Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

Szóval most már ott tartok, hogy a készülő léc egyik végétől számítva az etalon hosszáig nagyjából már mindenhol passzol, szinte "rácuppan" a felületre, mozgatni is nehéz.
Most szakaszonként "hosszabbítom", illetve felváltva ellenőrzöm a másik végétől a közepe felé az egyenességet.  
 
Ma is csak 1-2 órát dolgoztam rajta, iszonyat munka fizikailag is, pláne hogy előtte a felület még köszörülve se volt. De becsülettel, flex, köszörű, meg mindenféle "hőt bejuttató" szerszámok nélkül, kézzel készül. Talán a hét végén be is tudom fejezni...

000000000

Megvan a szórakozásod és este nem kell ringatni, hogy elaludjál. Közben rengeteg tapasztalatot szerzel. A fotómashinát ne sajnáld!

j99i206if

Évekkel ezelőtt én is kisérleteztem a hántolással, Nekem egy viszonylag kisméretű reszelőből készített 90 fokos ponthántoló vált be a legjobban, már csak az anyaga miatt is mert igen jó éltartóssága van. Még most is meg van valahol. Tusír festéket egy régi szakitól kaptam, sajnos már rég áldozatul esett valami tudatlan garázstakaritásának (sajnos nincs olyan műhelyem ahova rajtam kívül senki se teszi be a lábát). Azóta még nem tudtam szerezni ilyen jót. Hivatalosan 3 szintet kéne tudni megkülönböztetni (fémipari alapkézés c. könyv szerint): 1. a érintetlen fémes felület ezek a legmélyebb pontok. 2. szines (festék szinű) hozzá ér de nem ezek a legmagasabbak, 3. szürke ahol a tusírlap hozzá ér és ledörzsöli a festéket. Ezeket kell le hántolni addig hogy minnél több ilyen pont legyen (szakirodalmak tárgyalják négyzet cm-nként mennyi hordpont a jó). Na ezt a festékezést nem tudtam többé reprodukálni semmilyen más festékkel csak a hivatalos tusírfestékkel.

j99i206if

Én egyébként kifejezetten bírom az ilyen aprólékos időtrabló munkákat. Régen a melóhelyen amikor az adagolós műhelyben dolgoztam, finom csiszolással kellett porlasztókhoz, nagynyomású szivattyúkhoz előállítani jó minőségű felületeket fém-fém tömitéshez. Volt hogy hidrosztatikus szivattyú álló és forgórészt csiszoltam össze (gömb felületet). Eltartott 2-3 napig is, de jó lett.

000000000

OFF: Áh, jól alszom én, de általában a konditerem után csak. Egyszerűen szükségem van a fizikai fáradtságra a nehéz, hosszú egyetemi napok után, amikor minden féle szemetet tömnek az ember agyába. Néha tényleg úgy gondolom, hogy eltévedtem, illetve mást kellett volna választani. Most villamosmérnökin vagyok másodéves, de inkább mechatronika/gépészet érdekelt volna jobban. Ami itt megy, az oly annyira elvont, és eltávolodott a realitás talajától, hogy az valami eszméletlen...
 
A hántolásra visszatérve: biztos, hogy valamit tanul is az ember közben. Nehéz kenyérkereset lenne, de ha magának csinálja az ember, akkor bármennyi munkát megér.
Majd ha nagyon belejövök, és az esztergán minden elkészül, és még mindig így állok hozzá, akkor meghántolom a marógép asztalát is. [#circling]

000000000

Jó, hogy írod. Ezeket tapasztaltam én is. Meglátom mire jutok a finishnél. Egyenlőre úgy 50 Ft-os méretű foltok vannak, vagy nagyobbak ezzel a színezővel. Majd próbálok mást is, de a durva hibákra ez szuperul működik!

Miki2

Szervusztok !
Én most vettem tusír festéket. Igaz, én csak kúpos felületek illesztésénél szoktam használni.
Azt mondják azt a kicsi tubust, amit régebben használtunk, már nem forgalmazzák, így maradt a legalább négyszer akkora majd 6.000 Ft-ért.
Biztos, hogy betart, míg ki tudok járni a műhejbe.

000000000

Hát biztos van különbség, ez a színező festék (lásd teni kép) 190Ft volt. Kaptam egy régi NDK-s tusírfestéket is, de egyenlőre nem fedeztem fel különbséget a kettő működésében, majd a finom illesztésnél...

j99i206if

Amikor én csináltam úgy nézett ki a végefelé hogy sok kék, kevés fém szín, és sok kicsi (néhány négyzet mm) szürke ahol ténylegesen hozzáér. Minden egyes áthántolás és ellenőrzés után egyre több lesz.

pingtomi

Sziasztok,
 
Tudnátok segíteni nekem abban, hogy EAN 340-es eszterga főorsó házát meddig kell olajjal feltölteni? A könyve azt mondja, hogy a jelölésig, de semmilyen jelölést nem találok sehol.
 
Köszi,
Tamás

skwby94ub

Szóró olajozású az orsószekrény, ugye? Ha van benne szórógyűrű, akkor annak mindenképpen biztonsággal az olajba kell lógni. Ha nincs, akkor annyi olajat kell beletölteni, hogy a fogaskerekek tudják szórni az olajat. Az sem jó, ha túl sok olajat teszel bele.

pingtomi

Igazából az a bajom, hogy érezhetően melegszik a főorsó csapágy hosszabb munka után, és ilyenkor jelentősen megszorul a főorsó, ilyenkor kézzel alig bírom megmozdítani üresben is. A főorsó nem lóg bele az olajba, de az összes fogaskerék kenve van jelenleg. Viszont a csapágyak felé nem szórják az olajat, ez gondolom, ez nem helyes, lévén csúszó csapágyazásról van szó.  
Ha tágítok a csapágyon, akkor meg kotyog a főorsó, és lehetetlen pl. leszúrni, mert beremeg.
 
Van a csapágyakban olajnak furat, de nem tudom, hogy kerülne oda olaj, szerintem csak akkor, ha a főorsó is olajban úszik, legalább az alja.
 
Köszi,
Tamás

Robika37

Szia !
 
Nékem EAN 1000-es gépem van az a régebbi kivitel még csak 6 sebességes, de hasonló az olajozása.
Ez un. szóróolajzás, a fogaskerekeknek kell a főorsószekrény peremén lévő horonyba szórni az olajat és ott kell(ene) belefolyni a főorsó csapágy kenőfuratába is. Tisztának kell lennie a horonynak és megfelelő viszkozitású gépolajat kell használni.
Kérdezzük még Vbodi mestert is mi a tapasztalata ? Úgy látom a fotokon néki is EAN padja van.
Üdv Robika

000000000

Talán tudok segíteni én is, mint EAN tulajdonos.
 
Igen, a fogaskerekek szórják fel az olajat a homorú fedőre, amiről a szélén egy a főorsószekrény felső peremébe mart vájúba folyik. Ha nem vízszintes a gép, akkor eleve nem fog mindkettő csapágy olajzást kapni, rossz esetben egyik sem.  
A csapágyak fölött van egy-egy 3-as furat. Az vezet a siklócsapágy szűrőjéhez, ami alulról vezeti be az olajat. Hogy mindig cserélődjön, van kb. a furat 1/4 magasságában, ez a kifolyó, ami visszavezeti az olajat a teknőbe.

svejk

Vagy van még a fedélre belülről csavarozva egy "kalapsín"-szerű lemez, mely a fogaskerekek által felvert olajat szintén két oldalra a csapágyak fölé vezeti.