Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

50vczszyp

Sziasztok!
Mi a véleményetek az aluöntvényről? Jó lehet gépváznak rezgéscsillapítás szempontjából? Én csak abból indulok ki, hogy ha zártszelvényből készítek egyet a hegesztés miatt feszültségek keletkeznek a szerkezetben, a vetemedésről nem is szólva. Persze az alumínium lényegesen drágább mint az acél és a mechanikai tulajdonságai is rosszabbak...

000000000

Mekkora géphez, milyen célra?

50vczszyp

800x600x150 mm mozgástartományban gondolkozok portál felépítésben, X-ben az asztal mozogna. Elsősorban fát és műfát (Necuron-t) szeretnék marni.

000000000

30mm-es alu lemezből klasszul meg tudod csinálni.

50vczszyp

Azért gondoltam öntvényre, mert így a váz nem állna olyan sok darabból, tehát kevesebb illesztésből adódó eltérés lenne és kellőképpen bebordázva talán masszív lenne kis súly mellett.
Persze az öntvényt meg is kellene marni, de egy alulemezből összerakott gép darabjait is. Te inkább az alulemez szerkezetet ajánlod? Egyébként az aluöntés nem lenne probléma, mert a cégnek ahol dolgozok van egy alumínium öntödéje is.

000000000

Köszönöm a gratulációkat, jól esik.
 
A kérdésekre válaszolva. "Bekiabáltam" az adok-veszekbe, hogy keresek két rövid sínt négy kocsival az épülő gépemhez, megfizethető összegért. Szalai úr jóvoltából most van ez az írógép sín. Kicsit át kellett szabni, hengergörgőket lecseréltem, új görgőtartó, egy pár új furat, és most lapos, precíz és merev is. Bár lehet, hogy túl passzentosra állítottam be, de magától nem csúszik le legalább, majd bekopik egy kicsit. A szalagos végálláshatárolóra igazából nincs is szükség, a görgőtartó megállítja, nem csúszik le, csak ha sokszor nekiütköztetem az alsó végállásnak, akkor csúszik kicsit lejebb.
 
A lényeg, hogy igyekeztem masszív felépítést megvalósítani a rendelkezésre álló anyagokból, anyagiakból és szaktudásból. Nem állítom, hogy nem lehetne jobb, de bízom benne, hogy bírni fogja, amire elterveztem, és valóra válthatom vele terveimet...
 
Az utolsó képen a motor csak oda van támasztva egy "átlaghossz-szerszámmal" (M8-as BKNY csavar,  munkamagasság saccolásra használtam).
 
A gránitlap nem etalon, de elég sík. A konyhaasztalunk. Ezen mértem meg összesen 9-szer a vázat hegesztés közben. Persze hegeszteni nem lehet a konyhában, így egy teljes napi munka volt a keret síkban történő összehegesztése. Szakaszosan, mindig ellenőrizve... Hát már ha fizetnének se csinálnám még egyszer. Iszonyat munka volt.
 
Minek nem világos az elhelyezése? Elsőre nekem sem volt minden az, de addig rakosgattam, amíg szimpatikussá vált, és odacsavaroztam. :)

Szalai György

Hegybe gyűlik az anyagom és már nagyon szeretném, hogy Te (és a többiek) kritizálhasd az én gépemet, ne nekem kelljen a másét. Ez olyan alantas szerep.
Még mindég nem szántam el magam az építésre, mert nem tudnék megépíteni egy olyat, amit csodálattal nézhetnék. (Na, szép egy „teremtés koronája” az ilyen.)
 
Az Y lin. vezetőid elhelyezését nem értem, a hídszerkezet I gerenda alakjához képest.
Az I gerendáról sejtem, hogy ilyen arányok és ilyen beépítés mellett függőleges (Z) irányban terhelhető leginkább, a legkisebb rugalmas behajlás mellett.
Csakhogy Te nem így veszed igénybe! Hanem a leeresztett Z platformon, a marómotoron és a marószerszámon keresztül, dinamikus csavargató (rázó) igénybevételnek teszed ki. És ennek szeretnéd, hogy a lehető leg jobban ellenálljon. Hiszen nem fúrni, hanem marni fogsz, nem fentről lefelé tolod erővel a kemény szerszámot, hanem hátulról előre. Ezért marásra, az ilyen arányú I gerenda szerkezet, nem tartom az anyagtömegből kihozható legjobb megoldásnak.
Ez azzal is csak fokozódik, hogy a két lin. vezetéket nem az I gerenda függőleges felületeire szerelted, (Amitől jobban ellenállt volna a csavargatásnak) hanem a vízszintesekre, ami nem sokat javít az I gerenda, csavarás elleni állóképességén. A gerenda és a vezetők által alkotott szerkezet szalagszerűen vékony, ezért könnyebben tekergethető, mintha testesebb lenne.
Maguknak a lin. vezetőknek a terhelhetősége is főleg a körszelvényű rúd hossztengelyén és az alumínium talp hosszanti középvonalán átható, összekötő síkkal párhuzamos. Te pedig most erre a síkra merőleges dinamikus igénybevételnek teszed ki. Nem mondom, hogy nem fogja bírni, de bírhatna sokkal-sokkal többet is, ha nem így volna beépítve. Ugyan ennyi anyagból.
 
A függőleges hídlábak, az X – Z oldalú négyszög átlójával párhuzamosan, nincsenek merevítve. Ha egy párhuzamos lábakkal álló hosszúlábú gólyát meglökök, akkor eldől. (Úgy kell neki.) Ha terpeszbe áll, nem tudom kibillenteni. Ugyan ennyi anyagtömegből kialakított, de átlós merevítővel ellátott szerkezet nagyságrendekkel merevebb lehetne.
Az megint igaz, hogy ehhez a RAWA motorhoz így is biztos bőven jó.
 
Ezeknek a megoldásoknak a miértjeire szeretném tudni a választ, de nem mertem már megkérdezni, mert hátha megmondod, hogy hova menjek. Elveszi az önbizalmam, hogy itt zeng az elismerő tapsvihar, nekem meg kételyek között kell lapítanom.  
De hát… „A tudós gyakran kételkedik, a tudatlan ritkán, egy bolond soha.” ( Emile Faguet )

000000000

Messzemenőkig egyetértek az idézett bölcsességgel. Kritizálni könnyű. Jól kritizálni nagyon nehéz.
 
Észrevételeid helytállóak, de egy kis magyarázatot enged tessék meg részemről. A felhasznált anyagokat el lehetett volna máshogy is helyezni, de akkor ennyiből nem jött volna ki.
Konkrétan. Tisztában vagyok vele, hogy a 150-es I gerenda másodlagos tehetetlenségi nyomatéka !kilencszer! nagyobb élére állítva, mint fektetve, ismerem a képleteket, a számításokat. Azonban ezzel az alkatrésszel így is jelentősen túl van méretezve a híd. Igazából azért vettem ekkorát, hogy felfeküldjenek a köracél alutalpai teljes szélességében, és hogy a két köracél tengelye közt legyen 280mm.  
 
Teljesen helytálló a megállapítás, hogy a híd csavaróhatásnak van kitéve marásnál. Egy 8-as szerszámmal akármilyen anyagban azonban aligha tudok deformációt produkálni a szerkezeten, számításaim és megérzésem szerint. Már alig várom, hogy felszereljem a motort, és tényleges méréseket végezhessek indikátorórával.
A súly nem foglalkoztat, mivel a híd áll. A keretet (160*80*3 zártszelvényt) 75kg homokkal töltöttük meg! Így az álló gép tömege már kb. 160kg.  
 
A mozgó asztallap (400*600*15) 28kg, a vele együtt mozgó (30-as) köracélok összesen 11kg, így kell a gépvázban elég ellensúly, hogy elnyelje a mozgó asztal (egy gépsatuval együtt fél mázsa) lassításakor és gyorsításakor fellépő rezgéseket. Az erőket az orsó (fél " * fél " * két bekezdéses közvetíti a két darab 608-as csapágyra. Először kipróbálom meddig bírják, aztán beruházok talpcsapágyakra...
 
A függőleges hídlábak kapnak majd még egy támaszt hátrafelé, csak nem forrt még ki a végleges ölet. Mivel jelen felállásban emelhető a híd 100mm-rel, így a támasz rögzítését is át kell gondolni, hogy ne kelljen mindig macerálni vele.
A bemérés után kapnak oldalanként és pozíciónként (alsó állás, felső állás) két-két tájolócsapot a  hídlábak, hogy könnyen vissza lehessen állítani, de a támasz rögzítése még fejtörést okoz.
 
Köszönöm a véleményed.

Szalai György

Én pedig köszönöm a magyarázatot.

sanka74

Szia!Gratula, ez igen komoly berendezés!!Takaros marómotord van, mekkora a max fordulata ill egyébb müsz adatai?

000000000

Gondolkodom már most alternatíván, de egyenlőre ehhez méretezek. Egy órája jöttem fel a műhelyből, holnap is ráérek, kihasználok minden percet, hogy haladjon a munka, mert egyébként meg el vagyok árasztva az egyetemi munkákkal. Reggel nekiállok az asztalt a rudakhoz csavarozni, illetve előbb kifúrkálni a kéregedzett rudakat. Egy élmény keményfém-fúrókkal. Csak a menetvágás megy nehezen...
 
A motor egy 3 fázisú asszinkronmotor frekvenciaváltóval. 280W, 6000 1/min, a precíziós tokmány 0-8mm. Igazából fúrómotor, de minden bizalmam belé vetettem, hogy én ezzel acélt marjak...

robroy007

Időről időre felmerül valakinek a gép építése közben az emelhető híd ötlete
 
viszont miért a hidat bántjuk mindig??
 
mikor amúgy is van erre jobb megoldás igaz többlet súllyal jár
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/Igazi%20Hobby%20CNC/P5095351small.jpg" border=0>
 
a súly hátrány
viszont több pontosságot eredményez illetve csak egyszer kell bázis pozíciót kialakítani és síkba munkálni ami után bármikor vissza helyezhető  
nem kell esetleg érzékeny szerkezeti elemeket mozgatni amivel a pontosság bármikor elmehet vadászni a pótasztal szinte korlátlanul felszabályozható minden esetben

D.Laci

A rudakon köszörüld ki a csavarok helyét, ~4mm mélyen, HSS fúró és menetfúró viszi mint a vajat.

svejk

Sok lesz az a 4-6 ezres fordulat a vasnak...
Vagy nagyon pöpec maróid vannak.

Szalai György

Vagy kicsi lesz az élkörátmérő?