Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

wcsxp0uxa

Az biztos ,hogy némelyikből ilyen "gitt" szerű anyag csapódik ki ,ez a benzinmotorra is káros . Én is motorolajat használok ,de nekem tiszta (6 éve lehet benne ,bár régebben sokat kelet után tölteni).

svejk

A motorolajok alapvetően magas hőmérsékletre vannak kihegyezve - ahhoz tartoznak a viszkozitási adatok is,- melyet egy eszterga sosem érhet el.
Baja nem lesz a motorolajtól de még az 5W40 is sűrűbb 0-10 fok közt mint mondjuk egy TCL46-os orsóolaj.
A MOL-nak is van számos szerszámgépolaja, ezek közt vannak a Spinol fantázianevű direkt főorsóolajok, de ezek egy hagyományos esztergába feleslegesek szerintem, ezek kimondottan nagy fordulatú orsókhoz valók, az esztergában pedig ugye sok-sok fogaskerék is van.
 
Én TCL46-ot (szintén MOL-os)használok az E2N-nél mindenhova. Néha persze én is esztergálok télen, fűtés nuku.
 

Dakota25

....motorolaj....
Addig is - amíg Vetési leírja a tapasztalatait - leírom én az enyémet:
TOS SV - Az előző gazdájának már meggyűlt a baja a motorolajjal. Jól látható abból, hogy barkácsolt a gépen miatta: A főorsó közepén megy fel a transzmisszió, a két szélén, - a csapágyaknál,váltónál - van kialakítva az öntvényben egy-egy olajszekrény, ahová az orsóra csurgó olaj összegyűlik és visszavezetésre kerül a tartályba. Kintebb persze szimmering és lemez szimmering-ház, porfogó van. No ezt a lemezházat fúrta meg az előző tulaj és egy plusz csövet helyezett el a szimmeringen (labirint) átjutó - nem kevés - olaj visszavezetésére. A szörnyű az, hogy oda már nem szabadna olajnak jutnia! Mégis jut, az olajtartály viszont üzem közben csont üres. Nem folyik le a levezető csövön, felgyűlik a szekrényben. Naná, hogy kifolyik! Tettem bele 0W-10 -es motorolajat - a helyzet ugyanaz. (NEM A LABIRINT HIBÁS.)
A gépkönyvben előírt viszkozitású olajjal ( 5 Engler fokos orsóolaj) a hiba nem jelentkezik, a lefolyó keresztmetszet elegendő, az olaj ott van, ahol lennie kell.
Utánajártam:
A gyártók a kenőanyagok viszkozitását a várható uzemi hőfokra adják meg. A motorolajok várható üzeme 80-100 C fok. A szerszámgépolajoké 40-50.
Ezen a linken
  https://external.statoilfuelretail.com/mar/lu/svg03611.nsf/design/pdf/$file/Statoil_Lubricants_Products_Hungary_2009.pdf  
letölthető egy jó kis összefoglaló adatkupac a különböző kenőanyagokról. Ha megnézitek, hogy a motorolajok 40 C fokon milyen viszkozitásúak, ( 70-100 mm2/s) és az orsóolajok 40 C fokon milyenek (5-10 mm2/s) - kiderül, hogy még a legvéknyabb motorolaj is sokszor viszkózusabb 40 C fokon a kelleténél.
Persze, ha egy gép előírásai SAE specifikáció szerint és 80 C fok üzemi hőmérsékletre szólnak abba jó a motorolaj. Én a sajátomról beszélek.

svejk

Az E400-as olajszükségletei:
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/e400olaj.JPG" border=0>

svejk

Hmm.. azt hittem drágább ez a Spinol.
 
http://www.maximol.hu/arlistak" TARGET=_fnew>De alaig van különbség a TCL és a Spinol közt.

svejk

Ha nagyon számít az ár, akkor kompromisszumot kell kötni, lásd #28582 hozzászólásom.
 

jani300

Atf olajat láttam egy gépben , arról mi a véleményed ? Nem működött nálam nem tudom hogy viselkedik , de jó híg olaj .

000000000

Leszereltem a lakatszekrényt és a hosz-szánt, stb. A hátsó laposvezetéket tudtam mérni mikrométerrel. A teljes hosszon 15.02mm. Egyedül a szegnyereg hosszának megfelelő hosszban 15.03-15.04mm.  
Elöl a prizmát nem tudom mérni. Összeszerelés után úgyis készítek majd mintákat méréshez. Abból kiderül, hogy mennyit kúpol esetleg.  
 
Lakatszekrény aljában érdekes állagban volt már az olaj. (:

jani300

Ha a szegnyereghez tudsz valami módon rögzíteni egy mérőórát ,akkor avval ellenőrizheted az első prizmák esetleges eltérését a szegnyereg vezetéktől . Nem kapsz korrekt értéket a kopásról ,de azért érdemes ellenőrizni .

jani300

Rosszul írtam :( csak egy prizma , de annak két oldala van

000000000

Tudok, igen. Megnézem majd.
 
Brigéciollal azért ne mossam a lakatszekrényt, mert a maradéka a betöltött olajnak nem tenne jót?
 

000000000

Értettem, hogy a prizma két oldalára gondolsz.

jani300

Figyelni kell ,mert figyelnek :)
A brigéciolt nem tudom ,de ha kiöblíted ,kitörölgeted csak nem árt .

000000000

Lehet kiugrok inkább a kútra. Nem akarok kétszer mosni, stb. Jó lenne még ma visszakerülne minden. A hosz-szán kézi tekerőt is javítani kell. A fogasléchez kapcsolódó kis fogaskerék tengelyén, a belül lévő nagy fogaskerék 2-3mm-t tud mozogni a reteszen...

000000000

Szia!
Engem érdekelne,ha kuplungos gépbe is jó.Internetről letöltött gépkönyv ezt írja:"Oil viscosity grade  CL32 acc. DIN51502 or CB32 acc. ISO3498-1979"