Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

istvan3

Pedig ezeknek az AC szervókban pont az a jó, hogy rengeteg paramétert lehet figyelni, beállítani.

Többek között pár dolog amit érdemes használni:

- precíz nullpont felvétel az enkóder Z csatornával
- hibahatár figyelés, illetve rendszer letiltás ennek túllépésekor
- nyomatéklimit pl. szerszámcsere alkalmazáskor
- fékes motor esetén annak a ki-be kapcsolása

Ezen kívül ahhoz, hogy egy szervó rendszer előnye kijöjjön jól méretezett hajtásra, és megfelelő mechanikára van szükség.

Hiába tud a rendszer szuper gyorsulást, ha széthullik alatta a gép. Illetve hiába a szervó, ha nincs jól méretezve és nem tudja követni a pályát megmunkálás közben, csak nagyon kis gyorsulásnál.

Véleményem szerint emiatt érik meg a plusz befektetett pénzt és munkát.
Komolyabb tervezést igényel, vezetékezést, motorhangolást. Ezt már nem lehet egy PC házban összedobni.

kmajer

Nem akarok senkinek megmagyarázni semmit,
maximum gondolkodásra biztatni.
Az eredetileg feldobott kérdésre már 2x válszoltál is magadnak.

istvan3

Általában 2 féle nagyfesz bemenet van.

Egyik a vezérlésért felelős, másik a motor hajtásért.
Utóbbit a katalógusok általában egy öntartós relés megoldással meghajtva adják meg, ami E-stopra, vagy Servo Alarm jelre kikapcsol, úgy hogy a szervó vezérlő bekapcsolva marad. (Elveszi a motor tápot)

A csatolt Sigma 2 hajtáson az L1 L2 L3 bemenet kapcsol le.

Bár ez a megoldás jelenleg már biztosan nem kapna CE-t.

Ipari termelésben a gépeken(nem cnc) pl. nyitott biztonsági ajtónál sem lehet tápfesz a motorokon, illetve a relés öntartó megoldást sem használnak, mert besülhet. Biztonsági reléket kell alkalmazni.

Hobbiban ugye nem ez a mérvadó, de törekedjünk a biztonságra.

(Régebbi hajtásnál, ahol nincs külön véve a vezérlés és a teljesítmény táp, ott a motor kimenetre voltak helyezve mágneskapcsolók, amik hiba/vészstop esetén ott is leválasztják a motorról a tápfeszültséget.)

  

GPeti1977

Köszönöm, viszont ez a relé öntartás illetve az egész biztonsági rendszer nem egyértelmű  hogyan szabványos, úgy kötöttem be hogy Start gombra bekapcsol, Stop vagy emergency stop vagy a 3 tengely végállására szintén lekapcsol, illetve ha a plc-n nem fut a program (nem zár a relé) szintén lekapcsol. A gépnek nincsen ajtaja, csak a vágókorongon egy szenzor ami érzékeli a burkolatot.
Viszont fő motorja van nem kicsi, ez akkor kapcsolható be ha a Mach3 charge-pump relé zárva van és az öntartó relé is zárva van és M3-mal bekapcsoltuk a motort és a motor hőkioldója nem aktív.

Borcz

Üdv.
Keresek AC servo motort és vezérlőt. STEP/DIR meghajtásút.

Két napja bújom a netet és nem tudom mi az ami egyszerűen megtanulható nem kell hogy 200+1 beállítása legyen. Láttam: OMRON, YASKAWA, SIEMENS... és még nem tudom mennyi neves és nagyon drága dolgokat :)

Jelenleg MITSUBISHI MR-J2S-A vezérlőim vannak, de nagyon nehéz beszerezni. A "B" tipusút meg nem értem a kommunikációját. Jó az "A" :)

Jelenleg 1kW körüli szörnyeteget keresek. De nincs kizárva hogy kell majd még.

Mik a tapasztalatok és mi ami szerintetek jó?

Üdv
Borcz

svejk

Mindegyik jó ha ért hozzá az ember.

Ha gyorsan le akarod tudni a dolgot akkor Távol-Keletit.
Akár régebbi Yaskawa, Panasonic, Samsung, vagy akár a most használt Mitsubishi...

Ha van időd molyolni akkor mondjuk Allan-Bradley-t.

Ha szereted szívatni magad vagy könnyen tanulsz és az átlagnál nagyobb IQ-val rendelkezel akkor valami német technikát.

svejk

Persze mindnek vannak buktatói de tanulás, tapasztalat nélkül ritkán van eredmény.
No és az egzotikumokat  kerülni kell, jó ha van kitől kérdezni.

svejk

Nem utolsó sorban törekedni kell arra hogy olyat szerezzen be az ember ami tényleg arra való amire kell.

pl. motorból is általában van 4-5 féle egy adott vezérlőhöz.

De sajnos ez ritkán jön össze ha úgy kell a használt cuccokból összevadászni, ekkor marad a kompromisszum.

Borcz

A Mitsun alig használok néhány paramétert és van belőle annyi hogy szerintem zenélni is tud, csak nem tudom melyik az a beállítás.

Szívesen próbálkozok vele. Valahogy a Mitsu vezérlést is összeraktam. Nem volt egyszerű az elején. Az "X" és az "Y" tengely nem volt összehangolva és a kör helyett olyan szép oválisok lettek. De meg lett.

Nem vagyok nagy felhasználó csak a profi szintet keresem. És az AC servó a profi.

svejk

Ez a step/dir rendszer előnye és egyben hátránya.

Előny, hogy csak pár paramétert kell állítani a többi inkább az analóg vezérlésnek szól.

Hátrány pedig maga a step/dir rendszer, így a profi cucc gyakorlatilag le van butítva.

Komolyabb vezérlőkben nem is nagyon található már ez az opció.

svejk

Az MR-J egyébként nekem is tetszett a végén kezesebb volt mint a régebben ismert másik.

Borcz

UC 400ETH-rel hajtom. De rendesen le van butítva.
Azt hiszem 4000 impulzus körönként. Az eddigi tapasztalatok alapján elég is.

GPeti1977

Egy AC szervó motor tud olyant hogy a step jelre momdjuk ugrik egy fokot mint a léptetőmotor?

kmajer

Szervo nem tud beállni fix pozícióra.

szabad paraszt