Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

jani300

És kiderült mi volt konkrétan az EAN hibája ?

6rk75uezn

Jani,én még most is azt mondom hogy a csapágyak kúpos palástfelülete nem feküdt bele tisztességesen az orsóház kúpos furatába.
Ennek viszont ellent mond az hogy az első csapágyhántoláa után bitang jó volt a gép,álom volt vele a rozsdamenetes anyagot szurkálni befelé 4mm es késsel.

jani300

Ezt akkor már sosem fogom megérteni .
Akkor miért nem hagytad úgy ,ahogyan jó volt ?

hostya

"Ezt akkor már sosem fogom megérteni ."

Nem vagy egyedül.. [#vigyor2][#wave]

6rk75uezn

Bocs Jani.
Nem irtam le a teljes történetet,a lényeg hogy az első hántolás után nagyon jó volt a gép 2 hónapig,az utólsó héten már éreztem hogy lazább a főorsó,oké mondom összekoptak összeszoktak a dolgok,de egyre lazább lett és fokozatosan elkezdett rezegni.

jani300

2 hónap az nem jó meghatározás , inkább üzemóra lenne a jó . Hát akkor a kopásnyomok mit mutattak az a kérdés .
Lehetett még lazulás ,vagy olajhiány .
De mindegy már ,úgysincsen meg a gép .
Akinek eladtad az adott visszajelzést mire ment vele ?

6rk75uezn

Igaz,ez nagyon relativ tud lenni,napi 1-2 óra,tehát kb 60-100 üzemóra.
Igy van,már mindegy,akinek eladtam nem jelzett vissza hogy mit tudtak vele csinállni.

ecp4rs0md

A kúpos bronzperselyes gépek nagyon érzékenyek, a hézag, a külső belső felületek, az olajminősége, itt minden számít. Az E400 is ilyen gép ezért egy ismerősöm pl. mindent fűrészen darabol és az esztergán csak oldalaz. A csapágyas főorsós gépek inkább alkalmasak a leszúrásra. Több esztergályossal beszélgettem akik 30-40 évet töltöttek a pad mellett, sokan esküsznek a bulgár és az orosz padokra, de ezeket sajnos nem ismerem.

ysc3kmx9v

Csak annyit tennék hozzá, az esztergagép főorsó csapágyazása kényes a pontos beállításra, ha jól van beállítva lehet azon leszúrni ,mindegy gördülő, vagy sikló csapágyas a gép. Mondanék egy adatot az E2N gördülő csapágyát állítani kellene , ha 0,005 mm elkerüli a játék, jól írtam 5 ezred mm,ilyen szorosra a siklócsapágyat nem szabad beállítani, de ott is el kell követni a lehetőleg a legkisebb hézagot, ami még nagyobb fordulaton is megfelel.Akkor működnek az itt leírtak, ha a csapágyak kifogástalanok,és a megfelelő anyaghoz a megfelelő kés élezés.

ecp4rs0md

Igen, ez így igaz ahogy leírtad de sajnos ezen gépek többsége már 40 év körül jár, igen ritka a tökéletes állapotú siklócsapágy, csak gondos gazdánál fordulhat elő de mivel a gépek többsége gyárakban több műszakban több kezelővel kezdte az életét és élte első 30 évét így a több kezelő közt mindig akadt olyan aki nagy ívben tett rá ezzel megpecsételte sorsát. Egy eset: tanuló nekijárt a tokmánynak a késtartóval akkorát kapott a főorsó,hogy ütött mind a nagyharang, kicserélték a főorsót,csapágyat(E400) de soha nem lett tökéletes ki is tették a műhelyből mert senki nem akart rajta dolgozni. Másik eset: teljes felújítás (után szintén E400-as) bejáratás során megszorult a csapágy , ha szorosra állították melegedett mindíg attól féltek fordulaton ismét berág, ha laza volt rezgett mindene, ergó: igen kényes dolog ez ha nem tudod az előéletét egy gépnek akkor belenyúlhatsz rendesen.

Csuhás

Néha sorozatban kell kis műanyag mütyüröket esztergálnom patronos befogással. Ilyen esetben nagyon hatékony ütközőre dolgozni. A gondom az volt hogy a szán előtt nem igazán fér el, szimpla ütköző sem, és pláne nem egy többszörös méretet tudó megoldás. Ezért készítettem az alábbi szerkezetet.
A szánt levéve fúrtam egy M8 menetet amibe tőcsavar került. Arra tekerhető fel a az ütköző rúdja. A rúd végén egy revolver rendszerű dob van amit egy rugó által nyomott golyó rögzít hatvan fokonként. A csavarok egy gyári szerkezetből származnak. Az ütköző tömbje egy átalakított gyári ütköző. A szerkezet előnye hogy hátul forgácstól védett helyen van. Kevésbé merev ütközést ad mit a szán előtti kivitel, de így is 3..4 századon belül van a méret.

          

6rk75uezn

Igen érzékenyek,mint mindig oda jutunk hogy egy siklócsapágy kényes és érzékeny dolog de én azt mondom hogy sokkal merevebb tud lenni és sokkal tovább él mint egy gördülőcsapágy.
Mindkettőnek van előnye és hátránya.

6rk75uezn

Na ez a két eset is igen érdekes dolog,számomra kicsit érthetetlen is hogy ha a főorsót is és a csapágyakat is cserélték akkor miért nem futott szépen az a főorsó.
A másik eset is érdekes,mert ha valóban teljesen felújitották azt a gépet és azt tényleg korrektul szakszerűen végezték akkor annak jónak kellett volna lennie,de azt hiszem ez is azt mutatja hogy egy pillanat alatt el lehet intézni egy szerszámgépet úgy hogy abból szinte sose lesz már tökéletes gép.

Nagyon szépen leirtad hogy sokszor miért jut ilyesmi sorsra egy gép,mert sokan nem tudják hogy kell bánni egy géppel,csak hajtsák nem foglalkoznak vele.Az enyém is 57 éves,gondolj bele min keresztül mehet egy ennyi idős gép,nincs idő és akkoriba se volt hogy nyugodtan megáljon az ember és folyamatosan megtegye azt ami kell a gépnek.pl:hétvége van,kitakaritom a forgácstól,letakaritom alaposan az ágyat,minden csúszóvezetéket,átolajzok minden lehető helyet aminek csak olaj kell,nem csak a szánoknak!!Megnézem milyen az orsóolaj,esetleg fel van jegyezve hogy mikor volt cserélve és ha kell rászánom az időt és kitakaritom az orsószekrény alját vagy az olajtartályt és friss olajat adok a gépnek,lakatszekrény (szánszekrény) olajszintjét ellenőrzöm,ha kell cserélem mint az előzőekben.
Tudjuk mi a gép határai,tudjuk azt hogy mi az ami még jól esik neki.
Egy tanulógép azért az más,ott előfordulhat egy ilyen tokmánynak szaladás stb.
Nekem harmadik gépem az e400-as de soha nem mentem neki semminek,soha nem törtem egyetlen leszúró kést sem pedig magam köszörültem és bizony volt hogy a rossz félhalott rezgős Ean on szurkáltam le 40 es anyagot,ez nem dicskvés,ezzel csak azt akarom mondani hogy ha az ember szereti a vaspörgetést és a gépét (gépeket) akkor nagyon sokat fejlődik tanul,ugye ebbe a szakmára is igaz hogy még él az ember addig tanulja.

ecp4rs0md

Teljesen igazad van itt mindig lehet tanulni, apám 40 évet húzott le E400/1500-ös padján amit nyugdíjba vonulásakor meg is vett, és itthon áll a garázsban, na tőle szoktam ellesni dolgokat, és kérdezni, hát sokat kellene dolgozzak,hogy ilyen tudásra szert tegyek.

Istvan0728