Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

000000000

Egyben egyet értünk, hogy az AC servo is kefe nélküli. (brushless)
És hall szenzor nélküli is !

Szalai György

"Az ac szervók egy része olajjal van feltöltve.."

Mi célból?
Hőhidat képez az olaj az állórész és a forgórész között, hogy az utóbbi hűlni tudjon?
Vagy csak hogy a motoron belül kiegyenlítettebb legyen a hőmérséklet?
Esetleg ez mágnesesen is vezetőképes olaj?

000000000

Maximum csak a hajtómű.
Jó párat szétkaptam , de a csapágyakon kívül kenőanyaggal nem találkoztam, főleg nem olajjal.

000000000

Az AC servo tekercselése is más ezért se tud mit kezdeni a hall szenzorokkal.  
Maradjunk abban, hogy amiben hall szenzor van az BLDC.  
Aki nem hiszi járjon utána.

  

designr

Amiben Hall senzor van az lehet BLAC is..fényképezhetek..de hidd el..

designr

Természetesen Nem az ac servo tekercseit figyeli..Egy tengelyen egy külön mágnes..külön tekercsek..pl Yamaha kis motorjain..

000000000

Egyben egyet értünk, hogy az AC servo is kefe nélküli. (brushless)
És hall szenzor nélküli is !

Szalai György

"Az ac szervók egy része olajjal van feltöltve.."

Mi célból?
Hőhidat képez az olaj az állórész és a forgórész között, hogy az utóbbi hűlni tudjon?
Vagy csak hogy a motoron belül kiegyenlítettebb legyen a hőmérséklet?
Esetleg ez mágnesesen is vezetőképes olaj?

000000000

Maximum csak a hajtómű.
Jó párat szétkaptam , de a csapágyakon kívül kenőanyaggal nem találkoztam, főleg nem olajjal.

designr

Szia.Nem tudom..
Tudod olyan vagyok hogy nem tanultam..nem tudom csak csinálom::))
Két esetben is tapasztaltam hogy használt motor vizszintesen szerelve..meglazitva hig,oljszerű folyadékot engedett..szorultak kicsit..mikor kezdett kifolyni..nem szereltem tovább,meg voltam rólla győződve hogy olajjal vannak feltöltve..A motorok egyébként jók voltak..hátul az encoderházban semmi..
Tropa motor is került már hozzám..a csapágyai külső gyűrűin és a csapágyfedeleken gumigyűrű tömités..
A rossz motorok amit eddig szétszedtem szárazak voltak..
 fórum ac szervós topicjában még varsa idején volt egy hasonló bejegyzés..majd megpróbálom előkeresni..
Bogarat ültettél a fülembe..széthuztam egy uj 400w motort..nincs benne olaj..
Az Omronban sem..

        

sanka74

Sziasztok! Bocsánat, de én eddig úgy tudtam, hogy az AC szervoban van hall szenzor is, mivel a Mavilor AC szervo motorban is van, ami itt a forumon is volt már párszor eladás tárgya. Nyilván nem vagyok profi a témában. Szerdán megnézem hogyan lehet megbontani. Ez a sulis gépen van...Köszönöm a segítséget.

000000000

A Mavilor BLT-055 jó lesz BLDC motornak is a maximum 48 voltos tápfeszültségével. [#whatever]

ANTAL GÁBOR

Hozzászólnék a témához ( nem címzem senkinek  ) amit leírok az nem szentírás nem is a téziseim  csupán ennyit tudok a témáról
A szinkrongépeknek két nagy családja van  : vannak gépek amiket négyszögmezővel tápláljuk és vannak a szinuszmezős gépek . Mindkét családnál a helyes működéshez elengedhetetlen a rotorpozíció érzékelése .A pozíció érzékelését as őskorban hall kapcsolókkal oldották meg ( ott a mágnes akkor a legegyszerűbb azt érzékelni ) a hallok ideálisak mert meg tudják különböztetni a polaritást és jótékony hiszterézissel is rendelkeznek
Azután a technika fejllődésével más megoldások is születtek ( speciális sávokkal rendelkező encoderek ( amelyet akár mi is készíthetünk ) de ha egy pillanatra kikapcsoljuk a motor táplálását akkor a forgó mező feszültséget indukál a tekercsekben amelyeknek a feszültség és fézisviszonyaiból rekonstruálható a rotorpozíció
A BLDC motorok négyszögmezős gépek . Szervó üzemre alkalmasak . De vannak olyanok amik csak sebességszervóknál jöhetnek szóba . Ez a polusok és tekercsek egymáshoz való viszonyszámától l függ . Pl egy 8 pólusú 12 tekercsű motor az csak sebeségszervó lehet ( ilyenek a ventillátorok és sok modell repülőgép motor )  Ha pozíciószervós hajtást akarunk akkor más kombináció kell és  természetesen kell még egy encoder a motor tengelyére a finomabb pozicionálás érdekében .
A szinuszmezős szinkrongépeknél is szükséges a rotorpozició érzékelése . Az őskorban ott is hallokkal operáltak de a technika fejlődésével a pozícióérzékelést rábízták az encoderekre . ( sajnos most már ott tartunk hogy az encoderből egy  az amatőrők számára megfejthetetlen kommunikációval jönnek ki a jelek az erre a célra kiépített soros vonalon)

ANTAL GÁBOR

Nekem van egy lineáris motorom : ott a rotorpoziciót hallok szolgáltatják és a motor mellé egy kontaktusmentes finom felbontású optikai encodert kell telepíteni . Nem tudom hogy négyszögmezős vagy szinuszos a táplálás

 A halloknak volt egy másik érdekes alkalmazása is ilyenkor nem a forgórész mágneseit detektálták ( csupán konstrukciós okokból ! ) hanem külön mágneseket alkalmaztak amelyeket szigorú feltételekkel ( szinkronban a forgórésszel ) kellett pozícionálni. Az ilyen hall érzékelőket sokszor kombinálták az encoderrel
 És még egy adalék : a Bldc motorok a szinkrongépek családjába tartoznak  a DC szó arra utal hogy úgy viselkednek mint a klasszikus ( kefés ) DC motorok vagyis a tápfesszel  ( esetünkben DC busz ) arányos a fordulatszámuk  ( egy mostanában nem publikáló kolléga videóját idézem akinél a DC busz feszültségét egy ceruzaelem szolgáltatta )

designr

Itt egy leirás..jellemzően méeg itt sok a kavar..
servo motor type



Ac szervókat felosztja indukciós és asszinkron jellegűre.
Indukciós a PM forgórészű amig a asszinkron jellegűnek tekercselt..majd következik egy kép "asszinkron " felirattal egy szervóról amit neked is van otthon  én meg szétszedtem tegnap este..és mágnes van benne..
Mult héten hirdettem itt a fórumon egy 100w szettet..
Lázasan akartak meggyőzni hogy a motoron a DC brushless felirat azt jelenti hogy ez nem fog menni az ac driverrel..
Ezeken már tul vagyok...Tamagawa aki régen gyártotta a motorok nagy részét..ezt irta rá..az attól még 3 fázisú ac motor és szépen megy pozicó módban..
Nagy a kavar..
Brushless az kefenélkülit jelent  ilyen a dc motorok egy része és minden ac..
dc vagy ac pedig a meghajtó fesz jellemzője