Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

A hátsó felfekvő felület alig van megkopva (3 század eltérés mutatkozik a szegnyereg vezetékéhez képest).
Viszont a hátsónak az alja durván meg van kopva. több mint 1 tized mm hiány van a már említett tartományban.
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/eszterga/20100216/ha1.jpg" border=0>
 
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/deguss/eszterga/20100216/ha2.jpg" border=0>

4um5b65d

A szegnyereg prizmához szerintem semmit se mérj. Főleg ne magassági kopást....
A prizmák teteje nincs megköszörülve ?
Illetve a szánok közt a függőleges síkok ?

000000000

Nem teljesen vagyok képben.  
Délután befogok KoLa tanácsára egy köracélt (l=10-15*d), végigesztergálom, mikrométerrel azonos átmérőjűre, és akkor ehez képest mérek egy bizonyos hosszon a szegnyereg talpról.  
 
A szegnyereg vezetékeit én egyengettem egy finom homokkővel, vizesen csiszolva. Most legalább nincsenek felverődés okozta "kitüremkedések" rajta, de etalon hiányában nem tudtam megnézni, hogy nincs-e esetleg megkopva ez is...  
Próbáltam tusírlécnek használni egy gránitcsíkot (30*80*1200), de nem egyenes, mivel mást mutat, ha megfordítom hosszában.
 
A szánok közt a függőleges síkok még eredeti állapotban vannak, ezek szerintem gyalultak!

sanka74

Tisztelt Kola mester! Gratula a hasítóhoz!!Érdeklődnék hogy gyártanál esetleg másnak is?

000000000

A kérdésedre keresem a választ én is. Ahogy írod, az orsóház vízszintes síkban állítható, ha kéne függőleges síkban is, akkor alá kell lemezelni, én úgy tudom. A csapágyakkal nem kell csinálni semmit, illetve annak nincs köze ehez a beállításhoz.
 
Én úgy veszem észre, hogy a szegnyereg vezeték jól néz ki, persze meggyőződni róla tényleg csak egy etalonnal lehetne. Megnézem mit tudok csinálni ezzel a tokmányba fogott köracéllal, amit megesztergálok a végén és a tokmányhoz közel azonos ármérőre (javítva az előző hozzászólásomhoz képest) és megnézem mit mutat a szegnyeregtalpról mérve az óra.

4um5b65d

Ide is berakom.....
 
http://tabigepszerelo.extra.hu/fot5.htm" TARGET=_fnew>Itt árulnak kúpokat.
 
Kértem árajánlatot a linkelt cégtől a hasítókúpokra.
Íme a válaszlevelük:
--------------------------
 
Üdvözlöm!
 
Örömmel vettem érdeklődését az általunk gyártott hasítókúp iránt.
Hasító kúp méretek:
-átmérő 60 mm; 240 mm teljes hossz; ára:20000 Ft+Áfa
-átmérő 90 mm; 300 mm teljes hossz; ára:30000 Ft+Áfa
-átmérő 150 mm; 400 mm teljes hossz; ára:50000 Ft+Áfa (Csak traktorra ajánlom)
Képek és árlista megtekinthető a www.szerkezet-geplakatos.hu weblapon.
Hőkezelve nincsenek.
 
Üdvözlettel:
Járfás István
Ügyvezető
Mobil:+36 70 3657967

sasi

A fotókon mutatott alsó felületek nem illesztettek, csupán ezekhez ér hozzá a biztosító léc a szán alján, ha az ki akarna billenni. A hátsónál ezen felül még rögzítő betét is található, mellyel a gépágyon rögzíthető a szán elmozdulás ellen egy csavar, vagy kar segítségével, tehát ezekkel a felületekkel nem kell foglalkozni.

000000000

Igen, valóban az első biztosító léc nem olyan fontos, de a hátsót valamennyire be kell tudni állítani, mert nagy átmérők esztergálásánál meg akarja emelni a szánt a forgácsolási erő.  
A lécet már síkba martam, mert eleinte ez is domború volt. Ugyan próbáltam beállítani is, de jelen állapotban ha a tokmánynál hézagolom ki és állítom be, akkor nem tudok eltekerni a szegnyereg felé, ha pedig ott állítom be, akkor meg szinte billet a tokmány közelében. De valóban, ahogy írja, nem ez a legfőbb probléma.

000000000

Köszönöm az útbaigazítást. A hármat egymáshoz hántolni módszer ötletes, ha nincs egy etalon, ami elég sík (gránitlap).  
 
Az orsóház beállítása függőleges síkban hézagolással?  Elég vékony lemez kéne ahhoz, ezred miliméteres, vagy vékonyabb.  Állítólag van valami "hidegen hegesztő" anyag, amivel az öntvényt "fel lehet rakni" aztán ezt meg lehet munkálni, hántolni. Használjátok ezt a módszert?


000000000

Ez a végigesztergálós teszt mit fog megmutatni?  
Kópos lesz a felólet az biztos.
Szerintem pl. a következő okai lehetnek:
1, főorsó föggőleges síkban nem práhuzamos az ággyal
2, főorsó vízszintes síkban nem párhuzamos az ággyal,
4, az ágy el van csavarodva
5, Az ágyvezetékek föggőleges síkban görbülnek (pl meg van kopva a tokmány közelében ).
6, a fentiek kombinációja.
 
Honnan lehet tudni, hogy a kúpozást melyik tényező okozza, illetve több tényező esetén melyik mennyire játszik szerepet?
 
Laikusként azt akarom ondani, hogy amig at ágyvezetékek pályái (szán prizma +lapos rész, szegnyereg prizma+lapos rész) nem egyenesek illetve nincsenek egy síkban, addig minden egyéb teszt csak általános állapotfelmérésre jó. Szerintem csak egy híddal tusírozva + állványos mikrométerrel és preciziós vízmértékkel végigmérve lehet ellenőrízni az ágyvezeték jóságát.
 
Ha ez megvan, akkor lehet belőni a főorsót vízszintes és függőleges síkban, majd ezt követően a szegnyerget (a pályáját és külön szegnyereg hüvely pályáját ) a főorsóhoz.
Eután lehet pl. a keresztszán pályát merőlegesre állítani.

000000000

Te már máshol vagy...
Csak egy hengert megesztergálok két helyen, keskeny csíkban, pontosan egy átmérőre, és benne hagyom a tokmányban. Majd odaviszem a szegnyeregtalpat, rá az órát, és azzal meg tudom mondani, hogy eltér-e a szegnyereg vezetéke a még eredeti beállításában lévő főorsőháztól-e vagy sem. Most még mindegy, hogy kúpol, mert homorú az ágyvezeték...

000000000

Az előző természetesen pcsaba1-nek szólt.
 
Köszönöm a linket, megtaláltam!

zczzn9622

Mi bejlagolunk az orsóháznál ill hántolunk hisz a szehnyeregvezeték hántolása miatt a szegnyereg lejbb kerülhet ijenkor ill. ha a szegnyerehpálya nem párhuzamos hántolunk (persze tipusfüggő hiszen van ,ahol gyárilag csavarral állíthathó)szóval mindig a célnak megfelelően.Ezredre nem érdemes golgozni hisz mi van akkor ha a főórsó kébzeletbeli vonala (kbv)mondjuk 0.005mm-t eltér a szegnyereg kbv-jétöl? Kúpot esztergál 0.01mm-t TELJES HOSSZON! de pl: az E400 nál 0.00-0.02 mm kúposság lehet 200mm-en (gépkönyv adat)Bejlagoláshoz lehet kapni külömböző vastagságu lemezt de pl. alufólia is jó sok helyre, kerek 0.01mm a vastagsága.
Ezt 8520 nál linkelte deguss kolléga
http://esztergalas_maras_fogazas.3mp.hu
A kép szerint használnak un. polimer fém eljárást pl alapszánhoz. Mi nem használjuk az alapszán aljára teflonréteget ragasztunk persze megfelelő beállítás után nagyon jól csúszik a teflon.Hogy ki mit alkalmaz azt cége válogatja ezt a polimerfémes eljárást nem ismerem annyira hogy pro v. kontra értékeljem.

zczzn9622

Ez így igaz a sz.ny.páját a hídhoz,Sz.ny talp a pályához
a szánvezetéket hidhoz +Sz.ny talpa rögített órával a sz.ny. pályához,főorsóba etalon ezzel afőorsót a sz.ny pályához 2d. ben, alapsz.beállít teflonoz stb.
"A hármat egymáshoz hántolni módszer ötletes, ha nincs egy etalon, ami elég sík (gránitlap)."
Így gyártották ezeket anno hármat egymáshoz,hisz így teljesen ki van küszöbolve a hibalehetőség,de ha egy esetleg pontatlan tusírlap alapján készítessz egy másikat átmásolod a rosz hibáját ezek a cuccok pedig még a (kéz)hőre, rossz tárolásra stb. is érzékegyek.Azért érdekes belegondolni hogy viszonylag egyszerü szerszámokkal milyen pontos dolgok készülhetnek.(pl.századra összemunkált egyiptomi fém dísztárgy,tartó 2000+éves régészeti lelet.)