Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

Csuhás

Ez egy "pici" fűrész, csak három 260-as kerékkel, de centi vastag öntvény vázzal. Cirka 150kg. Egy békebeli 1.1kW-os 1400-as motor hajtja.

Összeraktam, és nagyon lecsökkent a vibrációja a gépnek. Volt egy kis remegése üzemi fordulaton, és egy határozott rezonanciája kifutáskor. Nos mindkettő megszűnt. Kezd egész precíz masinává válni.

ANTAL GÁBOR

Derecske az a Fehérgyarmat De jól kapisgálsz mert a neve : Gyarmati  ( Voltam nála egy fél napot ) Még Paksnak is egyensúlyoz

svejk

Nagy kár, hogy előtte és most nem nézted meg a felfüggesztéssel, most sokkal okosabbak lennénk. :(

svejk

kérdezhetek egy butát(vagy soka) :)

Adva vagyon egy 200 mm hosszú 16x5-ös golyósorsó.
Ilyen rövid orsót nem feltétlen kell kétoldalt megtámasztani, ráadásul a fordulatszáma is max 300 1/min lesz.

Nagyon eretnek gondolat úgy szerelni, hogy az orsó egyik végén a motor, kuplunggal csatlakozva golyósorsóhoz és az orsó másik végén lenne a BK-s fix csapágyház?



No, egyébként ez a kínai BK csapágyház kiverte nálam a biztit.
Közismert hajtástechnikai cég DTE márkájú csapágyháza.
Bennük ferde hatásvonalú csapágyak "X" elrendezéssel.
(a csapágyak pontosságára most ne térjünk ki ennyi pénzért)

A dobozban mellékelve az orsóra finommenetű anya és a szimeringeknek futógyűrűk.
Igen ám, de a háromból kettőben axiális irányban 1-2 mm-t lötyögnek a csapágyak mert a kicsi kínai esztergályos kis peremet hagyott a csapágyakat beszorító fedélen!

Tudom, hogy nem a bolt a bűnös....

gaben

A Miskolci Egyetem, mechatronikai rendszerekről szóló pdf-ét böngészve már olvastam erről, íme a kivágott rész:

    

svejk

Ezt ismerjük, minden golyósorsó katalógusban ott vannak a nomogrammok is.
Csak maga az elrendezés szokatlan, de így adná magát az adott helyen.
Egyébként meg úgy is így lesz :), hacsak nem ír valaki megdönthetetlen ellenérvet.

gaben

Én kérek elnézést. [#vigyor]

svejk

Jól van no, nem harapok én... [#oooo]

remrendes

Gondolom a hotagulas miatt szokas a hajtott oldalt fixre csapagyazni. Ha nincs mas megoldas en oda egy merevebb tengelykapcsolot tennek be, pl acellemezest.

Szalai György

Ha az orsónak a motortól távolabbi végét fogod merev csapágyazásba, akkor a hőtágult orsó axiál irányban feszíteni fogja a motor fix csapágyazását. (Ami többnyire az elülső csapágy, ha a hátulsó az úszó.)
Kivéve, ha a kuplung a hosszváltozást kompenzálni képes. És valószínűleg képes.
Nincs ellenérvem. [#nemtudom]

Sz.József

Gyuri hozzászólását megerősítve, szerintem is alkalmazható ez a megoldás,
ha az ellen oldalon merev csapágyazást alkalmazol.
Ekkora orsó hossznál 30 fokos hőmérséklet változásra a hosszváltozást 0,1 mm-re saccolom.
Ezt a kuplung bizonyára tudja kompenzálni.
De 30 fokos hóváltozás csak a Te műhelyedben fordulhat elő...[#nevetes1]

000000000

Pörgettem már meg úgy golyósorsót amiben utána a golyók az anya és a orsó egy egységet alkotott örökre.  
Ott nem 30 fok lett a hőkülönbség de még 5 perc után is sütős volt az egész.
OK , rendben ez extrém eset. [#nevetes1]
De például japán lineáris egységben a hajtott oldal a fix és a szabad oldal úgy van kialakítva amin nincs véglemunkálás.
Úgy látták jónak, hogy a orsó külső mérete pár századdal a csapágyillesztés alatt van és rá van húzva egy mélyhornyú csapágy.
Ott aztán mászkálhat kedvére a szabad oldali vége hossz irányban.
Mellesleg egy acéllemezes kuplung ami kimondottan szervó hajtásokhoz megfelelő a brutális csavaró merevsége miatt, de hosszban a nagyobbacska darabok akár 1mm-t is tudnak engedni gond nélkül.    
Előző példaként felhozott japán lineárisban is ilyen dupla lemezes tengelykapcsoló van ami a kb 30-as ármérőjéhez képest simán engedné játszani 0.5mm hossz irányban.

ebalint

" Nagyon eretnek gondolat úgy szerelni, hogy az orsó egyik végén a motor, kuplunggal csatlakozva golyósorsóhoz és az orsó másik végén lenne a BK-s fix csapágyház? "

Én itt nem vagyok nagymenő, de nem tartom jó ötletnek.

Sőt rossznak.

A csapágynak a meghajtásnál lenne a helye, ekkora orsónál a másik vége gond nélkül lehetne szabad.

svejk

Köszönöm Uraim! [#worship]
Valahogy a lelki békémmel jobban összeegyeztethető ha az orsó mindkét végén van valami, még ha az a kuplungos motor semmit sem ér radiális irányban.
De alapvetően jobban férnék így.

Kicsit már más, de gondolom a fix oldali csapágyazások sem véletlen "X" csapágyelrendezéssel készülnek, ezek ugyanis nagyobb szögeltérést engednek meg mint az "O" elrendezésűek.

keri

Köszönöm, hogy megerősítetted, hogy sejtelmed sincs a témáról, csak kötekszel.
Isten veled! Hasznos funkció a felhasználó tiltás [#integet2]