Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

Üdvözlet a társaságnak!
 Mint friss tag, először is Gratula a Fórumhoz!, sok profi szakember gyűlt itt össze.  
 Talán szokatlan kérdéssel fordulok hozzátok, de hátha valaki tud segíteni. Van egy öreg 'KEMÉNY' padom. Szíj hajtásos, siklócsapágyas, fogaskerék cserélgetős. Tudom, hogy múzeumi darab, de hobbi szinten ma is századra átmérőzők.  
  A kérdésem: Tudtok e fellelhető rajzot, dokumentációt, gépkönyvet erről a 'dédapáról', mert tartok tőle, hogy nem minden eredeti már a masinán. Annyit tudok róla, hogy a TÁRKI tanműhelyéből származik, ahol több-kevesebb sikerrel felújjították, de a 60 fogszámú kerék már hiányzik. Ha nem zavaró, akkor teszek fel fotókat, már csak a kuriózum kedvéért is.
  Előre is köszönet.

Motoros

Csak nem E1N-ről van szó? KART felirattal...azaz Kemény Antal Rt.
Az a "múzeumi darab"  még ma is lever egy csomó csicsa gépet. Ha E1N akkor nem kizárt hogy tudok szerezni gépkönyvet. Egyébként ezt hívták egyetemes nehéz műszerész padnak is. A gápvázat öregbítették megmunkálás előtt úgy tudom.

000000000

Valszín E1N (de ez nem biztos), de valóban KART. Sajnos a gépalap, és a hajtás szerintem már nem az eredeti. Az irányváltó kapcsolót is már én buheráltam rá. A kereszt szán nonius 0,01 beosztású. Mindjárt varázsolok fotókat.


D.Laci

Egy kicsit nagy lett de legalább látni... :)
sior48!!! légyszi változtasd meg a kép méretét 640*800-as ra.

000000000

Bocs! Átméreteztem! Legközelebb majd figyelek. Felrakom a kicsiket, kérem a modikat, hogy a korábbiakat meg töröljék
Köcce!

000000000

Amik nem jelentek meg, azokat gyomláltam...

000000000

Szia D.Laci !
Olvastam amit irtál.
Utánna olvastam és kiderült,hogy a fö moornak is olyannak kell lenni e fordulatát lehet freki váltoval állitanii plussz minden fordulaton ugyanazt a nyomatékot adja le.
Ez igaz?
Miért nem kell mérő léc?
A gépet főleg azért szeretném ,hogy a CNC-s vizsgámra kiadott pénz ne kidobott pénz legyen.
 

D.Laci

Hali.
A főorsó motornak nem kel feltétlenül olyannak lennie, amit lehet szabályozni (vezérelni), de ha akarod, akkor használhatsz olyat, ez opcionális kiegészítés. Ha ténylegesen munkára akarod használni, akkor érdemes befektetni. Elég egy 3fázisú motor + frekvencia válltó, egy mezei 3 fázisú motort 25-75Hz szoktak alkalmazni, nekem egy mezei 1,5Kw-os motor + Samsung frekvenciaváltóm van, ~5Hz-nél már szépen jár 200mm tokmányt nem tudtam lefékezni, a lényeg: 1 legfeljebb 2 (motortól függ) áttétellel megoldható, hogy minden használni kívánt fordulatszámod és nyomatékod rendelkezésedre álljon.  
Mérőléc akkor kellene, ha az elektronikád vagy a szoftvered lekezelné. Gondolom ilyened nincs?
Ha szervó hajtást használsz, akkor a motoron lévő encoder pozícionálja a motort, a megengedet eltérés felet úgy is letilt. Ha sok a pénzed és szereted nézni a monitoron hogyan, ugrálnak, a számok akkor nyugodtan szerelhetsz rá a Mach3 beállítható. :)
„CNC-s vizsgámra kiadott pénz”…. eggyel több betanítot munkás papírral…. :)

yuagaci9g

Szoval...  
A problema pont ott van, hogy minden fordulaton ugyanazt a nyomatekot hozza egy aszikron motor frekivaltoval. Ezert ha meg akarod kerulni a mechanikus sebessegvaltot, legalabb otszor (5X)
akkora motor kell, mint az eredeti.
Az en kis Tos padomon 0.375-os motor volt, ezte csereltem le egy 1.6 Nm es ac szervora, 1/2 es attetelezessel. (egy 1.5KW-os asszikronnak van kb ekkora nyomataeka.)Igy nem hasznalok sebessegvaltot, de csak 0-1700 ig valtoztathato a fordulatszam. M14-es menetet menetfuroval vigan tekeri acelba 50 fordulaton.

Motoros

A kis MN 80A Tos esztergádat még most is gyártják minden változtatás nélkül, magyarországon a Protostim Kft forgalmazza.
Hiába, ami jó az jó.

D.Laci

Szóval….
„legalabb otszor (5X)” érdekes nekem nem kellet nagyobb motor sőt mondhatnám kissebbel is beérné…
Kezdhettem volna azzal, hogy vegyen egy gépet 50milláért… :) De ha nem tévedek ez egy HobbyCNC fórum…. :)
De akár azt is írhattam volna, hogy „törölje ki a s..ét” a papírjával hogy „CNC-s vizsgámra kiadott pénz"- e ne vesszen kárba:)
Ha nem írja, hogy konkrétan mire akarja használni és mik a lehetőségei (anyagi stb.) had ne vezessem meg az ipsét…
„M14-es menetet menetfuroval vigan tekeri acelba 50 fordulaton.”
Légy szíves próbáld majd ki a legkisebb fordulaton… 0.0xxford/min-en… :)
 
Mindenkinek saját maga kell eldöntenie, hogy mit mire és milyen áron használ.

yuagaci9g

Nem ertem, miert duhongsz!
Csak leirtam a tapasztalataimat.
 
Van egy marogep feltetem, nem tudom pontosan, mi az elnevezese, elfordithato, kulon motorral, szijattetellel.
Na, ebbol es egy kiseszterga agyabol barkacsoltam egy marogepet.
0.55KW os a motor, frekivaltoval, de kis fordulaton hasznalhatatlan, szaz fordulatnal meg le tdom kezzel allitani a szijtarcsat.
Szoval ezzel a motorral nagyon halvany.
a frekivalto 0.75-os, a leg drasztikusabb tultehelesre van beallitva, es igy sem megy 80Hz fole, mindig letilt

sasi

Az én tapasztalataim hasonlóak D.Laciéval. Egy http://www.sasovits.hu/cnc/eszterga/eszterga.htm" TARGET=_fnew>orosz eszterga 1,5 kW-os motorját Delta S1 frekvenciaváltóval hajtom, 5 Hz nél már használható, 10-120 Hz között tökéletesnek mondanám. Ugyan nem „Sztahanov-módon” használom, de nagyolásnál csak a kés élettartama a szempont. Fogásban még soha nem gyengélkedett. A sebességváltót elsősorban az olajzás miatt használom, ugyanis kis motorfordulatnál nem kielégítő a szivattyú szállítása. Ha ezt a problémát megoldanám, ki lehetne herélni a sebváltót, habár akkor nem hallanám, mikor megy a gép. [#nyes]
 
Persze fontos a frekiváltót korrekt programozása! Egyébként több gépnél, - motornál- hasonló tapasztalataim voltak. Az első próbálkozások során 75 Hz volt a maximum, e fölött „zakatolt” a motor. A programozás finomítás után ez a jelenség 135 Hz fölött jelentkezik. Hiba jelet csak akkor szokott produkálni, ha a sebváltó a legnagyobb fokozatban van, és 120 Hz-ről állítom le, ilyenkor túlterhelődik a fékező ellenállás – csökkenteni kellene a lassulást.
Hasonló jókat nem tudok elmesélni az Omron és Altivar frekiváltóval szerzett tapasztalataimról, de lehet, hogy csak a gépkönyvekre kellett volna több időt szánnom…
[#rolleyes]

2vkx6unz

Sziasztok. esztergálás témakörében kaptam egy szerintem használható könyvet. V.A Szlepinyin Az esztergálás alapismeretei. Nem igérem, hogy lesz belőle elektronikus verzió is, de ki tudja[#hawaii] (225 oldal). Megkaptam az Esztergályos című könyvet is. Kezdőknek mint én az első jobbnak tűnik.