Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

hostya

Elhiszem..!
 
Én nem is hibáztattam senkit a golyók méretét illetően.
Csupán arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy a "darabra" vásárolt golyók mérete általános célra (pl. bringa tengely) válogatás nélkül felhasználhatók, de speciális esetben többet kell venni ahhoz hogy kiválogassuk belőle a nekünk megfelelőt.

Szalai György

Mivel mérted? Most már érdekelne, hogy a csapágyboltban Gxxx milyen pontossági osztályú golyónak adták (egyáltalán volt-e minősítve, vagy sörétet vettél) és menyinek találtad a méretszórást.
Azért egy általános G100 osztályú golyónak 2,5 mikrométer differencián belül kell lennie.  
Például itt nézegethet pontossági osztályokat, akit érdekel.
http://www.cimap.fr/ENGLISH/pdfENG/tolerances.pdf" TARGET=_fnew>http://www.cimap.fr/ENGLISH/pdfENG/tolerances.pdf
Használt golyósanyába az szerintem bőven jó. Hobbyra meg feleslegesnek is gondolom a C3-tól pontosabb, új golyósorsót, amibe esetleg G20, vagy még pontosabb golyó kéne.
Itt egy ajánlás a gyári gépek orsóira. (Hobbyhoz nem sok köze van.)
http://www.kuroda-precision.com/products/ball_screws/QandA/BS_QandA_008.htm" TARGET=_fnew>http://www.kuroda-precision.com/products/ball_screws/QandA/BS_QandA_008.htm

hostya

Lengőnyelves mikrométerrel mértem.
Azt nem tudom milyen pontossági osztályú volt a golyó, mert örültem hogy egyáltalán kaptam itt Egerben 2-es golyót.
A csapágyboltban csak 5-től felfelé voltak golyók.
Ezeket a 2-eseket egy "vegyes"kereskedésben vettem,  -egy autószerelőnek van a műhelye mellett egy kis boltja, ahol ékszíj, csapágy, fagyálló, meg ilyenek vannak-.
Valószínűleg 'sörétet' vettem,:) de ezekből is ki tudtam válogatni azt a néhány "méretes" golyót, ami nekem kellett.
A méretszórás az úgy alakult hogy +-os golyó egy sem volt. Minuszba viszont 0,001-0,016 volt a szórás.
A kiszerelt golyókból is megmértem néhányat, és azok is  minusz 0,005mm-en belül voltak, ezért igyekeztem a hiányzó darabokat is hasonlóval pótolni.
  http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/Aluprofil%20g%e9p/DSCF4979smal.jpg" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/Aluprofil%20g%e9p/DSCF4984smal.jpg" border=0>


Szalai György

Köszönöm. Szép az a műszer.

s73tgf9vg

Sziasztok!
Szükségem lenne kb 18cm átmérőjű 1 cm vastag vaskarikáva. Adtok ötleteket, hogy hol találhatok ilyet? Ha nincs más akkor hajlíttatok. UI: Fából próbáltam már, nem sikerült :)

000000000

Szia Lovi!
Múltkor nekem is kellett és én egy lakatostól kaptam szétnyomott csapágy külsejét amit flexel kettévágtam. Mondjuk hátránya hogy belül íves, de gondolom láttál már szétnyomott csapágyat. Ha nincs olyan ismerősöd, akkor esetleg vastelepre vagy valami kamionbontóba próbálj meg bekéredzkedni. Budapesten a Keresztúri úton van egy telep ahol buszokat zúznak, de szerintem ide kicsi az esélyed hogy beengedjenek.

robroy007

vágatni kell lézerrel ha más nincs

torrente

Sziasztok!
Lineáris vezetés ügyben kérném segítségeteket. Az Y tengelyemre kellene 10cm X 110cm acél lemez 5mm vastagségban amin a Z tengely szaladgálna. Hol tudok ilyenre szert tenni, illetve hol vágnának ilyet nekem? Gondolom a vaskereskedésekben kapható laposvasak nem alkalmasak erre a célra.
Köszönöm előre is!

s73tgf9vg

Szia!
Az enyémre 10-es vas lemez van felhegesztve (60x530mm) és síkba van marva. Ha neked is hegeszteni kell akkor akár így is lehet, csavarozhatod is de szerintem az nem lesz sík, vagy vehetsz ilyen lapot aluból. Az kb 1.4 kiló vagyis 2500 ft körüli.

keri

Nem tudom merre vagy, de a http://www.madarvas.hu/" TARGET=_fnew>Itt a Madár vas-nál elég sok ilyesmi hulladék előfordul, és nagyon segítőkészek a srácok.
 
Viszont ahogy Lovi mondta, ez nem lesz sík, és ilyen hosszban már minimális erőre is hajlik egy ilyen lemez, tehát csak meglévő szerkezet merevítésére ajánlanám, önmagában nem.
És persze, ha síneket akarsz hozzáfogatni, akkor összerakás után síkba kell marni.
 
Szerintem sima szerkezeti acél elég ha úgy használod ahogy gondolom, de mivel nem tudunk semmit a szerkezetedről ezért így nyilakozni sem lehet hogy mi kellene neked.

torrente

Igazából még csak fejben próbálom összeállítani a masinát, gyűjtöm a használható ötleteket. Hasonló felépítésű és méretű gépen gondolkodom mint ez:
http://www.youtube.com/watch?v=WeWxc-Pa1xo
Ezen jól látható az ötletem, hogy a felcsavarozott acéllemezen szolgál lineáris vezetékként, mint ahogy az X tengelyén is. Szóval az a kérdés, hogy ilyen célra hol tudok beszerezni lemezeket? A madarvas.hu-t már nézegettem, méretben lenne ilyen melegen hengerelt laposacél, de nem tudom, hogy felülete, pontossága stb alkalmas-e ilyen célra.

keri

Szerintem ez egy hibás konstrukció.
Vagy drága lesz, vagy használhatatlan. A videon szereplő egyszerre drága, és rossz.
 
Ha olcsót akarsz, akkor egy húzott L vagy zárt szelvény sarkain gördülő csapágy is megteszi.
http://www.youtube.com/watch?v=S92qAeqhrsg" TARGET=_fnew>Mint pl ezen a videón.
Sok hobby faipari gépen láthatsz ilyen megoldást, de még néhány gravírozón is.
 
Ha pontosságot akarsz, akkor meg köszörült tengellyel jobban jársz. Azt erre találták ki, és azzal is összehozható ugyan ilyen csapágyas megoldás és használják is páran.
http://www.youtube.com/watch?v=fKjPfyuxCXg" TARGET=_fnew>Mint ezen a videón.
Azt a vékony tengelyt amin gördül a csapágy lehet külön is kapnihttp://aruhaz.t2cnc.hu/index.php?cPath=85_86" TARGET=_fnew>a Kláviónál.

torrente

Szerinted miért rossz megoldás a linkelt elrendezés? Kíváncsi lennék a véleményedre! Nekem elég logikusnak és könnyen megvalósíthatónak tűnik a megoldás, és mivel a csapágy tengelyére merőleges erők hatnak nagy felfekvési felületen ezért strapabíró is. A gördülési ellenállás is jobb talán (ez terhelés alatt fontos lehet!). Persze a legjobb a gyári sín lenne, de meg akarom spórolni azt a 40-50 ezrest.. Amit linkeltél előszőr szerintem nem túl szerencsés mert a csapágy és a sín felfekvő felülete nagyon pici és a csapágyra is ferde hatásvonalú erő hat, ezért hamar kotyogós lesz a rendszer. Mint írtam, az általam belinkelt videón szereplő géphez hasonló méretben gondolkodok, tehát lenne erőhatás. A második videódon látható megoldás szimpatikusabb, de az sem az igazi, a másik meg a megvalósíthatósága. Mindkét esetben megbonyolítja a kivitelezést. De igazából nem is a futó kocsik kialakítására irányult a kérdés hanem a sínre. Tehát a kérdés továbbra is az, hogy egy ilyen vastag acéllemezt mint ami fel van csavarva az Y tengelyre az általam linkelt videoban hol tudok beszerezni. Egyébként nem kell nagy pontosság, kb 0,5mm bőven elég lenne mivel nagy méretű habanyagokkal akarok dolgozni.

keri

1. Egy nagyméretű, vékony lemezt kell precízre munkállni, lehetőleg kemény kopásálló anyagból.
Ez önmagában drágább mint a 2500ft/méter köszörült és edzett lineáris tengely.
2. Nagyméretű vékony lemez elképesztően könnyen hajlik és deformálódik, a belső feszültségekre is érzékenyebb.
3. amikor lehúzod ezt a vékony lemezt garantáltan deformálódik a feszültségektől, ráadásul síkba kell marni azt a felületet is amire ráhúzod
4. Gördülési ellenállás nem kisebb a nagyobb felületen, de amúgy is elhanyagolható a különbség.
5. csapágynak ezen a szinten tökmindegy milyen irányba terheled. Ha aggódsz rajta, teheted 90fokban elforgatva egymáshoz képest csapágypárokat közrefogva a hengeres tengelyt.
6. kopás állósága az edzett köszörült tengelynek lényegesen jobb mint egy acéllemeznek. Ha meg edzed köszörülöd, többe fog kerülni mint a gyári tengely.