Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Marómotor és szerszámok

Indította gaben, 2024 április 09, 15:57

Előző téma - Következő téma

000000000

Régen írtam valóban... Sok érdekes fejlesztéssel
töltöttem inkább az időmet, mint hogy Veled
vitázzak fölöslegesesn a halmozottan téves
direkthajtásid kapcsán.:)
Inkább kérek Tőled egy jelszót, légyszi küld el
e. levélben, és idővel teszek fel néhány
anyagot képet legújabb fejlesztéseimről.
Pl. egy szerény 3 KW-os Gettys
szervohajtásomról, ahol a motor kimenő tengelye
35 mm, motor méret: átmérő 180*400 mm,
alapnyomaték 11 Nm. Te úgyis szereted az "erős" dolgokat.
Aztán írogathatnék még szinkron esztergavezérlő
progimról is, amivel M1.6-os menetet tudnál
vágni nagy sebességgel egy főorsóra tett encoderrel,
lézer digitalizálóról, step-dir AC szervókról, stb.

bmejdz9nu

Az az alap probléma, hogy nem egy külön kis pl. 220V-os ventilátort tettek bele...
Akkor fordulatszámtól függetlenül (estleg terheléstől függően szabályozva) tudna hűteni  
(Ez is egy lehetséges megoldás)
De valóban nagy fordulatoknál akkora a léghozatala mintha kb. egy 100W-os ventilátor lenne benne... Energia pazarás is...
Mindez párosítva a kis kerék mérettel... és kész a "sívító"...:) Azaz a kis vályatokon a levegő sehogy sem akarodzik akkora sebességgel :) Meg minek?
Sőt abban a négy "furatban" ami belül van kevés a hőleadó felület...  
Így aztán a levegő csak "átszalad" rajta... tehát nem teljesen jó a koncepció...
De ez azért egy bevált megoldás lehet... sok ilyen motor van a piacon...  
Lehet, hogy csak egy "vájtfülű" hobbystát zavar? :)
 
Egy "normális" asszinkron motornál legalább a hűtőbordák kívül vannak és nagyobb és lasabban forgó a ventilátor kerék...
 
Tibor szerintem ilyen motort még nem hallott élőben "húszezer körül" :)

bmejdz9nu

Jelszót elküldtem! Várjuk az eredményeket!

sasi

10000! [#pias][#pias][#pias]

bmejdz9nu

Jesszus...  
Na akkor már 10.000-szer írtam "hogyan csináljunk drágán műszaki sületlenséget"-et :)

HJózsi

Igaz az, hogy olyan mint a háromnapos szopósmalac visítása ? [#nyes]
Az olaszok ezt biztos a süketeknek gyártották...
Én vízhűteném a helyedben, a keringetőd már megvan hozzá...  
 
Érdekes előírások vannak a doksijában :  
1. Bemelegítés - futtassuk a motort 8000-es fordulaton 10 percig, amíg el nem éri a 35-40 C fokos hőmérsékletet
2. Üzemi periódus 60% , elülső csapágy max 60C  
3. Munka hőmérséklet - ne lépjük túl a 60 C-t mert tönkreteheti a csapágyak zsírzását ..
 
Tehát jobb ha megmunkáláskor fenthagyod a hőmérséklet szenzort az elülső csapágynál ...[#wave]

bmejdz9nu

Bizony ez igaz minden precizósan előfeszített (contact angular bearing) rendszerre!
Tehát kell (lehetőleg) egy állandó üzemi hőmérséklet...
Teszteltem a feszítést is... nem nagyon vettem itt észre változást 25 fok és 45 fok között...
Tehát nem olyan "szigorú" a helyzet mint pl. a Precise HF-orsónál..
 
A 60fok... hát igen... Ez minden nem nagy hőmérsékletű csapágyra igaz...
 
A hőmérőt persze rajthagyom egyenlőre... mind a hármat :)
http://cgi.ebay.com/LCD-Display-Digital-Panel-Thermometer-Temperature-Meter_W0QQitemZ180303622916QQcmdZViewItem?hash=item180303622916&_trkparms=39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A15%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14" TARGET=_fnew>... és egy ilyen majd fix helyet kap a ventilátor helyén...:)
 
http://imgs.inkfrog.com/pix/Bogo123/small_thermometer.jpg" border=0>
 
Egyébként ezt a leírást én nem kaptam meg hozzá... elküldenéd? belinkelnéd?

HJózsi


HJózsi

Ne a venti helyén, hanem az angular csapágynál!!!... [#nezze]

bmejdz9nu

Azt írtam a kijelző lesz ott... :)

HJózsi


Szalai György

Szia Péter!
Üdvözlet mindenkinek!
 
Úgy látom a Teknomotor „léghűtésesítése” projektedhez nem sok építő hozzászólás érkezett, pedig biztos azért publikáltad, mert várod a reakciókat.
 
A zajok engem is nagyon zavarnak (és már a reklámokat is ide sorolom) ezért tudok egyetérteni a csendesítő törekvéseiddel. A túlzott sebességgel áramoltatott, nem a melegedéssel arányos, gyári léghűtés megszüntetése. Kiváltása valami jobbal, csendesebbel, korszerűbbel.  
 
Alaprobléma: A jelenlegi passzív hűtőrendszereddel, a motor belsejében keletkező hőből, a motoron kívüli bordákkal, csak annyit tudsz elvezetni a levegőbe, amennyit a motor alumínium háza belülről kivezet a felszínre. Több nem jut el a hűtőbordák talpáig sem.. Csak ha a motort meghőszivattyúzod peltier elemekkel. Akkor viszont már nem lesz passzív a hűtésed. Viszont aktív léghűtés is lehet igen csendes. A mostani hűtőbordák, hőleadó képessége szerintem nagyon minimális. Ezen kívül, véleményem szerint, a meleg egy elég jelentős része nem a motor állórészében keletkezik, (pedig most csak azt hűtöd) hanem a forgórészben és a csapágyakban. Ezek a melegek, javarészt szintén nem jutnak el a hűtőbordákig. Pedig el kéne vezetni őket, ráadásul szabályozott módon, mert a csapágyazás követeli az állandó hőmérsékletet. Az általad alkalmazott motorfelfogatási mód, nem teszi lehetővé a szerszám felőli csapágyház külső, közvetlen hőelvezetését az Y platform felé, mert nem fogod rögzítőbilincsbe a motor nyakát. Nagyobb felületű marószerszám használatakor, a párologtatós hűtőd is jó sok hőt elvonhat a marómotor tengelyén keresztül, de az sem szabályozott hűtés, nem törekszik állandó hőmérséklettartásra.  
 
 
A megoldást abban látom, hogy a motor felfogatását, ne oldalról, hanem az Y platform felől szereld. A motor nyakára készíts alumínium tömbből gallért, aminek oldallapjai éppen a motor oldallapjaival alkotnak egy síkot. A motor és a gallér szabadon maradt két oldalára, hővezető pasztával, (vagy legalább zsírral) szerelj peltier lapokat, és nagyobb hőleadásra képes hűtőbordákat. (A nagyobb hőleadó képességű hűtőborda nem méreteiben és tömegében nagyobb a mostani megoldásodtól, hanem kialakításában jóval célszerűbb. A peltier lapokat állandó hőmérséklettartásra készült áramkörről járasd. Az áramkör, szükség szerint, ne csak hűteni, hanem fűteni is legyen képes. Mert az a tíz perc üresjáratás, amit előírnak a motorra, az egy örökkévalóságnak tűnik. Kíméletes előfűtéssel lerövidítheted. Célszerű volna a motort hőszigetelő közdarabbal szerelni a platformra, így különválik a motorhőmérséklet probléma a gép többi részétől.
 
A motor nyakára készült gallér elvezeti a csapágyakban keletkezett hőt, és azonos hőmérsékleten tartja a csapágyházat a motor többi részével.
A hőszivattyús, szabályozott, aktív hűtés megszünteti a magas hőmérséklet problémát és csökkenti az üzemi hőmérséklet eléréséhez szükséges időt.
Ha egymáson két réteg peltier lapot használsz, akkor egy-egy lapon kevesebb lesz a hideg és meleg oldala közti hőkülönbség, így sokat javul az elég hitvány hatásfok.
 
Számolni inkább csak pénzt szeretek, hűtőbordát nem annyira.
Egy jó nagy proci hőleadása lehet akár 300W. Ehhez van rajta a hűtés.
A motorod ennyi veszteséget nyolcvan százalék körüli hatásfokon termelne.
A motorhűtés becsléséhez szerintem ez jó indulási alap. Számolni jelenleg én nem tudnám.
 
Tisztelettel.

bmejdz9nu

Teszek be képeket... mert azthiszem rosszul gondoljátok a hőátadási felületet...
(Azaz még nem vettétek le a kereket... vagy csak ez az 1,6Kw-os motor ilyen)
 
A Peltier hűtés elvetve... kisérleteken túl vagyok... Ehhez nem jó...
A motor nyakát nem kell és nem is szerencsés pluszban megfogatni... = megfeszülés veszély...
 
A hőmérsékletet a hűtőcsatorna közepén mélyen mérem! (és a csapágyháznál is) (zsír és hővezető paszta...)
 
https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/Maromotor%20megoldasok/Teknomoror_1.6Kw/" TARGET=_fnew>Képek itt....
 
https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/Maromotor%20megoldasok/Teknomoror_1.6Kw/P1290352_small.jpg" border=0>

000000000

Péter!
Értsed már meg azt, amit mások is írtak.
Áttétel nélkül nem tudsz komoly, nagy
teljesítményű forgácsolást végezni ezzel a
motorral sem. 1000-es fordulaton 80W-ot ad le
ez a motor, /egy jobbfajta ablaktörlő ilyenkor
leveri!:)/, ami nevetséges és közben ekkor is
már melegszik majdnem úgy, mint max. fordulaton.
Azaz a sületlenséget hűtöd ilyenkor. Ja és közben csak ez az egész főorsó elképzelésed
cirka 300 ezer forintba kerül. Más ebből
itt 2 komlett gépet épít, ami ráadásul
használhatóbb egy olcsó fortunával.

bmejdz9nu

abszolut minimum 6.000rpm és 18.000 között akarom használni... (az előtolás is magas érték...)
Egy 300Hz-es motort valóban nem lehet 1000rpm-el járatni! Ezzel egyetértünk...
 
A melegedés szerinted konstans?
Azaz 300Hz-en kapja a 3x220V-ot meg (Vf pont) és max. 6,8A adok neki (8,1A a hivatalos max, de ilyen a frekiváltó egyenlőre)
 
Tehát ha 150 Hz-enn megy... és csak 3x110V (lineáris V/f-et feltételezve) és 6,8A-t kap...
 
Ez a főorsómotor 150.000Ft... Áfával...
Nemcsak a teljesítménye fontos nekem, hanem a "szilárdsága" és a körfutás pontossága...
 
Több főorsó nem lesz a gépen :)
Az előzőek is jók voltak csak "fél fordulaton" kevés volt a teljesítményük.
Azaz ha egy nagyobb szerszámot fogok be... és a mechanika ezt bírja rezonancia nélkül...
("sajnos" jobb lett a mechanika mint előre gondoltam)