Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

DC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:16

Előző téma - Következő téma

000000000

Sziasztok,
Teljesen új vagyok ezen a fórumon, és be kell valljam, hogy nem vagyok sem esztergályos, sem marós... sőt mégcsak nem is próbáltam soha... bár olvasva ezt a fórumot kedvet kaptam, s valószínűleg beruházok a közeljövőben egy kisebb műszerész esztergára és egy kisebb fúró-maróra, már számtalanszor nagyon jól jött volna... majd kérdezek ezzel kapcsolatban is másik topikban. Rátérek a lényegre-hogy mit is akarok akkor itt: Eredeti szakmámat nézve elektronikai műrosszész vagyok,(ezt a mai napig is "gyakorlom", de csak hobby szinten..)de régóta a filmes szakmában dolgozom, annak is egy specális - kameramozgatással - foglalkozó szegmensében. Építettem már néhány komplett szerkezetet, melyek motoros kameramozgató részét kis teljesítményű analógvezérelt (joystick) DC motorokkal oldottunk meg. Most azonban újabb terv megvalósítása előtt állok, melyhez az én - motorvezérléssel kapcsolatos - tudásom nagyon halovány. Szóval keresem azt a profi szakembert, (esetleg őrült hobbistát) aki "segíteni" tud nekem (természetesen nem ingyen gondolom...), szóval "bérpartner" tud lenni egy specilális igényeket kielégítő "többtengelyes" motorvezérlő elektronika megtervezésében, összeállításában. (A mechanika az én dolgom, bár sosem lehet tudni...) Lehet, hogy tévúton járok, de az elvárások talán a CNC technológiához állnak a legközelebb... Vagyis különböző teljesítményű (és méretű) motorokkal kell precizen kontrolláltan és "finoman", (ha kell nagyon lassan és ha kell "nagyon gyorsan" mozgatni megfelelő "tengelyeket" - mindezt első sorban "kézi vezérléssel", pl egy preciziós joystickel. (hogy ezeknek a motoroknak AC, DC kefe, nem feke, milyen jeladó... kell lennie - na ez nekem nem tiszta) Az már "csak" hab a tortán - s itt jön előtérbe CNC technológia - hogy az előbb említett "analóg"-kézi vezérlésen túl - egy erre a célra készített szoftverrel - ezen mozgásokat automtizálni is lehessen (pl. reprodukálni az előzőleg "analóg" módon levezérelt mozgásokat; tengelyeket előre meghatározott poziciókba állítani; mozgás határokat beállítani... stb.stb..) Szóval gyakorlatilag több motor kontrollált és összehangolt munkájára van szükség - az először említett kézi vezérlési lehetőséggel. A kézi vezérelhetőség alatt nagyjából a következőknek kell teljesülniük: (egy motorról beszélek, a többinek gyakorlatilag hasonló a feladata, csak esetleg más teljesítményen..) szóval, adott pl egy (ipari) joystick, melyet ha finoman megmozdítok, a motor (szóval a forgatni kívánt tengely megfelelő hajtáson keresztül) nagyon finoman elindul, s ahogy növelem a joy kitérését, a motor úgy növeli a sebességét... s addig forog, míg el nem engedem... ugyanez másik irányba... Pluszba tudni kell állítani (pl egy potméterrel), egy nevezzük "lágyságot", amelyet felfelé tekerve a joystick "hirtelen" mozdításait mindinkább "kisimítja". (értem ezalatt, hogy ha ez a "lágyság" poti le van tekerve, akkor a motor pontosan követi a joy parancsait, vagyis ha rángatom, akkor a motor is ide-oda rángatózik... viszont ha feltekerem a "lágyságot", akkor ha megrántom a joyt, a motor akkor is finoman (fokozatosan gyorsítva) indul el (s fordítva is...). Na azt hiszem túlmagyaráztam már így is a témát, és elnézést hgy nem szakszavakkal közelítettem meg a dolgot...
Szóval ha valaki - valakik - érez magában annyit, vagy esetleg tud valaki mást, vagy esetleg akár csak "utat tud mutatni" (akár azt is, hogy menjek másfele mert rosz helyen járok) azt nagyon kérem, hogy reagáljon néhány sorban érdeklődésemre.
Köszönettel és őszinte tisztelettel
Feri
 

s7manbs8

Ilyesmi a Walt Disney stúdióban már valszeg megvalósult, vagy valamilyen szép szoftver csomag is van hasonló feladatokra. A téma talán a Pénz keresési lehetőségek, vagy Elektronika fórumtémába illene. Az is már szép, ha 3 tengelyt sikerül összhangban mozgatni, de egyébként szerintem jó fórum helyen jársz a témát illetően.

bmejdz9nu

Tehát akkor vége a méretezési "bulinak"??? ... Jó lenne már...
 
Nekem már az is jó...  
ha Svejktől elfogadja Tibor az "50W-os" motort és harmadoló áttételt a 4mm-es emelkedésű orsóra a "kívánt" 1000N erőhöz! (#10523)
 
Nekem már az is jó...  
ha tőlem ugyanezt nem fogadja el Tibor. (#10486)

s5f8tmfv3

Egy mondás jutott eszembe erről a topikról:
Az elmélet elméletben olyan mint a gyakorlat. Nade a gyakorlatban...[#kerdes]

bmejdz9nu

Ha tényleg vége :)... mehetnénk tovább...
 
 
Számolhatnánk áttétel és mozgás variációkat pl. az E240-es motorra.... olyan sok van belőle... érdemes lenne...
 
1/2? 1/2,5? 1/3? áttétel? ... és volt direkthajtásra is példa... (Ijász gépe - Sneci vezérlés)
 
Pl.  
- Kiszámolhatnánk a várható előtoló erőket különböző átt. esetére...
- Kiszámolhatnánk a várható gyorsulási képességeket
- Kiszámolhatnánk a várható max sebességeket
 
 
Egy-két dolgot előtte  azonban meg kell határozni előre, amik szükségesek a számításokhoz:
 
1. Az áttételhez szükséges szíjkerekek méretét meg kellene adni (átm. és szél., anyag) Motoroldalon és hajtott orsó oldalon is. (ezek alapján lehet kiszámítani az inerciát)
 
2. Vagy direkt hajtásnál a kuplung átmérője, hossza és a furat mérete és anyaga. (ezek alapján lehet kiszámítani az inerciát)
 
3. Meg kellene határozni a súrlódási veszteségeket. (pl. üresben mennyi energia kell a mozgatáshoz ill. a "tapadás" leküzdésére)
 
4. Meg kellene határozni a kívánt előtolási erőket a forgácsoláshoz. (ill a munka feladathoz)
 
5. Meg kellene határozni a mozgatott tömegek súlyát.
 
6. Meg kell határozni az orsó hosszát, emelkedését, átmérőjét (ezek alapján lehet kiszámítani az inerciát)
 
Ezek után jöhetne a függőleges mozgások számítása...(pl. Z-tengely)

0gbwyh99


000000000

"Számolhatnánk áttétel és mozgás variációkat pl. az E240-es motorra.... olyan sok van belőle... érdemes lenne..."
Na végre! Ez a beszéd, erre van igény!!!!

000000000

Szia Péter! Minden ok. itt 100 éve, csak kellett egy hónap. Jelen esetben ezt akár VP féle szervotechnikai megértési időállandódnak is felfoghatjuk!:)) Mellesleg még csak annyi, hogy Svejk sem pontosan írta le a dolgokat (nem is lehet hiszen végtelen verzió van), pl. az áttétel motor jelleggörbe függő is, azaz mint ahogyan írtam a #10502-ben, a 49W-os 1500 rpm motornál akár 1:2 is lehet az áttétel...
De a lényeg az, hogy jó irányban elindultál Te is, hiszen már nem 400 W-os motorod, már nem 5 mm-es az orsód a Z-n, már kisebb átmérőjűek az orsóid...Úgy hogy szép lassan eljutsz majd oda, hogy lesz egy áttételed is, és kb 50-100W-os motorral lesz optimális a géped. És nem pörgetsz feleslegesen CNC technikailag meddő, energiafaló lendkerekeket.
Egyébként meg klassz gépet építettél te, igényes, szép munka, tele új alkatrészekkel. Csak saját magaddal szúrtál ki pár műszaki tévhited, és rögeszméd, miatt, és ez bevitt a mocsárba, és ott ragadtál...De ki lehet onnan jönni, és én látom, jó útra tértél!:)) Ez a legfontosabb, és a mintapélda méretezés is ebben segítség annak, aki akarja picit megérteni a tényeket.

bmejdz9nu

A leírt kérdésekre (kellenek a számításhoz) írd meg amit tudsz ill. akarsz... és kezdhetjük.

000000000

Ez így is van, az optimális áttétel a lényeg, csak sajnos ahhoz onnan kell kindulni, hogy milyen forgácsolás történhet egyáltalán egy Hobby CNC gépen, különös tekintettel a gyenge aluvázas vagy még rosszabb konstrukciójú mechanikán. Én erre is végztem már néhány példaszámítást itt a Fórumon forgácsolási teljesítmény és ebből fakadó előtolóerő tekintetében. Enélkül, azaz gép felhasználási cél, lehetőség nélkül teljesen értelmetlen szervót méretezni.
Azaz egy közös nevezőben meg kell állapodnotok, hogy mit jelent a "Hobbysta" igény (forgácsolandó anyagok, mechanikák átlag minősége, ...., stb), és innen lehet és kell  
kindulni. Én ebben felajánlom segítségemet.

000000000

Rendben Varsa és Tibor!
 
Felajánlom a segítséget és minden általatok kért adatot megadok a gépem átalakítása kapcsán, hogy tudjatok méretezni. Persze ehhez vállalom a folyamatos dokumentálást.
Ezt a gépet szervósítom:
http://www.hobbycnc.hu/CNC/Mech11/cnc20002.jpg" border=0> http://www.hobbycnc.hu/CNC/Mech11/cnc20003.jpg" border=0>

bmejdz9nu

Tibor ne szívd vissza a 1/3-as áttételt mert akkor már nem áll meg nyomaték oldalon az az 1000N erő... (az hogy nem kell a hobbystának ennyi... az egy másik téma)
Ezt te is tudod: "egyenesvonalú erő(N)= 6.28 * forgatónyomaték(Nm) / menetemelkedés(m)"  
 
Svejk ezt írta a #10523ben:
 
10 mm/s megmunkálás
1500-2000 mm/perc gyorsjárat
1000N előtolóerő
4mm emelkedésű orsó
1:3-as áttétel
kb. 50W-os motor
 
Ezt te elfogadtad.... Ha jól látom. Legalábis mindenki azt hiszi... Én is...
 
------
Más:
Na ezzel már majdnem egyetértek:
"kb 50-100W-os motorral lesz optimális a géped. És nem pörgetsz feleslegesen CNC technikailag meddő, energiafaló lendkerekeket."
 
=== DC-nél 150-200W alá nem nagyon adtam X és Y hajtásnál... Majd megtudod miért...
 
=== "Watt" csökkenés nálam:)! AC-nál már "csak" "100W" alá nem adhatom :)
 
Mert ahogy írtad: "nincs a feleslegesen energiafaló lendkerék" azaz a tehetetlen tekercs amit forgatni kell = Egyetértek veled amit írtál!  
Ez mellé még egy nagyobb azaz kb. 20%-al több alapnyomaték is van az AC-nál... és mint megtudtuk a számolások kapcsán ezek nagyon fontos dolgok!
 
Erre volt jó a "buli" azaz a számítások számomra... tanulságos volt! Nem volt hiába való!

bmejdz9nu

Nem képek kellenek hanem adatok... !!!
De lehet, hogy nyitni kellene egy méretezési topikot... Vélemények erről? (DC - AC - és léptetőt is lehetne?)

000000000

Ez vicces....
"Ezt te is tudod: "egyenesvonalú erő(N)= 6.28 * forgatónyomaték(Nm) / menetemelkedés(m)"  
Tudod ha hirtelen most annyi millió forintom lenne, ahány évvel én ezt korábban tudtam mint te, hát az nem lenne rossz!:)
Éppen ezért aztán sajnos nem szívok vissza semmit, mert pont a te képletednek is megfelel az a motor, pusztán be kellene helyettesítned.
Mellesleg írtam már ezerszer, ez csak egy egyszerű képlet, nem ez a legfontosabb, sokkal magasabb rendű szabályok, függvények uralják a szervótechnikát.  
Pont ennek megnemértése miatt vagy állandóan bajban, hidd már el nekem.
Picit rendszer szemléletben gondolkozzál, ok-okozat összefüggés, lényeg-lényegtelen dolgok megkülönböztetése, ez a fontos a műszaki életben.  

bmejdz9nu

Hagyjuk... mert így nem megyünk A-ról B-re... (R=U/I vel sem lehet mindent kiszámolni... de...)