Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

Szia Péter!
 
Nem vagyok esztergályos, viszont nincs lehetőségem 1000 -es csúcstávolságú új esztergát vennem. A topikon már átrágtam magam, hála nektek rengeteg információhoz jutottam, ennek segítségével jutottam az alábbi elhatározásra. Sajnos egy alapgépre 500-700e körül tudok kiadni a közeljövőben, csak nem ismerem igazán a szórást. Jó véleményeket olvastam a TOS esztergákról, illetve az E3N esztergáról is, (igaz ez csak 750 -es ha jól tudom) de az Orosz, Bolgár, az E400 pl. hova sorolható egymáshoz képest? Melyikhez volt pl: több tartozék alapból? stb...

ra8nsmk6w

Kicsit szkeptikus vagyok az eredményt illetően de ha egy jó állapotú E400 gépet találnál ebben az árfekvésben szerintem nagyon jó gép és leirt céljaidnak megfelelne. A többi felsorolt gép mind robosztussabb

bmejdz9nu

Hát nekem nem kellett ilyen nagy eszterga... :) Nem vettem egy "matuzsálem"-ot... Nem is lettem eszterga szerelő szaki... :)
Volt itt már "eszmeösszecsapás" hogy mi jobb egy új "vacak" vagy egy öreg "spéci"...
Nekem csak 250 ezrem volt a #1645-es esztergára... és csak használom... még be sem spéciztem... mert jó ahogy van és pontos... :)

000000000

1. Köszönöm, a robosztusság bizony tényleg nem elhanyagolható szempont, egyenlőre 3* 16 A -em van.  
2. Igen, olvastam és leszűrtem, hogy a szakmaában felnőtt szakik a régebbi gépekre szavaznak, és hangsúlyozom, nem is zavarna hogy "Kínai". Azt is látom, hogy pl a 400E kapható 320e - 1,6 mill között állapottól függően, így valószínűleg kell majd javításra költenem. Viszont nem kell egyszerre kiadni az új gép árát. A kérdés az, hogy egy régi gépnél mikor mondható az, hogy menthetetlen. Mi az az alapvető ellenőrzés amit vétel feltételeként elvégezhetek, és még nem szőrszállhasogatás. (Gondolom a főhajtómű fogaskerekeit nem illik megfestetni.) :)  

bmejdz9nu

Minden gép menthető... van akinek az oldtimer kocsik a hobbyja :) Az is drága a végére... :) drágább mint egy új... és sok munka...
Én a (régi) eszterga gépekhez nem értek... nincs TMK műhelyem sem ahol legyártanák a szükséges alkatrészeket... nem is értek hozzá...(talán nem is akarok :)
De azért vigyázz (?) arra, hogy ne az esztergagép javítgatása legyen a hobbid? vagy persze az is jó... :)

000000000

:))
Erre még nem gondoltam, de jó ötlet. Ludmann László úr biztos értékelné a restaurálásra fordított erőfeszítést.  
 

Robika37

Üdv!
Nos a kérdés nem túl egyszerű :-D Az E400 gépeknek a lakatszekrénye volt a gyenge pontja. Igaz az E400 és TOS gépekre is, az olyan típusok amellyeknél a főmotor forgásirányváltással lehet menetet vágni nagyon komoly áramterheléssel kell számolni. Előnyössebb a mechanikus kuplungos főhajtómű (szerintem) "lágybban " lehet indítani a gépet menetvágásnál , leszúrásnál rá lehet kicsit "csúsztatni" könnyeben kézben tartható a megmunkálás. Alaptartozékokat régi gépnél ne is keresd, adnak hozzá ami van ill. amit belealkudsz a vételárba. Amit érdemes nézni: nem baj ha jó koszos[#nyes] majd megpucolod addig is ismerkedsz vele, az ágyvezetékek milyen állapotban vannak nagyon karcos összerágott nem túl szerencsés. Hiába mondja az eladó, hogy csak fel kell köszörülni/hántoltatni ha ezt elrontják akkor azzal ki lehet végezni egy gépet. Az ágyvezeték felületi hőkezeléssel keményített (állítólag a bulgár gépeknél nem túl kemény). Érdemes próba forgácsolást végezni. Tokmányba fogott köarcélon átmérő esztergálás kis fogással kb. 200 mm hosszan megnézni nem kupol-e, ha kupoz szánt eltekerni jó messzire a tokmánytól ránézni a mellső vezeték tetejére (az olyan prizmás) mennyire párhuzamos a felső él. A tokmány közeli sok munkától ki szokott kopni a sokat használt részen. Érdemes végezni még egy leszúrási próbát a főorsó csapágy állapotra lehet következtetni (TOS sv 18ra sorozat sztem. verhetetlen ezen a téren). Ha nem magad akarod javítani/beállítani (mert azt majd kell) akkor gyorsan keress aktív géplakatos, gépjavító szakit általában az ő látókörüben vannak eladó gépek ill. halgasd végig javaslataikat. Ha vásárlásra kipróbálásra kerül a sor vigyél magaddal tapasztalt embert.
További szép napot ! Robi
 

4um5b65d

Amiket felsoroltál gépeket azokat már mind kipróbáltam, igaz, hogy a Bolgárt meg az E400-ast meg az E3N-est már nagyon régen és egy kissé megkoptak az emlékeim a gépekről, de ha TOS-t veszel azzal nem faraghatsz rá. Egy egészen kitűnő konstrukció például a TOS SV18RA. Nagyon sok kiegészítője van alapból. Az említett gépek mindegyikét veri például a menetvágási képessége, a minimális fordulata is 14-ig levihető és ez nagyon soxor kell.  Bár azt hiszem az E3N-hez is elég klassz készletet adnak alapból. Az E400-asnak tök jó a váltója, de nincs hossz nóniusza, ami igencsak hiányzik. Szumma-szummárum....6 féle gépen dolgoztam,de a TOS-t tartom a legjobbnak az összes közül és ipari használatban is egy kifogástalan gép. Nemrég láttam egy TOST  300E körül valamelyik Vatera vagy Tesz-Vesz oldalon, azt asszem érdemes lenne megnézned. A 750-es gépen még a 800mm hossz meg tudod csinálni...de van ezekből 1000, 1250, 1500 és még fölötte is... :)

7vpav5d32

Csatlakozom az SV 18 táborába. Megjegyzem nem kell "főmotor forgásirányváltás" a meneteléshez a TOS-nál. Én elhiszem, hogy csuda kis ügyesek ezek az Optimumok, de milyen munkákra?  
Laslie meg van a gépkönyv csak szkenelni kell. Ha meg van felteszem.

Bicska

Szia Virobi. Halásztelken van egy gépkereskedő (öreg szaki), ha mást nem, szétnézni érdemes nála, legalább meglátod milyen típusok jöhetnek számításba. Felújított is van nála, persze az már horror ár, más kérédés, hogy a megvételtől számítva sztem 300 évig biztos bírja:) A raktára sztem simán kiérdemelné a "múzeum" megnevezést:). Az én szubjektív véleményem, hogy korrekt a manus, de úgy rémlik, hogy van olyan itt a fórumon, akinek rossz tapaszatlata van vele kapcsolatban.(?) Üdv!

bmejdz9nu

Ha én olyan jó esztergályos lennék mint Mr. Wolfgang... akkor pont azt csinálnám mint Mr. Wolfgang...
(mindjárt teszek be a fortuna-Maróorsó topikba egy "főorsót" ... :)

000000000

Sziasztok!
 
Köszönöm mindannyiotoknak a hasznos információkat. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy mint minden szakmánál a gyakorlat fog sokmindenre rávezetni, és a tanulópénzt meg kell fizetni. Ugyan új regisztráltként vagyok a fórumban, de már hónapok óta olvasgatom a hozzászólásokat, és próbálok nem hülyeségeket kérdezni ötödszőr. Ha mégis ez történne, szóljatok.  
 
Bicska: Meg tudnád adni az "oreg szaki" címét? Esetleg elérhetőségét?  
 
Kúpolás esetén miből derül ki, hogy az ágyvezeték kopásából adódik, vagy pl. esetleg a szegnyereg beállításából adódik a hiba (nem egytengelyű). Vásárlásnál Ti végigjárjátok a beállításokat a "nagykönyv szerint", és utána teszteltek a helyszínen (X) órát?  

Robika37

Bocs ,azt nem írtam támasztás nélkül kell a próba esztergálást végezni.Én is esztergáltam Tos esztergával, de nekem az orosz típusok jobban bejöttek (kicsit hazabeszélek olyanom van). A tos sv18ra-nak siklócsapágyas a főorsója +szivattyús olajzás azthiszem 2800 a max fordulatszáma.
Hálózatfejlesztés nélkül nem fogod megúszni 3x16A-ról az EAN , E2N, E3N -méretű gépek fognak elindulni.

4um5b65d

Nagyon dícséretes a gépkönyv felrakási szándék. Csak így tovább ...... :))))

4um5b65d

Robika, elárulom a nagy-nagy titkot ! A TOS-t kétféle csapágyazással gyártották... A sikló-ból nagyon kevés került itt forgalomba, a legtöbb az radiálcsapágyas. Mondhatni szerencsés ember vagy hogy láttál siklócsapágyasat.... Amúgy azokat simító, méretező gépnek szánták...