Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

0gbwyh99

Hát igen , hiba volt hogy a gépnek csak egy részét rajzoltam meg és úgy raktam ide fell ! Mégis nagyon sok kérdésemre kaptam igy is választ .  
Annyit tudok még mondani hogy az X és Y orsók M12-es menetes szárak lesznek , a Z-re a Rexroth kis orsót teszem (11,5mm átmérő, 5mm-es emelkedés) . Az X és Y vezetők 600mm hosszúak a Z lin. tengelye 16mm átmérő és 300mm hosszú . X,Y,Z munkatartomány : 460X460X110.
Arra válaszóljál , légyszi , hogy az alu profil helyet milyen méretű acél zártszelvényt (és milyen elrendezésben) tennél be ? Az alu lapok helyet milyen vastag acélt célszerű tenni (értem ezt a Z-tengely szerkezetét és az Y-hid oldaltartását is!) ? Az M12-es menetesszárra milyen anyát javasólnál (és miből) ?  
Persze az állithatóságra én is gondoltam csak nem rajzoltam be ! A heggesztés sem gond .
A tanácsoknál figyelembe venni az aránylag kicsi költségvetést .
Köszönöm .[#help][#worship]

0gbwyh99

Megleltem a "Forgácstörő" képeit .

000000000

Köszönöm! Mármint a polimerbeton szót:-)

000000000

(akit érdekel a gépváz kiöntés, egyéb: ezen a fórumon a topicok között a Pügmalión projekt - 95-ös hozzászólástól)

000000000

Boltban ugyanúgy vehetsz trapézmenetes szárat, mint métermenetest.Akkor már inkább trapézmenet bronz anyákkal.(ha tudja valaki hol lehet venni olyan átmérő 12-es köszörült legalább C-s acélt 350mm minimális hosszban, az írjon már)

000000000

Opssz...lineáris vezetéknek kellene.Azt kifelejtettem. átmérő 12-16 hossz 350mm. Köszörült. Vásárolni valahol?

0gbwyh99

Lehet hogy nem a legolcsóbbak , de nekem méretre adtak : http://www.tech-con.hu/gepepites.html" TARGET=_fnew>klik ide
Szabadkán bizony nem tudtam trapézmenetest találni SEHOL ![#confused]

Motoros

 A Bibusnál is van mindenféle trapézmenet és jó minőségű.

000000000

A Hydropressnél kapsz mindenféle méretben elfogadható árban.

Motoros

"Az M12-es menetesszárra milyen anyát javasólnál (és miből) ? "
A közönséges menetes szár "szőrös" ezért teflon vagy ZX100 anya direktbe nem javallott. Egy öntvény anyát felhasítasz, majd összehúzod szorosra+ csiszolópor és jó párszor végigjáratod a száron, esetleg más csiszolóeszközzel felcsiszolod. Utána már mehet akár a teflonos anya is alu házban. Nagyon bevált, csendes, ismerek valakit akinél évek óta megy.

sanka74

Üdv mindenkinek,sziasztok!  
 
Én most kezdek tervezni egy cnc gépet a vezérlő már meg van meg a szervó motorok egy két mechanikai alkatrész.Ennek a megépítéséről fog szólni a szakdolgozatom, és teszek említést a hobbycnc oldalról is illetve fényképeket az általatok készített gépekről természetesen a készítő nevével eggyütt!! a problémám az hogy a bevezetésben a cnc kalakulásáról történetéről kellene írni, amihez vannak általános anyagok de pl hogy alakult ki a golyós orsó a lin vezeték vagy éppen a vezérlők kik építettek elsőként ilyet stb. Akinek esetleg van valamilyen tippje hogy milyen forrásokból lehhetne ezeknek utána nézni, milyen könyvekből stb az kérem segítsen a címek vagy az elérhetőségek megadásával.Köszönettel Vincze Sándor

0gbwyh99

Üdv. Motoros!
Elmondanád "paraszt nyelven" mi is a ZX100 jelzésű anyag ? Hogyan érted az öntvény anyát ? Fogok egy darab öntvényt és menetet fúrok bele ?
[#nemtudom][#worship][#wave]

Szalai György

© Svertel Istvan  #3785 felvéteséből kiindulva, az alábbi pár gondolatotok mellé szeretném odatenni a sajátomat. Még messze nem szakvélemény, de már formálódik. Tudom, profi fórumon nem állná meg a helyét a hozzászólásom, de itt csak a fórum profi, a fórumtársak inkább jó értelemben Hobbyisták. A nem tőlem származó gondolatokat tiszteletből pontosan másoltam ide, idézőjelbe tettem, zárójelben jelöltem a forrást is.
 
Én pont így kezdtem:
„Forrasztani tudok, hajrá” (© Tibor45 Szervó motoros vezérlés #7982)
 
Ahogy kissé jobban beleláttam a dolgokba, ráébredtem, hogy:
 „Azért egy magamfajta laikusnak elég nehéz optimális arányt találni a még jól mozgatható súly és a már kicsit komolyabban is terhelhető,masszív szerkezet között.” (© VTamás #3804)
Esetemben ugyan ez a homály vonatkoztatható volt a teljes hajtásláncra is.
 
Azért nincs gépem ma sem, mert azonosultam a:
„Viszont ha már eleve nem is törekszem a maximumra, akkor a végeredmény egy középszer vagy még az sem lesz.” (© Szigma #3805) Tehát ez nekem zsákutca lett, még ha igaz is!
 
Ahogy az ismereteim szélesednek, formálódik a véleményem, álláspontom.
Szerintem ma:
Ha mozgó hidas gépet tervezek, akkor a hídszerkezetnek minél merevebbnek és könnyebbnek kell lennie.  Megkérdőjelezhetetlenül. Beton, kő, homok, pláne ólomsörét kizárva, mert nehéz. A hidszerkezet súlyának javát a sínek, és a motorok kell hogy kitegyék, nem a vázanyag. A sínek jó esetben a vázba integrálhatók, a motorokkal ez nehezebb.
 
Válasz kell a következő kérdésekre:
Mit fogok megmunkálni, milyen szerszámmal, mekkora pontossággal?
Azt mekkora szerszám fordulattal kell, mekkora előtoló sebességgel, mekkora előtoló erővel?
 
Ha ezekre megvan a válasz, akkor számolható a többi adat:
Munka közben mekkora erőket, mekkora rezgést kelt a szerszám, mekkora frekvencián.
 
Ebből fog kiderülni, hogy:
Mekkora erőknek kell hogy ellenálljon a hídszerkezet, mekkora rugalmas görbülés mellett.
Milyen frekvencia tartományban nem lehet a híd rezonanciapontja.
Tegye fel a kezét, aki legalább ezeket végiggondolta mielőtt nekiállt zártszelvényt szabni.
Írjátok meg, hogy ki tette fel a kezét. Hi…
 
Ez után lehet anyagokat és szerkezeti megoldásokat keresnem, amik teljesítik az elvárásokat.
(Lomha, rezgésmentes, nehéz hidat készíthetek öntöttvasból, betonból, gránitból. Azzal soha nem tudok fát, MDF-et marni, mert ahhoz nagy szerszámfordulat kell, hogy szép legyen a felület. A nagy szerszámfordulathoz pedig nagy előtoló sebesség kell, másképp megég az anyag. Nem locsolhatom hűtő emulzióval. A nehéz hidat pedig csak iszonyú energia befektetéssel, megengedhetetlenül hosszú úton tudnám felgyorsítani a kívánt sebességre. És az a rengeteg mozgási energia sok bajt okoz, amikor fékezni kell. Pedig azt is kell, legalább annyiszor, mint gyorsítani. Hi…
 
„A merevséget nem lehet eléggé fokozni, abból sosem elég.”  „Ha van rá lehetőség és egyéb okból nem gond a súlynövekedés akkor meg kell lépni a dolgot.” (© Laslie #3794)
Ha a megmunkáláshoz szükségtelenül nagy merevség, az indokolatlanul nagy súlya miatt, feleslegesen rontja a dinamikai tulajdonságokat, akkor kevesebb is elég lett volna belőle.
Mozgó szerkezetnél, nem egyéb okból, gond a súlynövekedés. Passzív gépalap építésnél nem gond.
 
Nekem sokkal könnyebb híd kell. Nem lehet acél zártszelvény, mert azt ki kéne öntenem valami nehézzel, hogy ne rezegjen. A vázanyag csak speciális alumínium profil, vagy kompozit műanyag lehet. A szálerősített kompozitok közül az üvegszálas kizárva, az üvegszál nagy nyúlása miatt. Merevebb kellene, szénszálas vázzal. Elérhető, utána kell olvasni. Nem olcsó és nagyon kitalált geometria kell hozzá. Nagyon megkonstruált szálelrendezés.
Lásd: http://muanyagesgumi.hu/archive/M867.pdf  
A 80X80mm alumínium vázépítő profil egyszerűbb sokkal. Erre van kitalálva. Üreges könnyű. Használtan is elérhető, megfizethető. Itt a fórumon is és telepeken is többször felbukkant már. Nem rezeg, mint egy zártszelvény! (Ha nem hiszed, üsd meg, és figyeld a hangját. Nagyon hamar lecsengő, alacsony frekvenciás, tompa hangja van.)
 
„Ezt a gépet úgy tervezem hogy gravirozásra és fa marásra használom” (© Svertel Istvan #3802)  „Az X-hid 80X80-as vastagfalú vas zártszelvényre oldalt szerelt szintén 25-ös talpas vezetők” (© Svertel Istvan #3800) „hiszen én is kb. 700mm-es fesztávot tervezek” (© Svertel Istvan #3790)
Szerintem ne csinálj ilyet. Pont abban a frekvencia tartományban fog rezegni ahol a megmunkálásod történne. Azután tényleg kénytelen leszel beleönteni valamit, hogy ne rezegjen, pedig célszerűbb anyagválasztással elkerülhetted volna. A kis súly, az kisseb motorokat enged. Kisebb motor is kisebb súly. Így sokat javul a helyzet.
 
„az acél zártszelvényt választanám és ha nem szeretném nagyon megterhelni a gépet akkor a zártszelvénybe pár kilogramm ólom "sörétet" tennék.” ( © Laslie #3798)  
Szerintem ez nagyon rossz ötlet. Nem fog rezegni, de fát megmunkálni sem. Így úthengert kell építeni. (De már oda sem jó, mert már azokat is rezgetik.) Kalapácsba jó az ilyen, mert nem rúg vissza.
 
Biztos bennem van a hiba, de nem mindég fedezem fel a szakmai tudatosságot az itt a fórumon bemutatott Hobbygép építésekben, elképzelésekben. Pedig arra egy Hobbyistának is törekednie kell.
Szerintem, megérdemelné ez a fórum, ennyi éves korára, hogy végre összeálljon itt valami tervezési sorrend, (CNC szakácskönyv) amin tudatosan, logikusan „szakszerűen” elindulhat, végigmehet egy kezdő és lépésről lépésre végigmehet a tervezés, kiválasztás, átgondolás lépésein, szempontjain, módszerein. Mindenki hozzátehetné azt a szakterületet, amit ért, átlát. Kezdve talán azzal, hogy milyen anyagokat, milyen szerszámokkal kell megmunkálni, milyen forgácsolási paraméterek mellett, mekkora erők ébrednek eközben, stb. Ez után jöhetne, hogy akkor ehhez milyen vázszerkezet, milyen anyagból megfelelő, mit kell kibírnia, minek feleljen meg. Az után következhetne a hajtáslánc mechanikus elemeinek lehetőségei, durva méretezése. Majd a szükséges motorok kiválasztási szempontjai, mikor servo mikor léptető. Ahhoz a vezérlők, ahhoz a tápok. Végül a programok. Mert van itt már minden adat, vélemény, útmutatás, csak nem szisztematikus sorrendben és ezt így nagyon rossz tananyag. Pedig mindenki azért mondja el, írja le a véleményét, mert azt szeretné, hogy a többi tanuljon belőle. (Aki nem írja le a véleményét, arról nem beszélek.) Aki elolvassa, az pedig okulni akar.
 
Off: Ezt tegnap találtam.
Amikor egyikőtök elbukik, a mögötte haladókért bukik el, hogy figyelmeztessen a kőre, melyben elbotlott. ...Igen, és azokért bukik el, akik előtte járnak; akik gyorsabbak voltak, és lábuk biztosabb, ám a követ el nem távolították.  
/Kahlil Gibran/
 
Gondolkodtam rajta, hogy a csevegőbe teszem, ha tűrhetetlen, kérem töröljétek.

s7manbs8

Nagyon jó dolgokat írtál le ide. Még szerencse, hogy én kb. a harmadik gép építésén vagyok túl, ami semmilyen szempontnak nem felel meg az általad leírtakhoz képest. Igaz szerencsére még nem költöttem rá 2 milliót se, csak vagy 20ezret anyagban persze.  Az időt inkább nem számolom, mert akkor már milliomos lennék. Nem tudom ilyen szakkönyvet lehet kapni valahol, hogyan építsünk CNC-t ? Azt itt nagyon reklámozni kellene.
Azonkívül egy teljes gép felépítése, az összes részét tekintve nemigen fér bele egy diplomába sem, vagy 3 nem ért hozzá, gépész, villamosmérnök, programozó. Ha nem is kell persze róla papír, hobbi szinten nem árt mind a 3 területen sejteni a dolgokat. Azonkívül még művésznek sem árt lenni, ugyanis egy jó formatervezett alkatrészt se tud mindenki megtervezni. Tehát elég nagy fába vágjuk mi a a kis csorba fejszénket.

3k74cecek

Sajnos igaza van Szalai Gyurinak, hogy a mozgó tömegeket nem szabad nagyon növelni. Emiatt nem szimpatikus nekem a mozgó hidas megoldás. Én a gépemen az asztalt mozgatom. Van egy fix híd amin az Y sin van. Ezen mozog egy kocsi ami tartja a Z sínt és a Z kocsit.
Nekem a Z mozgásom kb 330 mm, így a Zkocsi 15 kg lett, amit a trapéz orsó kimélése miatt kiegyensúlyoztam egy ellensúllyal. Így a Z orsó terhelése kb. 3-5 kg lett csak.
Sajnos a tervezés mindíg kompromisszumok sorozata. Nincsenek egyedül üdvözítő megoldások.
Én az alu profil helyett 40*100 vagy 50*100-as zártszelvényt használnék.( ez most egy első érzésre közelítés csak, mert millió dolgot kell még figyelembe venni, amitől esetleg változhat) minimum 3mm falvastagsággal, de inkább 4mm-el. Olyan pozicióban ahogy te az alu profilt rajzoltad. Az alu lapok helyett 6-8 mm acél lemezt használnék, a szükséges helyeken hegesztve, és sarokmerevített megoldással.
Most ne várd el tőlem, hogy minden szempontot végig veszek. Egyrészt nem ismerem minden szempontodat, másrészt én a saját gépemet kb. 1 hónapig terveztem (és rajzoltam rögtön, meg a kritikus alkatrészek müveleti sorrendjét is megterveztem és adminisztráltam), úgy hogy magamtól gyorsan választ kaptam a kérdéseimre, és elég határozott elképzelésem volt  
hogy mit tudjon a gép. A költségvetésben nem a minimumra törekedtem, hanem egy ésszerű kompromisszumra az ár/minőség viszonyban.
Én nem használnék menetes szárat. Azokat nem erre a célra csinálják. Sem a felület minősége, sem a pontossága, sem az anyagminősége nem erre való. Nem olyan veszélyesen drága egy 16*4-es trapézmenetes tengely a hozzá való bronz anyával.
Hidd el, sokszorosan megtérül. Nem öröm egy kész gépet szétszedni a menetes orsó cseréje miatt.
De hangsúlyozom bizonyos fokig a saját szemléletemet tükrözik ezek a vélemények. Én nem szeretek semmit sem kétszer csinálni.
Elsőre kell jóra csinálni. Úgyis lesznek részek amiket másodszorra már másképp csinálnék.  
A megfontolások tekintetében lásd még #3818-ra adott váaszomat is.