Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

svejk

"de mi köze a kúpnak a sűrűn szétszedéshez?"
 
Valószínűnek tartom hogy kevés olyan berendezést szedtél még szét melynek elemei valamelyik fajta tájolócsappal volt szerelve.
A kúpos esetén a stiftek kihúzásakor meg persze a csavarkötések oldásakor darabokra esnek az alkatrészek, míg a hengeres esetében vagy van, vagy készíteni kell széthúzató meneteket, vagy marad az 2 kilós kalapács. Ami nem épp célszerű, ha még össze is akarod rakni.
De még a kíméletes széthúzatás is koptatja a dörzsárazott furatokat melyek idővel nem látják el feladatukat teljes mértékben.  
 
Írásom szóösszetételében a "sűrűn" kifejezés nem hinném hogy határozott, főleg nem órás intervallumra vonatkozik.
Egy gép esetén sokkal inkább több hónapos vagy éves, pl. karbantartás alkalmával való szétszedésre/összerakásra.
Persze sűrűbb szerelés sem kizárt, pl. hobby CNC-nk megmunkálómotorjának cseréje is elképzelhető kúpos szeges tájolással.
 
További "kákán csomót" várom magánban, köszönöm megértésed.

svejk

Igen ezek olyan kézenfekvő megoldások, de valahogy a valóságban mindig valami akad, nem fér el, stb...persze ez igaz lehet a gyári mágnestalpasra is.
Végül is az eredeti kérdésemben 10-20 mm-es anyagokról volt szó, ha a felső darab már ki van fúrva pontosan akkor az a dörzsárazás előtti fúrót talán kézből tartva is megvezetheti anyagminőségtől függően. Alu problémásabb mert ott az élszalag könnyebben belekap az anyagba.

hostya

Én is 'kényszer megoldásként' alkalmaztam a lentebb írtakat.
 
Ipari körülmények között, ui. nekem is 20mm aluba kellett furkálni, hiába volt mágnestalpas fúrógép.  :)

svejk

No igen... [#circling]

D.Laci

Esztergálj egy peremes cső szerüséget a fúró pontos méretével. A perem talpát oldalazd fel, lépcsősen hogy csak a perem szélén feküdjön fel.
és ezt rögzisd valamilyen hozzá férhető modón.

svejk

Ez is megér egy piros pontot.
Valamiért már megint túl akarnám bonyolítani, pl 8-as fúró esetén a "talpas csőben" 2 db 608-as csapágy, hogy ne kopjon a cső az élszalagtól.
De ez "tizedes" fúrónál még bonyolultabb.
Á, hülye vagyok ilyeneken agyalok ahelyett hogy csinálnám :(

000000000

"Valószínűnek tartom hogy kevés olyan berendezést szedtél még szét melynek elemei valamelyik fajta tájolócsappal volt szerelve."
 
Ezen, már nem veszünk össze!
Én tényleg azt hittem, hogy a nagyátmérővel előre kell szegelni a kúposszeggel.
Ami ugye kúpos illesztő szeg.
Én nem járok talikra. Éppen ezért, honnan is tudhatnám?

Szalai György

http://www.lederer-online.com/media/pdf/261.pdf" TARGET=_fnew>Nem felelne meg illesztő szeg helyett a DIN 7346 szerinti könnyű kivitelű hasított feszítőhüvely?
Ha sikerülne mind a két féldarabon egy munkamenetben fúrnod a helyét, akkor megspórolhatnád a dörzsáratást. A furatátmérő pontossága nem lenne annyira kritikus, mint hengeres illesztőszeg esetén. Amelyik féldarabban hosszabban szorul, abba maradna szétszedéskor.

Szalai György

Időkihasználásként, a múlt héten, körülnéztem a HILTI HUNGÁRIA-éknál, a 1037 BUDAPEST , BOJTÁR U. 58-60.-ban.
http://www.hilti.hu/data/techlib/docs/hupdfkatalog/installationpdf/Eszerelorendszer1.pdf" TARGET=_fnew>Ott láttam acél vázépítő rendszer elemeket.
Nem mertem az árak felől érdeklődni.

svejk

Tapasztalatom szerint közel sem biztosít olyan ismétlési pontosságot, valamint a felépítéséből adódóan nyíró igénybevételnek is kevésbé ellenálló, rugalmas.
Persze tudom hogy a csavarok által keltett összeszorító erőnek kell átvinni az ilyen irányú erőket.
Ettől független ahova lehet, pl.kisebb nyomatékigényű tengely-agy kötéseknél én is előszeretettel használom.

knifemaster

Ha annyira biztosra akarsz menni,akkor D Laci tippjét kínáld még meg  fúrópersellyel betétként ami edzett.Kicsit többe kerül de magnő az élettartam is.
 
Szerelésnél illik elsőként a stifteket kivenni betenni,ugyanis ha úgy van leütögetve róla az anyag,akkor a furatok előbb utóbb deformálódnak és a tájolásnak annyi.
Ezért átmenő furatoknál a sima és a hasított stift jó lehet szerelés szempontjából,de ha zsákfurat is lesz ,márpedig ahogy nézem lesz,akkor menetes stift és "hoki" az optimális megoldás.
Szerintem.
 
 
 
 
 
 

000000000

Pontosan így kell, annyi kiegészítéssel, hogy a rögzítő imbusz csavarok sűlyesztése ne legyen kúpos. Én M10-es imbuszcsavarhoz úgy csinálom, hogy először megcsinálom a sűlyesztést 16-os fúróval és utána 16-os ujmaróval elsímitom a furat feneket. Az is gond szokott lenni, hogy az imbuszcsavarok csámpásak, egy pár tizedet le szoktam esztergálni a fejük palástjából.

000000000

Én rendszeresen használok segédeszközt kézi fúrógéppel történő fúrásokhoz és menetfúróhoz is, hogy merőleges legyen a felületre. Egy kb 60mm  átmérőjű acél hengert leoldalazol, a használandó fúróval központosan kifúrod. A henger magassága a fúró méretétől függ, kb 40-60mm. A henger egyik végébe csinálsz egy nagyobb fúróval sűlyesztést a forgácsnak és kész a fúrószár megvezetőd. A menetfúrónál a menetfúró szára a méret. Valamikor linkeltem be ilyen szerszámról képeket, valamelyik fórumtárs szamárvezetőnek titulálta.

ra8nsmk6w

A kúpos stift egx kétélű fegyver. Magyarán mondva "sziklát lehet vele repeszteni" A kis kúpszög miatt szinte észrevétlenül lehet az anyagot megzömiteni amitöl az illeszkedő felületek felé púposodik ki az anyag. Ez alunál nagyon látványos is tud lenni. Ami a lényeg, hogy még ezt a látszólag egyszerű möveletet is kellő körültekintésel kell végezni.

knifemaster

Fenékfúró ,avagy csapos fúró..:)