Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

Farkas Ádám

Milyen nagy előny a direkt hajtás :)

000000000

Hát persze, az olyanok, akik még azt sem tudják, hogy egy fogazott szíjat alig kell feszíteni, meg is érdemlik sorsukat, és naponta szedjék szét a motorjaikat.:))))

svejk

Ácsi, nem én ajánlottam, csak megértem hogy miért ajánják, és nem megyek nekik rögtön számolásokat követelve, hanem elhiszem a tapasztalataikat.
 
"ezzel szemben értessed meg vele, hogy 300W neki azon a gépen mindenre elég, ha a tokmányban van 300 W. Ez is ilyen egyszerű"
 
Nagyon jól írod!
Ezért raknak fel nagyobb motort és frekiváltót, és csak egy sebváltót, jellemzően az 1:1-1:8 at kapcsolják, a többit átfogja a frekiváltó elég jó hatásfokkal.  

svejk

Nem jó példa az E240-ek direktben hajtottak..
Legalábbis valami közvetítőtengelyt.
1-2 db-on rajta volt egy elég érdekes tengelykapcsoló. Ezek a fordulattól és a kefeportól lettek csapágyasak :(

000000000

Maradjunk annyiban, attól a világon nincs jobb,
mint amikor csak mechanikus áttétellel meg tudom oldani az illesztést. Ez nem lehet vita tárgya.
Minden más olyan eset, amikor belép az elektronikus fordulatszám vezérlés, szabályzás egy főhajtóműben, súlyos következményekkel, kompromisszomokkal jár. Ha pedig csak kényelmi, lustasági, alapismereti indokok vannak, de pláne. Ezeket kell átgondolni, különös tekintettel a 10-100 W köröli forgácsolásokra a Hobby barkács eszterga mechanikákon  megvalósítható valós teljesítmények alapján.

000000000

Ezért mondom én mindig: nulladik lépés a motor és gép jellegörbéjének ismerete, helyes párosítása. Addig minden elektronikus sz.rt (frekiváltót, szervókat, egyéb hajtástechnikát) hanyagoljunk. Azzal ráérünk akkor foglalkozni, ha tudjuk mi mennyi, mi mért történik.:))

svejk

Elméletben teljes mértékben igazad van.
(látod én tudok neked igazat adni :) )
De megint csak részigazság.
Tekints be az eszterga topicba, megmérettem egy kis régi műszerészpadot.
Sajnos az áttétel, az olaj mint közegsúrlódás, kopott csapágyak, ékszíjak, mind mind veszteségek.
Mérlegelendő, hogy kihagyjuk ezeket és megpróbáljuk az új találmányokat segítségül hívni.
 
Itt van látod a Klávio-nál kapható új csoda léptetőmotorvezérlő.
Én hiteles személynek tartom Őket és elmondásuk alapján legalább 2x többet kihoznak ugyanazon a mechanikán ugyanabból a motorból.  
 
Nekem is van egy kínai hobbi esztergám 1 fázisú 350W-os motorral. kb 5 mm-es az ékszíj rajta (nem is tudom hol kapnék ha tönkremenne :() nem véletlen, és nem anyagtakarékosság miatt.
Tervezem lecserélni a motort mert azonkívűl hogy bizony nem egy nyomatéktartó, de még az ékszíjak átpakolása is nyűgös. És ne én legyek már a technikáért, hanem a technika miattam.
 

bmejdz9nu

Igazad lehet mert nem a hátsók mentek el bennük... De az is igaz - adatlap szerint is - 5000rpm az üzemi fordulata.

000000000

Hát persze, csak van itt egy nagy bökkenő.
Ha a mechanika befeszülős, régi, kopott, rossz  magyarul, annak van X százalék hatásfoka.
Ha tehát ezt még megfejelem a világ legcsodálatosabb elektronikus motor varázslójával, annak van tegyük fel Y % hatásfoka.
Eredő hatásfok: X*Y de mivel Y csakis kisebb lehet 1-nél, adtunk a korszerűség jegyében a rossznak egy pofont.:))  
Hatásfokkal pedig a gyakorlatban mindig is kell számolni, ez a világ legtriviálisabb dolga.
A Klavio példád pedig szerintem nagyon rossz..., alig van köze egy főhajtáshoz.

svejk

Csakhogy az esetleges frekiváltóval ki is hagyhatod az X hatásfokot előidéző alkatrészek egy részét.
(Az emu160 esetében pl. a  közvetítőtengelyt)
 
Ha nem tudnál olvasni a sorok közt nem a főorsóra hanem a technikai újdonságokra hoztam fel példának az új Klavio vezérlőt.
 
Egyébként meg persze a más példája csak rossz lehet, ezt is megszoktuk Tőled...:((

000000000

most arra adjon valaki nekem okos választ,hogy a spéci orvosi gépekben,miért nem használnak ,és miért reszketnek a hires szervo motoroktol?????miért a "gagyi léptecseket részesitik elönybe?????

svejk

Azt nem tudom, de senki nem állította hogy a léptecs gagyi. Általában mint mindennek van árnyoldala.

s7manbs8

Mert lehet, ha kikopik a szénkefe és megáll, a robotkar a páciens hasába marad, vagy az egyik tengely nem megy és célt téveszt. [#circling][#circling]

000000000

jol láttad meg,és ezt a választ kaptam a mérnőktöl aki szervizeli!!!!sajnos a servok megbizhatoságban,megsem közelitik a léptecset.

000000000

tudom barátom,hogy te ugyanugy tiszteled a léptecset is!:)))[#vigyor2][#vigyor2]