Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

7vpav5d32

Hali!
 Szerintem az Y-on hajlékonysága elhanyagolható a Z "lengő sínes vezetése mellett. Bár nem rajongok az ilyen sínek keresztbe meg fejel lefelé szereléséért (a kocsik belső szerkezete miatt). Szerintem ezek csak akkor érik el a feladatukat ha talpal lentre vannak szerelve, de ha már meg vannak akkor én is az alsó lapra tenném az alsó sínt. kb: 1/4-el megnövelné a két sín közti távolságot és még a Z is közelebb kerülhetne a hídhoz. Gondolom azért tetted ki így, hogy az orsó is elférjen amit én védettebb helyre inkább hátsó oldalra tennék.

0gbwyh99

Üdv. csiki!
A Z-vezetői 16-os rudak a felső és alsó vezetők 25-ösek . Szerinted a 80X160-as helyett mehetne a 80X80-as , vagy inkább maradjon a 80X160 ?
Megjegyzem , az ITEM profilon kivül minden adatott úgy hogy azokat nem fogom cserélni , esetleg van még egy 20-as BOSCH sinem és csak 1 db. kocsim ! Azt lehetne valamelyik vezető helyett berakni ?

279nwbpsa

Szervusz!
Ha nem tévedek a cement kikezdi az alut.
Ezzel nem biztos,hogy meg kéne próbálkozni.

4um5b65d

Sanyi, szerintem rossz irányban gondolkodsz. A merevséget nem lehet eléggé fokozni, abból sosem elég. Egy betonnal kiöntött üreges alkatrésznél jócskán csillapítja a rezgést. Ha van rá lehetőség és egyéb okból nem gond a súlynövekedés akkor meg kell lépni a dolgot. Bár amit Tamás mond, hogy kikezdi az alut a cement akkor egy belső festéssel talán lehet védekezni. A beton még a hőtágulást is csökkenti, csak egy pár helyen fém dűbelt kell elhelyezni az üreges részben a a beton öntés előtt.

ra8nsmk6w

A polimerbetonban nincs cement, ott a kötőanyag egyfajta műgyanta

2vkx6unz

Egy epoxi/gránit vagy epoxi/kvarchomok kompozit nem kezdi ki az alut a cement viszont igen. A szerkezet rezgéscsillapítása is megnőne, de ez azt is jelentené, hogy a 80*160*700-as híd tömege vezetők nélkül ~24kg lenne a kiöntés nélküli ~5kg tömeggel szemben. Szerintem nem mindegy mekkora tömeget kell mozgatni. Az sem derült ki milyen a gép felépítése, mert ha ez egy mozgó portálos gép akkor én nem önteném ki, de ha a híd áll és az asztal mozog akkor igen ráadásul a tartóoszlopokkal vagy a teljes gépvázzal együtt. Az összes ilyen kompozit gép amit eddig láttam mind mozgóasztalos kivitelű volt. A hőtágulás viszont játszik mert az alu és az acél(vas) jelentősen különbözik és egy ilyen kompozit anyag a vashoz áll közelebb. Ezt az anyagot többnyire gépalapnak használják. A #3778 ról indulva elég sok infó gyűjthető.
A merevsége nem tudom mennyivel lenne nagyobb, mivel a beöntött anyag nem egy tömböt alkot hanem 4 kisebbet.

0gbwyh99

AZ Y-hid fog mozogni az én esetemben !
[#confused]

4um5b65d

Valamelyik topicban épp arról folyt a diszkurzus, hogy képtelen a kisméretű és könnyű esztergagépét használni az illető, mert annyira rezonál az egész szerkezet. Nagyon érdemes megfontolni, hogy vajon kihagyható e a tömeg az adott gépből. Én igazából még az alut is kihagynám. Helyette ha már választanom kellene akkor az acél zártszelvényt választanám és ha nem szeretném nagyon megterhelni a gépet akkor a zártszelvénybe pár kilogramm ólom "sörétet" tennék. Az is nagyon sokat képes tompítani.  De hát mindenki maga dönti el.

2vkx6unz

Valami info a gép szerkezetéről? Két "láb" tartja a hidat vagy egy magasított oldalfalon fog mozogni mint pl. a "Forgácstörő" esetében?

0gbwyh99

Az X-hid 80X80-as vastagfalú vas zártszelvényre oldalt szerelt szintén 25-ös talpas vezetők , 120mm széles és 16mm vastag ITEM alu "lap" , de lehet hogy 8mm-es vas lemez lesz - ferdén felszerelve a szánokra (hogy a marószerszám kb. az X-hid szánok irányába jöjjön .
 
Egy link a "Forgácstörőröl" ?

279nwbpsa

Azért én ezt nem értem!
Ez olyan,mint a kör négyszögesítése.
Eddig én úgy képzeltem,hogy a jó gép az nehéz.
Ebből kifolyólag én az aluval nem szimpatizálok.
Ugyanakkor a mozgatások miatt rendszerint szóba kerül,hogy a lehető legkissebb súly legyen alkalmazva.Vagy inkább csak mérlegelni kéne,hogy a gép mire is kell majd?Pl:plazmavágó,gravírozó  
alumínlumból,komolyabb maró,eszterga valamilyen öntvényből,akár ebből a "bűvös betonból".

0gbwyh99

Ezt a gépet úgy tervezem hogy gravirozásra és fa marásra használom . A munka asztalt MDF-böl csinálom , méghozzá úgy hogy ki lehessen szedni és a gépet mondjuk egy konyha bútornak az ajtaját (vagy valamit) alárakva meglehessen munkálni , azaz a gépet rábirom majd tenni egy esetleg nagyobb megmunkálni kivánt darabra !

4um5b65d

Szerintem sokan csak azért állnak neki a hobbi gépnek, mert nemes egyszerűséggel csak élvezni szeretnék a "robottechnikát". Aki komolyabb munkára szeretné használni az majd tesz bele anyagot is.

279nwbpsa

Azért egy magamfajta laikusnak elég nehéz optimális arányt találni a még jól mozgatható súly és a már kicsit komolyabban is terhelhető,masszív szerkezet között.

3k74cecek

Nehéz úgy kritizálni valamit, ha csak részmegoldásokat lehet tudni, mivel minden mindennel összefügg.
Jó lenne lehetőleg egy írásban látni az infókat, hogy ne a szétszórt válaszokból kelljen összeszedni.
A rajzról nem tudom eldönteni a méreteket. Valami támpontot adhatnál. A gép leendő méretei is jók lennének.
Hasznos lenne a mozgó híd megvezetési és mozgatási megoldását is látni.
Az elemek összefogatását hogy képzelted, csavarokkal?
Az elképzelt felhasználásról már írtál.
Nem látszik az Y mozgatás megoldása sem.
Én az Alu profilt elhagynám, mert szerintem irreálisan drága, ugyan mutatós. Persze nem ismerem a lehetőségeidet, így csak ötletelek.
Én acél zártszelvényt használnék, akár többfélét is, és összehegeszteném (persze nekem nem gond a hegesztés, meg esetleg présen az egyengetés utána, ha kell. Az én gépem teljesen hegesztett acélvázas.)
Az oldalra tervezett  vezető sínt én alulra tenném, hogy a Z kocsi minél közelebb legyen az Y  sínhez. Így ugyanis jelentősen csökkenthető az Y híd csavaró igénybevétele. Egyben nőne is a Z fej megvezetés merevsége, mert távolabb kerülne a két megfogási pontja.
Mondhatod, hogy "csak" gravírozni meg fát marni akarsz, és ahhoz ez is elég.
DE: egyrészt evés közben jön meg az étvágy, és még 20 féle dolgot akarsz majd később csinálni, ahol már jól jöhet a merevebb gép.
Másrészt ha semmibe sem kerül erősebb, merevebb megoldást használni, akkor azt meg kell lépni, mert ahogy Laslie is írta, a merevségből sosem elég. Ezek a gépek elve elég rugalmasak sajnos. Mindent el kell követni, hogy a lehető legmerevebbre csináljuk.  Rezgéscsillapításra én pl. száraz homokkal tölteném meg a zártszelvényt.
Gondolni kellene az orsók és a vezető sinek por és forgács védelmére. Ezt jól megoldani nem egyszerű.  
Nem látom, hogy a tengelyek merőlegességét hogyan akarod beállítani? Jó persze fánál ez nem túl kritikus, de azért nem árt ha van jusztírozási lehetőség. Meglátod akarsz majd még ezen a gépen kisebb fém alkatrészeket marni, és akkor milyen jó lenne ha a derékszög tényleg 90 fok lenne.
Én azt az elvet vallom, hogy maximálisan erős, pontos, merev, stb. gépet kell tervezni (persze az ésszerűség határain belül), mert a konstrukció teljes kialakítása közben számtalan dolog miatt kell kompromisszumot kötni, ami mind rontja ezeket a jellemzőket. Viszont ha már eleve nem is törekszem a maximumra, akkor a végeredmény egy középszer vagy még az sem lesz.