Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

vadember

Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 augusztus 03, 20:19Szeretem mikor a gyártók ku..ra megkavarják a felhasználókat a tul sok információval. :Q
3X380-480V a frekiváltó betáp.
A frekiváltó kimenete: ~380~420V. ide már csak az U-V-W kell kötni.

A motor adattáblája határozza meg hogyan kell kötnöd a motor sorkapcsot.
Ha ~230/~400V a motor adattáblán, akkor csillagba a sorkapocsnál.
Ha ~380/~690V a motor adattáblán,akkor deltába a sorkapocsnál.

A delta jel alatt a két N N és az átkötés mire vonatkozik?
A frekiváltó rá van ültetve a kapocsdeknire, kicsit macerás levenni. Nem látom a motor kivezetéseit.
Ez az öt ér jön be a ferkiváltóba. Az  U V W -ből én kötöttem ki mérés idejére.

TBS-TEAM

Idézetet írta: vadember Dátum 2025 augusztus 04, 16:26A delta jel alatt a két N N és az átkötés mire vonatkozik?
A frekiváltó rá van ültetve a kapocsdeknire, kicsit macerás levenni. Nem látom a motor kivezetéseit.
Ez az öt ér jön be a ferkiváltóba. Az  U V W -ből én kötöttem ki mérés idejére.

Ez egy egybeépített motor frekiváltó páros?
Típus?
Valami adattábla?
József

vadember

Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 augusztus 04, 16:54Ez egy egybeépített motor frekiváltó páros?
Típus?
Valami adattábla?

Egy Kasto fűrészgépen van. OEM termék. Nem csak a motort hajtja, hanem bele van integrálva az összes vezérlési funkció is. Asztalsüllyesztő-emelő hidraulika, indítás, leállítás, hűtővíz stb.
Egy gyantával kiöntött szerkezet.
Minden funkciója működik, kivéve a szalag indítást. Vagyis egyszer megy egyszer nem, teljesen rapszódikusan.
A szervíz szerint javíthatatlan, a csere 1,5 millió. [#falbav]
Vetettem inkább egy ilyet Freki

Pénteken áthuzaloztam úgy, hogy a motort az új hajtsa illetve az szalagsebességet is ez új vezérelje a régi potméterrel. A motor vezetékeit megtoldottam és így megy be az új frekiváltóba. A többi funkciót a régi kapcsolja.
Működik is ahogy kell, de 50 Hertzen elég lassú illetve gyenge. Kb. másfélszeres sebesség körül lenne meg a 80m/perc ahol a legtöbbet használom. Már nem volt időm megkeresni, hogy melyik paraméterben kell beállítani a nagyobb frekit, mert letelt a munkaidő.
1,5 kW-os motor van a gépen arra emlékszem, de az adattáblát megnézni nem tudom mert nem leszek bent mostanában a műhelyben.
De biztos, hogy 230-400 voltos és nem 400-690.

Ez a frekiváltó felső része:


TBS-TEAM

Idézetet írta: vadember Dátum 2025 augusztus 04, 19:22Egy Kasto fűrészgépen van. OEM termék. Nem csak a motort hajtja, hanem bele van integrálva az összes vezérlési funkció is. Asztalsüllyesztő-emelő hidraulika, indítás, leállítás, hűtővíz stb.
Egy gyantával kiöntött szerkezet.
Minden funkciója működik, kivéve a szalag indítást. Vagyis egyszer megy egyszer nem, teljesen rapszódikusan.
A szervíz szerint javíthatatlan, a csere 1,5 millió. [#falbav]
Vetettem inkább egy ilyet Freki

Pénteken áthuzaloztam úgy, hogy a motort az új hajtsa illetve az szalagsebességet is ez új vezérelje a régi potméterrel. A motor vezetékeit megtoldottam és így megy be az új frekiváltóba. A többi funkciót a régi kapcsolja.
Működik is ahogy kell, de 50 Hertzen elég lassú illetve gyenge. Kb. másfélszeres sebesség körül lenne meg a 80m/perc ahol a legtöbbet használom. Már nem volt időm megkeresni, hogy melyik paraméterben kell beállítani a nagyobb frekit, mert letelt a munkaidő.
1,5 kW-os motor van a gépen arra emlékszem, de az adattáblát megnézni nem tudom mert nem leszek bent mostanában a műhelyben.
De biztos, hogy 230-400 voltos és nem 400-690.


Az ilyen egybeépítt motor freki duóknál a németek 100Hz motorokat használnak előszeretettel.
József

J-Steel

1-1,5mm-es lemezbe hogyan lehet menetet vágni?
Valahol láttam egy videót, hogy kúpos valamivel és nagy sebességgel és nyomással megolvad kicsit és a lemez hátoldalán kitüremkedik. Ebbe aztán lehet menetet fúrni.
 De nem találok erröl az eljárásról információt, a nevét sem tudom.
 Érdemes ezt hajtani, vagy van más megoldás?

TROMF22

Idézetet írta: J-Steel Dátum 2025 augusztus 05, 13:551-1,5mm-es lemezbe hogyan lehet menetet vágni?
Érdemes ezt hajtani, vagy van más megoldás?

Folyatófúrás.

Ezt keresd:
FOLYATÓFÚRÁS

remrendes

Idézetet írta: J-Steel Dátum 2025 augusztus 05, 13:551-1,5mm-es lemezbe hogyan lehet menetet vágni?
Valahol láttam egy videót, hogy kúpos valamivel és nagy sebességgel és nyomással megolvad kicsit és a lemez hátoldalán kitüremkedik. Ebbe aztán lehet menetet fúrni.
 De nem találok erröl az eljárásról információt, a nevét sem tudom.
 Érdemes ezt hajtani, vagy van más megoldás?

Szegecsanya.

kgl

Készülget a relief generáló programom, ehhez kellene infó.
készül egy színes fényképből egy szürkeárnyalatos kép, majd ezt megjeleníti a durva maráshoz és finommaráshoz. Bekéri a beállításokat és eszerint módosítja a képeket.
Valami kezdő értéket kellene beállítanom a durva és a finom maráshoz ami alapértelmezetten felkínál.
A következőkre gondoltam :
Durva maráshoz
   szerszámátmérö 4 mm (kúpos vagy egyenes végű maró)
   maximális marási mélység 4 mm
   fogásmélység 1 mm
   Fordulatszám (S) 10.000
   Előtolás XY [mm/min] 1500
   Előtolás Z [mm/min] 1200
Finommaráshoz
   szerszámátmérö 1 mm (kúpos vagy félgomb végű maró)
   maximális marási mélység 5 mm (a durvamarás után már csak 1 mm mar)
   fogásmélység 0.3 mm
   Fordulatszám (S) 12.000
   Előtolás XY [mm/min] 400
   Előtolás Z [mm/min] 200

Mi a tapasztalatotok mennyire reális ezek az értékek alapértelmezésnek amit természetesen felül lehet bírálni?


Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

tekes

Idézetet írta: kgl Dátum 2025 augusztus 05, 21:12Készülget a relief generáló programom, ehhez kellene infó.
készül egy színes fényképből egy szürkeárnyalatos kép, majd ezt megjeleníti a durva maráshoz és finommaráshoz. Bekéri a beállításokat és eszerint módosítja a képeket.
Valami kezdő értéket kellene beállítanom a durva és a finom maráshoz ami alapértelmezetten felkínál.
A következőkre gondoltam :
Durva maráshoz
   szerszámátmérö 4 mm (kúpos vagy egyenes végű maró)
   maximális marási mélység 4 mm
   fogásmélység 1 mm
   Fordulatszám (S) 10.000
   Előtolás XY [mm/min] 1500
   Előtolás Z [mm/min] 1200
Finommaráshoz
   szerszámátmérö 1 mm (kúpos vagy félgomb végű maró)
   maximális marási mélység 5 mm (a durvamarás után már csak 1 mm mar)
   fogásmélység 0.3 mm
   Fordulatszám (S) 12.000
   Előtolás XY [mm/min] 400
   Előtolás Z [mm/min] 200

Mi a tapasztalatotok mennyire reális ezek az értékek alapértelmezésnek amit természetesen felül lehet bírálni?



Nem értek hozzá, de nekem tetszik! :)

Mindenképpen ki fogom próbálni, ha készen leszel vele és megosztod!

J-Steel

#52749
Van egy csigahajtóművem amiből nem tudom kiütni a tengelyt.
 Amikor megkaptam, akkor átmenő tengely volt benne méteres hosszú, mindkét irányban, 40mm átmérővel. Elöször megpróbáltam simán kiütni, de 3mm-nél többet egyik irányba sem mozdult. Levettem az oldalát, és láttam, hogy a képen a gyürű az hozzá tartozik a belsejéhez, azon van a csapágy és a szimering. Zsír volt a hajtóműben, olajfojás látható volt, de ezmindegy. Ezután levágtam mindkét oldalon a tengelyt, közvetlen a gyürünél. Megpróbáltam több helyen belefúrni az egyik oldalon, hátha feszül és emiatt nem jön ki. De akkor sem akar kijönni, nyavajás 3mm-t mozdul. Azon is gondolkodtam, hogy ez két külön tengely és nem ütni hanem húzni kellene. Akkor viszont menetet kellene fúrni és úgy próbálni. Látott már valaki ilyet? Hogy szedjem ki a tengelyt?

A motort Sever-nek hívják, és made in Yugoslavia felirat van rajta, tehát nem mai cucc.








remrendes

Idézetet írta: J-Steel Dátum 2025 augusztus 14, 22:25Van egy csigahajtóművem amiből nem tudom kiütni a tengelyt.
 Amikor megkaptam, akkor átmenő tengely volt benne méteres hosszú, mindkét irányban, 40mm átmérővel. Elöször megpróbáltam simán kiütni, de 3mm-nél többet egyik irányba sem mozdult. Levettem az oldalát, és láttam, hogy a képen a gyürű az hozzá tartozik a belsejéhez, azon van a csapágy és a szimering. Zsír volt a hajtóműben, olajfojás látható volt, de ezmindegy. Ezután levágtam mindkét oldalon a tengelyt, közvetlen a gyürünél. Megpróbáltam több helyen belefúrni az egyik oldalon, hátha feszül és emiatt nem jön ki. De akkor sem akar kijönni, nyavajás 3mm-t mozdul. Azon is gondolkodtam, hogy ez két külön tengely és nem ütni hanem húzni kellene. Akkor viszont menetet kellene fúrni és úgy próbálni. Látott már valaki ilyet? Hogy szedjem ki a tengelyt?

A motort Sever-nek hívják, és made in Yugoslavia felirat van rajta, tehát nem mai cucc.









Amikor az egyik oldal 3mm-t mozdul kifelé, akkor a másik mozdul 3mm-t befelé?

TBS-TEAM

Idézetet írta: J-Steel Dátum 2025 augusztus 14, 22:25Van egy csigahajtóművem amiből nem tudom kiütni a tengelyt.
 Amikor megkaptam, akkor átmenő tengely volt benne méteres hosszú, mindkét irányban, 40mm átmérővel. Elöször megpróbáltam simán kiütni, de 3mm-nél többet egyik irányba sem mozdult. Levettem az oldalát, és láttam, hogy a képen a gyürű az hozzá tartozik a belsejéhez, azon van a csapágy és a szimering. Zsír volt a hajtóműben, olajfojás látható volt, de ezmindegy. Ezután levágtam mindkét oldalon a tengelyt, közvetlen a gyürünél. Megpróbáltam több helyen belefúrni az egyik oldalon, hátha feszül és emiatt nem jön ki. De akkor sem akar kijönni, nyavajás 3mm-t mozdul. Azon is gondolkodtam, hogy ez két külön tengely és nem ütni hanem húzni kellene. Akkor viszont menetet kellene fúrni és úgy próbálni. Látott már valaki ilyet? Hogy szedjem ki a tengelyt?


A hajtómű sima átmenő furat reteszpályával.
A benne lévő tengelyt legtöbször egy hernyó csavarral rögzítik az oldalirányú
elmozdulás ellen.
Bármelyik irányban ki lehet péselni, a retesz elnyalódásától szokott megfeszülni a tengely.
József

mex

Idézetet írta: TBS-TEAM Dátum 2025 augusztus 15, 07:20A hajtómű sima átmenő furat reteszpályával.
A benne lévő tengelyt legtöbször egy hernyó csavarral rögzítik az oldalirányú
elmozdulás ellen.
Bármelyik irányban ki lehet péselni, a retesz elnyalódásától szokott megfeszülni a tengely.

Ilyen méretű hajtásnál akár egy hidraulikus autóemelő pumpa, és egy provizór kaloda is elég lehet a tengely kisajtolásához.

Aktív koromban többszáz kW teljesítményű fűzött, általában Ganz hajtások lehúzásakor bizony be kellett vetni a többnyire 100t nyomóerejű munkahengert is, ugyancsak a retesz elnyalódása volt az oka a nehezen meginduló műveletnek. Sokszor diónyi nagyságú retesz "forgács" is keletkezett a végére...

Arany János

Sziasztok!
Hozzám került egy (állítólag) futópad motorja.
Ránézésre "pont ilyen" :"pont ilyen"
Tehát RÁNÉZÉSRE!!!
Merthogy cimke, matrica, bármilyen felirat az nincs rajta!
Ami biztos:
Három vezeték: piros, fekete, no meg ződsárga!
A vas az hozzáragad a külsejéhez!
A belsejét a napokban tervezem megnézni.
Mielőtt szétszedem, jó lenne valahogyan megforgatni!
Csak úgy kíváncsiságból!
(a ceruzaelem már nekem is eszembejutott)

kgl

Idézetet írta: Arany János Dátum 2025 augusztus 26, 17:41Sziasztok!
Hozzám került egy (állítólag) futópad motorja.

Nem vagyok motor guru, bár még fiatal koromban dolgoztam egy ideig egy targonca motor tekercselő műhelyben.
Ez a leírás alapján nagyon úgy fest, hogy egy egyszerű egyenáramú (DC) motorral van dolgod. A három vezeték színe (piros, fekete, zöld-sárga) és a mágneses külső (vas ,,ragadása") is ezt támasztja alá. Nézzük meg, mit lehet ebből kihozni anélkül, hogy szétszednéd:
Mit jelentenek a vezetékek?
- Piros: valószínűleg a pozitív pólus (+)
- Fekete: negatív pólus (–)
- Zöld-sárga: ez általában védőföld, de DC motoroknál néha csak a házhoz van kötve, vagy nincs funkciója

Hogyan tudod biztonságosan megforgatni?
1. Ceruzaelem teszt (1.5V)
- Ha csak kíváncsiságból forgatnád meg, egy AA ceruzaelem is megteszi.
- Kösd rá a piros és fekete vezetékre (pirosra +, feketére –).
- Ha a motor jó, finoman elindul vagy legalább rezeg.
- Ne várj nagy nyomatékot — ez csak arra jó, hogy lásd, él-e.
2. 5–12V DC tápegység
- Ha van otthon állítható feszültségű tápegységed, 5–12V között már szépen megforgatja.
- Figyelj rá, hogy ne lépd túl a feszültséget, mert ha nem tudod a motor típusát, könnyen túlhajthatod.
3. Akkumulátor teszt
- Egy 12V-os zselés akku (pl. riasztóból) is jó lehet.
- Rövid ideig kösd rá, és figyeld, hogy forog-e — de csak pár másodpercig, nehogy túlmelegedjen.
Tipp a belső vizsgálathoz:
Ha szétszeded, figyeld:
- Van-e szénkefe (DC motoroknál jellemző)
- Milyen a tekercselés (állórész vagy forgórész)
- Van-e Hall-érzékelő (ha van, akkor vezérlő is kell hozzá)

Mérd meg a tekercselés vezeték átmérőt tolóméterrel, és mérd ki az ellenállát a tekercselésnek.

Ha szétszeded készíts pár fotót a motor belsejéről felépítéséről és pld a ChacGPT-be feltöltöd a képeket, nagyon sok mindent ki fog deríteni. Amit tudsz a motorról, ellenállást, vezeték átmérőt, azt is mond el az AI-nak.

A másik lehetséges, de sokkal nehezebb, költségesebb út, ha keresel egy motor tekercseléssel foglalkozó céget vagy magánembert és őt kéred meg a motor tulajdonságainak kiderítésére.


Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330