Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

43pbwjg8s

Gyuri!
Én tudod, hogy hülye vagyok az elektronikához!

Szalai György

Mutass egy ilyen rajzot.
Szerintem, amire gondolsz, az a kondenzátor kisütő ellenállása. Kevés árammal terheli a kondenzátort, akkor is, ha a rákötött egyéb terhelés nem tenné. Ez helyett inkább egy LED-et kötnék oda, a megfelelő előtét ellenállásával, az mindjárt jelzőlámpa szerepet is betölthetne.
A Gnd az a Grund, azaz test. Általában a tápegység negatív sarka, de lehet egy készülék pozitív testelésű is, vagy akár nulla testelésű is.
A motortáp és segédtáp Gnd-inek összekötéséről nem tudok biztosat mondani, mert nem ismerem a táplálandó készülékedet. Ha a készüléked nem igényli a teljesen leválasztott segédtápot, akkor a lehető legrövidebben simán összeforrasztható. Lehetőleg a puffer kondenzátorok negatív sarkainál fogva, rövid, vastag vezetékkel.
Ha a készüléked teljesen független segédtápot igényel, akkor tilos összekötni.
 
A pufferolt terheletlen 5,3V-oddal baj lehet. Terhelés hatására esik, nem stabil, a motoráram változása is hatással van rá.

Szalai György

Az rég volt. Azóta sokat tanultál, tapasztaltál. Mindenre képes vagy, amit elhatározol.
„Akár azt hiszed, hogy képes vagy rá, akár azt, hogy nem, igazad lesz.” (Henry Ford)

Arany János

Szia Gyuri!
http://www.hobbielektronika.hu/cikkek/egyeniranyitok_-_tapegysegek_oldal4.html" TARGET=_fnew>Megint nem jól értem
A készülék Kulcsár Zoli L297-298-cal épült vezérlője. A terhelést mivel tudnám szimulálni?

Szalai György

Igen, az egy kis mesterséges terhelés. Azért kell, mert a digitális műszernek igen nagy a bemeneti ellenállása, nem jelent semmi terhelést.
 
Műterhelésnek az a legjobb, ami a leginkább szimulálja a majdani valóságos terhelést. Ha csak egyszerű próbára kell, akkor nagy teljesítményű, változtatható értékű ellenállást szoktak használni. Bonyolultabb esetben programból állítható, elektronikus műterhelést. Nagyobb terheléseken, (amire már nincsen tolópotméter) több fix értékűből összerakott kapcsolható ellenállás szekrényt.
Ezek hiányában Te12V-os autóizzókat is használhatsz műterhelésnek. Az 5V segédtáphoz kicsiket egyesével, a 24V motortáphoz pedig nagyobbakat, kettőt sorba kötve.


Arany János

Már megint zagyválok!
Szóval 12V 21/5W

Rabb Ferenc

Mosz mit akarsz tulajdonképpen vizsgálni/terhelni?

Rabb Ferenc


Arany János

A 4.2V-ot!
Egyenítve, kondival 5,3V lett.
Gyuri szerint:"A pufferolt terheletlen 5,3V-oddal baj lehet. Terhelés hatására esik, nem stabil, a motoráram változása is hatással van rá"

Rabb Ferenc

Eddig minimum hárman mondták, hogy kevés lesz. Higgyél végre! Tekerd fel a trafóra azt a menetszámot amit elsőre javasoltam. Abból kapsz 8-10V váltakozót. Ezt egyenrángatva és szűrve bőven elég lesz az 5V-os stabilitátornak. Ha azzal a huzallal tekered, amit leszedtél a primerből, kb 1A-ig nem kell félned semmitől. Ezt a stabilizátor is elviseli és biztosan nem kell nagyobb áram a vezérlőnek sem. A pontos értékét Zoli biztosan megmondja.
 
7-8V alatti egyenből egyszerű eszközökkel biztosan nem jön ki az 5V stabilizált.

Szalai György

Az adatlapja szerint a KBL08 az 4A-es tartós terhelőáramra alkalmas és 200A pillanatnyira.
A 200-at felejtsük el, marad a 4A. Tehát Kb 5V-on kell 4A áramot terhelni.
R = U / I törvényből kiindulva az R = 5V / 4A = 1,25 Ohm. Kell egy ellenállás, amelyik kb. 1,25 ohm ellenállású. Alacsonyabb értékű ellenállás nem használhatsz, mert túlterheled az egyenirányitót.
De mekkora teljesítményű legyen, hogy ne égjen el mindjárt az elején? P = U x I = 5V x 4A = 20Watt.
Tehát kell egy 1,25 Ohm 20Wattos ellenállás. Nem kicsi.
Milyen izzó tudja ezt? Jó lehetne a 6V-os 21W-os Trabant index izzó. Az 1,7 Ohm körüli 6V-on, de 5V-on még nem olyan meleg az izzószála, így az ellenállása valamivel kisebb.
Trabantizzó már nemigen van. Maradnak a 12V-osak.
12V-on a 2x45Wattos reflektorizzó, ha mindkét izzószálát egyszerre működteted, összesen 90Watt terhelést ad. Az 1,6 Ohm ellenállást jelent. De megint csak 12V-on, mert az alatt hidegebb az izzószál, tehát kisebb az ellenállása. Próbáld ezzel, előbb az egyik izzószálat bekötve és mérj áramot.
 
Hagyd 5 percig működni és figyeld, hogy nem forró-e valami. Ha fölé hajtod a fejed, szagról is érezni lehet, nem kell tapogatni. Ha „meleg szaga van”, húzd ki a konnektorból és tapogasd végig, hogy mi a meleg. (A perverzió nem a melegek fogdosása, hanem ha nem húzod ki.:)
Ha a mért áramnak a kétszerese is 4A alatti érték és semmi nem forró, akkor bekötheted a másik izzószálat is.

Rabb Ferenc

Ne haragudj Gyuri, de nem értem, miért kezded mindig Ádám és Évánál. Trabant izzó. Lassan húsz éve már az ország sem létezik, ahol gyártották...  
 
Egy párszáz milliamperes vezérlőt kell ellátni stabil 5V-al. A 400VA-es trafón a tekercs 0,8mm-es huzalból van (lesz) Mint azt már köztudjuk, egy 4A-es Greatz és 4700uF kondi már van. Kell még egy 7805-ös TO220-as tokozású stab IC és egy 100nF-os gerjedésgátló kondi a kimenetre. Ezzel kész a vezérlő tápja. Esetleg egy hűtőzászló a stabra. Ennyi.
 
És ha János végre megadja magánban a címét, akkor küldöm a többi cuccot a motortáp részhez.

Arany János

Köszi Gyuri!
Nagyon rám fér a "tudás" frissítés!

keri

Én már megszoktam, hogy egy sima 5V tápra valami labor megldást akarnak :D
Én annyit szoktam, PIC tápfeszre, hogy 10uF-lm7805/100mA SMD kivitel-100nF ezt akár a 24V szűretlen trafóra is képes vagyok rátenni. Kicsit langyosodik, de nem csak a PIC, de még az LCD és a háttérvilágítás is működik róla.