Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Frekvenciaváltó

Indította gaben, 2024 április 09, 16:06

Előző téma - Következő téma

Csuhás

Nem nagyon tudok semmilyen fizikai magyarázatot kitalálni a leírt jelenségre, szóval egyelőre nem hiszem... A frekiváltóval meghajtott motorok nagy terhelés és alacsony fordulatszám esetén az elégtelen hűtés miatt tudnak leégni. Ha ilyen üzemre kell számítani akkor egy független kis ventilátorral szoktak a hűtésre rásegíteni.

frkdv6dyr

Nem vagyok a téma szakértője ezért is írtam meg, de laikusként logikus is lehet.

wm94bppdn

Az erővonalak nem záródnak a pajzsnál, ahol a csapágy van, sokkal inkább az álló- és a forgórész között, ahol kicsi a légrés. Örvényáramok a vasmagban lehetnének, de a lemezelt vas útjukat állja a szigetelésével.  
A csapágy elszigetelésének a célja a 2-es érintésvédelmiosztály elérése lehet, a mondottak nem. Ha egy gördülőcsapágyon áram folyik keresztül, nagyon hamar zönkremegy, elkopik. Manapság van mód kerámiacsapágy beépítésére, az nem vezet.  
Svejkkel értek egyet, a mechanikai rezonancia veszélyes.  
Csuhásnak is nagyon igaza van, és vigyázni kell még a nagy fordulatoknál: a tekercset, de még a forgórész rövidzárt menetét adó öntött alumíniumot is nagyon igénybe veszi. 100 Hz fölé menni kockázatos.

wm94bppdn

Hülyeséget írtam: a nagy fordulat a tekercset nem veszi igénybe.

000000000

ABB-s mérnökök jelentettek meg cikkeket erről a jelenségről. Elsősorban nagyobb teljesítményű motoroknál jelent problémát, mert a csapágy golyók a nagy, csapágyon átfolyó áram miatt megégnek, elvesztik felületi simaságukat. Lehet csökkenteni ezt az áramot, ha a motor test és a frekvenciaváltó a motor kábelen nagyon jól össze van földelve. Tehát 4 ér kell a motor kábelbe.

Csuhás

Tudtok valamilyen fizikai magyarázatot arra hogy miért alakul ki csapágyáram egy aszinkron motorban?

designr

Magyarázatot nem tudok,de nálunk ABB frekvenciaváltók garmada..szervizes szerint(mikor felhozódott az itthoni project)létezik a jelenség..fogalmazás szerint a nem frekvenciaváltós hajtásra ervezett motoroknál találkoznak olyannnal hogy "kocka"lessz a csapágygolyó az örvényáram miatt..Valami lehet a dologban..

jani300

Szia !
A motor más fordulatra tekercselésével azért óvatosan kell bánni .
Ha növeled a motor póluspár számát , a teljesítmény jelentősen csökkenni fog .
A forgórész nyomatéka gondolom közel azonos lesz , emiatt csökken a teljesítmény .
Az is lehet hogy az állórész és forgórész horonyszámai nem alkalmasak a választott póluspár számra .

svejk

" Lehet csökkenteni ezt az áramot, ha a motor test és a frekvenciaváltó a motor kábelen nagyon jól össze van földelve. Tehát 4 ér kell a motor kábelbe. "
 
A fenti kitételed alapdolog és védöföldelésen kívül a nagy kapcsolási frekvencia miatti kapacitív ármok levezetése a dolga.
(többek közt ezért nem szeretik a Fi-relék a frekiváltókat)
 
Nem véletlen, hogy a gépkönyvek oldalakat szentelnek a helyes földelések kialakítására.
 
De a fenti dolog szerintem semmilyen hatással nincs a forgórész és állórész közötti estleges áramfolyáshoz, melyek a csapágyakat melegítené.
 
Bazi nagy motoroknál esteleg el tudok képzelni olyat, hogy a forgórész szórt mágneses tére -a nagy kapcsolási freki miatt mint egy indukciós hevítő- esetleg jobban melegítené a bolygó csapágygolyókat mint a normál 50 Hz-es szinuszos áram.

svejk

Van esetleg linked az említett cikkről?

Bencze András

Ha van kedved 20 oldalnyi angol tudományt átbogarászni a témában elküldhetem magánban.

svejk

Sajnos csak a szó szoros értelmében bogarászni, de azért szívesen veszem.

svejk

Hátha vannak benne ábrák, képek, diagrammok. :)
Ezek sokszor többet érnek mint száz szó akár még ha magyarul is.

Bencze András

Ábra van, küldöm...

svejk

Az ABB azt az esetet vizsgálja és magyarázza, amikor a motor háza nincs rendesen leföldelve.
Ilyenkor a kapacitív áramok nem a motortest- védővezető és/vagy normálás földelésen keresztül záródnak vissza a frekiváltóhoz, hanem a rosszul földelt motorház miatt a nagyfrekis kapacitiv áram útja a következő:
 
Motortest állórész-csapágyak-motortengely-tengelykapcsoló-hajtómű bemenő tengelye-hajtómű csapágyai-hajtómű háza és ennek a földelésén keresztül vissza a frekiváltóba.
Elég extrém eset, ezt írtam délelőtt, hogy minden frekiváltó oldalakon keresztül foglalkozik a helyes földeléssel.
Tehát nem motorfüggő, -régi vagy új motor- hanem sokkal inkább helytelen szerelés következménye lehet a csapágyak áramterhelése.