Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

Csuhás

Magam éklécként ismerem. Az oldalán a csavarok a szán ideiglenes rögzítésére valók. Hasonlóan pl az eszterga hosszán rögzítéséhez.

s2k5ycubj

Az optimumos esztergámon sem öntvény sajnos,de legalább ez kopik. Ja és nem is kúpos,szerintem ez az asztal egy "családból" származik a gépemmel,csak állítócsavarok vannak és ahova a csavar megy egy kis kúpos furatkezdemény van fúrva és a csavarok vége is kúpos. Ettől nem tud oldalra (hosszában) mozogni a léc. És olajjárat se sok volt rajta,már van persze...

s2k5ycubj

Arra nekem van egy külön csavar középen és azon nincs kontra anya.

svejk

No az bizony lehet, de akkor "karos" csavaroknak kellene lenniük.

svejk

No látod ezért lenne jó egy kép, mert így 4-en 6 félét beszélünk.

s2k5ycubj

Bár a kis marógépeken nem sima csavar volt hanem egy kézzel könnyen tekerhető rögzítőcsavar és a hosszú oldalon talán kettő is van könnyű rögzítési céllal.

000000000

 
Na, ja. Az egyik szervós gépemre kb. 4-5 éve ideiglenesen, rádobtam egy gumipókot.  
Már meg is feledkeztem róla. Most nézem, még mindig azzal működik:))
Nehogy úgy járjon, mint mi az oroszokkal:))  

mxjj54gxi

Alapvetően kétféle módon szokták kialakítani ezt a lécrendszert.
Az egyik megoldás, hogy a léc párhuzamos hosszanti oldalakkal bír, és a külső alkatrészen oldalt van több, kontraanyával ellátott csavar, amivel be lehet szorítani a fecskefarok oldalának, ezzel kinullázva a kotyogást.Lekontrázva az anyákat, stabilan be van állítva.
A másik megoldásban ez hosszában ék alakú, ekkor azonban a külső alkatrésznek is ék alakúnak kell lennie, így, ha ezt a lécet befelé toljuk, akkor szűkül a fecskefarok mérete, és ezzel lehet kinullázni kottyanásmentesre.
Ez utóbbinál szokott egy spéci csavar lenni az ékléc vastagabbik végénél, amivel lehet betolni ill. kihúzni a fecskefarokból.
A csavaron van egy gallér, aminek egy bevágás van az éklécben, és ettől a csavar mozgása tologatja a lécet a helyén hosszában.
De ez csak a tiszteségesen megcsinált gépeken van, a talán gagyi kínain nem biztos, hogy ennyit rosszakodnak vele, csak bevágnak egy csavart, aztán szórakozzál vele.

svejk

A BF20-nál minkét végén van támasztócsavar, és azokkal együttesen ide-oda lehet tologatni a lécet.
Ez egyébként a biztosabb megoldás.
 
A gyári gépemnél a Z tengelyen csak felül volt csavar. Valaki elfelejtette meghúzni a kontraanyát, a fel-le mozgás hatására szépen kiszopósodott, majd kitört "gallér a lécből, az ék meg a gravitációnál fogva leesett és befeszült a Z szán úgy, hogy fél napot szenvedtem vele mire meg bírtam indítani felfelé.
Persze mindez alsó Z helyzetben, ahol alig lehetett a léc másik végéhez hozzáférni.
Még szerencse, hogy nem feszítette szét az ágyat.
 
Ezek után átalakítottam a Z-t és X-et is, -mivel kiderült az is határeset- mindkét végén állítócsavarosra.
 

PSoft

A TUM-25B Lengyel pad kéziszánnál is ez a hosszban állítható ék van.
A csavar már kissé "viseletes",de könnyen pontosan állítható vele az ék,és a szán feszessége.
 
Akkor,ez egy "tisztességesen megcsinált" gép?:))
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Lengyel_pad/IMGP6900.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Lengyel_pad/1.JPG" border=0> http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Lengyel_pad/2.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Lengyel_pad/3.JPG" border=0> http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Lengyel_pad/4.JPG" border=0>

Csuhás

Igen az. Alighanem az ékléc megléte vagy hiánya egy jó paraméter lehet az ipari, és a hobbi gép megkülönböztetésére.  

PSoft

Ugyanez a megoldás a keresztszánnál is.

9npx2xk89

Na ez ilyen galléros, csak ugye olyan szinten be folt feszülve  léz, hogy azzal a kis kalléros izével az életben ki nem húztam volna.
Oldalt is van két csavar amivel meg ezt a lécet oldalirányból lehet nekifeszíteni a szánnak, csak mivel alapbna is feszül, egyenlőre nincs vele teendő, majd ha kopik. Persze ha bekenem A Tibor által felajánlott kopásgátlós adalékkal, lehet az életben nem kopik el.

9npx2xk89

Na ez komoly, az enyémnél kilóg a gép elejéből az a galléros csavar ami lehet akár 5-ös is, ami aztán baromi nagy erőket képes mozgatni :-) Nevetséges, hogy hajtásnál ketté van fűrészelve a menetes szá és szét lett kicsit nyitva.

svejk

Pl. az utolsó mondatodat sem tudom értelmezni további leírás vagy kép nélkül, de ez maradjon az én bajom.