Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

Csaby

Szervó tudorok segítségét kérném. Ismeri valaki ezeket az eszközöket? Sajnos semmilyen dokumentációval nem rendelkezem hozzájuk.  
2 tengelyes? AC servo:
http://cnctar.hobbycnc.hu/Csaby/Servo/Resize%20of%20AC%20servo_1.jpg" border=0>
 
Dc servo:
http://cnctar.hobbycnc.hu/Csaby/Servo/Resize%20of%20DC%20servo_4.jpg" border=0>
Esetleg belezzem ki és lesz két szép dobozom?

Csaby

Lemaradt:
 
Több kép a könyvtáramban.

horcsab

Tudna valaki segíteni szervó vezérlő ügyben?
Röviden a probléma:
Adott dspic30f4012-vel egy szervó motor vezérlő. A motor amit vezérelni kellene 150V-os és kb 400W. A teljesítmény oldal mindig eldurran. A dspic optoval le van választva, az IGBT meghajtó pedig IR2181. Az áramkorlát szintén le van választva ami a pic FLTA lábára megy. Az áramkorlát teszi rendesen a dolgát. Az áramkorlátot 2.5A-re állítottam be amit egy halogén izzóval próbáltam.
A szervo PWM 2kHz-en jár, az IGBTk IRG4PC40W. Az IGBT-vel védődiódák természetesen be vannak kötve (UF5404), valamint a G-E közé 18V zener. A gate 15V-al van hajtva. Szkópon szép négyszög a jel. Kissebb motorral (50W) 40V-ról gond nélkül jár.  
A motorral párhuzamosan van kötve 180V-os szupresszor dióda(SUP), ami nem szólalt még meg.
 
 
Ha valaki tud kérem adjon ötletet, mi okozza a sorozatos tönkremenetelt.  
Az URL-en a kapcsolási rajz is megtalálható.http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_hsz_925364.html#925364" TARGET=_fnew>Hobbyelektronika kapcsolási rajz

35kpazcgr

Csak néhány ötlet ránézésre:
 
A motor tápfesz áramkörébe a FET-ekhez minél közelebb nem ártana elhelyezni egy a tápfesznek megfelelő ~1000 uF-os, vagy nagyobb elkót. A FET-ek kikapcsolásakor a motorban felhalmozott energiát valahova illik elvezetni.
 
A másik pedig: az áramérzékelő ellenállásról a műveleti erősítő felé elmenő vezetékbe kellene egy pár kiloohmos ellenállás, hogy a ki- és bekapcsolási hiszterézis némileg meg legyen növelve. Ez jótékonyan hat a FET működésére, nem hirtelan, szinte minden átmenet nélkül kapcsol be ill. ki.

s7manbs8

A kipurcanás mennyi idő múlva következik be beindítás után ? Nem a túlmelegedés miatt  
? Vagy egymásra nyitnak a FET-ek ?

x4rhew5r3

Nekem is van két ötletem. Lehet hogy gerjedés okozza a megszaladást. A gerjedést a parazita induktivitások és kapacitások okozzák.  
- Tegyél 1uF fóliakondenzátort hidegítésnek a tápra közvetlenül az IGBT-knél.
- Ha ezt a kerámia huzalellenállást használod, annak viszonylag nagy az induktivitása. Én egy 0.3mm-es acélos lemezből vágok 3mm széles csíkot. Köszörűn megdolgozod a végeket és ha megpucolod, akkor forrasztható...(festékbolt, kínai glettvas)

s7manbs8

No, meg nem láttuk a nyákrajzolatot, azzal is lehet baj eleve.

horcsab

A motor tápfesznél van hidegítés (10n kerámia), illetve a nyákon is van szűrés. A tápon van egy energialevezető ami 170V-on nyit és egy ellenálláson keresztül disszipálja az energiát. A táp egy 3fázisú trafóról jön 3 fázisú egyenirányítás után (6800uf pufferrel), ezt meghagytam a régi szervó vezérlőből (Contraves NC400). A sönt tényleg huzalellenállásokból van összepakolva 3 db 0.1ohm/5W.
A kipurcanás érdekes. A vezérlő úgy működik ha tűláram van akkor csak a következő ciklusnál kapcsol be újra.  
A FET-ek nem nyitnak össze mivel van deadtime. Viszont az IR2181 ha 5V-ról jár a bemenete akkor előfodul, hogy felakad a kimenete. Ezért  van a bemenete 3,3V-os zenerrel megfogva.
 
Tomahawk: az 1k, 4.7n nem elegendő, mennyire vigyem fel?
 
Elektron: változó, van hogy símán elindítom a pozicióra és beáll, de van hogy a motor indítása után azonnal. Ha a táp megjelenik nincs baj, akkor soha nem száll el.
Nyák rajzot holnap teszek fel.

x4rhew5r3

160V-nál motorral terhelve nézted szkópon? Mennyire "csilingel"?

svejk

Én mindig mondom nektek, 100V fölött már csak a szerencse segít :) Vagy irtózatos nagy tudás kell a tervezéshez...

s7manbs8

"Ha a táp megjelenik nincs baj, akkor soha nem száll el. "
 
Ez lehet fontos mondat, valamire következtetni lehet belőle talán, kérdés, hogy mire.

000000000

Egy közvetlen linket is megadhatnál a kapcsolási rajzra, talán akkor nekem is lenne ötletem, mi lehet a gond az eddigieken kívül.


horcsab


horcsab