Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

besirkyjh

Szia  
 
Azt is vedd figyelembe hogy az a 3.1Nm léptetö 20mm átméröjü tengelyen már 31Nm eröt produkál és még jön a menet emelkedésböl is hozzá pár Nm .
Most van egy gép aminél fogasléc van fogaskerékkel és két db 1.7Nm-es léptetö van az "Y" tengelyen , igaz nem direktben ( 5:1 ) .A fogaskeréknél kicsit más a helyzet mert az egy kör alatt megtett ut nálam kb: 80mm ami direktben 16mm-es orsonak felene meg ezzel az áttétellel .
 
A léptetök felfogatása , tengelykapcsolok rögzitése ,orso csapágyház rögzitése ezek mind beleszolnak a végeredménybe na meg persze a váz .
Jo kis moka egy ilyen gépet összeállitani .

v2vhwz32z

Zoli köszönöm hogy kivesézitek a témát, profitálok belőle én is..
Hadd kérdezem már meg, mit értetek pontosan a rámpa alatt?

besirkyjh

Szia  
 
Figyelj:) rámpa ( szak zsargon ) a léptetö gyorsulása és lassitása  Mach-ban " motor tuning balrol a harmadik rublika .Minél nagyobb a szám annál dinamikusabban veszi fel a sebességét .A vizszintes vonal kezdete és vége minél közelebb van a merölegeshez annál jobb .

000000000

Sziasztok!
 
Szeretnék tervezni egy olyan hobbi cnc-t, ami felépítését tekintve a sugár-fúrógépekre hasonlít. Műszaki embernek vallom magam, de még nem építettem cnc-t. Ebben szeretném a segítségeteket kérni, egy másik topicban is fölvetettem az ötletemet ott nem bíztatnak sok jóval, de hátha néhány módosítással  összetudnék rakni egy használható gépet. Amiatt erőltetném ezt a konstrukciót, mert szétnéztem a otthon műhelyemben és minden adott lenne hozzá és nem kerülne egy fillérembe sem (az elektronikát leszámítva). Viszont életképtelen dolgokkal nem akarok foglalkozni inkább akkor keresek más megoldást nem akarok fölöslegesen dolgozni.
Teszek föl képeket, így könnyebb magyaráznom, Cad-ben csináltam, nem túl igényesek, de ahhoz jók hogy vázoljam az elképzeléseimet. Előre is köszönöm a véleményeket!

000000000

íme a képek:
http://kepfeltoltes.hu/view/100704/77_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/100704/77_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
 
http://kepfeltoltes.hu/view/100704/33_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/100704/33_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
 
http://kepfeltoltes.hu/view/100704/22_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/100704/22_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
 
http://kepfeltoltes.hu/view/100704/12272228511_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/100704/12272228511_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>

000000000

És a magyarázat hozzá:
 
Adott egy függőleges konzol,ami maga körül forgat egy vízszintes konzolt. Ez a vízszintes konzol képes lenne elmozdulni 'Z' irányban, illetve a konzol teljes hosszán tudna mozogni az a kocsi ami marót hordozná. Sugár irányban kb 600 mm , 'Z' irányban 150 mm munkatérrel számolok.
A függőleges konzol egy fölöslegessé vált eszterga főorsó lenne, úgy gondolom ez elég masszív. Majd föl kell köszörültetnem, de az a legkevesebb. Alulról fölfelé indulva bemutatnám a gépet:a függőleges konzolon először is van egy fix bordásszíj-tárcsa, ami egy kisebb szijtárcsával kapcsolódik egy precíz csigahajtóműhöz. A  csigahajtóműre lenne szerelve az egyik step-motor (ez a kettő együtt forog a géppel).  
A fix bordásszíj- tárcsa fölött van egy távtartó persely és afölött van a gépnek az a része ami a függőleges konzol körüli forgómozgást megvalósítja.  
Lényegében két 20 mm átmérőjű 320 mm hosszú vezető által összekötött csapágyházról van szó. A csapágyházak úgy néznének ki, hogy esztergáltatnék egy-egy olyan perselyt amikbe a csapágyak beleülnének és ezekre a perselyekre alulról és fölülről csavaroznék lézervágott 5mm vastag lemezeket.  Ezek a lemezek fognák közre a csapágyakat illetve az oldalt lévő kis furatokban tájolnák a vezetőket ( ezek a vezetők egy renault kangoo teleszkópjából származnak).  
A csigahajtómű áttétele talán 27 vagy 30 (egy kollégám intézi még nem kaptam meg). A csigahajtóművön lévő kis bordásszíj- tárcsa min. harmad akkora lenne, mint a nagy fix tárcsa. Ebből adódóan min. i=90 -es áttétellel lehet számolni a forgatásnál, amire  szükség is van mert a step motor egyetlen lépése is sok miliméteres elmozdulást jelent a kb 750 mm hosszú vízszintes konzol végén. Úgy gondolom hogy muszáj ekkora áttételt létrehozni ahhoz hogy pontos legyen a gép és ne szakítsam szét a motort mert hát csak egy 750 mm erőkart kell neki forgatnia munka közben. A nagy áttétel ellenére szerintem nem lesz lassu a forgató mellékhajtás mert direktben forgat a step-motor.  
A fölső csapágyházhoz csavarokkal lenne rögzítve egy olyan karima ami a függőleges mellékhajtás bronzanyáját tartalmazná. Az anya lényegében a függőleges konzolban van elbújtatva így a függőleges mozgást megvalósító trapézorsó tengelyvonala egybeesik a függőleges konzol tengely vonalával, így szimetrikusabb a szerkezet.  
Mint ahogy említettem a 'Z' irányú mozgás során az egész vízszintes konzol mozogna. Olyan formán, hogy a konzol a 20 mm átmérőjű vezetőkön (lineáris vezetőperselyekkel) megvezetett kocsihoz lenne rögzítve.  
Ahol a kocsi oldalaihoz rögzített armatúra a függőleges konzol fölé emelkedik ott található a függőleges mellékhajtás motorja.
A vízszintes konzol úgy néz ki, hogy két 18 mm átmérőjű k1-es köracélt alumínium távtartó fog közre, ezen szintén szerszámacélból készült csapágyazott kerekek futnak. A kocsi mozgatását bordásszíjjal oldanám meg, ami a vízszintes konzol két végén megcsapágyazott, szabadon futó bordásszíj-tárcsákkal lenne megfeszítve. A kocsi a szíjjhoz lenne rögzítve, a hajtást a függőleges oldalon lévő tárcsán kapná.
Az egész vízszintes konzol úgy számolom 20-25 kg lenne. Arra gondoltam M12 menetszárral pókhálószerűen tetszőlegesen lehetne merevíteni (a csomópontokban kis menetes gömbökkel ellenanyákkal rögzítve).
Elég hosszúra eresztettem a mondókámat, remélem nem terheltem le vele senkit, de úgy éreztem muszáj ilyen részletesen belemennem.  
 
Várom a véleményeket és előre is köszönöm a segítséget!

000000000

kis korrekció:
 
A kocsi a szíjjhoz lenne rögzítve, a hajtást a függőleges konzol oldalon lévő tárcsán kapná.

000000000

Szia!
Látom, lebeszélő műszaki tanácsaink ellenére csak életben tartod a projektedet. Nem baj, de hidd el jót akarok Neked, amikor kritizálom a tervedet.
Szerintem a következőt gondold végig mindentől függetlenül:
Tegyük fel teljesen kottymentes hullámhajtóműves a C tengelyed és kész a
a másik kettő is. Legyen pl. a feladat egy 50*50 mm-es  négyzet kirajzolása C-X síkban.
Ez derékszögű koordánarendszerben csak 4 fő sor G kód. Na de polár koordinátában??? Gondold csak végig?? Könnyen lehet, hogy ha nagy felbontást akarsz (a 600 mm rádiusz miatt ez kell is), akkor nagy kinyúlásnál ez több 10 ezer sorral oldható meg, ha egyáltalán győzi majd a vezérlő progid interpolátora, és találsz ilyen jól működő tengely posztprocit. És ez csak egy egyszerű négyzet marás volt.
Szóval ennek elméletileg is igen "zűrös" a pályagenerálási matematikája, azaz továbbra is azt mondom, CNC marógépre nem lesz jó az ötleted, főleg első gép építéseként.

robroy007

Tibor  
egy kicsit nem értem a gondod a programozással kapcsolatban
ugyanis a sorok ugyan azok szerintem viszont a hozzá tartozó számítás tényleg sokkal több ez biztos és sokkal nehézkesebb is a post proci megalkotása
 
miért gondolom így!
x távolsággal nincs gond sugár irányban könnyen számolható
c irányban is egy egyszerű értékre kell beállni amit jelen esetben fokokban kell számolni és lépésre vissza osztani ami egy ekkora forgatónak felel meg
 
viszont a matekja bonyolult az tény és  a felbontása tőben sokkal nagyobb mint a végén lesz majd a karnak
 
itt mindent polár koordináta rendszerben számolni ami már nem is biztos hogy olyan nehéz de mindenképpen sokkal nehezebb mint xyz tengelyek mentén

000000000

Már a mach topikban kétszer is feldobtam ezt a témát de le se sz*rtátok.
Ha jól tévedek kimondottan robot karokhoz és egyébb hasonló megoldásokhoz van egy formula beadási lehetőség a Mach3-ban.
Itt egy kép:
 
 
http://img2.tar.hu/rat001/img/79746249.jpg#3" border=0>
 
Ezek után én már többet nem szólok hozzá ehez a témához.

000000000

Próbáld ki a gyakorlatban, úgy egyből érthetővé válik. Ha Neked van egy G kódlejátszó programod, ami fogad X, Z, C henger kooordinátákat, hogyan tudsz egy négyzetet a C-X tengelyek mentén 4 sorral elintézni? Írd már be légyszi azt a csak négy G kód sort, ami ezt leírja....Eleve egy alapkérédés: Hol legyen a nullpont egy polár síkban? Szóval a forgó mozgás már egy plusz tengely esetén is be tud kavarni nagyon, én elég sokat programozok most ilyen jellegű feladatokat, van dolga az interpolátor programnak rendesen...
És akkor még nem is beszéltünk egy szót sem az eredő előtolási sebesség állandó értéken tartásáról, ami megint egy külön történet, ha már a szerszám pályagörbe megvan.

000000000

Simán megoldható 4 soral is és még post proceszor sem kell, csak nem birjátok felfogni agyal amit elöbb leírtam.
Ezt a Mach3 alapból megoldja csak egy több változós formulát kell az adott tengelyhez kreálni.
Kezeli a sin, cos, tan, PI, és még sorolhatnám az összes szögfügvényt.  
Látom nem kapizsgáljátok mit ugatok.
 

KoLa

Nekem tetszene ha kitöltenéd a rublikákat úgy hogy 22-s hatszöget tudjak esztergálni 40mm hosszon , tehát C tengely X és Z tengely!

000000000

Azt mondod hogy a tokmány elfordulást is step dir rendszerel hajtod?
Mert akkor ahoz hogy hatszöget esztergálj nem kell neked ez a korrekciós rész, csak egy jó G kód.
Meg egy gyors keresztszán sem árt hozzá
Sajnos a Mach Turn részével nem foglalkoztam ebben nem tudok segiteni  

000000000

Csak hogy képben legyetek miket is tud a Mach formula axis correction része. [#wow1]
http://www.youtube.com/watch?v=QMJE7o_3aFo" TARGET=_fnew>2Axis Parallel
http://www.youtube.com/watch?v=4YRbeG_9FnY&NR=1" TARGET=_fnew>Ugyanaz közelröl