Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Frekvenciaváltó

Indította gaben, 2024 április 09, 16:06

Előző téma - Következő téma

000000000

http://www.mavilor.es/pdf_products/msa_series.pdf" TARGET=_fnew>Ez egy axiális fluxusú AC szervó motor.
 
Van egy axiális fluxusú BLDC motorom, annál a forgórész egy kerek vaslemez, amire a mágnesek fel vannak ragasztva. De egy axiális fluxusú AC motornál hogy nézhet ki a forgórész?

Bencze András

Diszk vagy pogácsa motor, kis tehetetlenséggel és nagy nyomatékkal. Van olyan ahol a forgót nyákból csinálják. Kefés DC motor. Túlterhelésre érzékeny. Evvel a "tudományos" nevével régen találkoztam.

Szalai György

„De egy axiális fluxusú AC motornál hogy nézhet ki a forgórész?”
Gondolom nagyjából ugyan úgy.
„egy kerek vaslemez, amire a mágnesek fel vannak ragasztva”
http://i270.photobucket.com/albums/jj85/gotwind/directdrivemotor.jpg" TARGET=_fnew>http://i270.photobucket.com/albums/jj85/gotwind/directdrivemotor.jpg

000000000

Olvastam egy cikket egy elektromos meghajtású versenyautóról, abba építettek be 2 db axiális fluxusú AC motort, de azok nem kefés motorok. 400 Lóerőt tud a 2 db motor, az mondjuk nem derül ki, hogy csúcsban, vagy névlegesen. Azt írják kb. 20 %-al kisebb ezeknek a motoroknak a fogyasztása, mint pl. a Tesla roadster ragiális fluxusú AC motorjának...

Bencze András

Ott a pont. Valóban AC-ban is csinálják már, régebben csak DC kefésben volt.

Szalai György

DC kefésben virít nálam vagy hét.

ks46twg3x

Sziasztok!
 
A modellezésben használatos Brushless motorokat meg lehet hajtani frekvenciaváltóval?

000000000

Hogyan lehet egy frekiváltót kikapcsolni? Az enyémen nincs on/off kapcsoló. A stop gombhoz azt írják, hogy az leállítja a frekiváltót, erre értetted a kikapcsolást? Vagy inkább baseblock parancsot kell a digitális bemenetre kapcsolni?

000000000

Számolgattam mostanában a mopedautóm vonóerőszükségletét. Viszonyítási alapnak az eredeti 4 kW-os diesel motort vettem alapul. Annak ugyan gyakorlatilag nincs nyomatéka 1000-es fordulatszám alatt, de be van építve egy CVT váltó, amivel 1:35-től 1:6-ig változik az áttétel, így kb. 1 kN vonórőt tud induláskor.
 
Ha kb. ekkora vonóerőt szeretnék elérni a villanymotorral is, akkor a névleges fordulatszámot kb. 15 km/h-ra kellene áttételeznem. Akkor viszont utazó sebességnél kb. 200Hz-re kellene állítanom a frekvencia alapjelet, ami egy normál motornak már túl sok.
 
Arra gondoltam, hogy beépíthetnék egymás mellé 2  fogazottszíjas áttételt. Induláskor az 1:2-es lassító áttétel lenne bekapcsolva, 80-100 Hz-nél meg átkapcsolnék az 1:1-es áttételre. Így lenne nyomaték induláskor, és utazó sebességnél sem kellene 100 Hz fölé vinni a frekvenciát. Az első fokozatot lehetne kapcsolni egy körmös kapcsolóval is, mert azt csak álló helyzetben kapcsolnám be, a kioldáshoz viszont nem kell kuplung, elég ha egy pillanatra visszavonom a futás parancsot, akkor tehermentesül a hajtás, és lehet oldani a körmös kapcsolót. A második fokozat kapcsolását legegyszerűbben egy kuplunggal lehetne megoldani, pl. egy klímakuplunggal.  
 
De azon gondolkodok, nem lehetne-e a második fokozatot is körmös kapcsolóval kapcsolni, mert egy elektromágneses tengelykapcsolónak elég nagy az áramfelvétele. Amikor 80-100 Hz körül kikapcsolnám az 1-es fokozatot, akkor a motor forgórészét le kellene fékezni 40-50 Hz-re, és akkor már lehetne kapcsolni a 2-ik fokozatot reccsenés nélkül. Tulajdonképpen egy elektronikus szinkronizálást kellene csinálni. Szerintem meg is lehetne oldani, a beállított frekvenciánál, pl. 80 Hz-nél, a frekiváltó visszavonná a futás parancsot, akkor egy behúzó tekercs kikapcsolná az egyes fokozat körmös kapcsolóját, és kiadnánk egy 40 Hz-es frekvencia alapjelet a lehető legrövidebb lefutással. Amikor pedig frekvencia egyezés van, egy behúzó tekercs bekapcsolná a 2. fokozat körmös kapcsolóját.  
Tudja valaki kb. mennyi idő alatt lehet lefékezni 80 Hz-ről 40 Hz-re egy 3-4 kW-os motor forgórészét? Ha 1-2 mp alatt ez megoldható, akkor ki lehetne hagyni a kuplungot, de ha sokáig tart a forgórész lefékezése, akkor jobb egy kuplungot beépíteni...

000000000

Egy 3-4 kW-os aszinkront motort 3000 1/min fordulatról 1 másodperc alatt ~ 250 W-al tudsz lefékezni állóra, tehát kivitelezhető Nálad is a dolog.

s2k5ycubj

És az "ördögtől való" gondolat lenne,hogy egy más áttételt használó motorral indulsz ami utána üresen pörög? Esetleg olyan váltót készíteni mint a mosógépe motorokon van,sajnos szétszedve még nem láttam,de amikor centrifugál a gép egy áttételt összezár,mint az automata váltó az autókban. Tehát hatástalanítja,vagyis söntöli a bolygóműves áttételt. Állítólag a mosógépeken ezt nagyon egyszerűen megoldották. Kapok majd ilyen motort,de még nem ért ide sajnos,én kétsebességes marómotornak szánom.

000000000

Két motort semmiképp sem építenék be úgy, hogy az egyiket csak induláskor használom. Esetleg ha úgy be tudnék beépíteni két motort, mint ahogy a Toyota Priusokban van, azaz egy bolygómű két különböző részét hajtanák meg, és a forgásirány változtatásával lehetne fokozatmentesen "váltani". De ez túlságosan bonyolult megoldás lenne.
Egy elektromosan kapcsolható overdrive fokozaton is agyaltam, de azt sem egyszerűbb megoldani, mint két külön kapcsolható fogazottszíjas áttételt.
Még a Dahlander motoron is gondolkodok, csak nem   igazán kedvelem a nagyáramú reléket, bár lehet nem nagyobb hibaforrások, mint az elektromágneses tengelykapcsolók vagy a behúzótekercsek...

000000000

Csak érdeklődésképpen kérdem a cvt váltót nem lehetett volna kombinálni hozzá vagy az benne maradt ,esetleg a villamos meghajtáshoz áttételezni?

000000000

Lehet léteznek jó CVT váltók, de amik a mopedautókban vannak, nem valami üzembiztos szerkezetek. 20e km alatt még a legjobban beállított variátor is elkoptatja a szíjat, a tárcsák sem bírnak 50-60e km-nél többet, és több mint 100e Ft két új tárcsa. A hatásfokuk is elég siralmas, szerintem egy villanymotorhoz nem lenne jó választás a CVT váltó.  
Ha tudnék venni egy olyan motort, amit 200 Hz-ig lehetne jó hatásfokkal forgatni, akkor nem kellene a váltóval sem veszkődni. 1:12-es áttétellel egy 4 pólusú 4 kW-os motor névleges nyomatéka a kerekeknél nagyobb, mint a 4 kW-os diesel motor nyomatéka a cvt váltóval.

000000000

Az mennyire lenne járható megoldás mint a régi mosógépekben alkalmazott variátortárcsa ami csak a motoron volt és kb 1:4 áttételt csinált.A motor volt rugóval spanolva,induláskor az ékszíj a  tengelyátmérőnél hajtott majd a terhelés csökkenése alatt a variátortárcsa kinyomta külső átmérőre az ékszíjat mindez állandó 2800-as motorfordulatnál.