Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Brushless marómotor

Indította gaben, 2024 április 09, 16:45

Előző téma - Következő téma

000000000

Tibor45!
A tiszteletre méltó szaktudásod mellett sajnos nem veszed figyelembe, hogy BL motoros marót 2 éve építettem és ha kell órákig képes gravírozni, és semmilyen probléma nem adódik ha 10-20 %-kal változik a sebesség. Tehát nem lehet azt állítani, hogy nem alkalmas hobby CNC gépekhez.
Az az érzésem, hogy itt a fórumon egy páran jóval nagyobb tapasztalatra tettek szert nálad a gyakorlati alkalmazásban ( neha az az érzésem mintha a szavukhihetőségét vonnád kétségbe).
A többség már eleve úgy épít itt cnc gépet is, hogy tudja neki mire kell( csodálkozom is azokon, akik megépítik a gépet és utána vizsgálják miféle munkákat lehet vele szerezni).
A gyártók leálltak az érzékelős BL modell motor-vezérlő gyártásáról mert semmivel nem nyújtott jobb megoldást az igényekhez képest, viszont jóval drágább volt.

000000000

Ár-érték arányt tekintve én is ilyet szeretnék venni  repülőhöz.
Ezt USA-ból, vagy Kínából jön?

bmejdz9nu

A vezérlő Kína (HK)-ból, Motor az USA-ból... (vannak olcsóbb 80A-es vezérlők is... de ez ha minden igaz előre és hátra is megy... és egy újabb típus)

000000000

Szia!
"Az az érzésem, hogy itt a fórumon egy páran
jóval nagyobb tapasztalatra tettek szert nálad
a gyakorlati alkalmazásban"
Szerinted kik azok a nagyobb tapasztalatúak,
akik egy BL motort bemértek, leteszteletek
összehasonlítottak érzékelővel és anélküli
hajtásokkal is? Mert én ezt az elmúlt években
megtettem.
Utoljára írom le: egy ilyen BL motort abban
az üzemmódban, ahogyan Ti használjátok az
1-2W-os forgácsolási teljesítményt kívánó
megmunkálásoknál tökéletesen lehet használni.
Az már teljesen mellékes, hogy közben fejlődik
10-20 W hő is, így kb 5-10 % a hatásfokotok.
Valós érzékelős esetben ez is 90-95 %-os lenne.
 
Mindenkinek azt kívánok, használjátok nagy
megelégedéssel ezt az egyszerű, és olcsó
hajtástechnikát. Ahogyan már írtam a
csapágyazást, szerszámbefogást sokkal fontosabb
kédésnek tartom a nagyfordulatú fortunáknál,
mint hogy mitől és milyen minőségben forog egy
szerencsétlen meghajtó motor.
Ha pedig egy érzékelővel ellátott motor semmivel
nem nyújt jobb megoldást, akkor ott nagy gond
van, de ez legyen annak a baja, akinek ez a
tapasztalata az adott hajtása kapcsán, és
szembemegy az elméleti tényekkel.

airfoil6205

Tisztelt Tibor45!
Nem állhatom meg, hogy ne vegyem magamra a megjegyzéseidet ezekről az általad játéknak minősített BL szabályozókról. Gyors számolás után csak 3 darabot találtam itthon 4db motorral együtt és elmondhatom, hogy mindegyik bárhol is gyártották (még a Kínai is) kiválóan működik, repülés közben gyakran kapnak extrém terheléseket (lekapom a gázt, odalököm a gázt, finoman szabályzom)  minden gépem alkatrész értéke  meghaladja a 100000 HUF értéket (hátmég az eszmei értéke). Gondolod ha nem lennének ezek a játékok megbízhatóak, használnám őket? A hobby CNC gépekben arra a feladatra amire szánják őket szerintem ezek a holmik megfelelnek, mivel hatalmas tömegben és ezerféle kivitelben kaphatóak. A hobby gép célja szerintem a tanulás vagy valamilyen feladat olcsó végrehajtása, sok pénzből profi holmikkal bárki tud gépet építeni, de abban mi az élvezet.

bmejdz9nu

http://www.traxxas.com/ftp/promo_mov/velineon.wmv" TARGET=_fnew>5-10%-os hatásfokú "alkalmazás" - valós érzékelés nélkül. (VIDEO) ::::: ::::::))))))

000000000

Abban akkor vére egyettértünk, hogy gravírozásra megfelelő!
Igen törekedni kell (nem annyira leterhelni, hogy essen a fordulat)a névleges nyomatékkal használni.
Nemkem is van régi Hall érzékelős BL motor- vezérlőm és az újabb is repülőkhöz.
Olyan őrült ütemben fejlődik a motor-vezérlő-akkumulátor-töltő egysége (hiszen csak az egyik fejlődése nem lenne elég), hogy nem lehet nem alkalmazni a mostani módszert a modellezés minden területén.
És minderre az a válasz, hogy most gyorsabban és több ideig repülnek nagyobb-nehezebb gépek mint a Hall érzékelős időben és tized annyiba kerülnek mint vettem azt tíz évvel ezelőtt.
Azért mindig jó olvasni aggályaidat (mégha a gyakorlat - a mi esetünkben - nem mindig van szinkronban veled).
üdv: egy öreg modellezős

bmejdz9nu

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=270170625948&ssPageName=STRK:MEWN:IT&ih=017#ebayphotohosting" TARGET=_fnew>Ha már modellező vagy.... ilyet is vettem .... Szervó teszter és impulzus szélesség mérő. Árban nem sokkal több egy egyszerű 555-ös "jellegű" vezérlőnél :)
kb. 4000Ft szállítással.... (EK2-0939 Servo tester) Könnyebb lesz felszerelni a motorvezéléshez... :)
 
http://www.twf-sz.com/china/img/big/200510111574784848.jpg" border=0>


000000000

Most, hogy mar megnyugodott mindenki igy ebed utan - #345-re irhatnatok egy valaszt, hozzaertok!

000000000

Nem szeretném tovább ezt az értelmetlen és
egymás mellett elbeszélő vitát folytatni.
A tény: AC motorról beszélünk, és ennek is
a legegyszerűbb üzemmódján, azaz csak forogni
kell neki. A modellezésben ilyen egyszerű csak
a feladat, nagyjából ha valaki kis átmérőjű
szerszámmal dolgozgat CNC val, ott is ez csak
a lecke. Bár itt már nagyobb stabilitást
várhatunk el, mert nem állok mindig a gép mellett, és nem tekergethetem a "gázkart", azaz
nem emberi tényező a szabályzás megoldása.
Elég szomorú, hogy nem látjátok, és nem
érztitek motor tengely forgás és forgás közti
különbséget.
Olyan nehéz azt elképzelni hogy pl. ugyanaz a
DC motor egy 1.5V-os elemtől is forog, meg egy
1 millás ipari szabályzótól is, és első ránézésre nincs is különbség, hiszen ugyanúgy
forog a levegőbe lógó tengely mindkét
esetben, és még közben persze van n+1 megoldás.
Akik nem akarják tudni, megismerni, megérteni
mi az egyik előnye-hátránya a másikkal szemben,
és egyáltalán vita van a minőségi különbségeken,
nos azokkal tényleg nem tudok mit kezdeni.
Kár a felvetésemet megint a modellezői, hobbista büszkeségre vetíteni, és egyből
emberi tényezővé fordítani a szakmai tényeket.
Ha ezek ilyen egyszerű kérdések lennének, már az összes CNC gép AC és BLDC szervo motorral
működne na jó nem, 5 hanem 10 ezer forintos
kínai modellszabályzóval.
Eleve az olyan motor, amire 1 KW körüli katalógus
adatokat írnak, és közben egy gyufásdoboz
méretű, nos már ez komolytalan egy szakembernek.
Az igazi BL motor fordulatszám hajtás máshol
kezdődik, mint amit Ti gondoltok erről az
egészről.
Örüljetek, hogy forog a motorotok, és amire Ti
használjátok éppen még jó, és olcsó.
De aki felveti, hogy ettől azért vannak picit
szakszerűbb és komolyabb szabályzási megoldások,
azt nem kell ennyire letámadni. Inkább azon
érdemes szerintem elgondolkozni, mitől is forog
egy BL motor, mikor biztosíthatok neki minél
inkább ideálisabb működési feltételeket.

bmejdz9nu

Nem akarunk "letámadni" Tibor! Csak nagy fordulatszámot akarunk! Adjál tippet mivel csináljuk másként, persze elfogadható áron!
 
Egyébként szkópon megnézem majd ezt a BL hajtást! El tudom képzelni amit írsz (azaz amire gondolsz:)... azt az "örült" helyzetet...
Azaz, hogy jönnek 3F-be (120 fokonként) az impulzusok (talán nem is színusz jelleg gondolom) aztán a motor forgása lemarad... szóval kb. értem mire gondolsz...aztán lesz hő mint a palacsintasütőben... mert ugyebár nem forgatási energia lesz belőle, mert nem a megfelelő "szög helyzetben toszogatja"  a mágnest az erőtér:)
 
De majd ha látom szkópon, hogy ez mekkora "galibát" okoz... :) dehát megy a dolog... és ha nincs más ötlet - ez van. Lesz tehát "eszeveszett" szlip? :)
 
PS: Képzeld el...  
Ha BL vezérlőt ennyiért tudnak a kínaiak... még jó, hogy nem szervózezérlőket csinálnak (unalmukban:)... [#vigyor2] Látni több a modellező mint a CNC hobbysta...:)

airfoil6205

Semmiben és mindenben! Az akku pakkban valószínűleg forrasztófüles, válogatott cellák vannak, míg a ceruzaakkut macerás összeválogatni és összeforrasztani, mert a rugós elemtartókat nem szeretjük. A szervóteszterhez jó a ceruza(AA) méretű akkumlátor ill. pakk, motorokhoz már a nagyobb SUB-C és változatai méretű akkukat használjuk ezeknek a rövidzárási árama jelentősen magasabb mint az AA méretűeké. A töltés szempontjából is megkülönböztetjük az akkukat, a sima töltésüeket általában az Ah kapacitás 10% -ával töltjük míg a gyorstölthetőeket (általában már a SUB-C méret) az Ah kapacitással megegyező értékkel (max 4-5 x-el) töltjük. Gyorstöltésnél egy un. kiskristályos szerkezet alakul ki az akkuban ami motorok üzemeltetésénél fontos mert nagyobb áramot vehetünk ki mint a hagyományosan töltött akkunál. Minden 10. töltés azonban hagyományos töltésnek kell lenni, amit azonnal kisütünk motort róla nem üzemeltetünk. Ezek az információk NiMh és NiCd akkukra vonatkoznak! A NiCd akkuknál ügyelni kell a memóriaeffektus jelenségre, röviden kisütés nélkül nem töltünk rá az akkura, mert károsodik, NiMh akkura ez állítólag nem jellemzö (de nem hiszem el). Mindig meg kell nézni az akku oldalán a gyártó mekkora töltőáramot engedélyez, ha kevesebb mint az Ah kapacitás kár bele a pénz! Ezen kívül manapság kezdenek tömegesen elterjedni a LiPo és a LiFe (A123) akkuk! http://www.youtube.com/watch?v=3c8eLH8x_-Y" TARGET=_fnew>A 123 Systems

000000000

Ha már fordulatszám függés...
 
Lehet, ha okosabb lennék érteném... de milyen tokmányokkal foghatók meg 30-40 ezertől felfeé a szerszámok? Nagyok...

000000000

Koszi!
 
Ezeket ismerve, hogyan - mivel celszeru taplalni a rendszert gravirozaskor, hogy a tartos hasznalat mellett ne kelljen foglalkozni a tapellatassal?
 
Engem egyelore egy proba erdekelne mar vegre (regen elhataroztam mar magam, de nem jutott ra ido) - masra szeretnem hasznalni, ami hasonlit Misi gravirozojahoz.