Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

horcsab

Általában a Q1,Q3 pusztul el. Nem robban fel csak rövidzár jellemző, talán 2x volt hogy levált a tok az IGBT-ről, de ezt már a rövidzár miatt is betudom. Az IGBT ha pusztul akkor általában viszi az IR2181-et is.
A meghajtó áram számításaim szerint kb 3.5mA, az adatlapon pedig min 1.8mA és max 5mA ajánlott. Próbáltam már 680ohm-al de nem változott semmi. A jelkésleltetés az opton nagyon kicsi 130ns körül mértem.
Az IR2181-et több helyről is vásároltam, de többnyire a RET-nél (ez itt a reklám helye) veszem, itt még soha nem vettem hibás szériát.

000000000

Nagyot tud dúranni egy felrobbant Fet. Az ind. hevítőmnél elszállt egy pár.

x4rhew5r3

Kicsit visszaolvastam...azt mondod: ha a táp megjelenik nincs baj, akkor sohasem száll el.
Tehát bekapcsolási jelenség okozza az elszállást?
Ha igen akkor ekörül keressünk...

horcsab

Nem jól fogalmaztam, ha táp megjelenik akkor minden rendben, ergo NEM bekapcsolási jelenség okozza a hibát.
A szervot adott pozicióra küldve, a motor indítás pillanatai körül van gond.

000000000

Sajnos az is lehet akkor, hogy a 400W-os motorod felhalmozott energiáját a PID algoritmusodban rosszul kezeled le, mert az optók késleltetése és a 100 V feletti "vészes" világ, motor J együttesen néhány mikrosec alatt kinyírja a félvezetőidet. A 400W-os motorod simán felvesz 20-40 Ampert is bizonyos körülmények között, ezért kérdeztem ezen adatait is, csak nem tudtad megadni. Így ha pl. 2.5 A-es csak a védelmed maximuma, azzal nem tudod kézben tartani a motorodat gyorsításkor-lassításkor, és lehet olyan pillanat, amikor sajna mégis csak rövidre zárod a hidat az előbb említett okok miatt.

horcsab

Ok, értelek. Tudom, a motor más mint egy nagyteljesítményű izzó, de a bekapcsolás pillanata majdnem hasonló (szerintem). Ha hideg az izzószál, akkor ugye nagy áramok folynak, míg fel nem izzik (kb = motortehetetlenség). Ekkor lép közbe az áramhatárolás. (Ennek megmérem a késését) A kikapcsolást meg nem tudom normálisan kipróbálni, a motor paraméterei illetve a motor és a hozzá tartozó gépelemek nélkül.
Az áramkorlát úgy van kialakítva, mint írtam egy részét, hogy jelenleg 2.5A-ra van beállítva, túláram esetén minden IGBT gate lábát alacsonyra húzza, a motor szabadon futhat. A PWM következő ciklusában kapcsol csak be újra a kimenet. Szabadon futás esetén pedig, ott vannak a kiegészítő diódák közvetlenül az IGBT C-E lábára forrasztva (UF5404). Ezek soha nem mennek tönkre.

x4rhew5r3

Szkóppal nézd meg a jeleket. Álló motornál a motor tengelyét kézzel elforgatva adjál terhelést az igbt-knek (tegyél a tengelyre valami tárcsát vagy fúrótokmányt). Ha azt látod hogy terhelve lengedezik az átmenetnél akkor dobd ki a huzalellenállásokat és tegyél oda lemezből vágottat. A huzalellenállás induktivitása és a C-E kapacitás egy tökéletes nagyfrekis oszcillátort képez. Nagy a veszély, hogy nagyobb áramoknál ez begerjed és mire az áramkorlátozás észrevenné, már régen elpukkant az igbt. Az a 10nF kerámiakondi is kevés. Tegyél oda legalább 680nF-os fólia kondit, 300V-nál nagyobb feszültségűt.
Ez persze csak tipp...(de gyakorlati:)

000000000

"..de a bekapcsolás pillanata majdnem hasonló.."  
Majdnem??:)
Azért egy halogén izzó tranziens folymata picit más, mint egy DC kefés motoré. Elég ha ránézel a motor működését leíró kéttárolós diff. egyenletre.
Egyébként meg sajnos az izzós vizsgálataid nem sokat érnek, mivel elhanyagolható az L, C összetevő ott. Azt pedig tudjuk, hogy villamos körben akkor kezdődnek a problémák, amikor nem csak Ohmos jellegű az áramkör. Hiszen ilyenkor már időállandókkal, áram-feszültség fázis késésekről van szó, azaz nem olyan egyszerű a szitu, hogy csak nyitogatom-zárogatom a FET-eket, ráaádásul  a motor önálló feszülségforrás, és mechanikai energiatároló is közben. És arról se feledkezzünk meg, a DC motor analóg eszköz, függetlenül az őt meghajtó digitális PWM "csodáktól".
Egy mellékszál, de fontos lehet:
Ez a 400W P szükségletű motor hogy jött ki?
Indokolt ez a bazi nagy motor, miféle gép ez pontosan, és milyen erőkkel sebességgel dolgozik?  
Ugyanis lehet, megúsznád egy 100W körüli motorrral is, azt meg gond nélkül még picit hibás működésű szervó is "legyűri".

horcsab

Teljesen igazad van!
 
A motor adott a gépben, nem én raktam bele. Elég nagy súrlódások(nyújtótüske, megfogószerszám) vannak ezért van ekkora motor a rendszerben. Ez egy régi csőhajlító gép szálbehúzó és szálforgató motorjai. (2db vezérlő, 2db motor)
 
Mivel lehetne orvosolni a problémát, a motor csere nélkül?

000000000

Most hogy írod az alkalmazást, itt szükség van motor irányváltásra is, és a pozíció hajtás is fontos? Milyen felbontású encodert használsz?
 
Ugyanis ha csak egynegyedes sebesség szabályozás kell a feladathoz, akkor sokkal egyszerűbb elektronika elég lenne, kikerülve a "veszélyes" nagyfesz hidat.
 
Ha pedig ragaszkodsz a jelenlegi elektronikádhoz, mások is, én is már pár ötletet mondtunk, azokat kellene átgondolni, végigtesztelned. Mellesleg az ilyesmit látatlanban távgyógyítás útján nehéz megoldani egy határon túl....Ha Bp. közelében élsz, szívesen segítenék személyesen is Neked néhány tesztméréssel, ha nem oldódik meg a gondod.

s7manbs8

Motor csere nélkül egy jól működő (gyári) elektronika biztos segítene... :)

horcsab

Igen, szükség van az irányváltásra és a pontos pozicióra állásra. Az enkoderek 1080 felbontásúak és ennek a 4x értékével dolgozom (minden le és felfutó él figyelve van).
 
Természetesen újra végiggondolom az általatok tanácsoltak figyelembe vételével, és a tesztméréseket is ez alapján végzem el.  
 
Nagyon valószínű, hogy szétszedem a gépet és kiveszem a motort, hogy minden paraméterét megtudjam, és ezek alapján méretezem újra.
 
Köszönöm a felajánlást, de sajna Hódmezővásárhelyen lakom, a gép meg makói.
 
elektron: ezen is gondolkodtam, de az árak láttán elvetettem az ötletet (meg az nem is kihívás...)

horcsab

Hogyan lehet, a motor induktivitását gyorsan és egyszerűen meghatározni?

x4rhew5r3

Tőlem átalakíthatjátok a gépet, de előtte ezt a hibát keressük meg[#crazya]

horcsab

Közben leszaladtam a műhelybe és felboncoltam a régi vezérlőt. Abban a kimeneten van egy izmos induktivitás, de most annyi időm nem volt, hogy vissza is rajzoljam. Mi célt szolgálhat? A régi vezérlő azt hiszem 2kHz-en járt szintén mint most.