Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

svejk

Ahogy írod...
Egyébként:
"nem biztos hogy nem érdemes vacakolni vele. "
Azaz, valószínű hogy érdemes vele vacakolni, az előzőekben leírt megoldások közül valamelyikkel.
 
A #11384-ben el is írtam, helyesen a 3200-as kétsorú ferde normál hézagú csapágy axiális hézaga 6-23 um közt van míg egy 6200-as mezei normál csapágyé 3-18 um.
Tehát már alapesetben is kis szerencsével előfeszítés nélkül is jobbat lehet találni csinálni két mezeiből.
Bagatellnek tűnik ez az 1-2 század csapágyhézag, de ha hozzáadjuk a golyósorsó jó estben 1-2 százados kottyanását akkor az már majd fél tized, ami már kézzel megrángatva is jócskán érzékelhető.
 
A 3200 mellett szól, hogy komplett keskenyebb mint két mezei mélyhornyú vagy(14 vs. 18 mm), illetve nagyobb axiális terhelésnek lehet igénybe venni mivel ferde hatásvonalú.
Viszont meg kell barátkoznunk a gyárilag kapott axiális hézaggal, mely a későbbiekben sem állítható.
 
De ne feledjük a mélyhornyúak jellemzését:
"A mély futópálya horony, valamint a hornyok és a golyók közötti kedvező érintkezés lehetővé teszi, hogy a mélyhornyú golyóscsapágyak a radiális terhelés mellett, mindkét irányú axiális terhelést is felvegyenek, még nagy fordulatszámon is."  
Lásd, a sok mélyhornyúval felépített főorsó, pl. Vbodi munkái.
A titok a megfelelő előfeszítésben rejlik, de ez minden csapágyazásra igaz, főleg a magasabb fordulatszámokon.
 
A fenti adatok az SKF katalógusból valók, valószínű a 600 Ft-os csapágyak közt még nagyobb a szórás.
 
Összességében ha valaki tuti csapágyazást akar golyósorsóra az szerezzen gyári megoldást vagy készítse el normál ferdékből állíthatóra- gondoskodva az utólagos porvédelemről- vagy ne riadjon vissza a mezei mélyhornyúak alkalmazásától.

svejk

Természetesen a 3200-asnál is van lehetőség C2-es csapágyat venni, melynek katalógus axiális hézaga 1-12 um, de az már megint nem a 600 Ft-os kategória lesz és még mindig nem utánállítható.
 
Tudom sok gyári végcsapágyazás is ilyennel készül, de higgyétek el Ők nem a sarki csapágyboltban vásárolnak.

Farkas Ádám

És ott van még a 3201-is.. ez 12-es tengelyre 32 külső ármérővel, kicsit nagyobb igénybevételnek..  

mfrfj8vv3

Sziasztok,
 
Szeretném kérdezni, hogy a trapézmenetes orsó mennyire növeli a nyomatékigényt a golyósorsóhoz képest?

svejk

Az leginkább az anyjától, akarom mondani az anyájától függ, no meg hogy polírozott-e az orsó.

mfrfj8vv3

Hát, az orsó sima mángorolt, az anyja meg sima acél. Szóval a kérdés az volna, hogy egy meglévő gép teljesítményén mennyit dob az, ha a meglévő trapézorsót golyósorsóra cseréljük? Gondolom növelhető volna a sebesség is meg a gyorsítás is...

keri

Terheléstől is függ. A trapéz orsón csúszó súrlódás van ami a terheléstől és az anyag súrlódási együtthatójától függ.
A golyós orsó gördül, vagyis sokkal kevésbé függ a terheléstől a hatásfoka.

svejk

Ha ez számítana a cserénél, akkor az a hajtás alul vagy lagalább is határra van méretezve.
A golyósorsóra való váltás a pontosság és a kottynásmentesítés miatt szokott követelmény lenni.

svejk

Egy új golyósorsónál a szennylehúzónak is van akkora ellenállása mint egy jól bejáratott trapézorsónak.

000000000

Átlagszámokat írok:
- a trapézorsó hatásfoka (pl. 16*4) ~0.35
- a golyós orsó ~0.9
Ez azt jelenti, ha pl. 1 Nm-el hajtod motoroldalról az orsót, az egyik esetben 0.35 Nm hasznos marad, a másik esetben 0.9 Nm.
Magyarul ~2.6-szer nagyobb előtolóerőd lesz golyósorsónál azonos motor esetén.

mfrfj8vv3

Köszi.  
Az van, hogy ügyködtem az elmúlt napokban egy zártszelvényes, csapágyon futós barkács mechanikán. Nagyjából készen lett, de nem vagyok vele elégedett. Külön külön mindegyik tengely jó lett, de ha összeszerelem őket és lehúzom a csavarokat, akkor az X tengelyek kocsijain a csapágyak pont annyira megfeszülnek hogy már nem az igazi és akármennyit állítgatom, nem olyan mint kéne. Szóval szabadkézi garázsterméknek kitűnő, de CNC-hez nem elég pontos a kivitelezése, kevesek az eszközeim. Jégre tettem, elővettem inkább a régi gépemet, most elgondolkodom annak a felokosításán. Méretével ki tudnék békülni, a (mechanika adta) pontossága is nekem megfelel. Korábban használtam marógépként egy ideig, de a hajtása gyenge, végcsapágyazatlan, kotyogós trapézorsó és a motorok is picit alul vannak méretezve. 1 NM-es motorokkal fut, így elég lassú ha azt akarom hogy stabilan menjen.  
 
A vezérlés 3A-t bír, tehát elvileg megduplázhatnám a motorok erejét, 2NM körülieket látok ebben a határértékben. Annyi a keret, hogy két lehetőség előtt állok. Vagy veszek erősebb motorokat és még a meglévő trapézmenetes hajtást okosítom meg kottyanásmentes anyával, meg végcsapággyal.  
Vagy golyósorsóba ruházok be, a motorok viszont maradnak.
A cél az volna, hogy a sebességét és a gyorsítását a lehető legjobban megnöveljem ebből a keretből. (Kb. 100 e.)
 

mfrfj8vv3

Ezek sokat mondó számok. Gyakorlatilag tehát (elvben) jobban is járhatok plusz erő szempontjából az orsócserével, mint a motorok cseréjével és pluszban megkaphatom a golyósorsók kivételes pontosságát is.

000000000

Csak halkan jegyzem meg, az orsó (mindegy hogy golyós vagy hagyományos) hatásfoka NEM függ a terheléstől.

keri

Tehát arra keresel indokot, hogy vehess golyósorsókat :D
Az acélvázas mechanikához tök felesleges ilyen drága beruházás, főleg amíg a deformálódást nem oldod meg.
Mérőórával azért meg lehetne találni a hiba okát és be lehetne reszelni. Persze babramunka.
 
Régi rendes marógéphez érdemes ha amúgy jó a mechanikája.

keri

Csak halkan jegyzem meg, ezt mondtam én is.