Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

A keltetővel mit szoktál csinálni? Gondolom, nem rendeltetésszerűen használod.

000000000

Amikor a kép készült (kb. 3-4 éve), akkor 30 libát keltettem ki 40 tojásból a nagynénémnek, mert neki előzőleg nem sikerült csak 3 db-t ugyanannyiból. Nagy figyelmet (pára, pontos hőn tartást és forgatást igényel)!

svejk

Mint tudod, én pár éve foglalkozom csak ezekkel és kizárólag csak hobbyból.
Amit tudok, azt innen a fórumról szereztem - főleg Tőled - és rengeteg jó/rossz infót a NET-ről, katlógusokból.
Most töltöm fel a mappámba azokat a pdf-eket amiket hasznosnak vélek és elmentettem.
Nem mondom hogy mindent értek belőlük, főleg hogy javarésze angol nyelvű, de az biztos hogy mindegyik gyártó a nyomatákból indul ki, és majd esetleg a végén a motorellenőrzésnél számol effektív disszipációt.
Nem véletlen erőlettetem volna én is végig a számolás folyamán, vagyis már az elején a nyomaták alapú számolást.
 
Ezek tények, ezen kár vitázni..
Érdemes majd az érdeklődőknek átböngészni a mappámat.
 

svejk

http://cnctar.hobbycnc.hu/index.php?dir=Svejk%2FHajt%E1sm%E9retez%E9s%2F" TARGET=_fnew>Itt van egy csokorra való, nevesebb motorgyártók fémjelzésével.
 
A csicsa méretező progikat nem raktam fel, egyrészt sok helyet foglal, másrészt mindenki letöltheti a motorgyártók oldalairól.
(én is csak akkor használnám őket szívesen, ha már a számítási metódusukat megérteném, és tudnám hogy mi folyik az ablakok mögött)

svejk

Van nekem egy régi visszatérő álmom...:)
Kérem tanult Fórumtársaim segítségét!
 
Szeretném egy-egy ismeretlen motor adatait kimérni, különös tekintettel a tehetetlenségére(inerciájára).
Először is labortápegység, fordulatszámmérő adott, ezzel jó közelítéssel fel tudom venni a feszültség-fordulatszám (V/krpm) értéket.
 
A tápegységen áramgenerátoros üzemet beállítva, erőkar/rugós erőmérő segítségével meg tudom közelítőleg mérni az un. nyomatékállandóját a motornak, vagyis hogy hány  Nm/A-es.
(esetleg mérődinamó is bevethető)
 
Most jönne még egy fontos adat a forgórész inerciájának mérése.
Mechanikus mérsekkel nem sokra megyek mert nem tudom pontosan meghatározni a vas-réz-műanyagok eloszlását a forgórészen.
Két dologra gondoltam:
A motort áramgenerátorra kapcsolni, tengelyén 1-1 optoval mérni az adott áramerősség mellet a meghatározott szögelfordulás idejét.
(természetesen megfelelő szinkronizáció mellett mindig álló helyzetből indulva)
Majd a motor tengelyére egy ismert inerciájú "lendkereket" szerelve ismételt mérés és arányosítással meghatározni az eredeti forgórészinerciát.
A fenti mérés elégy nyűgösnek tűnik és nem is túl frappáns, ráadásul meglehet nem is egyenes arányosságról van szó.
 
A következő módszerben szintén maradna az ismert, állandó árammal való indítás és tengelyelfordulás mérés, és mivel az áramerősségből már tudjuk hogy mekkora a motor forgatónyomatéka, ezért gondolom valahogy kiszámítható az adott szögelfordulás ideje és a forgatónyomatékból az inercia - de hogyan??
(ezen még töröm a fejem)
 
Egyéb más házilag kivitelezhető, frappáns mérési metódust tud valaki???
 
 
 
 

yuagaci9g

Ha mar optot szereltel ra...
Egy kerekkel, madzaggal es hosszu rugoval vagy gumival megkozelitoleg allando frgatonyomatekot  
kelteni a tengelyen, majd merni az opton az egy korfordulashoz tartozo idot. (szkoppal)
Mindezt taplalas nelkul, persze, allo helyzetbol.

x4rhew5r3

Ez más ugyan, de hasonló a Te elgondolásodhoz: http://www.vizgep.bme.hu/mota/gma/gma_1meres.pdf" TARGET=_fnew>a mérés leírása.
Egy ismert póttömeggel kialakított inga lengésidejéből számolható a forgórész J-je.

HJózsi


svejk

húúú, de örülök hogy nem talált süket fülekre a kérésem, estére áttanulmányozom őket!!! [#worship]

HJózsi


svejk

Basszus, hiszen az ingás mérés nekem is megvan, csak rosszul lett nekem átkonvertálva Word-be.
Itt még jól látszik az elv 1.4.5-ös pont
Mindenesetre jobb lenne ha nem kellene kiszerelni a forgórészt, és elektronyosan méregetni  :))

000000000

Kb. két éve írtam azt a képletet, hogy forgómozgásnál J=M/A, ahol
J: tehetetlenségi nyomaték
M: nyomaték
A: szöggyorsulás
 
M-et áramgenerátorral be tudod állítani, a szöggyorsulás pl. encoder+időkapus impulzus számlálóval mérhető.  
Kész a korrekt J mérés pusztán villamos eszközekkel és dinamikai alapképlet ismerettel.

svejk

Na jó, de két éve még nem kellett annyira :)
Köszönöm!!
Ez lesz szerintem a befutó mérés, bár még nem olvastam át a többit sem.

bmejdz9nu

Töltöm fel a YouTube.com-ra a videóimat a gépemről...  
2 előny: Legalább mindenki szidhatja, kommentálhatja és nem terhelem vele a saját szerveremet.
Lassan megy... azaz sok a videó... előszörre a gép építése alatti teszt videók mennek fel. (X; Y; Z; 4.axis)

x4rhew5r3

Én is gondoltam, hogy egy jó áramgenerátorral kiejteni az elektromos időállandót, de nem csak dc motorhoz kellene...