Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

krnj79r9n

Ha erősebb a szervó az szerintem sose gond, max. jobban fog gyorsulni és nagyobb lesz a gyorsjárati sebességed. Nyilván nincs értelme az egekbe tolni a teljesítmény, annyival nem lesz jobb és a mechanika erősen gátat szabhat a dolgoknak.
Hiába lenne képes 1g-s gyorsulásra egy brutál szervóval, ha közben széthullik a gép. :-)

svejk

Megbízhatóak, stabilak, hobbyban bőven elég a tudásuk.
Több mint 10 évesek, a 90-es évek második felében volt virágkoruk.
Itt a fórumon úgy 50-70 ezer közt szokott egy 400W-os motor+vezérlő páros elmenni.
Figyelj, hogy meglegyen mindkét csati, mert úgy 6-7 ezer Ft ha utólag kell megvenni.

remrendes

Lehet, hogy nem sokat, de talan egy kicsit segithet a http://www.sasovits.hu/cnc/irodalom/bordasszij_kalkulacio.xls" TARGET=_fnew>szij valasztasban.
De en is kerdeznek. A motort mi alapjan meretezted, ellenorizted? Hasrautes volt a 400W, vagy volt valami alapja? Mekkora sulyt is mozgatna az a 400W?  
En X-re 180W-ot Y-ra pedig 2x130W-ot neztem ki. Bar a 180W-os olcsobb, igy lehet, hogy abbol lesz 3db. De eloszor erdekelne, hogy szamtanilag ez eleg lehet e az adott feladatra.

wcmwugefi


remrendes

Egyebkent, ha szabad megkerdeznem miert akarsz egy elvileg jol mukodo rendszert megbontani? Nekem mindig azt mondtak a, hogy ami jo, azt ne javitsd meg :)
En pl Z iranyban valoszinuleg hybrid motort teszek, az en meglatasom, hogy ott a tarto nyomatek lenyegesebb a dinamikanal.
De en meg CNC-t nem epitettem, ugyhogy ezek sejtesek, csak beulteto gepeket lattam kozelrol, ott minden motor servo, meg ha nem is kerek, hanem linear, viszont csak a gantry tomeget kell mozgatnia, nincs pl forgacsolasi ellenallas es a "piszok nagy" a sebesseg a lenyeg, szo szerint "g"-ben szamolunk. Ebben az iparban csak a szallitoszalagoknal talalkozni lepteto motorral. Marogeppel pedig csak egyetemessel dolgoztam.
Ez a lepteto/szervo paros nalam kicsit olyan, mint az autoknal a benzin/diesel. Ertem en hogy uresjarat, fordulat meg dinamika, mint pl egy porgos benzines, de amikor alacsony fordulaton kellene nagy teljesitment leadni, akkor azert ott nem biztos, hogy egy komolyabb lepteto elverzik, ez lenne a diesel :) Tudom tudom, ezert van az attetel, benzinesnel is vissza lehet kapcsolni, de ha nem kell, akkor miert? Persze mondom ezt ugy, hogy benzines autoim vannak, bar nem emiatt :) De elnezest, nem akarlak kerdore vonni, illetve befolyasolni vagy rabeszelni barmire, valoszinuleg csak a sor beszel belolem :) Illetve en is ezen a motor teman torom a fejem egy ideje. Szoval arra akarok kilyukadni, hogy ha napi 24 orat megy a gep, akkor valoszinuleg nemi penzmag raforditasaval hoz nemi elonyt a servos hajtas, de ha keves az uresjarat, akkor is megeri? A forgacsolasi sebesseg is gyorsabb lesz? 300-as percenkenti fordulaton egy lepteto motor is eleg nyomatekos meg, az 5mm menetemelkedesu orsonal 1500mm/min, az csak szerintem nem keves? Tudom, hogy e felett is van elet, de az mar nem egy masik kategoria?
Tenyleg nem okoskodni akarok, sot, jo lenne ha valaki homlokon csapna, ha rosszul gondolom.  
Ezt a hsz-t kerlek hagyjatok figyelmen kivul, csak hangosan gondolkodtam :)

4umhue7vh

Sziasztok!
Ha jól értelmezem ehhez a step/dir bemenethez kell csinálnom egy-egy invez jelet amit bekötök a step ill dir negatív bemenetekre, jól gondolom?
http://www.imgserv.com/images/2014/09/21/Edgv13r6.png" border=0>

svejk

"Persze mondom ezt ugy, hogy benzines autoim vannak.."
 
No látod, még nem volt dízeled...:)
 
Ha a léptető mellett kipróbálod a servot is akkor jobban képbe kerülsz.
 
Nehéz a különbségeket leírni érthetően, főleg úgy hogy nem egy adott gépről van szó.
Vannak olyan gépek, ahova jobban illeszkedik a léptető, és vétek lenne servot rakni rá.
 
Én anno amikor az amatőr lépetős hajtást kicseréltem szintén amatőr servora, egy darabig csak néztem ki  fejemből...
 
Tehát ne légy rest kipróbálni egy jól bevált illesztett servot!
Itt nem bukhatsz akkorát mint egy 3 millás Diezel autón. :)
 
(ha nem nyeri el a tetszésed, akkor egyébként majdnem biztos hogy a tervezéssel illesztéssel van a gond)
 

svejk

Nem feltétlen, de az igaz, hogy az elegáns megoldás pl. a 26C31 lenne.

remrendes

Koszonom! Letezik valamilyen egyszeru mintapelda a motor illesztesre, szamitasara? Vagy elo kell kaparjam a gepelemek konyvem?

4umhue7vh

Köszi!
És mi lenne a nem elegáns megoldás?

svejk

Az a biztos, ha feleleveníted a tanulmányaidat, akkor biztos meg is érted az összefüggéseket!
 
Ha Tibor45 Robsy topicjában kérdezel akkor ott is fogsz kapni választ.
 
Illetve kering egy excel tábla is amit én készítettem, -annak is van már többféle változata- és többé-kevésbé jól használható.

svejk

A 4-es és a 7-es lábat egy ellenállásosztóval +2V körülire kötöd. (pl. 1 + 1,5 kOhm)
De lehet úgy is működik ha a GND-re kapcsolod őket.
 
A kép alapján a galvanikus leválasztás kicsit homályos nekem, de ha jól nézem akkor a vonali vevők tápja le van választva egy DC-DC konverterrel.
Most már csak az a kérdés, hogy ki van-e vezetve ez a +5V?  
Ha igen akkor  arról táplálhatod az osztót.
ha nem, akkor a PC +5V-járól.
Az 1-es lábat ne felejtsd el rákötni a PC GND-re, azaz az LPT 18-25. lábára.
 
No persze ha még leválasztókártyád is van akkor megint bonyolódhat a helyzet.

krnj79r9n

Itt van két nagyon jó anyag, főleg a Miskolci egyetemi tananyag - Mechatronikai rendszerek. Igen jól le van benne írva a szerszámgépek előtoló, pozícionáló hajtásának méretezése. Nem csak golyós orsóra, hanem szíjas, fogasléces hajtásra is.
 
https://drive.google.com/folderview?id=0Byj-Ff4oqeKfZTZacWVydXNmN0k&usp=sharing" TARGET=_fnew>Doksik
 
Illetve amit svejk készített (excel) az is elég jó, de nem árt hozzá megérteni az összefüggéseket.

svejk

Egyébként filléres áru egy ilyen vonali meghajtó, és akkor nyugodtan hajthatod álomra a fejedet akár több méteres jelkábel esetén is.
 

remrendes

Mindkettotoknek koszonom, hozza lehet jutni ahhoz az excel tablahoz is?