Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Brushless marómotor

Indította gaben, 2024 április 09, 16:45

Előző téma - Következő téma

Szalai György

Ez a nap kérdése? Válasz nincsen.
Ha az előélete kímélő volt, a csapágyai eredetiek és jó állapotúak, a kommutátora nincsen szétkopva, a keféi is jók, akkor feltétlenül megéri az árát.
 
De ha elhanyagolták, ha a csapágyai szakszerűtlenül lettek cserélve, gyenge minőségű olcsó csapágy van benne, nem kapták meg az olajkenést, a kommutátora szét van kopva, a keféi odavannak, a légszűrőjét nem cserélgették soha, akkor kilónként 40Ft-ot ér.
 
Kommutátor csere házilag a lehetetlennel határos, a bele való új csapágyak árából minimum kapsz egy KRESS-t de szerintem még BOSHC-t is, a kefe talán cserélhető baráti áron. Légszűrő is honnan.
 
A jó válaszhoz szét kéne szedni egy kicsit és meghallgatni a hangját. Vagy fordítva.

sanka74


svejk

Lehet nem is ide való, de valahova le kell írnom.
Nem kevés motorfajta megfordult a kezemben de ilyennel még nem találkoztam, nem is hallottam róla:(
1 fázisú BLDC motor...
Mágnes forgórész, 3 póluspárú tekercselt állórész.
Minden állórészpóluson ugyanaz a tekercs, tehát a motornak KETTŐ kivezetése van. (természetesen van még 1, a kommutációhoz szükséges HALL érzékelő is)
Ezen tekercs egy H-híd átlójában van, tehát az váltogatja a polaritást.  
(egyébként ide kellene az adok-veszekben keresett IR2131S FET meghajtó IC)
Na most ez mind szép, de honnan tudja a motor hogy merre kell elindulnia???
Megmondom... Valami furmányos (sajnos ezt nem szedhetem szét) fizikai mágneselrendezés vagy egyéb fifika szerint a motort egyik irányba sokkal könnyebb kimozdítani mint a másikba.  
Ez az erőkülönbség kb. kétszeres.  
Gondolom ez miatt mindig egy irányba fog elindulni.
(mondjuk épp ez a lényege mert ez egy ipari porszívó motorja, olyasmi amivel az üzletközpontokban takarítanak, akkumulátorról megy az egész szerkezet)
 
Találkozott-e már valaki ilyen csodabogárral?
Kíváncsi lennék a mágnesek elhelyezésének titkára.
 

svejk

No hát annyira nem is bonyolult ez...http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/Single%20Phase%20BLDC/236-Ahmed.pdf" TARGET=_fnew>lásd: itt.
 
Ráadásul nem is különleges, ha még http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/Single%20Phase%20BLDC/ZXBM1015.pdf" TARGET=_fnew>meghajtó IC-t is kifejlesztettek hozzá.
 
 

Szalai György

Sose láttam, nem is hallottam róla eddig, de érdekesnek tartottam kicsit ismerkedni vele.
Hoz a barátom néhány találatot a „Single Phase PM BLDC Motor” kereső kifejezésre.
Fejlesztik, javítják ventilátor jellegű felhasználásra.
http://www.aedie.org/11chlie-papers/236-Ahmed.pdf" TARGET=_fnew>Egy érdekes tanulmány.
Ez még a PC ventillátorok kétfázisú BLDC motorjától is egyszerűbb és olcsóbban gyártható szerkezet. Van hozzá cél IC is. Terjedi fog.
Lehet e tudni valamit a gyártóról és a gyártás idejéről?
Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmet.

Szalai György

Látom közös barátunk van. És nem mond kettőnknek két félét.
Perelhetik ahogy akarják, ez akkor is nagyon hasznos.

svejk


svejk

eddig annyira lekötött az újdonsága hogy a gyártóval nem is foglalkoztam.
http://www.domel.fr/497.3.2675_E.htm" TARGET=_fnew>DOMEL 497.3.267-3
Ezek bizony http://www.usavacuum.com/category-s/497.htm" TARGET=_fnew>nem olcsó szerkezetek :(
Az elektronika 2003-as évjáratú alkatrészekkel van szerelve.

Szalai György

Azt tudnám, hogy ezek a motorok még mitől DC-k. Hiszen esetleg csak a vezérlő elektronika tápbemenete működik DC-ről. (Akárhány fázisúra is igaz.)
Ha teszek a vezérlés elé egy egyenirányítót, akkor PM BLAC lesz? Elég nevetséges.
Valamelyik meghatározó gyártó rendet tehetne már.

000000000

Qrva drágák! Én először azt hittem, hogy elírtad a ...13-at a gate driver IC tipusánál, de van ilyen 28-lábú jószág. Én eddig csak 2113-ast használtam.

svejk

Viszont nagyon jól hangzik, BLDC...kefe nélküli egyenáramú motor - hú, ez valami nagyon jó dolog lehet...
Logikailag talán annyi hogy ezek a motorok egy egységet képeznek a vezérlőjükkel, sőt ma már egybe is vannak integrálva.
Vagyis van egy motorod amire két szál dróton egyenfeszültséget kell adni és forog, tehát DC motor.  
Gondozás mentesnek vélt, mert nem kell keféket cserélni, kommutátort tisztítani - tehát BL, magyarul kefe nélküli.

svejk

Ugye tudod hogy vannak már olyan aszinkron motorok amikbe bele vannak integrálva a frekiváltók.
Pl. a SEW és LENZE gyártmányai közt.
Na ezeknek vajon mi lesz a jól hangzó neve??

Szalai György

Meg a közvetlenül aszinkronmotorra szerelhető pozicionáló servo frekvenciaváltó.

Szalai György

Évek óta hajtogatom, hogy a motorvezérlők méretének és melegedésének drasztikus csökkenésével, a Hobbyista gyakorlatban is eljött a decentralizált gépvezérlés kialakításának ideje.
Vezérlőt a motor mellé. Az előnyei: Alig van motorkábel, jeladó kábel és végállás érzékelő kábel. Csökken a csatlakozók száma, egyszerűsödik és zavar mentesedik a gép kábelezése. Vékonyabb energialánc kell, vagy a meglévőbe beleférnek a hűtőcsövek is. (Esetleg a központi zsírzó rendszer.) Nő az üzembiztonság és mégis olcsóbb a felépítés.

svejk

Véletlen nem ismeri valaki a HAAS 32-5550D BL servo erősítő bekötését?
Itt kallódik 2 db már már elég rég óta, be kellene röffenteni, egy 750W-os Yaskawa motort vitt anno.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/HAAS_32-5550D.jpg" border=0>