst...  
Meg ugyebár ha egyenre megadnák a TRMS-t akkor röhögne rajtuk a szakma... :)

000000000

Ha már ennyire belegabalyodtunk ebbe a témába,
beszéljünk magyarul:
Minden bajnak a forrása a váltakozó feszültség.
Egyenáramnál semmi gond, amit a műszer mutat,
egyértelmű.
Azért, hogy a különböző váltakozó feszültségű
áramköröknék is lehessen mérni, bevezették az
effektív értéket, amire a műszerek többségét kalibrálják.
Az effektív érték képzésének alapja az az
ekvivalens egyenáram, aminek azonos a
hőteljesítménye egy időalapra vonatkoztatva.
Mivel a világ analóg, így minden profilú
villamos függvény jelre integrál számítással
lehet ezt meghatározni. A legygyakoribb periódikus
hullámforma a szinusz függvény.
Itt 1/négyetgyök 2 a korrekciós tényező a csúcshoz képest.  
Sajnos azonban egy szervómotorban ritkán
szaladgál szabályos szinusz áram.
Ezért minden hullámformára létezik egy levezethető képlet.
Szimmetrikus négyzögjelnél ahogyan Svejk is írta az effektív érték azonos a csúccsal.
Azonben az induktivitás miatt ez se nem
szimmetrikus, se nem négyszög, hanem a
természetes alapú logaritmus (e-ad X) változó
függvény szakaszai egyenáramú alapra
szuperponálódva (asszimetrikus háromszögszerűség,
de nem az). Természetesen ennek is létezik
egy integrál függvénye.
Talán ennyi elmélet elég volt ahhoz, hogy
a sok említett műszer mind fölöslegesen lett
belinkelve, a mi céljainknak nem jó.
Ezért mondtam, és mondom: precíz komparálás
a csúcsoknál, és abból már minden korrektül
beállítható, kiszámítható a fenti
hullámformákra vonatkozó integrálszámítással.

Motoros

Szét nem szedtem, de gondolom valódi tárcsa. Tekerős..azaz egy potival lehet előre, hátra, az eredeti is így volt, csak ott az irányváltás az mechanikus volt, mostmár az is a potiról megy---így sokkal kényelmesebb.Megkaptam.

svejk

Ez igen!!!
Köszönjük!
Ezt szerettem volna olvasni..
Én is eféléket tudtam ,de így tömören leírni nem tudtam volna az életben sem.
 
Régebben, más mérés kapcsán próbálkoztam az MC1496-os analóg szorzóval, de kudarc volt.
Az AD636 pedig elég borsos áru.
Pedig a jó megoldás itt van valahol...
Egy ilyen átalakítóval akármilyen kijelző műszer meghajtható, és bármely hullámformánál helyes értéket mér.
Szerintem a  csúcsértékből visszaszámolni megint nem lehet egyszerű a változó kitöltés miatt.

svejk

Tehát akkor Te is úgy gondolod hogy az rms multiméterek csak valódi váltóáramnál működnek helyesen?
Talán Vbodi-nak van rms multija, megkérjük hogy mérjen rá egy ilyen szaggatott egyenáramra.
Ha minden igaz szervoja is van.
Már csak a hitelesítéssel van bibi :)

bmejdz9nu

Gyakorlatilag egy "összevisza" 20Khz körüli jelnek kellene tudni mérni a "fűtőértékét" azaz a teljesítményét... :) :) :)
Ezt - gondolom csak - sok-sok mintavételezéssel (AD konverter) megolható és kiszámolható... Máshol nincs ilyen igény? Ahol ez az érték kell... és "nem tiszta formájú" és gyorsan váltakozó a jel? Biztos ki van találva...

000000000

Szia Motoros! Használd egészséggel!:)
Az áramok pedig azért ilyen kedvezőek, mert
egy kiváló paraméterű orosz szervó
tárcsamotorról (lásd #4843) van szó, ahol
minden mA érezhető nyomatékot generál,
és ennyiben ez nagyon is kapcsolódik
a motoráramos mai témához.
Én mindig elképedve figyelgetem itt a többszáz
vattos tápegységeket hobby CNC-nél is.
Én azt tudnám tanácsolni Mindenkinek, hogy
meg kellene picit elméletben jobban érteni a
motorok lelkivilágát is úgy általában
nagyvonalakban a fő elvüket,  és akkor keveset
kérnek enni, és ennek ellenére nagy
teljesítményt adnak le.
Persze kezdetben egyszerűbb és olcsóbb venni
egy "bika" toroidot, utána a motorból és FET-
ből kijövő füst látványa már ingyen van.[#nevetes1]

bmejdz9nu

Ha ezt nem lehet mérni, akkor egyenírányitom a házba a bejövő 3 fázist és egy "szervószabályzóval" hajtom majd télen a villany fűtést... [#vigyor2]... már megérte... :)

bmejdz9nu

Az orosz szervó a király? Ha ezt előbb tudom, nem gyűjtök mást ... :) Na megyek körülnézek: www.ebay.ru :)

000000000

Svejk!
Ha tudnád, hogy engem mennyire nem érdekelnek
ezek a mai digitális "csoda" multiméterek.
Egy mezei szkóp és a látottak értelmezése
az igazi megoldás.:)
Szerintem már Te sem tudod mit szeretnél...
Mégis foglald már össze, hogy tulajdonképpen mi
is ezek után még a fő problémád?:))
Mégis milyen integrálási időalapra gondolod a
mérést, mert minden ettől függ....
De mondok én Neked egy egyszerű dolgot.
Nézd meg a szervód FET söntjén szkóppal
a jelalakot. Sokat tanulsz belőle, és
egyből érthetővé válik számodra, hogy
mi a fő probléma a vágyaiddal kapcsolatban.
Persze ezt sok féle motorral és igazából próba
padon tudod tesztelni, de időd van, Te még
fiatal vagy, a téma meg érdekel, akkor minden
mehet.:)

000000000

Szia Péter!
Tuti király Misinek ez a motorja.
Olyannyira, hogy alig van induktivitása, és
meglehetősen kicsi az Ohmos ellenállása is.
Így aztán egy mezei PWM-es szervót
az "orosz medve motor" egyből a falhoz csapná,
sajna elég ravasz híd algoritmus kell neki.
Ja és ha veszel majd egyet az ebay-on, gondolj
arra is, hogyan fogod felszerelni a picikét,
és hogy fog kinézni egy 300*100 mm-es
tárcsa a géped végén?!:)