Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Marómotor és szerszámok

Indította gaben, 2024 április 09, 15:57

Előző téma - Következő téma

bmejdz9nu

CSILLAG - DELTA a kérdés!

000000000

Régebben, amikor még elérhetetlen volt a
fekiváltó, minden komlyabb teljesítményű
3 f. gépen volt egy csillag-delta kapcsoló.
Még ma is vannak ilyen megoldások, csak egyre
inkább kiszorulnak. Ezeknek az a lényegük, hogy
indításkor csillagba kötik a tekercseket, majd
amikor már felgyorsulta gép, deltába. Így 1/3
áram lökéssel indul a gép, de a nyomatéka is
1/3-a lesz csillagban. Deltában tehát "erősebbek"
a motorok, viszont lassabban indíthatók.
 
RC! Azt javasolnám, hogy vedd fel az adott
motorgyártó céggel a kapcsolatot,
és olyat vegyél, amit cég műszaki kollégája
ajánl frekiváltós üzemhez (lásd #1217). Konkrét
céget nem javasolnék, de egy kereső pillanatok
alatt felhoz Neked több magyart is, akik gyártanak ilyen motorokat.

bmejdz9nu

Ezt tudjuk.
De itt most nekem két lehetőségem van az áttekeresre...
Milyet rendeljek? 220V-ra(csillag) vagy 380V-ra(delta) van e gyakorlati különbség? (vagy elméleti)
Indítási "áramlökés" nekünk most nem szükséges... :)

000000000

Péter! Ez érdekes. A #1228-ban még nem tudtad
a csillag-delta nyomaték viszonyokat....
Mivel kis teljesítményű motorról van szó,
javasolnám a 230V-os verziót. De Te szeretsz
kísérletezni, és pénz költeni csak úgy, egyet
tekecseltessél meg 1500V-ra is.:)

bmejdz9nu

Kicsit túlértékelsz mert csak fél órája tudom, hogy van a Delta commandó is... :)
Akkor halgatok rád 230V-ra tekertetem.. végül is így van a HF motorban is (todod az a vízes, kHz-es..:)
1500V-os frekiváltóm még nincs, de 1500Hz-ig meg sem állunk... még a "Delta kommandónak" sem... :)

bmejdz9nu

Szétszedtem a 100Hz-es áttekert motort...  
Nagyon szépek a tekercsek! Nagyon precíz munka!
 
és ...Tényleg a legjobb csapágyakat tették bele:
SKF EXPLORER(!) 6202-2Z/C3 ... Aki olvasta az SKF csapágykönyvet az tudja mi az Explorer széria... (ez az SKF felsőkategóriás szériája)... 15/30mm...8/3,75KN... 43.000 rpm... mélyhornyú... ezt már akár terhelni is lehetne... :)

msas

Üdv Fórumozók!
Bár megfogadtam, hogy nem szólok hozzá addig amíg egy bizonyos "úriember" gyalázza a Fórumot, de nem tudom megállni, hogy ebbe a frekiváltó ügybe ne szóljak bele.
15 évig tekercseltem, tehát van némi rálátásom az ügyre.
Rc-nek a 1231-re: Hiába van 400Hz-es frekiváltód a "hagyományos" villanymotorok a gyakorlatban csak kb. 100Hz-el hajthatók, mivel a beépített anyagok csak ezt engedik meg.
A csapágyak esetleg nem bírják a terhelést és ami lényeges lehet hogy a dinamikai kiegyensúlyozás ( vagy inkább kiegyensúlyozatlanság) is komoly problémákat okozhat PL: tengelygörbülés, csapágytörés, túlmelegedesés...
A másik: Egy háromfázisú aszinkronmotor forgórésze az úgynevezett rövidrezárt kalickásforgórész ez ugye egy egymenetű nem mágnesezhető anyagból készült teketcs ( kalicka)
Jellemzője, hogy a változó fluxus örvényáramot hoz létre a kalickában, ez hőveszteséggel jár(jelentős!)A hőveszteséget kiküszöbölendő lemezelik a forgórészt, ezáltal  csak kisebb örvényáramok alakulnak ki, mert lemezenként záródnak. Namost a 3 ~-ú villanymotorokat 50-60
Hz-re tervezik ezért a nagyobb frekvenciákon
jóval nagyobb veszteségek keletkeznek, amik nem csak a hatásfokot rontják hanem komoly hőt terhelnek.
V. P.-nél szerintem a tekercselő megérezte a pénzszagot és eladja neki az ilyen, olyan áttekercselt motort 200 Hz-esként.
Tudniillik, csak a forgórész kalicka változásával lehetne nagyobb frekvenciára alkalmassá tenni a "hagyományos" motort.
A modern hajtásokban valóban használnak nagyobb
frekvenciára alkalmas motorokat, a megfelelően kialakított forgórésszel.
Tekercseléssel ezt nem lehet változtatni, mert az állórész tekercsnek csak annyi köze van a fordulatszámhoz, hogy hány pólusu tekercset teszek bele.
Remélem nem voltam nagyon tudálékos.
A google elég sok találatot hoz a témában, ajánlom a Miskolci Egyetem néhány halgatójának és oktatójának a dolgozatait.
Üdv Makó Sanyi

dg8n4i8x

Tehát ~100Hz-el számolhatunk gyakorlatban? Az egy kétpólusúnál majdnem 6000rpm, én már ezzel meg is elégednék... A négypólusúmat át lehet tekerni kétpólusúra ugye?

000000000

Szia Sanyi! Csak megerősíteni tudom gondolataidat,
de félek, hiába mondod Te is ezeket.

dg8n4i8x

pontosabban azt akartam kérdezni, hogy ha kétpolusúra van tekerve akkor a fordulatszám a duplája lesz, jól gondolom?

000000000

helló msas!
Én is azért kérdeztem Tibor45-öt, hogy javasoljon motor tipust, mert amit itthon árulnak motorokat azokat nem 4-5 szörös frekire javasolják. ( gyakorlatilag 50 Hz-sek)
Olyan motort keresek amit erre a célra (0-400 Hz készítenek)

msas

Üdv!
Igen általában 100 Hz-ig elmegy, a legtöbb frekiváltó leírásában utal is a dologra, túlhajtás, alulhajtás témáknál.
A 3' -ú motort át lehet tekerni más fordulatra, a póluspár megváltoztatására, az is függ a mechanikai kialakítástól, legfőképp az állórész horonyszámától. A régebbi motorokta jellemzőbb a nagy átmérő, rövid vas, ezek általában 36 hornyosak, szinte mindegyiket lehet 1440-ről 2880-ra tekerni.
A "modern" gyártástechnológiával készült motorok hosszú vas kisebb átmérő általában 24 hornyos ezt nem mindig lehet átszámolni, de ezt is meglehet csináln, lehet, hohy kisebb keresztmetsztű huzallal lehet csak berakni ekkor kevésbé terhelhető a motor, dinamikus teljesítménye megnő a duplázott fordulatszám miatt, de az elvárt teljesítményt ccsak 75-80%-ban hozza.
Üdv Sanyi

bmejdz9nu

Nagyon köszönjük (köszönöm) a teljesen érthető hozzászolásodat...!!!
Kár, hogy nem előbb tetted :)
 
A motortekercselő és pénzszag töténete:
Láttad volna a fejét csóválva és ellenkezve a motortekercselőt... Én meg addíg puhítottam amíg belement a 100Hz-es áttekrcselésbe... megjegyzem nagyon nehezzen ment... tele vannak melóval... 1 hétig vártam rá...  
(Sajnos 130.000 Ft volt az árajánlat egy 400Hz-es motorra... ez ugye, hobby...)
Elmélettel mint látható... hadilábon állok mert ezt nem tanultam és gyakorlati tapasztalatom sincs...
De a most már 100Hz-es motor "nagyon erőssen visszavágott" léghűtő lapátokkal 100/200 Hz-en tartja az "üzemi" hőfokot... hangja szinte semmi... kevesebb levegőt nyom a motorra mint 50Hz-es korában....
 
A 100Hz-es motorra 1,7A-t adtak meg a tekercselés után.... (előtte 230V-ra 0.95 volt)
Tehát a 210w-os motorból 390W-os lett...
Állítólag a vastagabb vezetékű tekercselés miatt...
(Valóban a HF motorok kicsik... mert van 200Hz eredeti motorom is...)
Ezen "félsikeren" felbuzdulva vettem egy kisebb azaz 120W-os (kisebb nem volt) motort és pénteken már a tekercselő cég "teljes éllenállását leküzdve" megkértem őket tekerjék 200Hz-re... lesz ami lesz alapon... :) Ők meg vigyorogtak... :)  
Az alap motor forgórésze nagyon szépen ki van egyensúlyozva... látni a tengelyen a sok kis marást... nem is remeg vagy rezonál... sőt szebb hangja van mint a gyári 200 Hz-esnek...
Eddíg ennyi a tekercselési történet...
Pedíg van 1Khz-es 1Kw-os automatacserélős HF motorom is...
Talán nem lesz lehetetlen... persze jól el kellene találni az a "nyomatékgörbét!!!" ami a céljainknak megfelelene... mert pl. egy 1-2mm-es marónak sok nem kell nyomaték de fordulat az igen... de ha egy 10-es van benne... akkor minden fordítva... Ezért is nem "izgatom magam" a magassabb fordulatokon való nyomatékvesztéssel...
A hő termeléstől már jobban tartok. De erre A Mach Tech-en láttam jó megoldásokat... Nem kényszerhűtést alkalmaztak, hanem egy különálló kis 220V-os motort ami szabályzott volt... gondolom a frekiváltót is leállítaná a termisztor...
A HF motorokban alkalmazott vízhűtésre itt nem lesz szükség... mert ott is csak a csapágyhézagok pontosan tartására alkalmazzák... és ez hobby csak... nem kell az ott megadott 2um pontosság...

000000000

Helló Tibor!
Én csináltam modellmotoros fortunát. És amire kell arra kiváló, csendes ( műanyag, plexi gravírozás tág fordulatszám szabályozás ). De az a véleményem, hogy kell egy 0-10000-es fordulat tartományba nekem egy másik (nem szénkefés) fortuna amivel fémet tudok megmunkálni.
Most egy Ferm-t gyilkolok, és ezzel is komoly megmunkálást értem el, még kovácsolt vasba is martam 3D-s figurákat. Sokan nem akarták elhinni, hogy én csináltam.
Na ezért fogok csinálni előbb-utóbb ferkiváltós motoros fortunát.
Ha a frekiváltóm már megvan (12000-Ft.-ért) majdcsak lesz hozzá moci is.

svejk

Sziasztok!
Jól elvagytok ezekkel a motorokkal meg Hz-ekkel :) Én ehhez nem is szólok hozzá, a tapasztalatomat ezzel kapcsolatban régebben leírtam.
Viszont egy kicsit visszatérnék a fortuna kivitelezéséhez.
Nézzetek már erre a skiccre:
File Tár/Egyeb/fortuna
Én valahogy így szeretném az olajzást-hőelvezetést kivitelezni. (akár több olajfelömlővel)
7201 ferdehatásvonalú szlovák csapágy 900Ft,csak nem tudom betudom-e állítani  
precizebben mint ha mélyhornyút használnék.
Ha nagyon idétlen az elv ,akkor valamelyik moderátor törölje a tárból.
Köszi!