Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Marómotor és szerszámok

Indította gaben, 2024 április 09, 15:57

Előző téma - Következő téma

2vkx6unz

Ha nem kell nagy fordulat akkor kúpgörgős nem jó? pl kerékagy csapágyak? azok olcsóbbak éstöbbet bírnak mint a golyós ferde hatásvonalú.

bmejdz9nu

A kúpgörgős jóval több erőt tud... de kevesebb fordulatot.  
A kerékcsapágyak... hát nem tudom, hogy mennyire precizósak... Jobbat akarok mint ami a BF20-ban van...:)
 
Ezt a mozgó képet küldte az amcsi csapágykereskedő:)  
Jókat levelezünk...:) legalább tanulok angolul :)Elárultam neki, hogyan szerezzen Flat Rate Box-okat...mert panaszkodott, hogy náluk nincs a (kis)postán :)
 
http://shop.usps.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?shouldCachePage=false&jspStoreDir=PostalStore&mpe_id=10654&orderId=.&catalogId=10152&categoryId=11820&errorViewName=ProductDisplayErrorView&evtype=CpgnClick&intv_id=24053&completedURL=%2Fwebapp%2Fwcs%2Fstores%2Fservlet%2FCategoryDisplay%3Fidentifier%3DPS+SC+For+Mailing%26categoryId%3D11820%26catalogId%3D10152%26storeId%3D10001%26top%3DY&callingpage=eMarketingSpotDisplay&identifier=PS+SC+For+Mailing&langId=-1&top=Y&storeId=10001&calculationUsageId=-1" TARGET=_fnew>Hát ugyebár online :) megrendelheti az US. postától :)
 
http://links.pictures.aol.com/pic?id=62c0lKyYaI5A5fbJIpEwPGzH8aCrkAufxN9sv4xQp5Fd3Ig=&size=l" border=0>

Szalai György

Ha szabad megkérdezni, mekkora fordulatszámra és mekkora erőkre tervezed?
Nem bírja egy alul 1db ferde hatásvonalú, felül 1db ferde hatásvonalú csapágyelrendezés? Mivel a párosítható csapágy majdnem a legdrágább fajta ezért azt én elkerülném. Főleg, ha nem kell tízezer fölötti fordulatszám és óriási terhelhetőség egyszerre. Mert ha alul is és felül is csak egy csapágy van, akkor ugye nem kell párosítható. Ez még akkor is töredék költség, ha pár évente cseréled a csapágyat. Ha inkább sikerül kialakítanod az egyszeri zsírzás helyett egy csepegtető olajkenést, akkor még az egy-egy ferde hatásvonalú kialakítás is örökéletű lehet.

bmejdz9nu

Persze hogy szabad :)
 
Fordulat...  
Egy (jobfajta) 50Hz-es 550W-os asszinkron motor amit 100Hz-ig el lehet hajtani...  
(max. 6000rpm.) de csak 3000rpm is bőven elég nekem. nem HF motor a cél !!!
 
Most is egy ilyen motor van a BF20-on és tuti jól megy... tehát elég lesz... Sőt csak egy 400W-os frekiváltóval jelenleg.
A csapágy adata 1370Nm... hogy csinálok én ekkora erőt? (A két csapágy teljesen "egybenyomva" lesz... A függöleges játék minimalizálása véget.
A BF20-ban is kb. ekkora méretű csapágy van... de gondolom nem ilyen minőségű...
 
Nem fogalmaztam jól...:) Mégegyszer....
Ha pl. van két (ferde hatásvonalú) csapágy egy tengelyen (nem párosítható típus - mert minek kis hiba úgyis lesz) kb. mondjuk 200mm-re egymástól...
Van hozzá egy csapágyház...
a tengely és a csapágyház azonos hőmérsékleten fog lenni üzem közben? (pl. mindkettő acél pedíg a ház lehetne pl. aluból is)... szerintem nem.
Azaz (általában) a belső tengely jobban fog melegedni mint a külső csapágyház...  
Ennek több oka van: a csapágy is melegíti, sajnos jobban a belső gyűrűt...a külső csapágyház pedíg könnyebben leadja a hőt a környezetnek...stb.
Tehát: a belső tengely hőtágulás hatására megnő... azaz X vagy O csapágy elrendezés esetén vagy lazul az elfeszítés vagy szorul...tehát: változik.  
 
Mi a megoldás? (végül is...van több megoldás)
A két csapágyat teljesen össze kell egymáshoz "tolni", hogy ne legyen közötte "anyag" azaz ne legyen minek hőtágulnia...  
Ehhez viszont a két csapágynak "párosítható" változatnak kell lennie (ikergyerek:)... azaz mindkét csapágy tök azonosnak... (mikronra!)
Tehát azért drágák ezek a csapágyak mert a megmért méretük a gyári referencia mérethez nagyon közel állnak... azaz jobban sikerültek (pl.edzés után) és precizósan válogatottak... minden paraméterük "bemértek"... és az idő pénz... :) Gondolom.
Van olyan gyártó aki úgy árulja ezeket: "Mached pair" azaz párba válogattak és van 2-es 3-as 4-es szett is...  
 
Persze lehet a csapágyház és forgótengely között termikus kapcsolatot létesíteni...  
pl. ez egész olajban... vagy vízhűtés...stb... vagy bármi amivel garantálható a hőmérséklet együtfutás... de ezek sem egyszerűek...azaz nem olcsóbb...

3k74cecek

Idézet: ha csak "egy lehelet" az eltérés a golyópályákban a két csapágy között akkor azonnal megcsúsznak ott a golyók... és vége...melegszik...kinyíródik...  
 
Milyen eltérésre gondolsz, mert ezt nem egészen értem.

Szalai György

Ha a ferde hatásvonalú csapágyak közötti tengelyszakasz hőtágulása miatti problémától tartasz, akkor tehetnéd ezt a két csapágyat teljesen egymás mellé, a tengely szerszámbefogó felőli végén, X vagy O elrendezésben. Így biztosított a szerszám pontos futása és nincs a  csapágyak közt tengelyszakasz, hő különbség sem. Nem kell akkor sem párba válogatott. Viszont akkor egy harmadik csapággyal meg kell támasztanod a tengely meghajtás felőli végét. Ez talán lehetne sima mélyhornyú csapágy is, mert a kicsi holtjátéka messze esik a szerszámtól, ezért jelentéktelen szöghibát okoz. Ha még ezt a szöghibát is inkább elkerülnéd, akkor mélyhornyú helyett ide tehetnél tűgörgőst is. Az ugyan kevésbé pörgethető mint a mélyhornyú, de ha leesztergálod a hajtott véget 20mm átmérőre akkor ott már a tűgörgős is elvisel 11000n/min-t zsírban is. Így már nagyon hasonló lenne a golyósorsók szokványos csapágyazásához.

vthgizrff

" azaz jobban sikerültek (pl.edzés után)"
az edzés, de bármilyen hőkezelés mindíg vetemedéssel jár, tehát utána köszörülik. Csak hát a legnagyobb igyekezetük ellenére is van külömbség méretben két megköszörült alkatrész között, ezért válogatják össze. Egyébbként szerintem megint kicsit túlvariálod a dolgot, 5-6000 fordulatra nem olyan nagy müvészet fortunát csinálni, előre két ferdehatásvonalú csapágy, felülre meg egy önbeállós kétsoros, oszt kész.

bmejdz9nu

Kritikus helyen, pl. egy főorsónál nagy fordulatnál...
Márpedíg itt a csapágy méretéhez képest már nagy... a megszorulás mellett a golyók "megcsúszása" is probléma...
Azaz a csapágy golyópálya és a feszítés között szöghiba van...
 
Az SKF csapágykönyvben vannak ezek a dolgok leírva... (SKF főkatalógus - Magyar nyelvű)
 
Egy golyósorsó meghajtott felén ezen én sem vacakolnék :) ott nincs is ekkora átmérő... és pl. a 40mm átmérőjű orsó csonkjára is "csak" 30-as belső átm. csapágy kell... és a fordulatszám is kisebb...
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=140209397249&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=004" TARGET=_fnew>Oda nagyon jó lesz pl. ez a kínai csapágypáros...négyes? :) ---  Bearing 7206B 30mm x 62mm x 16 Angular Contact mm

bmejdz9nu

Ahogy írod... gondoltam én is a végére valamit :) azaz egy tűgörgős lenne a legjobb...
így is javasolják általában egy főorsó csapágyazási leírásban... de ez "szinte" mellékes és egyszerű feladat a nyakcsapágyozáshoz képest...
 
A két csapágy teljesen összetolva... és ha nem párosítható...  
Hát szerintem nem garantált a golyók felfekvése és pontos futása a csapágy horonyban...

bmejdz9nu

[#smile] Hát igen szeretem túlvariálni a dolgokat az biztos. De...
Egy főorsó csapágyazása - a gyártók szerint is - az egyik legkritikusabb felhasználási terület, folyamatos üzem, hőmérseklettől független körfutási pontosság.
A csapágy fordulatszám határ adata 10.000rpm.. gondolom olaj befúvással :) zsírban mennyi lehet? kb. 6000rpm...  
Tehát ekkora méretben ez már kritikusnak számít... és ha (túl)melegedik?  
 
Ez egy nagy méretű csapágy! Ha egy csapágy nagyobb = kevesebb fordulatot tud...
Ezeket a párosítható csapágyakat szerinted kinek és hová gyártják?
 
Hogy oldják meg pl. a vízhűtést? Pl. Precise 60.000rpm-es főorsó...  
Azt olvastam erről... a csapágyak úgy vannak beálítva, hogy 20 és 35 fok között kell lennie a főorsónak azaz a víznek... és nem a csapágy hűtése a főcél... a hőmérséklet konstans értéken tartása... a csapágy előfeszítés tartása...
A leírása is írja, hogy 18 fok alatt sem lehet a hűtővíz...
__________________________
 
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=270260754538&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=017" TARGET=_fnew>Nézd meg egyes "elvetemült" egyének mikre licitálnak az Ebay-on... na ez már több mint sok :) Még nincs vége! Most már 200Eurón áll, még 6 nap van hátra... 1 Eurótól indult... --- 4 FAG Kugellager Rollenlager Spindellager Wälzlager OVP:::: (spindellager = orsócsapágy)

3k74cecek

Nézd meg egyes "elvetemült" egyének mikre licitálnak az Ebay-on... na ez már több mint sok  
 
A 4db-ért szerintem ez egyáltalán nem drága.
Ezek P4-es pontosságúak !

3k74cecek

Most még kevésbé értem :)
Az tiszta ügy, hogy a golyók csúszása gondot okoz.
Először a két csapágy közötti "leheletnyi eltérésről írtál, most pedig a golyópálya és a feszítés közötti eltérésről.
A feszités alatt mit értesz? Az egy erő. Az hogy térhet el a golyópályától?
Én eredetileg arra kérdeztem, hogy a két csapágy leheletnyi eltérésénél pontosan minek az eltérésére gondoltál, ami csúszást okoz. Az én SKF katalógusomban nem találtam ilyet, de ez nem csoda, mert van vagy 100 féle katalógusuk. Ráadásul az enyém már elég régi darab.

bmejdz9nu

Meg nincs is vége... de "egy" (négy) csapágy ennyit, vagy többet is érhet) Aranyár :)

svejk

Te, azt a csapágykatalógust be kellene szkennelni, mert te csuda dolgogat olvasol benne...
Még azon az áron is ha lapjaira szét kell szedni
 
H.Józsit hátha rá lehetne venni..

2vkx6unz

Nem szükséges minden tudás letölthető az SKF honlapjáról ;)