Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

zoli0302


adamant

Ha valóban 6000 es gyorsjáratod van akkor felesleges hozzá nyulni szerintem de ha nagyon szeretnél akkor persze megteheted azért az AC szett nem olcsó dolog még használtan sem de a 200W al bőven meg leszel elégedve de ha X nél 400W os akkor még jobb dinamika lesz  
 
el kell dönteni hogy ez a beruházás mennyiét ér meg és hogy mennyivel lesz neked jobb a géped mert ha ugyan úgy megcsinálod most amit akarsz akkor minek a jobb?
 

wcmwugefi

Köszönöm!
 
Ez valóban túlzás lenne...  
Viszont ma alaposabban megnéztem, és nem is lenne olyan bonyolult fogasszíjjasra átalakítani a három tengelyt, és akkor tudnék áttételt csinálni a szervókhoz. Ennek mi lehet a hátránya? (Mert biztosan van neki ha már olcsó... :)

Szalai György

A szervo hátránya a léptetővel szemben a bonyolultabb zárthurkú elektronikus motorszabályzás, a forgás jeladó plusz kábelezése és a több paraméteres beállítás.
(Létezik ön beállító is, de az megint nem a Hobbyista játéka.)
Értelmet nyer a vezérlő programban beállítható gyorsítási-lassítási rámpa, mert eltúlzott értékek mellett a dinamikus motor szétrongálja a hobby gépvázat.
 
A fogasszíj áttétel hátránya a bolygókerekes áttétellel szemben, hogy nem annyira kompakt, nem is annyira tartós, nem lehet vele kis méretben nagy áttételi arányt építeni, többet rugózik, nagyobb a tehetetlenségi nyomatéka és a hatásfoka is rosszabb.
 
Vegyük ezeket sorban.
Hogy nem kompakt, az azt is jelenti, hogy könnyű rajta változtatni, ami hobbyban előny.
Nem annyira tartós, de hobbyra bőven eléggé az.
Nagy áttételi arány nem is kell a szervomotor golyósorsóhoz illesztéséhez.
A rövid szíj olyan keveset nyúlik, hogy hobbyban nincs jelentősége.
A tehetetlenségi nyomaték és rosszabb hatásfokot még messze nem elviselhetetlen, és kompenzálja a jóval alacsonyabb ár.

adamant

 
 
 lehet hogy fiatal vagyok és vakmerő még :) de szerintem ehhez a kérdéshez még nem kell a teret hajlítani de majd pár óra és úgy is eljön majd az idő :)  
De a monitorra tettem a kezem és így érzésből mondom a megoldást :)))
 

wcmwugefi

Jó reggelt!  
 
Most már kérném, hogy hova utaljam a sört a szaktanácsadásért!  :)  
 
Nekem szerintem tökéletes lesz a szíjjas hajtás, biztosan jobb lesz mint a mostani (jegyzem meg kifejezett bajom nincs a mostanival), és ahoz csak egy platnit kell gyártsak
 
Én nem értek hozzá hol a hobby határ, de nekem nagyon masszívnak tűnik a gépváz
 
 
http://youtu.be/OXbSbShJqpg
 
Ugyan ilyen, mint a videóban. Remélem nem rángatja azért szét... (csak az enyémen egy 2.2kw-os maró van, egy omron v1000 frekiváltóval) http://youtu.be/OXbSbShJqpg" TARGET=_fnew>http://youtu.be/OXbSbShJqpg
 
Úgy okoskodtam, hogy a mostani orsók 5mm menetemelkedése mellett 5000mm/min üresjártot tud a gép, akkor egy 400wattos 3000rpm-es servohoz 3:1 áttételt kell csináljak. (Bár lehet hogy 4:1-et mert nem fontos az 5000mm/min)
 
Ez helyes lehet?
 
Az mindegy hogy hány fogasok a tárcsák, ha az arány jó?
Pl.: a 12 és 36 fogas tárcsákkal ugyan olyan lesz mint egy 22 és 66 fogas tárcsával?
 
Köszönöm!

adamant

 
 
90% minden motor csak a vezérlőjével megy de igazándiból az lenne a kérdés hogy mire vagy minek kell neked az a szervo? milyen gépre akarod? mit akarsz egyáltalán vele csinálni?

krnj79r9n

Szerintem a szíjhajtás nagyon is jó megoldás hobby-ban és egyébként ipari megmunkáló gépeken is alkalmazzák. Bár tény, hogy a direkt hajtás iparban sokkal elterjedtebb. A szíjhajtás védelmében írom, hogy nekem semmi bajom a tatóságával, már vagy 2 éve megy egy gépen 2 tengelyen 15 mm széles szíjjal az Y tengelyen úgy 160-170 kg-ot mozgat és az ég világon semmi baja nincs még feszíteni sem kellet nagyon. És a minimális rugalmasságának szerintem semmi jelentősége, nem ettől lesz a géped pontatlan. A szíj szélességgel is lehet játszani, ha tartanál a nyúlástól, de nem jellemző. Kizárólag HTD profilú szíjat használok, abból is az 5M méretűt.
Én nagyon szeretem a szíjhajtást jól variálható az áttétel, nem mondom, hogy a legkönnyebben kivitelezhető, mert a pontos gépmunka elengedhetetlen.
Mivel egy CNC gép hajtását méretezni kell a maximális gyorsulásra. A ipari gépgyártók a direkt hajtásnál a megfelelő orsó és golyósanya pár kiválasztása (merevség, határ fordulatszám, stb..) után az orsó emelkedésével méretezik a hajtást az adott gép tengelyéhez. Ez után választanak motort a szükséges nyomaték függvényében. Tehát az áttételt ott a menetemelkedés szabja meg.
 
Viszont hobbyban, ahol többnyire abból főzünk ami van, sokszor adott a motor, az orsó és ezzel annak emelkedése is, csak az áttétel arányával tudsz játszani a méretezéskor. Viszont itt jön még egy nagy előny a szíjhajtás javára a direkt hajtással szemben, hogy a szíj után lévő gépelemek motor tengelyére redukált tehetetlenségi nyomatéka az áttétel arányának négyzetével csökken. Tehát 1:2 áttételnél negyedére, 1:3 esetén 9-ed részére csökken a tehetetlenségi nyomaték, ami eléggé jótékony hatással van a gyorsulásra.
 
Ha az áttétel aránya helyes, amit nyilván a fogszámok aránya szab meg, ebből a szempontból mindegy, hogy milyen fogszám párost használsz. Viszont a tehetetlenségi nyomatékuk szempontjából NEM mindegy, hogy mekkora kereket használsz. Mivel a forgó tömegek a leginkább gyorsulás ellen dolgozó tételek a hajtásláncban, ezért törekedni kell a lehető legkisebb kerekek használatára. Nyilván itt figyelembe kell venni, hogy mi az a legkisebb méret, amit még a motor tengelyen biztonságosan tudsz rögzíteni.
 
 
 
 
 

remrendes

Jogos. Y iranyra keresek jelenleg motor(par)t.

wcmwugefi

Ez nagyszerű! Köszönöm! Itt a mechanika, elés az orsó adott, azon nem változtatnék de a motor fajtájában és a hajtásban rugalmas vagyok.
 
Ezek alapján a legvalószínűbb egy tengelyenként 400wattos ac servo pakk.
 
Ha erősebb a servo mint ami feltétlen kell (mondjuk az y és z tengelyen) azzal nem csinálok problémát ugye?

svejk

Ipari levetettben Yaskawa/Omron, ezekből időnként sok feltűnik.
 
Újban pedig valamelyik kínai csoda a Klavio, vagy CNCDRIVE oldaláról.

krnj79r9n

Ha erősebb a szervó az szerintem sose gond, max. jobban fog gyorsulni és nagyobb lesz a gyorsjárati sebességed. Nyilván nincs értelme az egekbe tolni a teljesítmény, annyival nem lesz jobb és a mechanika erősen gátat szabhat a dolgoknak.
Hiába lenne képes 1g-s gyorsulásra egy brutál szervóval, ha közben széthullik a gép. :-)

Szalai György

Az talán fontos lehet, hogy a léptetőmotorra megadott nyomaték az tartónyomaték. Ha a motor forog is, akkor kevesebb. Párszáz n/min fordulatszámnál már csak töredéke a tartónyomatéknak. Tehát a Te gépedre azért kell 3,4Nm tartónyomatékú léptetőmotor, hogy a megfelelő sebességen is képes legyen még elég forgató nyomatékot szolgáltatni.
http://www.orientalmotor.com/products/stepper-motors/stepper-motor-only-0-72.html" TARGET=_fnew>http://www.orientalmotor.com/products/stepper-motors/stepper-motor-only-0-72.html
 
Ezzel szemben az AC szervó motorra megadott nyomaték az forgató, ami a fordulatszám határig nagyjából állandó is marad. Ráadásul, ha gyorsítani kell, akkor ennek a nyomatéknak a többszörösét is képes szolgáltatni.
http://www.orientalmotor.com/images/technical-articles/servo-motor-rated-output.jpg" TARGET=_fnew>http://www.orientalmotor.com/images/technical-articles/servo-motor-rated-output.jpg
 
Ezért a két motortípus közötti párhuzamvonás, pusztán a nyomatékuk alapján, szerintem megalapozatlan. Jelleggörbe szerint érdemesebb választani.
 
A saját véleményem szerint a 3,4Nm tartónyomatékú léptetőmotor helyett megteszi a 200W-os AC szervó is. A megfelelő arányú mechanikai áttétel nem hagyható el.

remrendes

Lehet, hogy nem sokat, de talan egy kicsit segithet a http://www.sasovits.hu/cnc/irodalom/bordasszij_kalkulacio.xls" TARGET=_fnew>szij valasztasban.
De en is kerdeznek. A motort mi alapjan meretezted, ellenorizted? Hasrautes volt a 400W, vagy volt valami alapja? Mekkora sulyt is mozgatna az a 400W?  
En X-re 180W-ot Y-ra pedig 2x130W-ot neztem ki. Bar a 180W-os olcsobb, igy lehet, hogy abbol lesz 3db. De eloszor erdekelne, hogy szamtanilag ez eleg lehet e az adott feladatra.

remrendes

Egyebkent, ha szabad megkerdeznem miert akarsz egy elvileg jol mukodo rendszert megbontani? Nekem mindig azt mondtak a, hogy ami jo, azt ne javitsd meg :)
En pl Z iranyban valoszinuleg hybrid motort teszek, az en meglatasom, hogy ott a tarto nyomatek lenyegesebb a dinamikanal.
De en meg CNC-t nem epitettem, ugyhogy ezek sejtesek, csak beulteto gepeket lattam kozelrol, ott minden motor servo, meg ha nem is kerek, hanem linear, viszont csak a gantry tomeget kell mozgatnia, nincs pl forgacsolasi ellenallas es a "piszok nagy" a sebesseg a lenyeg, szo szerint "g"-ben szamolunk. Ebben az iparban csak a szallitoszalagoknal talalkozni lepteto motorral. Marogeppel pedig csak egyetemessel dolgoztam.
Ez a lepteto/szervo paros nalam kicsit olyan, mint az autoknal a benzin/diesel. Ertem en hogy uresjarat, fordulat meg dinamika, mint pl egy porgos benzines, de amikor alacsony fordulaton kellene nagy teljesitment leadni, akkor azert ott nem biztos, hogy egy komolyabb lepteto elverzik, ez lenne a diesel :) Tudom tudom, ezert van az attetel, benzinesnel is vissza lehet kapcsolni, de ha nem kell, akkor miert? Persze mondom ezt ugy, hogy benzines autoim vannak, bar nem emiatt :) De elnezest, nem akarlak kerdore vonni, illetve befolyasolni vagy rabeszelni barmire, valoszinuleg csak a sor beszel belolem :) Illetve en is ezen a motor teman torom a fejem egy ideje. Szoval arra akarok kilyukadni, hogy ha napi 24 orat megy a gep, akkor valoszinuleg nemi penzmag raforditasaval hoz nemi elonyt a servos hajtas, de ha keves az uresjarat, akkor is megeri? A forgacsolasi sebesseg is gyorsabb lesz? 300-as percenkenti fordulaton egy lepteto motor is eleg nyomatekos meg, az 5mm menetemelkedesu orsonal 1500mm/min, az csak szerintem nem keves? Tudom, hogy e felett is van elet, de az mar nem egy masik kategoria?
Tenyleg nem okoskodni akarok, sot, jo lenne ha valaki homlokon csapna, ha rosszul gondolom.  
Ezt a hsz-t kerlek hagyjatok figyelmen kivul, csak hangosan gondolkodtam :)