Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

Ma már így megy, de nincs ezzel semmi gond, jóval kissebb motorokkal lehet mozgatni a tengelyeket. És kottyanás mentesek. És jóval drágábbak.

4um5b65d

A pi..ába , kifogtál rajtam....
[#taps][#nyes]

4um5b65d

A színeket jobb ha hagyod.
Sajnos elmúlt már az az idő mikor megfogtad a szocialista vasat és szín alapján be tudtad azonosítani.
Ahány gyártó, annyiféle színnel jelöli ugyanazt az anyagot.
Ha biztosan tudod, hogy az adott anyag a rendszerváltás előtti , akkor van esélyed, hogy pontos minőséget állapíts meg a színből.
 
A teljesség igénye nélkül pár acélfajta.
 
Jól hegeszthetők az "A"-s jelzésű anyagok.
A0 , A34, A35 , A37, A38, A44 , A50
Ugyanezeket érdemes hajlításra is használni.
Viszont váltólapkás szerszámokkal nem az igazi megmunkálni őket. Jobb a hagyományos szerszám.
ST 37, ST50, ST 52 -vel is jelölik az ilyen acélokat.
 
A "C"-s anyagok a magasabb széntartalmuk miatt sokkal jobban forgácsolhatók váltólapkákkal, nemesíthetők, edzhetők. Hegesztéskor, gyorsdarabolós vágáskor beedződik a hőt kapott felület.
C10, C15, C45 , C60
A C10 betét edzhető is , más néven kéreg edzhető a megfelelő eljárással.
A leggyakoribb a C45-ös anyag amihez hozzá tudsz jutni.
A C60-nak viszont már natúr állapotában is igen jók a mechanikai adatai.
 
Automata acélok: 11SMN30+C , 11SMNPB37+C
Ezek kifejezetten forgácsolásra valók. Nagyon pörgösen lehet leválasztani az anyagot, de a szakító szilárdságuk kedvezőtlen. Hegesztésük nem ajánlott.
Az utóbbiban ólom is van, de nem vegyileg kötött formában, hanem ólomgömbök formájában, ami hihetetlen jó kenést ad forgácsoláskor.
Ezek könnyen beszerezhetők. A forgácsolósok álma.
 
A "K"-s jelzésű anyagok, elsősorban kivágó , prés szerszámok készítésére való. Pl: a közkedvelt K1-es anyag, edzve.
 
A "BC"-s anyagokból jó minőségű kéreg edzett alkatrészeket gyárthatók.
Pl fogaskerek. Belül szívós mag, kívül kemény , kopásálló ráteg.
A BC3 a legelterjedtebb.
 
"CrMo" jelzésűek. Úgynevezett melegszilárd anyagok. Nemesíteni érdemes őket. Ezek nagyon jó szakítószilárdságú anyagok.
Nemesített formában is kaphatók, már csak forgácsolni kell és kész a jó kis csavar.
Pl: 42CrMo5, 42CrMoV4
 
Na ennyi elég lesz, mert úgysem fogsz sokfélét használni a dolgaidhoz.

000000000

 
Köszönöm a segítségedet! Ebből már sokat tanultam. Jól, érthetően írtad.
A színekkel az a gondom, hogy felszámolásból, hozzájutottam 10-12 mázsa vashoz, több féle alakkal. Sajnos semmit nem tudok róla, csak a 80-90% on szín jelölés van. A méh telepeken is sokszor vég darabokat találok amin szín van.  
Ezért lenne jó valami azonosíthatóság.
 
 

000000000

Kandalló tűzteret akarok készíteni most. Ahhoz mijen anyag minőséget ajánlanál?

000000000

 
Persze hegesztéssel. Azt már sejtem, hogy A ...

4um5b65d

A37, A38
Viszont a mechanikai kialakítással is sokat dobhatsz az ügyön, ha vizet is keringtetnél a falak mögött.
A két oldalsó és a hátsó falra hegesszél fel függőlegesen legalább 15x15-ös négyzetacélokat, de inkább 20x20-ast. 1db vas ,majd 15mm hézag, és megint egy vas.... és így tovább.
A rostélyban is érdemes vizet keringtetni, még ha sokan idegenkednek is tőle, pedig sokkal tovább tart mint a tömör acélból készült rostély, mivel nem képes annyira átforrósodni a vas.
A hegesztéseknél lesz a legkisebb a falvastagság, így azt jó mélyen be kell gyökölni, hogy ne ott rohadjon ki a víztől.

4um5b65d

Illetve nem a víztől rohad ki, hanem a hőtől, de a hegesztéseknél fog először betörni a víz a tűztérbe.

4um5b65d

ADanibá a színek félrevihetnek, mert azt nem tudod, hogy az acél tényleges színjelölését külön külön is felvitték e az egyes vasak végére, vagy esetleg a rakatban levő rudakat egyben festették meg.
Az egyszínű jelöléseknél nincs ilyen gond, de a több színűnél például ha a vas színjele rózsaszín-citromsárga, de az egyik vas végén csak a rózsaszín látszik, míg a másikon csak a sárga akkor gondban vagy.
A rózsszín-citrom a C60-as anyag jele lenne, de külön-külön a színek más acél típust takarnak.
A szaki a revének a színéből, dorozmáltságából is sok infót le tud szűrni, de neked ezt nem lenne egyszerű megállapítani.  
 
Mikori vásárlásokból származhattak azok az acélok ?
Ja azt még esetleg meg lehet kérdezni , hogy honnan szerezték be az acélokat, mert az is árulkodó lehet, ha mindig ugyanott vásárolták, akkor meg kell nézni a cég honlapján, hogy milyen acélokat forgalmaznak és akkor egy rakás acél féleség kizárható.
 
Pár szín amit nagyon sok cég használ.
 
C45 - sötétkék-rózsaszín
C60 - citromsárga-rózsaszín
A37- Piros
A38 -Szürke
A44 - Zöld
A50 - Fehér
K1 - Citromsárga-fekete-citromsárga
BC3 - Fekete-narancssárga
 
Néha előfordul, hogy be van ütve az acélba egy olyan formátumú szám, hogy 1.4301 vagy csak 4301, vagy WNr 1.4301. Ha ilyet találsz akkor meg is van a pontos acélminőség, csak ki kell keresni egy táblázatból, hogy milyen az anyag.

svejk

Hasznos olvasmány, http://www.liqui-moly.hu/kenoanyag.cgi" TARGET=_fnew>Kenőolaj kislexikon.
Ha hidegben is dolgozni akarsz akkor olyat keress amiben W betű is van. Pl. 75W90 minél nagyobb a két szám közti különbség, annál nagyobb hőfoktartományban használható elfogadható viszkozitás mellett(legalább is úgy emlékszem:( )
Ha csak hobby, akkor szerintem használhatsz jó minőségű motorolajat, Pl. 5W40 az legalább nem büdös annyira :)
A régi G46 és társa nagyon besűrűsödnek hidegben.
A brigéciolos kimosás nem túl jó ötlet mert az a vizet "szívja". (feltéve ha vízzel nem mostad ki)
Vannak kimondottan mosóolajok is...

4um5b65d

"Ha hidegben is dolgozni akarsz akkor olyat keress amiben W betű is van."
 
Én inkább az "N","K" és "B" jelzésűeket mondanám hidegre.
Ilyen például a NagyKaBát.. :))

ANTAL GÁBOR

Mivel Laslie a barátom azért nem fog ledorombítani de lehet hogy még örülni is fog a bejegyzésemnek .
A modern kódok kissé mások mint a leírtak de nagyon könnyű velük bánni.  
Tehát a régi BC 3 az ma 16MnCr5  mit is jelent a kód ?  Az első szám a széntartalom ra utal vagyis az acélban 0.16 % a carbon . Aztán a betűk az ötvözőkre utalnak ( mangán, króm) a szám pedig a sorban elől álló fő ötvöző százalékos összetevőjének 1. 5 szerese. (esetünben a fő ötvöző a mangán amiből tehát kb 3.3 % van benne
Hasonlóan  42 Cr Mo 4  0.42 % carbon és 1 % króm (de van benne le nem kódolt mennyiségben molibdén is
Vagy a régi GO 3 as(golyóscsapágyacél) ma:100Cr6  vagyis 1 % carbon és 1.5 % króm  
Hegeszthetőség :0.2 % carbonig jól hegeszthető aztán előmelegítve később nagyon nehezen
Nemesíthető: ha van benne (általában min 0.4 % carbon és más az edzhetőséget javító egyéb ötvöző
( nemesítés =edzés és normál hőmérsékletű megeresztés)
 Betétedzés: carbon diffúzió (szilárd vagy gáz fázisban,)  edzés és alacsony hőmérsékletű un fesztelenítő megeresztés
Kazánépítés :lehetőleg kazánlemezből ami általában jól hegeszthető(kis carbon tartalmú) és molibdént tartalmaz
Egy találós kérdés Én sokat használok  
18CrNiMo6  ot vajjon mire való?

4um5b65d

Fogaskereket, csigaorsót csinálsz belőle ?
De ha nem akkor úgy is el fogod mondani, mert ha nem akkor balhé lesz... :))

4um5b65d

Gábor , a kazánlemez nem lesz jó Danibának, hisz ő nem kazánt hanem kandallót épít....[#nyes]
A magyar szabványokban valami KL jelzéssel futottak ezek az acélok. Meg van ennek STE355. TSTE355 jelzésű változata is, meg még ki tudja mennyi. Igazából a nagyobb nyomástartó berendezésekhez használják elsősorban.

000000000

Akit esetleg érdekel tudok neki küldeni szabványos acél fajták jelölést.