Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

AC szervó motoros vezérlés

Indította gaben, 2025 február 03, 18:08

Előző téma - Következő téma

remrendes

Kicsit utana nezve, ugy, hogy egy hybrid lepteto motor nagyjabol dragabb, mint egy AC vagy DC servo, igy en sem tartok ki annyira a lepteto motorok mellett. Konkretan a Leadshine termekeit nezem, van a markaval valakinek tapasztalata? Vagy azonnal keressek mast.
Volt idom kicsit garazdalkodni. Egy Fuji NXT tipusu beultetben ~9mm emelkedesu orson egy kuplunggal direktbe' van rateve egy 400W-os AC servo motor.

Szalai György

A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy az AC szervók között is vannak kevesebb póluspárú-nagyobb fordulatú, és több póluspárú-alacsonyabb fordulatú, de nagyobb nyomatékú típusok is.
Léptető kiváltására nyilván előnyösebb a léptető tulajdonságaihoz közelebb álló, alacsonyfordulat-nyagyobbnyomaték típusok.
És léteznek (nem rég óta) az annyira sok póluspárúak, amik már tényleg olyan alacsony fordulatúak, mint a léptető, viszont óriási a nyomatékuk. Úgy is hívják őket, hogy nyomatékmotor és pont az áttétel nélküli direkt hajtásra tervezték őket. Annyira, hogy még csőtengelyesek is, hogy egyből ráhúzhasd egy nagy emelkedésű orsó végére.
Ezekre a Hobbyistának gondolni sem szabad, mert még a jégbor is megkeseredik a szájában a reménytelen vágyakozástól.
 
http://www.parker.com/literature/Literature%20Files/euro_emd/EME/Literature_List/dokumentationen/192_062011_Direct%20Drive_Servomotors.pdf" TARGET=_fnew>http://www.parker.com/literature/Literature%20Files/euro_emd/EME/Literature_List/dokumentationen/192_062011_Direct%20Drive_Servomotors.pdf

svejk

Ha kicsit belemélyedsz a méretezésbe akkor rá is jössz hogy miért lehetséges a beültetőnél ez a hajtás.
Ott alig van mozgatandó tömeg, ráadásul más a mozgás és pontosságigénye.

zoli0302


remrendes

Sajnos meg csak egy pillantast tudtam vetni a tablazatodra, de hetvegen alaposabban atragom magam rajta. Bar ez nem biztos, hogy elony, mert kerdezni fogok. :)

wcmwugefi

Köszönöm!
 
Ez valóban túlzás lenne...  
Viszont ma alaposabban megnéztem, és nem is lenne olyan bonyolult fogasszíjjasra átalakítani a három tengelyt, és akkor tudnék áttételt csinálni a szervókhoz. Ennek mi lehet a hátránya? (Mert biztosan van neki ha már olcsó... :)

krnj79r9n

A Leadshine termékei szerintem abszolút megbízhatók és jól működnek. Mi eddig cégként a gyártótól rendeltünk közvetlenül. Semmivel nem volt eddig problémánk, minden hibátlanul működik a mai napig és jól dokumentáltak. Nem a gagyi kínai kategória. Én nyugodott szívvel tudom ajánlani.
 
A hibrid servo (léptetőjüket) lassan 2 éve használjuk egy marógépen, mindhárom tengelyen egy-egy 8 Nm-es van felszerelve. Az Y tengelyen 160-170 kg tömeget mozgat 12 m/min sebességgel. Bírná még kicsit tovább is, de felesleges, nem széthajtani akarom a gépet. Csendesek és kicsi a rezonanciájuk a sima léptetőhöz képest. Feltettük és azóta használjuk nagy megelégedéssel.
Viszont abban igazad van hogy árban vetekszik az AC-val. Így meggondolandó.
 
Próbáltuk az analóg bemenetű léptető meghajtóikat is, motorokkal együtt, kefés DC motorokhoz való DCS810-est, és az ACS806-ost a hozzá való 400 W-os AC szervó motorral (sajnos ezt nem sokáig tudtam élvezni, mert elvitték) és kapcsoló üzemű tápegységet is. Minden kifogástalanul működik.
 
Ha valami érdekelne tőlük, esetleg dobj egy e-mailt.

Szalai György

A szervo hátránya a léptetővel szemben a bonyolultabb zárthurkú elektronikus motorszabályzás, a forgás jeladó plusz kábelezése és a több paraméteres beállítás.
(Létezik ön beállító is, de az megint nem a Hobbyista játéka.)
Értelmet nyer a vezérlő programban beállítható gyorsítási-lassítási rámpa, mert eltúlzott értékek mellett a dinamikus motor szétrongálja a hobby gépvázat.
 
A fogasszíj áttétel hátránya a bolygókerekes áttétellel szemben, hogy nem annyira kompakt, nem is annyira tartós, nem lehet vele kis méretben nagy áttételi arányt építeni, többet rugózik, nagyobb a tehetetlenségi nyomatéka és a hatásfoka is rosszabb.
 
Vegyük ezeket sorban.
Hogy nem kompakt, az azt is jelenti, hogy könnyű rajta változtatni, ami hobbyban előny.
Nem annyira tartós, de hobbyra bőven eléggé az.
Nagy áttételi arány nem is kell a szervomotor golyósorsóhoz illesztéséhez.
A rövid szíj olyan keveset nyúlik, hogy hobbyban nincs jelentősége.
A tehetetlenségi nyomaték és rosszabb hatásfokot még messze nem elviselhetetlen, és kompenzálja a jóval alacsonyabb ár.

remrendes

Koszonom szepen. Kuldok egy mailt.

wcmwugefi

Jó reggelt!  
 
Most már kérném, hogy hova utaljam a sört a szaktanácsadásért!  :)  
 
Nekem szerintem tökéletes lesz a szíjjas hajtás, biztosan jobb lesz mint a mostani (jegyzem meg kifejezett bajom nincs a mostanival), és ahoz csak egy platnit kell gyártsak
 
Én nem értek hozzá hol a hobby határ, de nekem nagyon masszívnak tűnik a gépváz
 
 
http://youtu.be/OXbSbShJqpg
 
Ugyan ilyen, mint a videóban. Remélem nem rángatja azért szét... (csak az enyémen egy 2.2kw-os maró van, egy omron v1000 frekiváltóval) http://youtu.be/OXbSbShJqpg" TARGET=_fnew>http://youtu.be/OXbSbShJqpg
 
Úgy okoskodtam, hogy a mostani orsók 5mm menetemelkedése mellett 5000mm/min üresjártot tud a gép, akkor egy 400wattos 3000rpm-es servohoz 3:1 áttételt kell csináljak. (Bár lehet hogy 4:1-et mert nem fontos az 5000mm/min)
 
Ez helyes lehet?
 
Az mindegy hogy hány fogasok a tárcsák, ha az arány jó?
Pl.: a 12 és 36 fogas tárcsákkal ugyan olyan lesz mint egy 22 és 66 fogas tárcsával?
 
Köszönöm!

wcmwugefi

Sziasztok.
 
Egy gyors kérdésem lenne, ha valaki(k) ismerik ezeket.
kb 10 éves modellek, mi ezekről a vélemény?
megbízható jó motorok/vezérlők?
érdemes venni ilyet?
mi lehet a piaci értékük (újonnan)?
 
Omron R88D-UP12V
Motor:
Fékes: Omron R88M-U40030VA-BS1
Nem fékes:Omron R88M-U400VA-S1
 
Köszönöm!

krnj79r9n

Szerintem a szíjhajtás nagyon is jó megoldás hobby-ban és egyébként ipari megmunkáló gépeken is alkalmazzák. Bár tény, hogy a direkt hajtás iparban sokkal elterjedtebb. A szíjhajtás védelmében írom, hogy nekem semmi bajom a tatóságával, már vagy 2 éve megy egy gépen 2 tengelyen 15 mm széles szíjjal az Y tengelyen úgy 160-170 kg-ot mozgat és az ég világon semmi baja nincs még feszíteni sem kellet nagyon. És a minimális rugalmasságának szerintem semmi jelentősége, nem ettől lesz a géped pontatlan. A szíj szélességgel is lehet játszani, ha tartanál a nyúlástól, de nem jellemző. Kizárólag HTD profilú szíjat használok, abból is az 5M méretűt.
Én nagyon szeretem a szíjhajtást jól variálható az áttétel, nem mondom, hogy a legkönnyebben kivitelezhető, mert a pontos gépmunka elengedhetetlen.
Mivel egy CNC gép hajtását méretezni kell a maximális gyorsulásra. A ipari gépgyártók a direkt hajtásnál a megfelelő orsó és golyósanya pár kiválasztása (merevség, határ fordulatszám, stb..) után az orsó emelkedésével méretezik a hajtást az adott gép tengelyéhez. Ez után választanak motort a szükséges nyomaték függvényében. Tehát az áttételt ott a menetemelkedés szabja meg.
 
Viszont hobbyban, ahol többnyire abból főzünk ami van, sokszor adott a motor, az orsó és ezzel annak emelkedése is, csak az áttétel arányával tudsz játszani a méretezéskor. Viszont itt jön még egy nagy előny a szíjhajtás javára a direkt hajtással szemben, hogy a szíj után lévő gépelemek motor tengelyére redukált tehetetlenségi nyomatéka az áttétel arányának négyzetével csökken. Tehát 1:2 áttételnél negyedére, 1:3 esetén 9-ed részére csökken a tehetetlenségi nyomaték, ami eléggé jótékony hatással van a gyorsulásra.
 
Ha az áttétel aránya helyes, amit nyilván a fogszámok aránya szab meg, ebből a szempontból mindegy, hogy milyen fogszám párost használsz. Viszont a tehetetlenségi nyomatékuk szempontjából NEM mindegy, hogy mekkora kereket használsz. Mivel a forgó tömegek a leginkább gyorsulás ellen dolgozó tételek a hajtásláncban, ezért törekedni kell a lehető legkisebb kerekek használatára. Nyilván itt figyelembe kell venni, hogy mi az a legkisebb méret, amit még a motor tengelyen biztonságosan tudsz rögzíteni.
 
 
 
 
 


wcmwugefi

Ez nagyszerű! Köszönöm! Itt a mechanika, elés az orsó adott, azon nem változtatnék de a motor fajtájában és a hajtásban rugalmas vagyok.
 
Ezek alapján a legvalószínűbb egy tengelyenként 400wattos ac servo pakk.
 
Ha erősebb a servo mint ami feltétlen kell (mondjuk az y és z tengelyen) azzal nem csinálok problémát ugye?

wcmwugefi

Jó reggelt.
Kösönöm az infót!