Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

jv7pu3a5p

Na akkor egy kis történet:
A bronz perselyeket esztergán készítették a tengelyre, hibátlanul is csusszan rajta, nem kotyog. Az alu tönköket szintén esztergán csinálták, majd bele lett ragasztva a bronz persely. Ezek után vittem gépműhelybe őket ahol 4esével ráhúzták a rúdra és úgy síkolták meg a felfekvési felületet, párhuzamra figyelve a rúdhoz képest. Az asztalt meg az összes 20as aluanyagot amire fel lesznek fogatva az alu kockák, szintén síkolták, mindkét oldalt párhuzamban, ja és a végeket is derékszögbe.  
Az összes furatot, menetet én készítettem, nyomtatott papírsablonnal. (Egész pontosak lettek) Nagyrészt M5 csavarral rögzítek mindent, ennek 5.5 furat, hogy legyen egy kis állítási lehetőség is. Tengelyenként az egymással szemben lévő alu elemek, összeszorítva egyszerre kifurva.  
Az első méréskor csak úgy "összehányva" az X és Y-t, bejártam egy tapintó órával az asztalt, 0.05 és 0.1mm között volt a hiba. Szóval eddig nem rossz, de szeretném a lehető legjobban beállítani, ezért kértem segítséget tapasztalt fórumlakóktól, mert ez nem az én területem, nem folyik benne áram... :)))  

keri

Tolómérőt felejtesd el, azzal nem lehet kalibrálni hiába pontos.
Mérőóra és derékszög. Látom derékszöged van, mérő órát szerezzél, de ha nincs akkor is be lehet használhatóra állítani, csak akkor ne számíts 0,1mm-nél nagyobb pontosságra.
 
Elsősorban a sínek párhuzamossága a fontos tengelyenként külön külön (mérőóra), mert ha nem akkor szorul, a váz rugalmasságától függően, de az Y-nak az X-re merőlegesnek is kell lenni, és a Z-nek pedig mindkettőre. (precíziós derékszög)
Ebben a sorrendben is kell beállítani.
 
Pűrhúzamosságot úgy tudod ellenőrizni, hogy az egyik sint rögzíted, felrakod rá az órát, végighúzod a kocsival és végigtapogatod a másik sínt, oldalról és felülről is. A mutatónak nem nagyon szabad elkolbászolnia a középértékről, de a húzás közbeni kalimpálás miatt nem kell frászt kapni. Persze tehermentesített tengelyeknél nézd, mert egy ilyen tengely 0,05mm lazán hajlik.
Nekem a 25-ös HiWin sínen 0,01-0,02mm eltérést sikerült nem túl nagy kézierővel hajlítanom 60mm-en. Ami azt jelenti, hogy minden csavarnál egyenként órázva, beigazítva, lehúzva mentem végig és így már elég stabil az óra amikor végighúzom.
 
Ha kióráztad és rögzítetted a tengelyek párhuzamosságát, akkor a maradék csúszkát is rögzítheted.
 
Ha nincs órád akkor, pedig egyik végére elhúzod a kocsit, rögzíted a tengelyeket és csúszkát azon a felén, áthúzod a másik felére és ott is rögzítesz mindent. Ha szerencséd van akkor ez elég ahhoz hogy ne szoruljon, de órázni ne próbáld mert elsírod magad :))

keri

Ja a merőlegességet pedig szintén a párhuzam ellenőrzésre érdemes visszavezetni. Azaz ráteszed a derékszüget az egyik tengelyre, a másik tengelyre a mérőórát, és a derékszög párhuzamosságát ellenőrzöd a tengely húzogatásával.

keri

tolómérőről lebeszélek mindenkit, én is azzal mértem ki először. Frankó volt minden, aztán megnéztem az órával és ledöbbentem mert elképesztő eltérések voltak.

keri

Akkor egészen jól eltaláltam a 0,1mm-t :)
Mondjuk így megmunkálva ahogy leírtad, nem sok gondod lesz a beállítással, tényleg csak a furat lötyögésén belül kell kicsit igazítani.
Én mindent kézzel csináltam, úgy kicsit több reszelgetni valóm volt, de szép sorban beállítva így is jó pontosságot elértem.
A legnagyobb gondom hogy a vezetéknak a luk sora nincs teljesen egyenesben, ezért kissebb az állítási lehetőség mint amire számítottam.

jv7pu3a5p

Eddig tolómérőztem, de akkor rákapok a mérőórára, kölcsönkérem a sráctól aki csinálta az esztergályos munkát. :)
A tengely párhuzamot esetleg be lehetne úgy állítani, hogy esztergálok egy acélrudat közé és összeszorítózom, majd lehúzom a tengely rögzítő csavarokat? Aztán a túloldalt ugyanezzel a segédanyaggal megismétlem. Mert mint írtam, elmegy az  a vacak tengely, ha meghúzom a csavarokat.
Tehát az asztallal kezdem a beállítást. A tengely párhuzam oké, de a síkot hogyan és mihez? Eddig a gépvázhoz néztem, hogy ne legyen csavarodás (DNS spirál) a tengelyekben.

jv7pu3a5p

Kézzel csináltad? A síkot meg derékszögeket is?? [#wow2]

keri

Nem szükséges közdarabot csinálni.
Ott van a kocsin a két csúszka. Ha egyik végén lehúzod és áthúzod a másik felére akkor tuti beigazodik a megfelelő helyre és mivel a kocsi megakadályozza hogy elmozduljon a tengely, ezért nem is fog.
 
A lehúzás közbeni elmozdulást úgy lehet kiküszöbölni, hogy lehúzod félig és gumi kalapáccsal vissza kocogtatod a helyére, majd lehúzod teljesen, ekkor már nem mozdul el jó eséllyel. Amikor teljesen lehúztad újra ellenőrzöd. Ha nem jó akkor újra játszat.
 
A csavarodással nekem nem volt gondom.
Húzott alu profilokból raktam össze a gépet. Egyenest tudtam nézni és az stimmelt 0,01mm-en belül a húzás irányba (keresztben már természetesen nem), és ahogy a profilokat egymásra raktam nem tudott mást felvenni mint síkot.
Persze csavarodni így is tud a profil rugalmassága folytán is, de tehermentesítve sík volt, azaz az egyik kocsira rakott óra nem mutatott ki ennél nagyobb függőleges eltérést a másik kocsihoz képest. A te esetedben ezt nehéz így megmérni, mert neked elfordulhat a tengelyen. Nekem már 1 tengely is elég stabilan megtartja a hidat, ha függesztem akkor pedig a súlyával sem kell számolni.
 
Szerintem azonban a te esetedben sem gond a csavarodás, mivel a precíz kocsi elég jól behatárolja hogy párhuzamos legyen.
De ellenőrizni úgy tudod hogy ráteszed a vezetékeket síkra, vagy annak vélt felületre. Ha nincs hézag sehol (fény átszűrődést nézel a felület és vezeték között) akkor 90fokkal elforgatva is megnézed. Ha ilyenkor sincs akkor a felületed és a vezetékeid sincsenek csavarodva.
Végül pedig a két vezeték távolságát végig ellenőrzöd és ha csavarodás van benne akkor a közepén közelebb van egymáshoz mint a végein.
 
Ezek az ellenőrzések annyira pontosak hogy az anyag rugalmassága viszi be a legtöbb hibát, vagyis tartsad észben, hogy az anyag rugalmassága elég nagy eltéréseket tud okozni két mérés között is...persze vbodi kazánlemezénél ez elhanyagolható :D

keri

Mondom hogy van precíz derékszögem, azokat azzal mértem ki, de a húzott aluprofilt kizárólag kézi szerszámokkal munkáltam meg.
Az alu profilt több ellenőrző mérés után egyenesnek tekintettem, illetve a vezetékeket is annak vettem terhelés nélkül. Mindent csavarokkal raktam össze és utólag állítottam be aprólékos mérésekkel és igazgatásokkal.
 
A gép elég pontos lett az igényeimhez, most a vezérlőt építem hozzá, mert sajnos amit akartam az nem vált be, pedig szerencsésebb pillanataiban elég nagy sebességgel tudtam a levegőt megmunkálni :D

jv7pu3a5p

Ok, értek mindent. Megpróbálom eszerint beállítani a gépet. Köszi.

besirkyjh

Szia  
 
Alátétek nélkül soha nemtudod beállitani a rudakat ráadásul az aluvázat is tönkre tszed .
Ha meghuzod a csavart forog a feje és az huzza el a rudakat .Tegyél alátétet !! Csak 1 hellyen látok .

jv7pu3a5p

Nos minden tiszteletem a tied. NEkem is volt egy kézzel reszelünk elképzelésem de nagybátyám lebeszélt róla. És jól is tette mert a gépműhelyben összesen 8e Ft hagytam ott.
Nos a vezérlővel nekem is vannak nyűgjeim, pedig azthittem sima ügy lesz. Szerencsére azért már működget.

jv7pu3a5p

Szia,  
Nos igen, ott próbálkoztunk alátéttel azért csak ott látsz. De úgyis mászkált a rud sajna. A következő nekifutásra teszek mindenhova.

iezx50gsm

Köszönöm válaszaitokat és számolási segítségeteket, így már valóban nem olyan vészes a helyzet és hála , csak irányváltáskor jelentkezik.Egy csapágyboltban rendeltem  mondván mihez kell ,ők valószínűleg a számukra olcsóbbikat rendelték meg a POWER Belt-től.

Miki2

Szia Zoli !
Én a gépemnél anzacos illesztő csavarokat használtam.
Az alumíniumba és a rudak végébe azonos méretű furatokat készítettem, így a csavar illesztett átmérője pontosan helyzetbe állítja a rudakat.