Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

Szerintem az optós leválasztások is bekavarhatnak.
Biztos van műszaki indoka, hogy teljes galvanikus leválasztást csináltál, bár egyelőre én ezt nem látom.
Egy konkrét híd ellenőrzési javaslatom lenne: terhelésnek tegyél be a motor helyett egy 1K/40W ellenállást, és így kellene végig pásztázni mondjuk 25 V-os DC híd tápfesz növelési lépcsőket alkalmazva +-100 %-os kitöltési tényezőkkel a hidat. Ha 25%-nál nagyobb az áramfelvétele a hídnak, mint ami az Ohm törvényből adódik, sajnos összezárnak a FET-ek. Ha itt nincs gond, akkor az áramhurok körül is érdemes keresgélni, nekem volt már pár kedvezőtlen tapasztalatom az IL300 linearitási tartományával kapcsolatban.

horcsab

Ezen a nyákon nincs rajta a szűrőkondik, azt a forrasztási oldalra raktam, közel a tápbevezetéshez (V+, V-), amennyire lehet.

000000000


horcsab

A teljes galvanikus leválasztás oka, hogy egy HMIPLC-hez van kötve. Valamint a későbbiekben is szeretném használni cnc géphez, illettve a dspic védelme.
A +-100% kitöltés nem lehet mivel akkor az IR2181 nem működik max +-95%. (charge pump kondi töltése, hogy a felső oldali FET is kapcsolhasson)
Az IL300 csak analóg leválasztást csinál, a dspic felöl a TLV272 komparál az áramra. A potival lehet beállítani a szintet. Jelen esetben 2,5A. Mint írtam 12V/75W halogén izzóval szépen működik, vagy akár rövidre is zárhatom nincs füst.
A lépcsős műterhelést jövőhéten kipróbálom, hátha látszik valami.

000000000

Pontosabban fogalmazva +- 100% között értettem a "végigpásztázást", értelemszerűen akkora határadatokkal, amit a rendszered tud.  
A FET meghajtódon keresztül igen valószínűtlen, hogy visszafelé nagy fesz kerülne a dspic felé, de ezt egy szupresszor diódával totál kizárhatod, ha nagyon félsz ettől.
Egyébként a DC szervó motorod adatai mik is pontosan? A 150V 400W-ot tudjuk, de a többi (n max, R, L) is hasznos lehet a hiba felderítés kapcsán.

horcsab

A motor adatait pontosan én sem tudom. Mivel kiszedni nem tudom a helyéről, mert annyira be van építve. Egy régi csőhajlító motorja. A max fordulat kb. 1500. R, L pedig kérdéses. A max teljesítmény (400W) és a fesz (150V DC) az biztos.

s7manbs8

A Q4-hez menő vezérlőjel szépen párhuzamosan megy a nagy áramú tápvonal alatt az R16 mellett, az nekem nem tetszik, pl. a FET kikapcsolásakor akkora impulzus mehet ott vagy máskor is, hogy esetleg ez okozhat bajt és kinyitja mikor nem kellene, ez csak nagy áramoknál jön elő persze, ez csak egy ötlet. Látszik, hogy próbáltad elkerülni az ilyen rajzolatokat egyébként.

horcsab

Még azon gondolkodtam, hogy lehet, hogy kevés az 1W-os DC/DC (5V/15V) konverter ami a gate feszültséget állítja elő. Összesen 30uF van rápakolva, az is alacsony ESR kondikkal.

3k74cecek

"Viszont az IR2181 ha 5V-ról jár a bemenete akkor előfodul, hogy felakad a kimenete. Ezért van a bemenete 3,3V-os zenerrel megfogva."
 
Mivel az IC bemenete 5V kompatibilis, és még a táp+10V-ot is elbírja az adatlap szerint, ezért én nem megfognám zénerrel, hanem kicserélném.
Mi a garancia, hogy 3.3-nál sosem fordul elő, hogy kiakad a kimenet, ha 5V-nál előfordul?

horcsab

Néhány esetben igaz nem FET meghajtónál, szívtam már a 3,3/5V-os rendszerrel. Ha csere alatt ugyan erre a tipusra gondolsz, már megtörtént de ugyan ez volt a helyzet. Más tipusút még nem próbáltam, ami ugyan ezzel a paraméterekkel működik. Csináltam tesztkapcsolást, rángattam 5V-os verzióban és 100-ból egyszer felakadt a kimenete, miközben a bemenete alacsony szinten volt. Ha kapott egy impulzust akkor visszaváltott.
Ha 3.3V-on próbáltam ez egyszer sem fordult elő, pedig rengeteget nyúztam. Persze nem állítom ezek után azt sem, hogy tökéletes az IR2181 de sokkal jobban viselkedik.

horcsab

Minden ötletet szívesen veszek, és leírom amit kipróbáltam, hátha valakinek ugyan ez lesz a gondja.

horcsab

Jövő héten kipróbálom IR2183-al, ebben van összekapcsolás védelem, igaz a progit kicsit alakítanom kell, de ez a legkevesebb.

3k74cecek

Alapvetően arra gondoltam, hogy azadott darab a hibás, tehát ugyanolyan tipusú cserére gondoltam. Amit viszont írtál az vagy azt jelenti, hogy kifogtál egy hibás szériát (gondolom egyszerre vetted, de ha nem az sem jelent semmit, mert lehet, hogy a bolt készlete egy szériából származik), vagy valami nem stimmel a kapcsolással. Hogy megy tönkre a cucc? Mindig ugyanabban a pozicióban lévő FET megy tönkre vagy össze-vissza. Simán zárlatos lesz, vagy felrobban? Utána a meghajtó áramkört ellenőrizted? A gate felől a meghajtó áramkör is kaphat egy pofont, ami esetleg nem a teljes tönkremenetelt okozza, hanem csak hibás működést. Ilyen jól jöhet a leválasztott meghajtás.

3k74cecek

előző utosó mondatában: Ilyen= Ilyenkor

3k74cecek

Kicsit belenéztem a kapcsolásba, és gyengének tartom a HCPL2231-ek bekapcsoló jelét. Az adatlap min 1.8mA ír. A kapcsolásod eléggé határesetnek tűnik. Én az R35-R38-at cserélném max 500R-re.
Meg kellene nézni szkóppal,(R csere elött és után) hogy a FET gate-jele mennyire van szinkronban a PIC kimenő jelével. Nincs-e ott valami olyan eltérés ami gondot okozhat.