Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

Üdvözlöm a fórum tagjait,új vagyok itt de régi barkácsoló.Nemrég vettem egy régi laposszíjhajtású 750-es müszerészesztergát,nem az a böhöm nagy monstrum ez egy karcsú kb 200 kg a sulya ,3 sebességes a laposszíjhajtása +1:7 lassitás,na ez a fogaskerékpár hiányzik róla ami a menetvágáshoz kell.Az elforgó átmérő 150 mm a szánfelett.Amugy van rajta 11 fokozatu Norton szekrény  kereszt és hosszelőtolás.Az lenne a kérdésem hogy a főorsó siklócsapágyához zsírzó vagy olajosszelencét tegyek mert az nincs rajta.

000000000

szerintem olajat a zsírtól nem lesz olajfilm ami tökéletes kenést biztosít így a zsírnál hamarabb kikopna a bronzpersely

designr


Robika37

Üdv !
Kanócos olajzó kell néki,azzal szépen csöpög rá az olaj és mindig meg lesz a kenő olajfilm.
Robika

Motoros

És az olajfilmhez nem kell sűrű olaj, megfelel az orsóolaj is , de rendszeresen.

000000000

Köszönöm a tanácsokat,csak annyit fűznék hozzá hogy nem bronzperselyes hanem acél kúpos siklócsapágyas.Az egyik kúp a főorsón van kiképezve és keményfém réteg van rajta a másik ellenkező kúp ékpályán van az orsón  és a végén van egy állitható acélgyűrű afféle támcsapágyféle.Ugy gondolom ez nem házi megoldásu.

hostya

Ajajj...
 
Nézd már meg alaposabban azt a főorsó csapágyazást, mert amit utóbb írtál, az inkább egy feszítő hüvelyes gördülő csapágyra illik.
 

5kfiyrw95

Tisztelt Fórumozók.Régóta olvasom ezt a fórumot és rengeteg információra tettem szert általatok .Jómagam nem vagyok esztergályos sőt a szakmám is nagyon távol áll bármilyen vasmunkától.Mégis nagyon régóta már ez az egyik kedvenc elfoglaltságom ,különböző faipari gépeket (szalagfűrész ,gyalugép, maró) gyártok szabadidőmben csak úgy kedvtelésből saját célra és ismerősöknek.Rengeteg szerszámom van de most végre egy régóta dédelgetett vágyam is teljesült .Sikerült vennem egy E1N típusú esztergát elég kedvező áron160000 ft-ért ,kevés tartozékkal .Aminek egy részét már időközben beszereztem,így kb 200000 ft körüli összegnél tartok.A gép első ránézésre nagyon jónak tűnt, de időközben már több hibát is el kellett hárítani rajta.Először az egész szánszerkezetet lakatszekrényt szedtem darabokra,s minden letyegő alkatrészt kijavítottam rajta. Szerencsére a szánszerkezet egyáltalán nem kopott.Második nekifutásra sikerült  a főorsón lévő bakelit fogaskereket "lefogaznom" .Kézi menetmetszővel vágtam menetet először egy 12-est majd a 14 menet túl erős volt neki ,mivel a fogaskerekek csak keveset értek egymásba az átváltó kar letyegése miatt.Szerencsére sikerült szereznem hozzá a vaterán egy ugyanolyan fogaskereket Ezután szétszedtem az egész főorsót és beszereltem az alkatrészet Ekkor jöttem rá az okára annak hogy nagy fordulaton miért fullad le a gépem .Túl szorosra volt állítva a nyomócsapágy és az egyik bronz csapágy is. Most jelen pillanatban a nortonszekrény szétszedésén gondolkodom. mivel nagyon nehezen működnek rajt a váltókarok. Szerintetek normális az ha a miliméter ill zoll menetváltó kar átállításával a vonóorsó fordulatának iránya is megváltozik?  Az A,B,  C, álláskapcsolót csak A állásban tudom használni és a vonó és a vezérorsó váltó sem kapcsol mindig rendesen.Egyébként azt sem tudom hogy ezeket a karokat használat közben lehet- e áválltani anélkül hogy belül megsérülne valami? További kérdésem az lenne hogy gyorsacél késeket használva ti milyen hűtőfolyadékot használtok ,elég e ha csak gravitációval csepegtetek rá olajat,vagy kell e hogy  nyomással fecskendezzem rá a kenőanyagot? Az ékszíj hajtásnál ahol a golyós csapágyak vannak zsírt, vagy ott is csak olajat kell használni a kenéshez? Most a befogatótokmányt is szabályoztatnom  kell mivel nem teljesen központos .Kezdem érteni hogy miért is volt ilyen "olcsó"a vétel

5kfiyrw95

 
Még egy kérdés kimaradt az előzőekből.Ha előtolással esztergálok az ütközővel való megállítást eddig egyszer próbáltam ki erős kattogás kiséretében. Rögtön le is állítottam a gépet ,Nem tesz ez kárt a belső fogaskerekeken? Bocs ha ostobák a kérdéseim ,de senki nincs az ismeretségemben a kihez fordulhatnák ez ügyben.

000000000

Akkor ez valami különleges megoldású mert ezen semilyen golyóscsapágy vagy kúpgörgőscsapágy nincsen.Szétszedtem mert a laposszijat rá kellett fűzni.Az orsóházban van a két ellentétes 40mm hosszu kúpos csapágyház olyan fém mint a golyóscsapágyé ezekbe megy az orsó aminek a tokmányfelőli oldalán az anyagából van kiképezve a kúp keményfém réteggel a másik meg állitható de ez is acél plusz az orsóház végén is van állitható gyürü ami kitámaszt oldalirányú erőnél nehogy a tokmányoldali kúp megszoruljon. A csapágyon valami szám is volt mert egyiket kivettem a házból a méret miatt ha esetleg átalakitásra kerül sor.Majd megpróbálok képet tenni föl ha sikerül.A másik számomra érdekes megoldás a keresztelőtolás meghajtása a vezérorsóról,  egy két félből álló kúpos hüvelyt szorit az orsóra ami ezután együtt forog ,a lakatanya kapcsolókar ellenkező irányú kapcsolásával.

hostya

Az lesz a legjobb ha teszel fel néhány képet, akkor jobban tudjuk hogy milyen csapágy is ez valójában.
 

hostya

Örömmel tapasztaljuk hogy bővült a fórumlakók száma. ( © SzatmáriGyörgy ;  © Windrad)
 
Érezzétek jól magatokat közöttünk.
 
Amikor a hozzászólásokat írjátok,a mondatok végén használjátok az Entert.
Akkor nem lesz olyan egybefüggő a szöveg-halmaz az egész.
Sokkal könnyebb értelmezni is egy tagoltabb hozzászólást.
   

hostya

Akkor nem lesz olyan egybefüggő szöveg-halmaz az egész.
[#vigyor2]

Vetesi75

Üdv! Akkor valószínűleg Te vásároltad meg a rongykereket, amivel már régóta szemeztem...
Az "A-B-C" sebességváltó kisebb sebességeknél általában büntetlenül kapcsolható forgás közben, a többi kezelő szerv a norton-váltón csak álló helyzetben kézzel forgatva. Az orsó irányváltása természetes, mert másik tengelyről kapja ilyenkor a behajtást is. Az E1N ütközőre nem kapcsol ki! Jobbik esetben eltolja az ütközőt, rosszabbik esetben valami törik vagy szakad.

egux4t8tf

Én most vagyok túl a norton szekrény felújításán. Az A-B-C kapcsoló nekem sem működött rendesen, ennek oka az volt hogy a csúszó retesz vállai meg voltak kopva a menet közbeni kapcsolgatástól. Részemről nem ajánlom a menet közbeni kapcsolást.
Az ütközővel való esztergálás során ha a lakatszekrény eléri az ütközőt, akkor a vonóorsó egy rugó ellenében betolja a nortonszekrénybe, ahol van egy körmös kapcsoló, ami szétkapcsolja a meghajtást. Ilyenkor kattogásokat elvileg nem hallhatsz. Fontos hogy az ütköző csak előtoláskor használható! A vezérorsóra semmilyen hatással nincs! Nem lehet hogy a vezérorsót használva akartál ütközővel esztergálni?
A vaterán van egy komplett nortonszekény:http://elektronika.vatera.hu/ipari_gep_berendezes/alkatreszek/e1n_alkatresz_1444187823.html" TARGET=_fnew>itt